Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Thioro schreef:Citaat:Wilde verhalen? Excuus, het is geen verhaal maar een gedeelde ervaring op feiten gebaseerd!
Naar mijn mening is er een heel groot verschil tussen het zijn van een hork ( laat ik het omschrijven als : sociaal niet fijnbesnaart ) en er vanuit je vakgebied een zootje van maken. Hygiëne richtlijnen niet naleven, behandelingen uitvoeren,nalaten, die op het specifieke moment van behandelen juist wel óf niet gewenst zijn. Fouten in dosering van medicatie. Zwijg ik nog even over de commerciele kant van het uiterst royaal naar zich toerekenen van “ spook “ behandelingen.
Vriendin in kwestie is alles behalve onzeker is humaan arts en heeft zich op latere leeftijd omgeschoold. Geen groentje op medisch gebied wel kritisch en stelt zo dr vragen bij sommige zaken.
Ja men mag van DA’s verwachten kritisch te zijn naar verkooppraatjes van de leveranciers. In praktijk werkt dat in vele gevallen niet zo. Men moet zich ernstig afvragen waarom medische beroepen zo vast zitten in het verkoopsysteem van de pharmaceutische industrie. Onafhankelijke bijscholing los van enig belang voor de leverancier zou zolangzamerhand verplicht moeten worden gesteld. Immers de leverancier heeft maar 1 agenda: omzet verhogen via het afzetkanaal dat dierenarts heet.
Kritiek uiten blijkt altijd wrijving op te roepen. In plaats dat DA’s direct op de achterste benen staan kunnen ze ook eens wat doen met deze kritiek. Ook ik heb kritiek gehad op mijn vertrouwde DA dat ik het niet eens was met de diagnose, symptomen sloten niet op elkaar aan. Woest was hij op mijn kritiek, stampvoetend van de dam. Maar hij is iemand die voorbij zijn ego kon denken en ivp van mij uit protest een vette rekening te sturen opnieuw om tafel kwam zitten om verder te onderzoeken en toe te geven dat zijn conclusies te voorbarig waren. Dát zijn DA’s waar je wat mee kunt. En als “ klant “ hoef ik geen gelijk. Wel een acurate diagnose en dito behandeling. Is dat teveel gevraagd?
Als DA zul je samen moeten werken met de eigenaren dan ben je in het belang van het dier bezig. Behandel eigenaren niet of ze dom zijn, die arrogantie is echt not done!
Samenwerking is idd een vereiste maar komt van 2 kanten en zoals anderen al zeggen, je hebt daar als eigenaar gewoon een aandeel in.
Dat er in jouw verhaal fouten zijn gebeurd en dat de communicatie niet top was wil ik best geloven.
Dat het er een smerige boel was is te betreuren.
Máár dat er een scopie gedaan wordt is normale procedure bij een hardnekkige slokdarmverstopping. Dat is geen chirurgische ingreep en heeft dus ook geen chirurgische hygiëne nodig. Paarden eten ook gewoon gras dat op de grond groeit, kan een slokdarm wel tegen. Je hebt wel gelijk dat de endoscoop tussen elk paard gereinigd zou moeten worden.
Een verstopping chirurgisch verwijderen (slokdarm opensnijden) gebeurd weldegelijk in extreme gevallen maar is een ingreep van de laatste kans. Risico op complicaties is groot. Bij te lang afwachten ook, die prop zal wel verteren, maar de slokdarm gelijk ook als het te lang duurt of je krijgt slokdarmverlamming.
En paarden stikken nìet bij een slokdarmverstopping. Ze zijn zwaar oncomfortabel en kunnen bij terugvloei voedsel inademen maar de prop op zichzelf belemmert niet de ademhaling. Als je paard echt stond de stikken had ze dat halfuur wachten op de chirurg niet overleefd.
Als je vriendin al humaan arts was weet ze dondersgoed hoe de farmaceutische industrie te werk gaat. En zal ze nu als DA ontdekken dat ze niet kan terugvallen op de zorgverzekering om kosten te drukken voor de klant. Maar ondertussen heeft ze ook gewoon een bedrijf overeind te houden dus zal ofwel haar advies en consulten correct moeten doorrekenen aan de klant, ofwel teren op medicijnverkoop. Misschien dat ooit in de toekomst dierenartsen ook gewoon correct hun advies kunnen verrekenen, zonder dat de klanten steigeren omdat het te duur is, en dus minder afhankelijk zijn van medicijnverkoop.
Maar de discussie over de bigpharma hoort hier niet thuis, ook al is ze interessant en is er idd nog veel werk aan de winkel.
De arrogantie dat men het beter weet dan een persoon die er voor gestudeerd heeft is ook not done.
pillow schreef:Tjonge wat een ellenlange verhalen hier, die helemaal niet ter zake zijn en geen antwoord op de vraag van TS geven
eilleen333 schreef:Amy223 schreef:@germie, ik begrijp dan sowieso niet dat je dat zelf op 1 dag plant
Ik geef ook met kortwerkende sedatie de patiënten de rest van de dag vrij. Het is allemaal al vermoeiend genoeg, en met betere planning is het gebit doen op dezelfde dag als een clinic niet nodig.
Lara_Silver schreef:pillow schreef:Tjonge wat een ellenlange verhalen hier, die helemaal niet ter zake zijn en geen antwoord op de vraag van TS geven
Niet overdrijven. Het kan aan mijn leeskunsten liggen, maar volgens mij heeft de ts meer dan genoeg keer antwoord op haar vraag gekregen, vaak met onderbouwing waarom ze wel of niet zou moeten betalen.
pillow schreef:Lara_Silver schreef:
Niet overdrijven. Het kan aan mijn leeskunsten liggen, maar volgens mij heeft de ts meer dan genoeg keer antwoord op haar vraag gekregen, vaak met onderbouwing waarom ze wel of niet zou moeten betalen.