Paard Bromt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:19

Carol_Beer schreef:
Ik verduidelijkte alleen maar dat ik me wel aan de regels houdt van de boer, iets wat werd ontkent in een andere reactie. Er liggen op diverse locaties brandmelders, wat hij ook om de paar jaar controleert. Als je mag eten in de bus, waarom zou je het niet doen?

Omdat het heel slecht is voor je eigen luchtwegen en die van de paarden en andere mensen waar je bij rookt? Roken is een eigen keuze, ik ben er fel op tegen maar je moet het helemaal zelf weten, maar bespaar je paard die viezigheid. Zeker als hij al gevoelig is op zijn luchtwegen.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:20

Ik heb met grote verbazing dit topic doorgelezen. TS ik lees dat je naar de goedkopere oplossingen zoekt i.p.v. met het dier naar de kliniek toe te gaan? Ik ga ervan uit dat dit paard echt bestaat en hulp nodig heeft.

Kan het zo zijn dat je met jouw paard naar de dierenarts toe wil maar dat je er geen geld voor hebt?

De situatie klinkt vrij ernstig en dat ga je niet redden met een goedkoop hoestdrankje. Ik heb een goede tip voor je breng dit dier vandaag nog naar de kliniek toe voor onderzoek. Na 4 pagina's met goede tips kun jezelf toch ook wel bedenken dat jouw paard zo snel mogelijk onderzocht moet worden op de kliniek? Kennelijk is dit geen vakantie account dus ik ga ervan uit dat je info klopt. Volgens mij maken wij ons meer zorgen om TS haar paard dan de TS zelf.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:25

Die brandmelders zijn wel leuk en aardig, maar als er een brandend stukje as op je stro valt, heb je er niks aan. Voordat die brandmelder zijn werk kan doen, is je paard al verbrand.

Nee ik ben niet anti roker, ik rook zelf ook, maar nooit in de buurt van paarden (of kinderen of brandbaar materiaal) Mijn kittens hebben zelfs nog nooit een brandende sigaret gezien. Ik rook buiten in een speciaal voorzien hoekje op mijn terras, waar zoon en katten niks te zoeken hebben.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:26

hi TS, ik hoop van harte dat je het hoesten en brommen serieus neemt. Het duidt namelijk wel op longproblemen, die chronisch kunnen worden.

Stap 1 is eigenlijk de dierenarts, maar ik zie dat je die liever laat wachten. Misschien bellen voor advies, dan? Dat is gratis?
Stap 2 is de stalling. Zo min mogelijk stof en zoveel mogelijk frisse lucht. Kuil is inderdaad beter dan hooi qua stof, maar let op, want het is vaak veel eiwitrijker. Als je paard daar gevoelig voor is, kan dat problemen geven. Ik denk ook dat je in krachtvoor terug kan, als je (genoeg!) kuil voert.
Je noemt dat de kuil van afgelopen winter is. Is deze dan nog wel goed? Controleer altijd als je er bent even of de kuil nog goed ruikt en niet is gaan schimmelen / broeien.

Probeer te achterhalen wat de "hoestdrank" was en google het even. Doe dat ALTIJD, voordat je je paard iets voert. Kost slechts een paar minuten en vaak vindt je wel goede ofwel slechte ervaringen.

Tot slot, als je je paard echt met respect behandeld stop je nu met rijden. Ga met hem wandelen of stapritjes buiten, of stapwerk in de bak. Doe even niks waardoor de longen harder aan het werk moeten.

Over het roken ga ik me verder niet uitlaten, daar is voldoende over gezegd.

Kinke

Re: Paard Bromt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:42

ik ken eigenlijk ook helemaal geen hoestdrank voor paarden?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:56

Kinke schreef:

Groentesoep alert !!!

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:01

Hoestdrank voor mensen!

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 13:06

Nirvana_ schreef:
hi TS, ik hoop van harte dat je het hoesten en brommen serieus neemt. Het duidt namelijk wel op longproblemen, die chronisch kunnen worden.

Stap 1 is eigenlijk de dierenarts, maar ik zie dat je die liever laat wachten. Misschien bellen voor advies, dan? Dat is gratis?
Stap 2 is de stalling. Zo min mogelijk stof en zoveel mogelijk frisse lucht. Kuil is inderdaad beter dan hooi qua stof, maar let op, want het is vaak veel eiwitrijker. Als je paard daar gevoelig voor is, kan dat problemen geven. Ik denk ook dat je in krachtvoor terug kan, als je (genoeg!) kuil voert.
Je noemt dat de kuil van afgelopen winter is. Is deze dan nog wel goed? Controleer altijd als je er bent even of de kuil nog goed ruikt en niet is gaan schimmelen / broeien.

Probeer te achterhalen wat de "hoestdrank" was en google het even. Doe dat ALTIJD, voordat je je paard iets voert. Kost slechts een paar minuten en vaak vindt je wel goede ofwel slechte ervaringen.

Tot slot, als je je paard echt met respect behandeld stop je nu met rijden. Ga met hem wandelen of stapritjes buiten, of stapwerk in de bak. Doe even niks waardoor de longen harder aan het werk moeten.

Over het roken ga ik me verder niet uitlaten, daar is voldoende over gezegd.

Thx voor een van de weinige sportieve comments in dit topic!
Ik weet dat het een issue is, maar aangezien het ineens van de laatste tijd was dacht ik dat er een kans bestaat dat het idd maar een kwaaltje is, zoals de lokale dierenarts aan de lijn had gezegd.
Gezien het beter gaat met de kleine aanpassingen die ik heb gedaan, laat ik de boer er nog even naar kijken. Hij kent een veearts die hijzelf al een lange tijd kent, dus k zal het hem eens vragen als hij volgende keer komt! Kan hij ook meteen naar de huisvesting kijken met evt tips.
Voor zover ik heb gehoord heeft hij het kui wat er nog goed uitzag ertussenuit gehaald. Het ruikt wel een beetje vochtig maar verrot zou ik ook niet zeggen.
Hoestdrank gebruikte hijzelf ook, en aangezien zijn paard 40 jaar is geworden vertrouwde ik t wel, zou t volgende keer anders ff vragen.
Gezien het warme weer deed ik het al rustig aan, maar kzal kijken naar grotere alternatieven. Longeren zou een optie zijn. Langzaam afbouwen zou een mogelijkheid zijn, ik wil ook geen last hebben van maandagsziekten ed.
Nogmaals Thx voor de tips!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:11

Ventipulmin is hoestdrank voor paarden dus het bestaat wel.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:14

Nooit zomaar iets vertrouwen :)) Wat voor de 1 werkt kan voor de ander dramatisch zijn. Vraag het inderdaad even na, en neem het mee voor een volgende keer.

Hoeveel paardenkennis heeft de boer? Van je verhaal heb ik er niet teveel vertrouwen in, eerlijk gezegd, en dan zou het beter zijn een keer een onafhankelijke veearts te laten komen.

Wat vandaag oké is om te voeren kan morgen niet lekker meer zijn. Blijf dus controleren. Nat is logisch, maar zuur moet het niet ruiken.

Waarom ben je zo bang voor maandagziekte? Wat krijgt je paard verder nog voor voer?
Longeren kan, maar ook daar, doe niks wat zorgt voor een snellere ademhaling/hartslag. En dan denk ik dat longeren snel saai wordt, voor jullie beiden, en dat wandelen of grondwerk leuker is

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:40

Maandag ziekte krijg je door te blijven voeren alsof je paard vol aan het werk is- terwijl die dat niet is.
Voorbeeldje (vrij extreem):
dag 1 t/m 5: paard loopt 2 uur en krijgt 3 kilo brok
dag 6 en 7: paard heeft vrij en krijgt 3 kilo brok
Volgende week dag 1: paard kan bijna niet meer lopen. Dat is maandagziekte.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 13:43

Nirvana_ schreef:
Nooit zomaar iets vertrouwen :)) Wat voor de 1 werkt kan voor de ander dramatisch zijn. Vraag het inderdaad even na, en neem het mee voor een volgende keer.

Hoeveel paardenkennis heeft de boer? Van je verhaal heb ik er niet teveel vertrouwen in, eerlijk gezegd, en dan zou het beter zijn een keer een onafhankelijke veearts te laten komen.

Wat vandaag oké is om te voeren kan morgen niet lekker meer zijn. Blijf dus controleren. Nat is logisch, maar zuur moet het niet ruiken.

Waarom ben je zo bang voor maandagziekte? Wat krijgt je paard verder nog voor voer?
Longeren kan, maar ook daar, doe niks wat zorgt voor een snellere ademhaling/hartslag. En dan denk ik dat longeren snel saai wordt, voor jullie beiden, en dat wandelen of grondwerk leuker is

Voorzover k weet heeft hij vooral veel met trekpaarden gewerkt, daarnaast met ander vee.
Hoezo onafhankelijk eigenlijk? Kheb deze veearts nml al wat keren zien langskomen en begroeten en ziet er uit als een prima man.
Voor mijn paard pikt hij het goede gedeelte van het kuil eruit en de rest geeft hij aan de andere pensionpaarden in de wei, voor te knabbelen.
Grondwerk doe ik sowieso altijd na het trainen, als cooling-down, maar kzal kijken hoe ik dat meer zou kunnen doen! :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:47

marleen_usar schreef:

Jep, maar die krijg je toch van de dierenarts

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:15

Jouw paard hoort ook op de weide en dat die boer z’n paard 40 is geworden, mooi maar dat lost het probleem van de jouwe niet op. Kuil waar je goede stukken uit moet vissen is gewoon niet goed. Valt me op dat je elke keer een excuus hebt maar paarden die ziek zijn hebben zorg nodig en heb je daar het geld tijdelijk niet voor dan leen je maar wat ban je ouders of zo maar je zorg voor je dieren mag daar niet onder lijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:16

marleen_usar schreef:

Hoestdrank?
Een hoestdrankje is iets wat kriebel en/of pijn wegneemt.
Ventipulmin is een luchtwegverwijder. Niet echt heel onschuldig spul.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:29

Kinke schreef:

Mijn paard krijgt in stoffige periodes van Frama druppels voor de luchtwegen. En er zijn meerdere middelen voor de luchtwegen.
Dat zijn in feite ook gewoon hoestdranken. Ze bestaan dus wel.

Alleen hoe de TS dit aanpakt vind ik uitermate vreemd.

Op het moment dat mijn paard de hele tijd zou brommen, zou er echt een DA bij gehaald worden.
Een paard bromt, hoest, piept, niet voor zijn lol en al helemaal niet om zijn ruiter te irriteren.

Paard naast die stoffige rijbak weghalen en in een buitenstal zetten. Jammer, maar je "goedkope optie" werkt niet en kost je de longen van je paard.
Wat kost meer? Een paard waar je straks niet meer op kan rijden omdat hij dampig is, of nu gewoon ingrijpen, een Da erbij halen en voor de juiste manier van stalling zorgen.
Het is jou keuze.
Ik zou mijn keuze wel weten......

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 14:32

Sabbientje schreef:
Kinke schreef:

Mijn paard krijgt in stoffige periodes van Frama druppels voor de luchtwegen. En er zijn meerdere middelen voor de luchtwegen.
Dat zijn in feite ook gewoon hoestdranken. Ze bestaan dus wel.

Alleen hoe de TS dit aanpakt vind ik uitermate vreemd.

Op het moment dat mijn paard de hele tijd zou brommen, zou er echt een DA bij gehaald worden.
Een paard bromt, hoest, piept, niet voor zijn lol en al helemaal niet om zijn ruiter te irriteren.

Paard naast die stoffige rijbak weghalen en in een buitenstal zetten. Jammer, maar je "goedkope optie" werkt niet en kost je de longen van je paard.
Wat kost meer? Een paard waar je straks niet meer op kan rijden omdat hij dampig is, of nu gewoon ingrijpen, een Da erbij halen en voor de juiste manier van stalling zorgen.
Het is jou keuze.
Ik zou mijn keuze wel weten......

Zoals ik al heb aangegeven staat mijn paard nu in een Paddock (=buiten) en komt er een veearts die de boer goed kent en die wel vaker is gekomen voor verschillende incidenten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:31

Toch vraag ik me nog af hoe het met het ontwormen zit. Zou je daar nog antwoord op willen geven?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 15:33

Jet schreef:
Toch vraag ik me nog af hoe het met het ontwormen zit. Zou je daar nog antwoord op willen geven?

Voor zover ik weet wordt dat allemaal één keer per maand geregeld door de boer zelf, en de mensen die er meewerken. Dit zodat hij zeker weet dat ze allemaal ontwormt zijn.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:36

1x per maand? := dat is wel... heel vaak

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:38

Ik zit dit topic met stijgende verbazing te lezen.
In andere topics heeft TS het hoogste woord, maar in dit topic blijkt dat haar zaakjes toch niet zo best op orde zijn bij haar eigen paard.
Ik zou desnoods opladen en naar een kliniek. Longproblemen moet je niet te lang laten doorsluimeren.
En één keer per maand ontwormen? Dat kan toch niet kloppen?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:43

Cayenne schreef:
In andere topics heeft TS het hoogste woord, maar in dit topic blijkt dat haar zaakjes toch niet zo best op orde zijn bij haar eigen paard.
Ik zou desnoods opladen en naar een kliniek. Longproblemen moet je niet te lang laten doorsluimeren.

+1. Dit topic wordt steeds ongeloofwaardiger. Of TS heeft een levendige fantasie of ze is incapabel om een paard te mogen bezitten en verzorgen. Net als die 'boer' waar haar paard blijkbaar gestald staat.
Het heeft voor mij een bijzonder hoog 'ongelofelijkheidsgehalte'.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:45

Carol_Beer schreef:
Jet schreef:

Voor zover ik weet wordt dat allemaal één keer per maand geregeld door de boer zelf, en de mensen die er meewerken. Dit zodat hij zeker weet dat ze allemaal ontwormt zijn.

Ik zou daar echt eens naar vragen en dan ook vragen met welk middel er ontwormd wordt. Of als het wisselt, welk middel de laatste keer gebruikt werd. Het is als eigenaar van een paard heel belangrijk om dit soort zaken te weten, zeker als er iets met je paard mis is, maar ook als het gezond en wel rondloopt.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 15:55

Cayenne schreef:

Ligt er denk ik vanuit welk perspectief je het bekijkt..
We hebben het hier over een paard van mij, die wat rare geluiden maakt tijdens het rijden. Ik vraag netjes om eventuele tips in dit topic. Maar dat staat er compleet los van welke ervaringen ik al heb, hoelang ik rij, met welke paarden ik nog meer heb gewerkt, en hoe mijn huidige paard eerst was.
Dat er heel gevoelig wordt gereageerd op de normaalste zaken hier op stal kan ongeloofwaardig zijn. Ja leuk, heb ik echt wat aan. De stal is de boer zn verantwoordelijkheid, niet die van mij. Tzijn ZIJN regels, heb ik niet gemaakt.
Gelukkig zijn er mensen die wel sportief tips geven in dit topic of een pb sturen. Zouden er meer van mogen zijn!
Tien keer wordt er gezegd dat ik de veearts moet laten komen en tien keer zeg ik terug dat die ook komt en k er naar zal vragen. Heb ik nou alleen een bord voor mn kanus, of wij allemaal? :')

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 15:57

Cayenne schreef:

Ligt er denk ik vanuit welk perspectief je het bekijkt..
We hebben het hier over een paard van mij, die wat rare geluiden maakt tijdens het rijden. Ik vraag netjes om eventuele tips in dit topic. Maar dat staat er compleet los van welke ervaringen ik al heb, hoelang ik rij, met welke paarden ik nog meer heb gewerkt, en hoe mijn huidige paard eerst was.
Dat er heel gevoelig wordt gereageerd op de normaalste zaken hier op stal kan ongeloofwaardig zijn. Ja leuk, heb ik echt wat aan. De stal is de boer zn verantwoordelijkheid, niet die van mij. Tzijn ZIJN regels, heb ik niet gemaakt.
Gelukkig zijn er mensen die wel sportief tips geven in dit topic of een pb sturen. Zouden er meer van mogen zijn!
Zoals ik ook al zei (kblijf wel veel herhalen tho), laat hij vaak ontwormen voor de zekerheid, ook omdat hij denkt dat het ene paard sneller wormen krijgt dan de ander.
Tien keer wordt er gezegd dat ik de veearts moet laten komen en tien keer zeg ik terug dat die ook komt en k er naar zal vragen. Heb ik nou alleen een bord voor mn kanus, of wij allemaal? :')