Kissing spines jong paard, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FFDP

Re: Kissing spines jong paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:33

Jeetje, op acht wervels KS, eens ik dit zou ontdekken bij mijn paard zou ik er zeker niet terug op gaan rijden...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:34

Suzanne F. schreef:
TS zit nog in de ontkenningsfase en hoopt op een toverstaf. Daarom wordt er niet rationeel nagedacht. Feit dat hij/zij er gewoon weer op gaat zitten zegt eigenlijk al genoeg.
Ik denk dat ik maar ontstip. Een keer komt TS er wel achter dat er toch niet zoveel onzin werd verteld hier in het topic.

Maar daar mag en kan ze best even de tijd voor nemen....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:37

Kendra schreef:
Suzanne F. schreef:
TS zit nog in de ontkenningsfase en hoopt op een toverstaf. Daarom wordt er niet rationeel nagedacht. Feit dat hij/zij er gewoon weer op gaat zitten zegt eigenlijk al genoeg.
Ik denk dat ik maar ontstip. Een keer komt TS er wel achter dat er toch niet zoveel onzin werd verteld hier in het topic.

Maar daar mag en kan ze best even de tijd voor nemen....

Absoluut. Maar rijden op een paard met de diagnose zoals TS die schetst?

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:53

Ts, mocht je het interessant vinden, hierbij de röntgenfoto's van mijn ks merrie.

Tel de wervels maar..

Vanaf schoft naar kont,zal ze proberen op volgorde te zetten.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:17

AnnoNiemand schreef:
Daarom zeg ik ook dat ik zelf nooit geld zou pompen in zo'n bodemloze put. Ik vind het niet eerlijk naar een paard met KS om hier nog iets van te verwachten. Paard van haar had het volgens mij ook nog eens aan tien wervels. Voor dit geld had ze ook een ander paard kunnen kopen. Het dier is ook nog niet eens leuk qua karakter. Valt haar aan in de stal. Maar goed, ieder moet doen wat hij zelf wil natuurlijk.

Maar anyway, ik zou een KS'er niet meer gaan belasten, trainen of uberhaupt laten 'revalideren', TS.

Oh sorry, dan had ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je al heel hoopvol was en TS daarom tipte. Ik had dat paard in Engeland laten staan. Nog voor de keuring zag je al dat hij niet goed liep. Maar goed... Het is inderdaad wel een interessante casus om te volgen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:53

8 wervels is wel heel erg veel. Ik heb wel ervaring met een ks en op de langere termijn is de uitkomst niet gunstig.
Paard had klem gelegen in het voordeurtje van de trailer, met opstaan met haar rug, laatste stukje schoft, de voorstang verbogen. Gevolg twee wervels een stukje afgebroken en scheef weer aangegroeid, door het lang in een soort zittende houding klem liggen is er irritatie aan de wervels achter het zadel ontstaan, op 4-jarige leeftijd, jaar na het ongeluk zat er nog wel enige ruimte tussen de wervels. (Klasse 1-2)
Ze stond op dat moment kreupel op de kliniek en gezien het ongeluk en de vage kreupelheid heb ik ook haar rug laten röntgenen.
Kreupelheid bleek een blessure van beide tussenpezen aan de voorbenen te zijn.
Gezien haar jonge leeftijd zijn we een langdurig revalidatie traject in gegaan. Heb haar verhuisd naar een stal met voor haar optimale omstandigheden.
Daar hebben we stappend aan de hand, langelijnen en onder het zadel vooral aan rond-lang-laag over de rug en stelling-buiging gewerkt.
Na een paar maanden langzaam werk in draf en galop opgebouwd. Zo hebben we een 3-tal jaren nog heel plezierig kunnen werken, tot ik begon te zien dat ze in het los bewegen in binnenbak of roundpen tekenen van pijn in gezicht kreeg (opgetrokken neus, boze oren en doffe ogen)en minder ruim begon te bewegen. Ook aanspringen in de linker galop ging steeds vaker fout. Vanaf dat moment staat ze stil, met 8 jaar met pensioen.
Omdat haar rug te relateren is aan een ongeval en ze in 2018 al een prachtig veulen op de wereld heeft gezet heb ik haar opnieuw laten dekken.
Dat zou ik zonder aanleiding voor deze problemen niet gedaan hebben omdat ks ook genetisch kan zijn.
Nu is mijn paard een Groninger en genetisch heel zwaar bespierd, met een armbespierd paard met ks zou ik een dracht niet aanbevelen.
Eea in overleg met de DA, ook samen besloten om geen verder onderzoek te doen in de zin van kliniek, nieuwe foto’s. We weten wat de diagnose is, kan alleen maat slechter worden, niet beter. Prognose was recreatiepaard, maar voor hoe lang? Was een beetje zien waar het schip strand.

Zou ik het weer zo doen? Gezien het feit dat de revalidatie veel geld heeft gekost en het resultaat nooit meer een 100% functionerend rijpaard is geweest, altijd revaliderend rijden, denk ik dat ik haar eerder in de fokkerij had ingezet en niet meer bereden.
Al heb ik er wel veel van geleerd.

TS neem je tijd, denk goed na wat je nog wil bereiken en of je genoegen kan nemen met minder.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:12

AnnoNiemand schreef:
Daarom zeg ik ook dat ik zelf nooit geld zou pompen in zo'n bodemloze put. Ik vind het niet eerlijk naar een paard met KS om hier nog iets van te verwachten. Paard van haar had het volgens mij ook nog eens aan tien wervels. Voor dit geld had ze ook een ander paard kunnen kopen. Het dier is ook nog niet eens leuk qua karakter. Valt haar aan in de stal. Maar goed, ieder moet doen wat hij zelf wil natuurlijk.

Maar anyway, ik zou een KS'er niet meer gaan belasten, trainen of uberhaupt laten 'revalideren', TS.

Aanvallen in stal? Gaat dat om het paard van Felinehoi? Want dat heb ik nooit meegekregen in haar verhaal en dat volg ik ook via youtube.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:17

Cayenne schreef:
AnnoNiemand schreef:

Aanvallen in stal? Gaat dat om het paard van Felinehoi? Want dat heb ik nooit meegekregen in haar verhaal en dat volg ik ook via youtube.

Op de revalidatie stal wordt hij niet vrolijk als ze aan zijn knie zitten voor oefeningen en daarbij zegt ze dat hij zulk gedrag wel vaker op stal had richting haar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:35

Daan13 schreef:
Ts, mocht je het interessant vinden, hierbij de röntgenfoto's van mijn ks merrie.

Tel de wervels maar..

[ [url=m/osblVf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HiDHdP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Nq0Rer.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fAeWU7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb weleens ergere fotos gezien dan dit?

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:41

Hoi,

Ik heb niet het hele topic gelezen. Heeft het paard KS aan 8 wervels....? Misschien is mijn verhaal dan niet van toepassing. Maar wie weet heb je er wat aan, of iemand anders.

Mijn paard is 3 jaar geleden geopereerd. Ergens is mijn topic nog wel te lezen. Mijn paard had vast gelegen en daardoor een breukje in haar doornuitsteeksel. De doornuitsteeksel stond nu tegen de andere aan. Dus vergelijkbaar met ks en dezelfde operatie. Omdat mijn paard ongeveer 6 jaar oud was, heb ik besloten om te opereren. We hebben een tijdje andere methodes geprobeerd. Maar voor mijn gevoel deed ik steeds een paar stappen voorruit om ze na een tijd weer achteruit te doen. Alles wat we deden was maar van tijdelijke aard. Ik vond dit zielig. De keus was toen in mijn ogen, inlaten slapen of opereren. De pijn en ongemak moest weg. Anders vond/vind ik het niet meer paardwaardig. Paarden geven pas laat aan dat ze ongemak of pijn hebben. Wat in mijn ogen betekent dat wanneer je het merkt, je al door hebt gereden met een paard met pijn.

De revalidatie duurt ongeveer een half jaar. Ik vond dat wel mee vallen. Je begint na (ik dacht) 6a8 weken weer met opbouwen aan de hand, dan longe en daarna bouw je te paard op.
Mijn paard heeft ondertussen meerdere keren een cross gelopen en gesprongen. We rijden voornamelijk dressuur. Wat mijn paard vooral moest en soms nog moet leren. Is zich loslaten in haar lichaam. Waarschijnlijk geldt dit voor veel paarden. Maar hier ben ik veel mee bezig in de les.

De operatie kost ongeveer 2000,- Best een smak geld. Ik denk als je blijft aan modderen met je paard, je misschien over de jaren heen meer geld kwijt bent.
Supplementen, fysio, dierenarts kosten, zadel checks. En de oorzaak blijft bestaan.

Als je nog vragen hebt, hoor ik ze graag.
Ik zal een röntgenfoto toevoegen van vorig jaar. Dit was een check up foto.
Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:43

Maar Xritt, dat ging om slechts 1 doornuitsteeksel toch?
Dat lijkt me niet vergelijkbaar.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:43

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:02

Opereren kan wel, maar het paard van TS is 1.85 en waarschijnlijk is de ruglengte in verhouding. Dit is niet te vergelijken met een quarter horse. Deze zijn niet zo groot en bij veel quarters is de rug ook nog eens een heel stukje korter dan bij het paard van TS.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:05

Verschilt helemaal waar op gefokt etc. Ken idd quarters met korte ruggen maar ook met lange slagschip ruggen. En als paard 185 is met bijbehorende rug is het in verhouding en niets mis mee dus, zoals passend bij de bouw van het paard.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:11

Cayenne schreef:
Maar Xritt, dat ging om slechts 1 doornuitsteeksel toch?
Dat lijkt me niet vergelijkbaar.

Klopt, ik twijfelde even of ik het wel goed had gelezen van de 8 wervels. Want dat is wel flink.

Zoals ik in mijn post aangeef. Is mijn verhaal misschien niet van toepassing. Maar Wie weet kan ik andere helpen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:23

geerke schreef:

(Gelukkig) Heb ik dan niet de meeste ervaring met ks maar deze wervels zorgden alwel voor rare momenten tijdens het rijden.

Voor mij vind ik deze vervorming al best erg. Wervels achter het zadel zijn toch al aardig aan het vervormen.. en bovenop raken ze elkaar al bijna.

Paard heeft na de röntgenfoto's nog een paar jaar als grasmaaier gediend,alle vormen van trainingen gaven gelijk klachten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:29

geerke schreef:
Daan13 schreef:

Tel de wervels maar..

[ [url=m/osblVf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HiDHdP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Nq0Rer.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fAeWU7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ook. Maar toch zijn het geen hele beste foto's, je ziet de vernauwing heel duidelijk.

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 20:38

Second opinion is binnen en het is operatief te verwijderen!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:43

Uiteraard, daar twijfel ik niet aan.

De vraag is hoe zinvol die operatie is. Op korte en lange termijn.
En hoe zwaar de revalidatie is.
En of het paard nog pijnvrij kan zijn.

En of het het waard is, qua belasting en pijn en revalidatie voor het paard, én financieel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:49

Cuvee schreef:
Second opinion is binnen en het is operatief te verwijderen!

Ga er van uit dat je nu wel de foto’s hebt dus heel benieuwd hoe de wervels er uit zien. Zou je ze willen plaatsen?

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 20:53

Femke_Tweety schreef:
Uiteraard, daar twijfel ik niet aan.

De vraag is hoe zinvol die operatie is. Op korte en lange termijn.
En hoe zwaar de revalidatie is.
En of het paard nog pijnvrij kan zijn.

En of het het waard is, qua belasting en pijn en revalidatie voor het paard, én financieel.

Ik ga wederom geen over haastige beslissingen nemen en laat nu eerst alles bezinken om in alle rust na te kunnen denken.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:13

Fijn dat je zo snel een second opinion kon krijgen, zo net na de Kerstdagen :')

Wanneer begint school weer?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:15

Libera schreef:
Fijn dat je zo snel een second opinion kon krijgen, zo net na de Kerstdagen :')

Wanneer begint school weer?

Waarom niet? Bellen naar kliniek, foto's laten doorsturen en wederom telefonisch contact...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:19

Van 8 wervels KS verwijderen? Hoe dan?

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:44

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de foto's ts,heb je ze opgevraagd?

Waar wordt de eventuele operatie gedaan?