Verhoogde GGT, AST en een paard dat pompt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Verhoogde GGT, AST en een paard dat pompt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 01:43

Helaas zijn vitamines en mineralen wel moeilijk te bepalen uit bloed en hanteren artsen wel echt de ondermaat.

Heeft je paard een liksteen? En gebruikt ie die? Zout bijvoorbeeld is ook echt belangrijk, maar mensen denken vaak dat een liksteen voldoende is.

Ik heb ook jaren geanalyseerd, maar ben daar heel erg op terug gekomen. Ik heb opleidingen gedaan, heb voer verkocht, voedings advies gegeven etc, maar het is te beperkt. In Nederland ga je het bijna niet optimaal krijgen.

Voeding moet in verhouding staan tot beweging. Er moet variatie zitten in ruwvoer en meeste paarden krijgen alleen hooi, of erger; kuil en soms gras. Dan mis je al de rest van bomen, bosjes etc.

Beweegt je paard te weinig, zou je minder moeten geven, maar dan kan een paard tekorten krijgen. Doe je aan dressuur training is dat anders dan bijv endurance.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 09:35

Dat snap ik inderdaad, maar de route van vitamine of mineralentekort zijn we al heel wat keren ingeslaan :j Zelf word ik er nagenoeg lastig van omdat veel dierenartsen dat gebruikten als manier om naar niks dat ik zei te hoeven luisteren. 'Smijt er vitaminen bij, die krijgt gewoon niet genoeg'. 'Geef ze is een paar kilo krachtvoer'. Omdat ik niet beter wist heb ik dat ook tig keren gedaan. Talloze vitaminen en mineralen supplementen en balancers getest. Van niks werd het beter, hoe duur het supplement dat de DA me gaf ook was. En als ze dan niet reageerde op dat supplement of dat voer, dan haalden ze hun schouders op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:45

Kirania schreef:
Dat snap ik inderdaad, maar de route van vitamine of mineralentekort zijn we al heel wat keren ingeslaan :j Zelf word ik er nagenoeg lastig van omdat veel dierenartsen dat gebruikten als manier om naar niks dat ik zei te hoeven luisteren. 'Smijt er vitaminen bij, die krijgt gewoon niet genoeg'. 'Geef ze is een paar kilo krachtvoer'. Omdat ik niet beter wist heb ik dat ook tig keren gedaan. Talloze vitaminen en mineralen supplementen en balancers getest. Van niks werd het beter, hoe duur het supplement dat de DA me gaf ook was. En als ze dan niet reageerde op dat supplement of dat voer, dan haalden ze hun schouders op.

Op die manier werkt het ook niet.

Die commerciele merken gaan uit van standaarden en gemiddelden. Als jouw paard ergens tekort heeft of moeite met opname, zou het heel specifiek aangevuld moeten worden.

Maar meeste mensen worden erg bang gemaakt voor tekorten en daar spelen merken weer op in.

Daarom zei ik ergens eerder al; Je kan ook veel aflezen bijv uit de hoeven.

En bij mn ene ruin gaat een traanoog ook samen met andere problemen.

Heeft je arts al eens voorgesteld om een bute test te doen? Als je het soms echt niet weet en het paard is niet oke, wordt er soms wel bute gegeven. Knapt een paard op, weet je dat het pijn had. Dan moet je echt verder zoeken naar waar het vandaan komt.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 13:29

Bute heeft ze vorige zomer gekregen, maar dat maakte het zowaar erger. Ze begon nog zwaarder te krampen en zag er constant gedrogeerd en doodmoe uit :n

Bute is dan ook weer bekend om slecht te zijn voor de spijsvertering en de afvoer van afvalstoffen...

Dat is inderdaad zo. Ik ben lange tijd geleden van de grote merken overgestapt, daar ik dat echt kippenvoer vond. Meer studies over voeding gedaan, huisvesting, supplementatie. Vaak blijft het wel trial and error. Momenteel krijgt ze dus equifyt pre-active, 250gr X2. Ik week wel alles met psylliumhusk en 's avonds krijgt ze bergsiegel leverkruiden. Hibiscus, artisjok, mariadistelzaad, paardenbloem. Ze klaagt alvast niet dat ze twee keer per dag soep krijgt :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:52

Kirania schreef:
Bute heeft ze vorige zomer gekregen, maar dat maakte het zowaar erger. Ze begon nog zwaarder te krampen en zag er constant gedrogeerd en doodmoe uit :n

Bute is dan ook weer bekend om slecht te zijn voor de spijsvertering en de afvoer van afvalstoffen...

Dat is inderdaad zo. Ik ben lange tijd geleden van de grote merken overgestapt, daar ik dat echt kippenvoer vond. Meer studies over voeding gedaan, huisvesting, supplementatie. Vaak blijft het wel trial and error. Momenteel krijgt ze dus equifyt pre-active, 250gr X2. Ik week wel alles met psylliumhusk en 's avonds krijgt ze bergsiegel leverkruiden. Hibiscus, artisjok, mariadistelzaad, paardenbloem. Ze klaagt alvast niet dat ze twee keer per dag soep krijgt :)

Ik zou eens alles gaan weglaten.

Geef eens een paar weken alleen hooi en begin met een tijdje alleen de probiotica.

Echt even een paar weken niks geven. Klinkt heel naar, maar dat is misschien echt de beste basis. Zo snel gaat je paard niet omvallen van een evt tekort. Zelfs als ze even een dip krijgt, moet je niet meteen weer gaan bijvoeren.

Maak foto's van de mest en plas en blijf daar naar kijken.

Kruiden hebben goede dingen, maar ook echt de mindere kanten. Zeker als je dingen gemengd geeft.

Kijk eens even aan wat het lichaam zelf gaat doen. Je kan evt op voer momenten een ruwvoermix geven, maar dan verder gewoon niks. En echt weken, want een paar dagen laat alleen de eerste reactie zien. Met weken en zelfs maanden zie je pas wat veranderingen van voer echt doen.

Daarna kan je weer eens evalueren wat je denkt dat je ziet en ze nodig heeft. Zie je dat ze slechter wordt in energie, bespiering etc?

Vaak weten we wat dingen doen en verwachten we een effect, maar zo zwart-wit is het niet. Als jouw paard bijv darmproblemen heeft en je richt je daar erg op, kan je best dingen geven die belastend zijn voor de lever en of nieren bijv.

Uiteindelijk moet pijn of ongemak echt ergens vandaan komen en als artsen het niet kunnen vinden met standaard onderzoeken, moet het paard het echt aangeven. Je hebt ook niet veel te verliezen als je al even bezig bent en niks gevonden hebt.

Overigens hoor of lees je ontzettend weinig over bijwerkingen van medicijnen bij paarden. Je wil niet weten wat paarden allemaal krijgen en men niet let op bijwerkingen, wisselwerkingen etc.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 14:14

Oh, dat van de medicijnen is me inderdaad bekend. Veel dierenartsen waren tegen het geven van onnodige medicatie, maar de helft was er evengoed voor om het gewoon uit te proberen. Daar kan dus evengoed het probleem van de lever vandaan komen.

Ik snap inderdaad wat je zegt, even back to basics, en ik ben erg blij met de suggesties en het denkwerk dat iedereen ook wilt leveren. Het is dus een beetje rot dat ik elke keer moet zeggen 'Ik heb het geprobeerd' maar toch is het zo. Het grootste probleem dat ik tot nu toe gehad heb zijn dierenartsen die niet geloofden dát ik iets geprobeerd had of ze gingen ervan uit dat ik doseringen fout had of dat ik dingen toch niet juist had gedaan. Daarom heeft ze een zes maanden (aan het begin, voor deze problemen begonnen kreeg ze zelfs niets bij behalve hooi en weide) zoals jij beschrijft gestaan. Op de weide, met goed, niet stoffig hooi, en geen extra toevoegingen. Het was een suggestie van een van de eerste dierenartsen. Spijtig genoeg maakte het geen verschil. Ze bleef pompen. Dan kan er eventueel nog gezegd worden dat het hooi 'toch niet van zulke kwaliteit was' (trust me, mensen grijpen elke strohalm vast om te opperen dat ik toch, altijd, iets fout deed). Na zes maanden gingen we drie maanden over op ander hooi. En dan twee jaar op nog ander hooi.

We hebben hooi geweekt, gestoomd, natgespoten, slowfeeders, geen slowfeeders, grote slowfeeders, kleine slowfeeders.

Het enige waar ze tot nog toe dramatisch goed op reageerde is:

- NAF D-tox
- Digestive EQ
- Leverkuur Ewalia
- Ekygard
- 24/7 op de weide kunnen staan (geen hooi)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:00

Ts is de uitslag van de urine al binnen?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 22:12

Nee, hopelijk morgen! :=

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 00:43

Lastig he dat wachten?
Ben wel benieuwd.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 01:53

Heb je al eens een holistisch arts laten kijken?
En sta je toevallig aan het bos?

Ik heb goede ervaringen met : https://www.praktijkderiethof.nl/
En sinds ik verhuisd ben met mijn paard is hij helemaal top fit geworden (stond aan de bosrand, nu is die een paar honderd meter weg)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 12:30

Fannetje, er is idd een homeopaat geweest voor acupunctuur, een craniosacraaltherapeut ook en ze kreeg dry needling. Maar ik denk wel dat ik eens concreet bioresonantie wil proberen! Vind het een interessant gegeven. Heb een Duits supplement gevonden (kristallkraft) die veel zulke therapeuten aanraden, dus daar zou ik benieuwd naar zijn.

Ze staan naast een steenweg, met superlieve buren en voor de rest veld en wijds uitzicht over de minivallei. Er staan twee bomen naast onze weide (ik probeer er zelf wilgen in te zetten, maar dat groeit niet zo snel), een berk en aan de andere kant een perenboom. Die perenboom staat wel tig aantal meters van de omheining af, dus ze kunnen niet meegenieten van de vruchten :o

Het mailtje van de DA luid dat tot zover alle waarden normaal zijn, maar de rest van het onderzoek moet eind deze week toekomen, zegt ze. Sommige waarden duren blijkbaar wat langer :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:21

Kirania schreef:
Het mailtje van de DA luid dat tot zover alle waarden normaal zijn, maar de rest van het onderzoek moet eind deze week toekomen, zegt ze. Sommige waarden duren blijkbaar wat langer :j

Bedoelde je met dit de urine?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 17:24

Yep!

Ik kan gelukkig wel al zeggen dat haar flanken veel mooier staan sinds ze op deze voordroog staat. Op de vorige kreeg ze koliek...

Kreeg wel een attack toen ze niet meteen wilden eten van hun hooi deze ochtend, bleek dat het gewoon luie pony's zijn geworden en ze vonden het teveel moeite om het meteen uit het net te gaan trekken _O-

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:44

Oh dat ken ik, willen het hooi liever los dan in netten. En ik weer stress dat het misschien geen goed hooi is hahaha.
Nog erger...ik denk dan ohh dat is mooi hooi, dus lang, groenig, stengelig en wat denk je? Ze vertikken het te eten voor lange tijd. Heb ik hooi waarvan ik denk, hhmm das niet zo mooi, bruin, ruikt nergens naar en jaaaa hoor dat rammen ze erin hahaha.
Word je soms gestoord van pfff

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 20:52

Man, could not relate more _O- Dat was dus het geval met mijn eerste Voordroog - meganetjes, zacht hooi, maar toch net te nat en koliek. Dan krijg je idd langstengelig hooi en gaan ze in hongerstaking. Wie weet hebben ze zich er zo vol aan gevreten in de eerste dagen dat ze vol zitten :')

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:03

En dan zeggen ze; neem een easy keeper, die zijn makkelijk. Whahaha verre van!!! :')

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:47

Ik heb alleen jouw berichten gelezen ts.

Toont ze ergens in haar lijf pijnlijk behalve bij haar buik?
Heb je haar al eens op een prednisonkuur gehad?
Dat pompen, indien het niet haar longen zijn, kan zeker een teken van pijn zijn maar je maakt mij niet wijs dat een paard zware leverproblemen jarenlang kan volhouden.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 10:50

Wildgirl, blijkbaar kan het ook komen van (specifiek) maagzweren helemaal aan het einde van de maag en darmproblemen. Heb zo tig filmpjes gezien in Duitse fbgroepen. Maar ook daar was er altijd een andere oorzaak.

Ze heeft al op bijna alles onder de zon voor de longen gestaan, een Prednisolonkuur kreeg ze vorig jaar ook. Daar werd ze alleen maar erger op, net zoals de ontstekingsremmers in zakjes.

Hier het resultaat van de urine:

Afbeelding
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:09

Ik zou toch een keer inladen en naar den Hoek rijden. Je wil toch antwoorden en soms moet iemand net even verder kijken, andere verbanden leggen etc.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 12:12

Mijn trailer zit vast in de modder en moet naar de garage omdat hij niet achteruit rijd zodra er een mini speedbump aanwezig is :') en hier is een lockdown, ik kan niet zomaar de grens over en het is erg ver voor ons. Misschien toch bioresonantie eens proberen...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:24

Ts, begrijp ik het goed dat uit het urine onderzoek naar voren komt dat Nitriet verhoogd is?

Ik meen eerder gelezen te hebben dat je grondwater geeft. Dat water kan te hoog in IJzer zitten maar dat hoeft niet altijd. Een 2e gevaar is dat het water te hoog Nitriet bevat. Ik weet niet of dat eerder ook gecheckt is?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:42

Kirania schreef:
Mijn trailer zit vast in de modder en moet naar de garage omdat hij niet achteruit rijd zodra er een mini speedbump aanwezig is :') en hier is een lockdown, ik kan niet zomaar de grens over en het is erg ver voor ons. Misschien toch bioresonantie eens proberen...

Dan iemand anders vragen?

Ik snap het wel, maar je bent al heel lang bezig, geeft veel geld uit en hebt nog geen 1 enkel antwoord.

Zelf geloof ik niet in bioresonantie en dergelijke. In dezelfde tijd kan je misschien wel antwoorden krijgen of een duidelijk pad te bewandelen.

Er zijn uitzonderingen waarvoor je de grens over mag, dus zou daar eens naar kijken en anders nog enkele weken uitzingen en dan gelijk op pad.

den Hoek weet misschien ook iemand die dichterbij zit.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:08

Nitriet is echt niet goed in urine dat kan duiden op een urineweg infectie. Kan ook door vervuiling komen omdat ze in dr voerbak heeft geplast en daar kon ook vuil inzitten. En het kan idd door te hoog gehalte nitraat in water of hooi komen. Persoonlijk denk en hoop ik dat het door dat bakje komt.
Verder veel kristallen wat niet ongewoon is bij paarden maar aangezien de urine ook erg troebel is zou ik denken dat er t e veel calcium aanwezig is.
Probeer je paard eens een tijdje op een voer te zetten die hoger is in fosfor bijv. mijten kruidenslobber (heet nu Hipalgo) daarbij houd je dan de urine goed in de gaten als ze plast, je moet door de straal heen kijken als het ware.

Wat zeiden ze zelf over de urine uitslag?

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:52

Horse complete kruidenmix zou ik een keer proberen
Er loopt een topic over op bokt volgens mij

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 14:22

Henny, dat is niet nagekeken, maar daar ze al vier jaar pompt en drie keer verhuisd is (met telkens ander water) denk ik niet dat daar het probleem zit. Daarbij kan ik het water niet veranderen, opeens een pijpleiding leggen oid.

Superpony, dat heb ik liever niet. Het blijft een eigen keuze natuurlijk, maar het is echt ver en daarvoor kan ik niet zomaar een taxiservice voor inroepen tenzij ik stinked rijk was :o Ik geloof ook niet meer zo in het 'de volgende kliniek zal het wel weten'. Ik hou ze ook met de maagzweren liever zo kalm mogelijk. Maar het is een goede tip mits ik korterbij gewoond had :j

Funnyhorses, dat kan inderdaad ook best wel. Ik bekijk eens wat merken. Haar voerbak zal sowieso wel vuil geweest zijn, zeker met dit weer.

Ze zeiden dat nitraat in de urine niet toepasbaar is (nog niet) in de dierenwereld. Maar daar er hier veel gewerkt wordt met pesticides en overbemesting durf ik het wel daarop gooien :(

Esje, de Horsecomplete mix heb ik al eens getest, deed niets voor haar. Terwijl ik met kruiden van de kräuterie of ekygard of digestive eq meteen effect had (na een week). Ook de pijnmeting was nogal vaag en ze hadden eerst het verkeerde paard, blijkbaar. Daar kwam uit maag en darmpijn en leverpijn. Ja, dat wist ik dus idd al.

Ik denk dat gezien de verzamelde bewijzen van waarop ze reageert ik toch het beste blijf met de maagzweer/leaky gut diagnose.

Overigens is ze de laatste twee dagen heel erg kalm. Vreemd om te zien eigenlijk. Voor hetzelfde geld drogeer ik haar met mijn psyllium en kruiden :') Ze is wel wakker, niet alsof ze zielig staat te slapen. Zit eigenlijk constant een beetje rond zich te kijken, aan het luisteren naar de omgeving. Iets dat Wakko eerder doet, niet zij. Ze schrikt ook niet zo als een buizerd zich bijna op haar gat parkeert. Keek wel voldoende smerig naar de vogel _O- Geen idee dus wat er aan het gebeuren is in haar, maar er is iets veranderd. De ekygard is nochtans op, dus ik hou mijn hart vast.