Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 16:24

Hooi is soms op en soms blijft er nog over. Wisselt dus ook.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:24

Wanneer en met wat is hij nog ontwormd? Is hij opgevoeld? Wie is er gekomen?

Edit: paard ziet er trouwens ook schraal uit. Ik denk dat het duidelijk niet genoeg is voor beide. Je weet eigenlijk ook niet wat paard van paard allemaal inpikt.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-03-20 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Naam paard verwijderd op verzoek

SinneJ

Re: Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:27

En hoeveel hooi eet elk paard? Want je bent er natuurlijk maar 1 keer per dag en ze staan altijd samen. Misschien goed om dat te kunnen testen nu ze apart staan en dus ook apart hooi krijgen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 16:30

Opgevoeld niet. Laatste ontworming was in november. Wou deze maand zowieso opnieuw ontwormen.

Dierenarts A. van Zolder centrum die ik jarenlang ken maar eigenlijk alleen nog voor de honden gebruikte omdat haar assistent mij totaal niet aanstond en andere prijzen hanteerde en de laatste tijd vooral die assistent kwam als je belde voor je paard. Ben dus heel blij dat A. zelf gekomen is.

@SinneJ
Dat is idd een goede vraag. Maar paard stond voorbije week meer op de wei dan in de stal dus als ik het net vol deed was het vooral paard die ervan at. Heb wel gemerkt (net als nu op moment van typen) dat hij minder achtereen eet en zich dan wegdraait van het hooi en zielig met zijn hoofd tegen de stalwand blijft staan. Voorheen dronk hij veel als hij hooi gegeten had. Waterniveau van de waterbak is nog steeds even vol als gisteravond.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-03-20 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:33

Ik denk dat je ook niet van het gedrag dat ze vertonen als je er bent mag uitgaan voor de overige uren. Misschien gaat Ranger hem wel vaker lastigvallen dan je denkt, ik zeg maar wat. Even apart is een goed begin, maar ik denk dat je voor beide even moet kijken hoe je ze voller krijgt. Misschien eens een mestonderzoek laten doen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:35

Ik vind het heel vreemd dat een dierenarts bij schijnbare verstopping niet opvoelt. Paard ziet er alleszins niet goed uit.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:36

Het is er ook wel eentje om te testen op PPID, maar er is bloed afgenomen, dus ik denk dat ze dat er ook bij pakken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:37

Het niet genoeg drinken is meer problematisch, heb je hem zien plassen sinds gisteren?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:37

Tieneke schreef:
Ik vind het heel vreemd dat een dierenarts bij schijnbare verstopping niet opvoelt. Paard ziet er alleszins niet goed uit.

Naja, hij oogt nu niet als een koliek patiënt. Aan opvoelen zitten ook risico’s, zowel voor de arts als voor de patiënt. Dus nu niet opvoelen is niet perse fout. Ze zal ook de overige waarnemingen van het klinisch onderzoek hebben meegenomen in haar overwegingen, en dan kan het prima dat je besluit geen rectaal onderzoek uit te voeren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 16:38

Heb aan de waterbak ook even een touwtje gedaan zodat ik kan zien of het waterniveau gedaald is.
De knoop zit net tegen het wateroppervlak.

Nu Ranger apart staat is dat ook goed te meten.
Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:39

Waarom geef je hooi uit een slowfeeder/net?
Een mager paard moet zoveel kunnen eten als hij wil. Als je gaat slowfeeden beperk je de opname per uur.
Beter gewoon los hooi aanbieden waar hij lekker van kan happen en altijd een voerplek meer dan het aantal paarden. Zo voorkom je wegjagen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 16:39

tamary schreef:
Het niet genoeg drinken is meer problematisch, heb je hem zien plassen sinds gisteren?

Heeft daarstraks nog geplast en was een grote hoeveelheid. Geen vreemde geur en de kleur was ook normaal zoals ik bij andere paarden ook altijd gezien heb qua kleur.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 16:40

tiwi1969 schreef:
Waarom geef je hooi uit een slowfeeder/net?
Een mager paard moet zoveel kunnen eten als hij wil. Als je gaat slowfeeden beperk je de opname per uur.
Beter gewoon los hooi aanbieden waar hij lekker van kan happen en altijd een voerplek meer dan het aantal paarden. Zo voorkom je wegjagen.

Bovenkant staat open zie je duidelijk op de foto.

Los hooi op de grond loopt hij enkel doorheen mest en plast erop en eet het dan niet meer

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 16:41

Tieneke schreef:
Wanneer en met wat is hij nog ontwormd? Is hij opgevoeld? Wie is er gekomen?

Edit: Ranger ziet er trouwens ook schraal uit. Ik denk dat het duidelijk niet genoeg is voor beide. Je weet eigenlijk ook niet wat paard van paard allemaal inpikt.
paard schraal?
Die zijn ribben voel ik amper
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-03-20 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:42

Ik hoop dat je snel weet wat het is en hopelijk valt het allemaal mee. Beterschap voor je paard.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:43

Kan je er geen wildcamera bij hangen? Dan kan je in ieder geval terug kijken wat hij doet of wat de ander doet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:44

Ik haal er ook maar even een foto bij. Schraal, ja. Edit: en echt nog een puppy.
Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:07

Mloes schreef:
Avalanche81 schreef:
Maar wat voer je dan want dit komt toch niet van 3 dagen?

Even reactie hierop, mijn oudje van 30 heeft me meerdere keren versteld doen staan hoe snel een paard kan invallen. Een dag geen ruwvoer binnenkrijgen kan al flink ingevallen flanken geven. Dus denk wel dat een paardje zonder al teveel reserves makkelijk zo kan invallen binnen drie dagen, daarbij lijkt het of hij de flanken optrekt waardoor ribben weer zichtbaarder worden. Nee, fijn ziet het er niet uit maar geloof wel dat je dit prima en vrij vlot met slobber en hooi weer in orde krijgt - mits er niet vanalles aan de hand is natuurlijk.

Succes met de dierenarts TS, duimen op een goede afloop!

Goed punt. Ook de anderen. Dank voor de correctie :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:16

Invallen kan inderdaad bizar snel gaan. Hier was ook een pony na een flinke koliek aanval broodmager geworden over 48 uur. Bizar om te zien maar het kan echt dat ze zoveel inleveren.

Heftig TS om je paard ineens zo aan te treffen! Hopelijk voelt hij zich snel beter!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:24

Die vos hierboven is toch niet schraal?

Slowfeeder kan ik inderdaad wel voorstellen als ze anders alles maar vies lopen.
Wel een met grote maas.

Maar iemand anders opperde al PPID, dat lijkt me zeker ook wel een goed idee dat te testen.
Dan is afvallen en zo de ruggengraat zien liggen ook niet vreemd. Meer angstig zijn heb ik dan ook wel eens van gehoord.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:29

Vind jij hem ogen als een normale gezonde vierjarige?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 17:30

Recente foto vn Ranger. Noem hem nog eens schraal? Dan nodig ik je uit hem in RL te komen bekijken.
Van oude foto's van voorbije maanden kan je niks zeggen namelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 03-03-20 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:31

We zullen het zien als zijn wintervacht verdwenen is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:31

Tieneke schreef:
Vind jij hem ogen als een normale gezonde vierjarige?

4 zou ik hem niet hebben gegeven, zo overbouwd, maar nee niet schraal.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:32

Fijn dat het vooralsnog mee lijkt te vallen, van inslapen is hopelijk voorlopig geen sprake :-)

V.w.b. je voermanagement: klinkt alsof je voldoende voert, maar als ik weer naar mijn eigen oudje kijk: zij reageert veel beter en wordt veel mooier gevuld van hooicobs i.p.v. bijv. Seniores Priores of Speedibeet. Misschien toch eens verschillende soorten voer proberen over een aantal weken, om te kijken waar jouw oudje het beste op gaat doen?
Verder zou ik echt onbeperkt hooi gaan voeren, dus groter net zodat hij altijd hooi tot zijn beschikking heeft. Goed dat ze even apart staan, kan je goed monitoren hoeveel kg hooi hij nu echt binnen krijgt.

Toevoeging: lees dat je 1x per dag voert. Zou wellicht al een eind helpen om 2x daags een emmer slobber te geven, mocht dat binnen je mogelijkheden liggen.
Ik twijfel ook of in dat hooinet van de foto 20-25kg hooi past.. of heb je meer hooinetten?
Laatst bijgewerkt door Mloes op 03-03-20 17:39, in het totaal 2 keer bewerkt