Nirvana_ schreef:hi TS, ik hoop van harte dat je het hoesten en brommen serieus neemt. Het duidt namelijk wel op longproblemen, die chronisch kunnen worden.
Stap 1 is eigenlijk de dierenarts, maar ik zie dat je die liever laat wachten. Misschien bellen voor advies, dan? Dat is gratis?
Stap 2 is de stalling. Zo min mogelijk stof en zoveel mogelijk frisse lucht. Kuil is inderdaad beter dan hooi qua stof, maar let op, want het is vaak veel eiwitrijker. Als je paard daar gevoelig voor is, kan dat problemen geven. Ik denk ook dat je in krachtvoor terug kan, als je (genoeg!) kuil voert.
Je noemt dat de kuil van afgelopen winter is. Is deze dan nog wel goed? Controleer altijd als je er bent even of de kuil nog goed ruikt en niet is gaan schimmelen / broeien.
Probeer te achterhalen wat de "hoestdrank" was en google het even. Doe dat ALTIJD, voordat je je paard iets voert. Kost slechts een paar minuten en vaak vindt je wel goede ofwel slechte ervaringen.
Tot slot, als je je paard echt met respect behandeld stop je nu met rijden. Ga met hem wandelen of stapritjes buiten, of stapwerk in de bak. Doe even niks waardoor de longen harder aan het werk moeten.
Over het roken ga ik me verder niet uitlaten, daar is voldoende over gezegd.
Thx voor een van de weinige sportieve comments in dit topic!
Ik weet dat het een issue is, maar aangezien het ineens van de laatste tijd was dacht ik dat er een kans bestaat dat het idd maar een kwaaltje is, zoals de lokale dierenarts aan de lijn had gezegd.
Gezien het beter gaat met de kleine aanpassingen die ik heb gedaan, laat ik de boer er nog even naar kijken. Hij kent een veearts die hijzelf al een lange tijd kent, dus k zal het hem eens vragen als hij volgende keer komt! Kan hij ook meteen naar de huisvesting kijken met evt tips.
Voor zover ik heb gehoord heeft hij het kui wat er nog goed uitzag ertussenuit gehaald. Het ruikt wel een beetje vochtig maar verrot zou ik ook niet zeggen.
Hoestdrank gebruikte hijzelf ook, en aangezien zijn paard 40 jaar is geworden vertrouwde ik t wel, zou t volgende keer anders ff vragen.
Gezien het warme weer deed ik het al rustig aan, maar kzal kijken naar grotere alternatieven. Longeren zou een optie zijn. Langzaam afbouwen zou een mogelijkheid zijn, ik wil ook geen last hebben van maandagsziekten ed.
Nogmaals Thx voor de tips!