Slechte Dierenarts > Betalen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:50

Gewoon de rekening betalen en volgende keer de arts bellen waar jij je prettig bij voelt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 19:06

Thioro schreef:
Citaat:
Wilde verhalen? Excuus, het is geen verhaal maar een gedeelde ervaring op feiten gebaseerd!

Naar mijn mening is er een heel groot verschil tussen het zijn van een hork ( laat ik het omschrijven als : sociaal niet fijnbesnaart ) en er vanuit je vakgebied een zootje van maken. Hygiëne richtlijnen niet naleven, behandelingen uitvoeren,nalaten, die op het specifieke moment van behandelen juist wel óf niet gewenst zijn. Fouten in dosering van medicatie. Zwijg ik nog even over de commerciele kant van het uiterst royaal naar zich toerekenen van “ spook “ behandelingen.

Vriendin in kwestie is alles behalve onzeker is humaan arts en heeft zich op latere leeftijd omgeschoold. Geen groentje op medisch gebied wel kritisch en stelt zo dr vragen bij sommige zaken.

Ja men mag van DA’s verwachten kritisch te zijn naar verkooppraatjes van de leveranciers. In praktijk werkt dat in vele gevallen niet zo. Men moet zich ernstig afvragen waarom medische beroepen zo vast zitten in het verkoopsysteem van de pharmaceutische industrie. Onafhankelijke bijscholing los van enig belang voor de leverancier zou zolangzamerhand verplicht moeten worden gesteld. Immers de leverancier heeft maar 1 agenda: omzet verhogen via het afzetkanaal dat dierenarts heet.

Kritiek uiten blijkt altijd wrijving op te roepen. In plaats dat DA’s direct op de achterste benen staan kunnen ze ook eens wat doen met deze kritiek. Ook ik heb kritiek gehad op mijn vertrouwde DA dat ik het niet eens was met de diagnose, symptomen sloten niet op elkaar aan. Woest was hij op mijn kritiek, stampvoetend van de dam. Maar hij is iemand die voorbij zijn ego kon denken en ivp van mij uit protest een vette rekening te sturen opnieuw om tafel kwam zitten om verder te onderzoeken en toe te geven dat zijn conclusies te voorbarig waren. Dát zijn DA’s waar je wat mee kunt. En als “ klant “ hoef ik geen gelijk. Wel een acurate diagnose en dito behandeling. Is dat teveel gevraagd?

Als DA zul je samen moeten werken met de eigenaren dan ben je in het belang van het dier bezig. Behandel eigenaren niet of ze dom zijn, die arrogantie is echt not done!

Samenwerking is idd een vereiste maar komt van 2 kanten en zoals anderen al zeggen, je hebt daar als eigenaar gewoon een aandeel in.

Dat er in jouw verhaal fouten zijn gebeurd en dat de communicatie niet top was wil ik best geloven.
Dat het er een smerige boel was is te betreuren.
Máár dat er een scopie gedaan wordt is normale procedure bij een hardnekkige slokdarmverstopping. Dat is geen chirurgische ingreep en heeft dus ook geen chirurgische hygiëne nodig. Paarden eten ook gewoon gras dat op de grond groeit, kan een slokdarm wel tegen. Je hebt wel gelijk dat de endoscoop tussen elk paard gereinigd zou moeten worden.
Een verstopping chirurgisch verwijderen (slokdarm opensnijden) gebeurd weldegelijk in extreme gevallen maar is een ingreep van de laatste kans. Risico op complicaties is groot. Bij te lang afwachten ook, die prop zal wel verteren, maar de slokdarm gelijk ook als het te lang duurt of je krijgt slokdarmverlamming.
En paarden stikken nìet bij een slokdarmverstopping. Ze zijn zwaar oncomfortabel en kunnen bij terugvloei voedsel inademen maar de prop op zichzelf belemmert niet de ademhaling. Als je paard echt stond de stikken had ze dat halfuur wachten op de chirurg niet overleefd.

Als je vriendin al humaan arts was weet ze dondersgoed hoe de farmaceutische industrie te werk gaat. En zal ze nu als DA ontdekken dat ze niet kan terugvallen op de zorgverzekering om kosten te drukken voor de klant. Maar ondertussen heeft ze ook gewoon een bedrijf overeind te houden dus zal ofwel haar advies en consulten correct moeten doorrekenen aan de klant, ofwel teren op medicijnverkoop. Misschien dat ooit in de toekomst dierenartsen ook gewoon correct hun advies kunnen verrekenen, zonder dat de klanten steigeren omdat het te duur is, en dus minder afhankelijk zijn van medicijnverkoop.

Maar de discussie over de bigpharma hoort hier niet thuis, ook al is ze interessant en is er idd nog veel werk aan de winkel.

De arrogantie dat men het beter weet dan een persoon die er voor gestudeerd heeft is ook not done.

Ik betwist niet dat er één scopie gedaan moest worden. 3 binnen 12 uur wel. Zeker 2 waarvoor zonder vooraf contact geen toestemming was gegeven en die kennelijk beide tussen 10.00 en 11.00 uur diezelfde ochtend hebben plaats gevonden terwijl de verstopping was opgelost. Heel opmerkelijk. Als je als eigenaar op een kliniek binnen komt en het eerste gesprek is PPid terwijl je voor een slokdarm verstopping komt. Het staan “ stikken” was in dit geval wel degelijk van toepassing omdat het paard zwaar maar dan ook echt zwaar stond te reutelen omdat er behoorlijk wat in de longen was gekomen. Als het advies van DA 1 is naar de kliniek ivm longcomplicaties en het gecontroleerd afwachten van de slokdarm verstopping en meneer de chirug begint zonder enig onderzoek direct over het snijden in de slokdarm dan denk ik, ho even, die is me iets te gretig. Ook ik weet dat het een uiterst risicovolle operatie is met uiterst dubieuze resultaten. Dan kies ik voor de minst gevaarlijke optie. Snijden kan altijd nog. De longen hadden hogere prioriteit.

Met de communicatie was trouwens niets mis, zowel ik als de DA waren kort en bondig van stof. Maar niet eens over de inhoud en uitvoering.

Blij te horen dat er iemand is die durft toe te geven dat medicatie zeer belangrijk is voor de kas van de DA. Ik dacht dat het in eerste instantie bedoeld was ter genezing etc. Ik wil niemand zijn boterham te ontnemen maar IK wens geen slachtoffer te worden van het iets enthousiast voorschrijven van medicatie om het bedrijf van de DA overeind te houden. Kijk eens naar de uiterst argressieve campagne omtrent PPID. Ineens heeft ieder paard het..ik laat me geen melkkoe worden van de betreffende fabrikant.

Mij hoor je niet over een rekening, ik kan het makkelijk missen. Je hoort me wel zodra het onredelijk wordt of ik het idee heb dat ik in het ootje word genomen. Niet iedereen heeft het breed dan zullen DA’s en eigenaren creatief moeten worden. Daarnaast hoef ik geen klinieken met gouden kroonluchters. Het wordt uiteindelijk door de klant betaald. Efficientie,eerlijkheid,vakbekwaamheid en een beetje vriendelijkheid heb ik hoger in het vaandel dan een super de luxe centen vretende overhead. Dat hoeft helemaal niets te zeggen over de kwaliteit. Dat is wel gebleken helaas.

Beide beentjes op grond, voor DA en eigenaar.

pillow

Re: Slechte Dierenarts > Betalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 19:11

Tjonge wat een ellenlange verhalen hier, die helemaal niet ter zake zijn en geen antwoord op de vraag van TS geven

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 19:16

pillow schreef:
Tjonge wat een ellenlange verhalen hier, die helemaal niet ter zake zijn en geen antwoord op de vraag van TS geven

idd ja wauw :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 07:49

Nog meer horror en verkooppraatjes:Ik heb ooit gehad dat mijn paard een kortwerkende sedatie zou krijgen wegens les s avonds (tanden). Had de va idd een langwerkende sedatie gratis gekregen en ging alleen dat gebruiken. De les was een hele dure clinic, dus ik zou pech hebben. Naald zat er al in voordat ze het vertelde. Zo maak je geen afspraken. Heb dus de kosten van de clinic van de va rekening afgetrokken. Geheel eerlijk en logisch.
Ik laat sindsdien nooit meer sederen. Er komt geen va voor tanden meer. Gewoon zonder sedatie is veel beter gebleken.

Ts, ben je al in gesprek gegaan met va1?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 08:43

pillow schreef:

Niet overdrijven. Het kan aan mijn leeskunsten liggen, maar volgens mij heeft de ts meer dan genoeg keer antwoord op haar vraag gekregen, vaak met onderbouwing waarom ze wel of niet zou moeten betalen.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:10

Er is helaas niks aan te doen, je moet uitgaan van het goede in de mens , maar ik vind het ook krom dat als zij fouten maken en dus vaker moeten terug komen, ze er meer aan verdienen. ( ook meegemaakt, longontsteking na onhandige actie slang in de neus, diagnose hoefzweer i.p.v. hoefbevangen). Elke andere ( goede) ondernemer zou het niet in zijn hoofd halen om zijn eigen fouten door te berekenen aan zijn klanten.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:34

@germie, ik begrijp dan sowieso niet dat je dat zelf op 1 dag plant :o

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:56

Amy223 schreef:

Ik geef ook met kortwerkende sedatie de patiënten de rest van de dag vrij. Het is allemaal al vermoeiend genoeg, en met betere planning is het gebit doen op dezelfde dag als een clinic niet nodig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 14:25

eilleen333 schreef:
Amy223 schreef:

Ik geef ook met kortwerkende sedatie de patiënten de rest van de dag vrij. Het is allemaal al vermoeiend genoeg, en met betere planning is het gebit doen op dezelfde dag als een clinic niet nodig.

Dit was afgestemd en geen probleem. Anders was er natuurlijk een ander momentgekozen. Dus niet mijn fout. Had ze moeten zeggen liever niet. Was smorgens 9 uur, clinic was 12 uur later. Maar als ik het aangeef en de 'expert' zegt geen probleem, dan verwacht ik ook geen probleem. En dan ineens toch wat anders doen is zeker niet netjes. Is al 15 jaar terug ofzo, maar was dus absoluut niet mijn fout. Nu plan ik zonder sedatie, want ik heb allleen maar ellende gehad: paard zakt door de benen, paard kan 3 weken niet eten na elektrisch vijlen, paard kon toch geen clinic lopen ook al was dit afgestemd. Ik zal wel 3 keer pechgehad hebben, maar ik doe het nu anders qua behandelen en plannen en bevalt beter.

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 15:17

Ik heb niet alles gelezen.
In het verleden, 25 jaar terug een DA gehad voor de haken op de kiezen.
In die tijd waren er nog geen paarden tandartsen.
Deze op advies van een kennis laten komen.
Die arts is twee keer geweest, omdat ik na de eerste keer geen verandering voelde.
Ook na de tweede keer geen verbetering.
Toen een andere DA laten komen, bleek ze gigantische haken op de kiezen te hebben.
Hij heeft haar behandeld en het probleem was opgelost.

De eerste DA heeft zn werk niet goed gedaan en ik heb de rekening ook niet betaald.
De tweede DA heeft dit ook bevestigd tegen de eerste DA.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 15:23

Lara_Silver schreef:
pillow schreef:

Niet overdrijven. Het kan aan mijn leeskunsten liggen, maar volgens mij heeft de ts meer dan genoeg keer antwoord op haar vraag gekregen, vaak met onderbouwing waarom ze wel of niet zou moeten betalen.

Dat heb ik ook wel gelezen, maar dat bedoel ik niet met die lange verhalen. Die hebben hier niks mee te maken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:12

Maar als het je zo stoort, dan tem je toch gewoon?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:37

pillow schreef:
Lara_Silver schreef:

Wat dacht je van gewoon op het kruisje drukken rechtsboven?
Altijd een optie als het je zo stoort. Ts heeft genoeg respons gehad wat ze kan / moet doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 08:45

Zomaar een rekening niet betalen zou ik niet doen. Je kan twijfelen aan de kundigheid maar er zijn wel diensten geleverd. Je kan wel uiteraard in gesprek gaan en een en ander aangeven of vragen. Wie weet komt er wat uit. Of het on kundigheid is geen idee maar blijkbaar heeft het je iig geen goed gevoel gegeven. Dat kun je wel meegeven en volgende keer een ander bellen.

Zelf ook wel eens nagebeld dat ik de gang van zaken jammer vond. Mijn paard had een enorm pijnlijke plek aan het been en omdat er een da op stal kwam voor paarden liet ik deze (die ik normaal niet heb) ook even naar haar kijken. Het was vrijdag en alle alarmbellen gingen bij mij af en was blij dat er een da kwam (van een goed aangeschreven kliniek). Echter werd er alleen gezegd dat het een simpel huid ontstekinkje was en ik met een shampoo die hij aanbood moest wassen. In heb meerdere malen gezegd dat mijn zorgen veel groter waren, dat ik bang was voor einschiss en dit echt niet met een shampoo op te lossen was. Nog gevraagd om metacam maar dat wilde hij niet vertrekken want dat was niet nodig. Tja. Dan ga je uit van zijn oordeel, hij heeft er voor geleerd. En ik ben een bezorgde moeder.

2 dagen later einschuss been en koorts. Een da laten komen op zondag. En de juiste medicatie gekregen.

In heb da 1 nog nagebeld. Maar heeft hij slecht gehandeld? Nee niet perse. Hij kijkt naar het klinische beeld en dat vond hij meevallen. Dat ik het paard 100x beter ken en aanvoel maakt het klinische beeld voor hem niet anders. Ik snap dat hij terughoudend was. Zoveel mensen die van alles denken te weten en onnodig overbezorgd zijn. Maar bij ons heeft het wel te makkelijk ingeschat. Het is geen slechte da. Maar hij past iig niet bij ons.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 09:09

Ga met je dierenarts in gesprek.

Dat gebakkelei hier geeft alleen maar meer vervelende verhalen.

Wellicht krijg je coulance.
Maar de visite en materiaalkosten zullen op zn minst gerekend worden....en terecht