Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:44

Wij hebben een rechthoekig perceel en misschien zou je in theorie in alle 4 de hoeken een camera kunnen hangen en dan tellen hoevaak ze voorbij komen bijv? Hoewel ze ook halferwege kunnen omkeren natuurlijk, maar misschien is dat te overlappen??

Wij zijn bezig met onze pp en hebben ook altijd hooi, maar als ze teveel bij 1 bak staan, vul ik die een keer niet en moeten ze weer op zoek. Ze staan onwijs graag samen en veel te graag ook dichtbij ons huis, dus moet bewegen soms stimuleren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 23:13

Ik heb al bedacht om mn paard mijn telefoon n nachtje omzijn nek te hangen met equilab aan xD

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 23:21

Hmm wel interessant! Is er uiteindelijk een camera die goed werkte? Dan wil ik dat ook wel eens proberen.

Hier staan ze 's nachts op stal, maar de rest van de tijd op een grote paddock/ halve track met onbeperkt hooi. Eigelijk zie ik ze bijna non-stop aan het hooi staan :o wij zijn daarom overgegaan naar extra strenge slowfeeders omdat ze met een enkel net toch wel moddervet werden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 00:05

Zal eens kijken of ik iets bij kan houden op de camera.
0:05 uur - hij eet uit de slowfeeder.
Overigens, op andere (pension) stallen kreeg hij uiterlijk om 22:30 uur nog een bergje hooi wat snel op was... Op een of andere manier heb ik het idee dat wij met het snachts stallen van paarden en niet meer voeren, het hele bioritme overhoop gooien.
Ik vind het echt fijn om te zien dat mijn paard gewoon kan gaan eten wanneer die behoefte er is. Hij stopt ook geregeld en gaat staan of liggen pitten op de track. Hij ligt niet in zijn stal tot nu toe. Eet daar wel als het warm is overdag.
Voor de rest nonstop buiten.

Vandaag 22-4 heeft paardlief tussen 0:00 en 09:00 uur ongeveer 4 uur gegeten verdeeld over 8 of 9 momenten.
Toen issie bij zn vriend gaan liggen slapen op de track tot half 12.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 00:53

Hutcherson schreef:
Ik heb al bedacht om mn paard mijn telefoon n nachtje omzijn nek te hangen met equilab aan xD

En als hij gaat rollen?? Je kan je telefoon natuurlijk beschermen, maar wel beperkt. Hij kan hem pletten of uitzetten per ongeluk etc. Wel leuk om te testen!!

Poekkie schreef:
Hmm wel interessant! Is er uiteindelijk een camera die goed werkte? Dan wil ik dat ook wel eens proberen.

Hier staan ze 's nachts op stal, maar de rest van de tijd op een grote paddock/ halve track met onbeperkt hooi. Eigelijk zie ik ze bijna non-stop aan het hooi staan :o wij zijn daarom overgegaan naar extra strenge slowfeeders omdat ze met een enkel net toch wel moddervet werden.

Maar dat is dus het verschil. Wat je wil weten is hoeveel km's ze afleggen op een pp. Dus een track met afwisseling, meerdere voer plekken, ligplekken, water, schuilen etc.
Jouw situatie is leuk om er tegenover te zetten, maar kan je niet vergelijken.

Hutcherson schreef:
Zal eens kijken of ik iets bij kan houden op de camera.
0:05 uur - hij eet uit de slowfeeder.
Overigens, op andere (pension) stallen kreeg hij uiterlijk om 22:30 uur nog een bergje hooi wat snel op was... Op een of andere manier heb ik het idee dat wij met het snachts stallen van paarden en niet meer voeren, het hele bioritme overhoop gooien.
Ik vind het echt fijn om te zien dat mijn paard gewoon kan gaan eten wanneer die behoefte er is. Hij stopt ook geregeld en gaat staan of liggen pitten op de track. Hij ligt niet in zijn stal tot nu toe. Eet daar wel als het warm is overdag.
Voor de rest nonstop buiten.

Vandaag 22-4 heeft paardlief tussen 0:00 en 09:00 uur ongeveer 4 uur gegeten verdeeld over 8 of 9 momenten.
Toen issie bij zn vriend gaan liggen slapen op de track tot half 12.

Onze paarden hebben vrijwel altijd hooi, maar wissel wel de plekken af die ik vul. Toen een paard ziek was, vele nachten eruit geweest en dan doen ze ook van alles. Van het weekend ging ik wat laat naar bed en hoor door het douche raam ze lopen op het bestraatte stuk onder de schuilstal.

Ze slapen ook wel 's nachts, maar overdag meer naar mijn idee. Vooral de zon nodigt blijkbaar enom uit tot moe en lui zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 05:09

De zon nodigt vooral uit voor warme zachte ligplaatsen die ze s winters niet hebben als ze geen dik ingestrooide schuilstal hebben. Overdag doen ze hier wel eens een dutje (de shetten dan, en meestal in de dik opgestrooide schuilstal), maar het meeste wordt hier 's nachts gelegen. Zowel toen ze (de shetten en op een eerdere locatie het vorige grote paard, idem dito met grote dik opgestrooide schuilstal) 24/7 buiten stonden als nu 12/7 buiten.

Met weinig voeren wordt hun ritme inderdaad helemaal overhoop gegooid, maar hier voeren we in principe onbeperkt en toch is het ritme eigenlijk niet veranderd sinds ze 12/7 op stal staan i.p.v. 24/7 buiten. En de shetten hebben tot 6 jaar slechts 1 winter (met 3 jaar) 's nachts binnen gestaan.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:53

Ik zat te denken he... Gegeven dat de GPS niet zo nauwkeurig is om een afstand te bepalen... Zou een stappenteller niet inzichtelijker kunnen zijn? Dan moet die wel op een plek vast gemaakt worden die een beetje beweegt als onze armen tijdens het lopen (niet aan de manen misschien want zeker nu met vliegjes schudden ze veel). Misschien dat een X aantal stappen nauwkeuriger is? Sommige devices tellen EN de stappen EN houden misschien de GPS bij?

Zou dat iets kunnen zijn?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:59

Voor koeien is er een stappenteller, die wordt ingezet om de tochtigheid te bepalen. Die zit gewoon om de poot. In dit geval zou aan het klittenband van een springschoen misschien een optie zijn? (eerst wel laten wennen aan een springschoen zonder, om de kosten van een sloper te beperken).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:56

Ze liggen in de zon gewoon meer en verplaatsen mee met de zon.

Maar mijn oudste merrie is 27 en die ligt net zo makkelijk in een modderplek of op bevroren grond. De andere ook, maar ze hebben geen dekens en het boeit ze niks. Waar de quarters toch echt een dun velletje hebben.

Wij hebben een zeer ruime loopstal en ik had een dikke laag om in te liggen, maar ze liggen toch echt liever buiten.

Ik denk dat ze overdag doorgaans 2x gaan liggen en 's nachts ook minimaal 1x. Maar ze slapen of rusten ook als ze staan.

Paarden hebben ook hun voorkeurs plekjes. Onze 5 zijn enorm close en die willen ook graag samen slapen en eten.
Ik kan in principe mijn schuilstal in 5 plekken opdelen, maar dan willen ze echt naar elkaar toe en als ik alles open gooi, rennen ze eruit. Ook al hangt er hooi of voeren we daar. Als alles open is, komen ze ook weer terug, maar samen.

En we hadden 2 nieuwe eerst zo staan, dus er zit geen verschil in hun verleden op stal ook verder. Nu ze ervan geproeft hebben, willen ze kiezen en vrij zijn. Wat wel weer inhoud hier dat ze wel altijd dichtbij ons willen zijn. Het is onderling en naar ons alsof we lijm voeren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:26

Ik merk ook echt dat mijn paard nu, 4 weken op pp met onbeperkt ruwvoer en 3-4 uurtjes weidegang per dag, veel relaxter is dan op pension met 4 voerbeurten per dag.
hij kreeg om 08:00 uur hooi, dan om 12:00 uur in de paddock (waar ze met 5 stonden) dan rond 17:00 uur weer op stal voer en dan rond 22:30 uur nog een keer. die bergjes die ze kregen in stal waren binnen het half uur op. dus elke keer zat je net aan 3,5 uur geen voer tussen de voerbeurten.
En snachts zelfs van 23:00 uur tot 08:00 uur niks. dat is 9 uur geen voer!

en in de paddock waren 4 voerplekken, en 5 paarden.... en dan kregen ze 1,5 kruiwagen met hooi voor 5 paarden voor de hele middag.

er werd veel gejaagd, getrapt en geklooit onderling. vaak wonden van ijzers van een van de dominante paarden. veel halsters en dekens kapot.

Mijn paard had altijd weinig aandacht voor mij en het trainen als ik bij hem was, omdat hij gewoon honger had. Als ik hem uit de paddock op stal zette om hem klaar te maken keek hij naar buiten hoe zijn hooi werd opgegeten. vaak gaf ik hem dan binnen wat extra hooi (mocht eigenlijk niet) en dan at hij mijn vingers erbij op.

Nu merk ik gewoon, er zit altijd hooi in de slowfeeders, hij eet af en toe een half uurtje en gaat dan wat anders doen. ook komt hij geheel uit zichzelf naar me toe voor een knuffel. Dat deed hij eerst ech tniet! geen tijd voor, moet eten.
en zoals ik zei: ik heb gisteren 2 plakjes in de slowfeeders verdeelt. Er zat nog wat in van de dag ervoor. maar hij heeft het nu nog niet op.