Pension houder vastgeroest in oude voer gewoontes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 15:15

Voor de mensen die niet verder hebben gelezen, hebben we een compromis kunnen sluiten. Ik hang geen net, maar ze voert met 4x per dag meer kuil en hij krijgt 3x zijn bakjes, waarvan er 1 groter is met meer luzerne mix. Na overleg vandaag, voert ze die in de avond. Dan heeft hij meer gegeten voor de nacht

beatje

Re: Pension houder vastgeroest in oude voer gewoontes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:43

Ik vind trouwens wel dat je een mooi paard hebt,hij mist vooral ook wat bespiering.Ik denk dat als je aan het werk gaat hij van zelf ook wel iets voller word.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 17:01

beatje schreef:
Ik vind trouwens wel dat je een mooi paard hebt,hij mist vooral ook wat bespiering.Ik denk dat als je aan het werk gaat hij van zelf ook wel iets voller word.

Dank je wel.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:03

marion82 schreef:
Voor de mensen die niet verder hebben gelezen, hebben we een compromis kunnen sluiten. Ik hang geen net, maar ze voert met 4x per dag meer kuil en hij krijgt 3x zijn bakjes, waarvan er 1 groter is met meer luzerne mix. Na overleg vandaag, voert ze die in de avond. Dan heeft hij meer gegeten voor de nacht

Dat klinkt als een goed compromis. Maar weet je zeker dat ze dat 4 keer per dag gaat doen? Lijkt mij best moeilijk om op te vertrouwen.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 17:10

AnnemiekvM schreef:
marion82 schreef:

Dat klinkt als een goed compromis. Maar weet je zeker dat ze dat 4 keer per dag gaat doen? Lijkt mij best moeilijk om op te vertrouwen.

Ze deed het al een 4 keer als extra en daar begon ze over. Ze gaf het omdat hij zo’n honger had en het zielig vond. Nu wil ze hem dat gewoon blijven geven en alle keren ook meer dan ze ervoor gaf. Het is idd lastig controleren, maar ik zal erop moeten vertrouwen. Ik zal het ook aan hem gaan zien als het niet genoeg is.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:22

Gelukkig. Niet dat ik wantrouwend over wil komen. Maar als ze zo anxders denken dan hoop je maar dat ze ook wat mee willen gaan met jou.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:19

_Nelleke_ schreef:
marion82 schreef:
Ze wil liever niet dat we zelf kuil pakken, als ik het ga doen willen ze het allemaal is wat ze zei. Dus dat is helaas geen optie. 1 heel groot net wat ik 1x pd vul, mocht ook niet

Wat een non-argument. Waarom zou het erg zijn als mensen hun eigen hooi pakken? Lijkt me toch budget-gerelateerd.

Bij mij zou het vertrouwen wel weg zijn dat deze mevrouw goed voor de paarden zorgt. Mede doordat je er niet bij mag zijn als de paarden buiten staan (???) en dat gemuts om een pluk hooi meer of minder.

Doordat wij als paardeneigenaren allemaal maar akkoord gaan met dit soort rare praktijken, blijven dit soort stallen bestaan.

Dit is letterlijk wat op heel veel stallen waar ik gestaan heb werd gezegd. En die heb ik juist gekozen nadat ik vooraf heb gevraagd of ik zelf hooi mag pakken als ik zie dat het op is.
Achteraf wordt dat altijd weer teruggetrokken en krijg je op je lazer als je zelf pakt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:49

Fijn dat jullie zo toch iets hebben kunnen regelen!
De lucerne zou je evt nog kunnen mengen met compactgras als je nog meer zou willen geven en in een grote bak voor de avond klaar kunnen zetten.
Ik zette dat altijd klaar in van die flexibele manden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:44

Bij ons mag je ook geen hooi pakken zonder overleg.

Ten eerste budget gerelateerd. En ja, daar kan je wat van vinden maar elke dag hooi op de mesthoop gooien is gewoon zonde van het geld.

Ten tweede: Je wil als pensionstalhouder voeren naar behoefte. Als een klant het niet aangeeft maar zelf pakt: Dan kan het zijn dat het paard de volgende dag een bult hooi over heeft.

En dan denk je dus: Ik voer teveel, laat ik minder geven.

Dat is ook niet echt handig :+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:25

Snap ik ruitje maar toch is het als eigenaar wel heel fijn als de optie er wel is. Mijn vorige stal mocht je onbeperkt hooi pakken mits gevoerd in een hooinet of slowfeeder zodat het niet op de mesthoop komt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:12

ruitje schreef:
Bij ons mag je ook geen hooi pakken zonder overleg.

Ten eerste budget gerelateerd. En ja, daar kan je wat van vinden maar elke dag hooi op de mesthoop gooien is gewoon zonde van het geld.

Ten tweede: Je wil als pensionstalhouder voeren naar behoefte. Als een klant het niet aangeeft maar zelf pakt: Dan kan het zijn dat het paard de volgende dag een bult hooi over heeft.

En dan denk je dus: Ik voer teveel, laat ik minder geven.

Dat is ook niet echt handig :+

Bij een vorige pensionstal ging dat andersom :+ We moesten zelf hooinetten vullen en deden dat met de rekensom 2% van het lichaamsgewicht per dag. Dus paard kreeg 2 netten van 6 kg. Maar ze viel af. Dus wij stopten de netten voller. 2 x 7 kg. Hielp niet. 2 x 8 kg. Hielp niet. 2 x 9 kg. Hielp niet. We snapten er niks van, want de netten waren elke dag leeg. Waar bleef dat hooi nou?!
Totdat een andere pensionklant een keer zei: “jullie weten dit vast niet en ik heb het jullie niet verteld, maar hij (stalbaas) loopt ‘s avonds z’n rondje en gooit dan haar hooinet leeg bij de andere paarden of bij de hooibalen.”
Sta je dan, met je goeie gedrag. Twee dagen later was ik een paard aan het verhuizen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:17

:wow:

Dat is vrij bizar.

Wij maken ook de afspraak dat wanneer je meer hooi wil je een slowfeeder/hooinet kan ophangen.

Maar ik geloof dat ik maar 1 keer heb meegemaakt dat die dan leeg was, dus die vraag krijg ik niet zo snel eigenlijk. Volgens mij moet je dan wel echt weinig voeren wil dat leeg gaan :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:21

Ik voerde er eentje nat hooi, dus dat zette ik iets krapper in. Anders moet ik het weggooien en dat vind ik wel zonde (kocht dat hooi zelf in, betaalde opslag en kreeg geen korting op de stallingsprijs omdat ik geen voordroog/kuil afnam) (zelfde stal).

In het begin mocht ik daar nog een 3e net voeren; ik deed dan een kilo in het net dan eind van de middag werd gegeven en voerde ‘s avonds de overige kilo’s. Maar toen zagen anderen dat en die splitsten de hoeveelheid niet, maar voerden meer en toen mocht het dus niet meer (ook niet toen ik m’n eigen hooi kocht, nee).
Dus. Eigen beheer nu. Zo blij mee :')

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:35

Hier mogen ze ook geen extra hooi nemen. Meer om logistieke redenen, ik wil namelijk niet iedereen bij mijn voer en wil zelf in de hand houden welk paard wat moet krijgen (om zelfde reden als ruitje).

Maar iedereen weet wel dat hij/zij vrij kan aangeven of hij/zij meer of minder hooi wil en dan doe ik voor dat paard de netten voller of minder vol, zelfs onbeperkt geen probleem.

Dus het heeft niet altijd met budget te maken, maar dan is er meestal ook wel een mouw aan te passen.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 09:42

Ik snap ook zeker dat niet iedereen wil dat er zomaar gepakt wordt. Mijn insteek was om het haar makkelijker te maken en te zorgen dat mijn paard genoeg heeft ook in de nacht. Ik snap haar reactie ook zeker en hoop dat we op deze manier een goede compromis hebben gesloten.

Ik heb ook een jaar alles in eigen beheer gehad en er stonden een aantal pension paarden bij mij. Max 4 grote en 2 shetten. Ik voerde ze buiten 60 kilo zeer droog voordroog, ze stonden tussen de 10 en 12 uur per dag buiten, zomers langer. Daar deden ze de hele tijd mee. Soms was het net op en soms zat er nog iets in.mop stal kregen ze ook nog een kilo of 6 voor de nacht per paard. Ondanks dat ik er vaak in de ochtend nog wat van terug vond, heb je altijd mensen die het niet genoeg vinden en daar over gaan zeuren. Ik ben makkelijk pak wat je wilt, maar dan wel in een net. Ik vond het ook geen probleem om netten te vullen voor op stal. Ook daar verschild iedereen in natuurlijk. Ik had er niet veel staan, op deze staan er ook maar 8 die ze voert, maar heb je een hele grote stal snap ik dat dat niet haalbaar is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:50

ruitje schreef:
:wow:

Dat is vrij bizar.

Wij maken ook de afspraak dat wanneer je meer hooi wil je een slowfeeder/hooinet kan ophangen.

Maar ik geloof dat ik maar 1 keer heb meegemaakt dat die dan leeg was, dus die vraag krijg ik niet zo snel eigenlijk. Volgens mij moet je dan wel echt weinig voeren wil dat leeg gaan :)

Zo bizar is dat niet hoor.

Ik heb dat ook meegemaakt en toen ik dat hoorde heb ik een ketting met slot om mijn hooinet gehangen. Toen was het wel over.

Op een andere stal voerde ik tussen de middag ook maar bij. Maar ja de vraag was wel of ze in de late middag dan wel genoeg kregen.
En als ik voor werk in het buitenland was dan mocht mijn verzorger geen extra ruwvoer en stro in de bak gooien tussen de middag want ze kregen wel genoeg.
En als ik dan thuis kwam had ik 2 paarden met opgetrokken buiken -O-

De eerste stal waar ik vrij hooi mag pakken moet ik nog tegen komen en ik zit 30 jaar in de paarden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:51

Cowgirl schreef:
De eerste stal waar ik vrij hooi mag pakken moet ik nog tegen komen en ik zit 30 jaar in de paarden.

Ze bestaan echt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:53

Pipodipo schreef:
Cowgirl schreef:

Ze bestaan echt.

Waar dan???

Verhuis binnenkort naar Drenthe. :D

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:56

Even off topic een beetje maar hoe kan mij stalhouder weten wat de voerbehoefte is van mijn paard?
En als er veel op de mesthoop beland moet je er iets mee maar dan nog bepaal ik echt zelf hoeveel hooi mijn paard krijgt en niemand anders.
En als ik mijn hooi in een slowfeeder doe dan doe ik dat en zou ik het heel raar vinden als mijn stalhouder dat niet wil of daar wat van zegt laat staan dat ze het eruit halen.

O en wij mogen zelf onbeperkt hooi pakken dat is totaal geen probleem ook omdat wij een doe het zelf stal hebben en de stalhouder voert wat klaar staat. En ik einde middag ook weer hooi in de slowfeeder in mijn paddock moet hangen, zou wat zijn als de stalhouder dat ook doet.
Laatst bijgewerkt door Steppe op 20-02-20 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:57

Pipodipo schreef:
Cowgirl schreef:

Ze bestaan echt.

Ik heb ze inmiddels aan huis maar de stal waar ik op pension stond (Enschede/Hengelo OV) mochten we zoveel hooi als we wilden erbij pakken (als de paarden het maar niet door stal zouden trappen). Heel erg fijn, anders zouden ze veel te weinig krijgen. Ik zou ook nooit op een stal gaan staan waar ik niet zelf mag bepalen hoeveel hooi mijn paard krijgt.

TS, ik heb meegelezen en hoop dat je probleem nu opgelost is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:09

Waardeloos! Gelukkig heb je nu een goede middenweg. Hopelijk werkt het!
Ik heb ooit op een stal gestaan waar de paarden na 13u alleen nog maar brok kregen. Ze hadden voldoende stro om op te knabbelen. Toen ik daartegen ageerde, omdat ik mijn paard te dun vond, moest er maar meer brok in. Echt onbegrijpelijk sommige stalhouders.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:23

Het is helaas nou eenmaal duur: hooi. Ik merk ook vaak genoeg hoor dat stalhouders daar graag op willen bezuinigen (net zoals stro). Op een kleine stal is het denk ik allemaal wat makkelijker te communiceren of te regelen met netten oid, maar bij 40 paarden of meer is een halve plak verspilling per paard natuurlijk wel iets wat je als stalhouder in je portemonnee gaat voelen.

Ik sta nu gelukkig op een hele kleinschalige pensionstal bij mensen aan huis die het voor de hobby doen. En ik ben er zelf ook transparant in: Als je de kosten hebt berekend en merkt dat mijn paard meer verbruikt dan de rest / dan begroot dan hoor ik het wel en betaal ik evt extra. Als je als stalhouder berekent dat elk paard 10 kg hooi eet en jij wil graag 15 kg voeren, snap ik dat er evt bij betaald moet worden. Hoewel mensen zeggen dat je betaalt voor "voldoende hooi / naar behoefte hooi" en dus zou de stalhouder moeten voorzien in verschillende voorkeuren, snap ik best wel dat onder de motorkap een stalhouder een dergelijke berekening maakt (zoveel kg per paard, dus zoveel balen per jaar is zoveel kosten per maand).

Maaaar we gaan off topic. TS, ik ben blij voor je dat je een goede oplossing hebt gevonden met je stalhouder en ik hoop dat je met veel plezier lekker de verzorging + training van je paard kunt gaan oppakken zonder zorgen over het management =)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:48

rumay schreef:
Even off topic een beetje maar hoe kan mij stalhouder weten wat de voerbehoefte is van mijn paard?
En als er veel op de mesthoop beland moet je er iets mee maar dan nog bepaal ik echt zelf hoeveel hooi mijn paard krijgt en niemand anders.
En als ik mijn hooi in een slowfeeder doe dan doe ik dat en zou ik het heel raar vinden als mijn stalhouder dat niet wil of daar wat van zegt laat staan dat ze het eruit halen.

O en wij mogen zelf onbeperkt hooi pakken dat is totaal geen probleem ook omdat wij een doe het zelf stal hebben en de stalhouder voert wat klaar staat. En ik einde middag ook weer hooi in de slowfeeder in mijn paddock moet hangen, zou wat zijn als de stalhouder dat ook doet.

Hmmm, boeiende vraag dit. Als ik kijk naar onze stal is het zo dat een eigenaar kan aangeven wat hij wil qua krachtvoer en ruwvoer, maar dan blijft er dus wel een verschil van mening in wat 'onbeperkt' is. Of als iemand zegt: ik wil er 5 kilo bix in, dan ga je ook in gesprek.

Is het dan jouw visie dat dat niet zou moeten? Zou jij als pensionstalhouder alles toe laten, als je het of weggegooid geld vind of je er qua welzijn niet achter kan staan?
Vaak probeer je tegemoed te komen( bijv ophangen slowfeeders, of in gesprek gaan over wat krachtvoer doet :) )

Ook heb je mensen die eigenlijk gewoon niet zo goed begrijpen dat alles met elkaar samenhangt, dus bijv. Naast wat wij voeren ineens een klap krachtvoer erbij gaan voeren, of 3 keer per week gaan lessen een uur.

Dan is een paard van de bak af, eet hij ineens veel minder ruwvoer, dan pas je dat aan, en een week of 2 later is het weer andersom.

En dan zeggen ze: hij heeft weer te weinig ruwvoer. Ja, dat klopt, want nu is het hele management om het ruwvoer weer anders. En je probeert als stalhouder daarin te volgen wat eigenaar en paard aangeven, maar soms zie je eerst het signaal( of ziet de eigenaar dat) en dan loop je dus even achter de feiten aan. Voeren is geen exacte wetenschap :)

Ik geloof er in, dat je in basis kan zeggen: een paard heeft zoveel kilo ruwvoer nodig qua gewicht en daarnaast is voeren iets wat je doet op het oog.

En zo zien wij als pensionstalhouder wat de behoefte is van het paard. En dat kan wisselen per dag :)

En dan even nog een ander punt: zoals er stalhouders zijn die netten leeghalen, zijn er klanten die hooi bij anderen stelen of savonds hooi in de box gooien wat je de volgende morgen linea recta op de mesthoop gooit. Is net alsof een klant gewoon geld wat van jou is op de mesthoop gooit :') . ' Want ik bepaal wat mijn paard krijgt' .

Dus ja, er zijn veel stallen waar het er bizar aan toe gaat, maar andersom natuurlijk ook :) .

Overigens hebben wij nu op stal helemaal geen lastige mensen staan, laatst kreeg ik nog een zeer terrechte vraag over stro. Stond er te kaal op, ja klopt: foutje gemaakt in de inschatting. Om 09.00 erin gegooid en net te weinig toen het uitgeschud was.

Zolang je normaal in overleg kan is alles prima denk ik? Het blijft mensen werk :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:36

Jeetje als ik dit zo lees ben ik toch blij dat ik al jaren op een doe het zelf stal sta waar ik gewoon zelf alles klaar kan zetten en zeker weet dat ze het krijgen...
Wat een getob zeg...

En van beide kanten normaal kunnen overleggen doet denk ook wel heel veel inderdaad.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:20

Hoe gaat het nu ts? Lijkt het erop dat de aanpassingen werken zo?