Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paard met 3 bemerkingen kopen?

Ja kopen!
147 (31%)
Nee, nooit aan beginnen.
267 (57%)
Anders namelijk...
50 (10%)

Totaal aantal stemmen: 464

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:55

Ik koop al mijn paarden voor de sport en weet dus dat ze weg gaan als ze niet meer presteren. En ja, je hecht je er zeker aan. Maar het is echt anders als je al vanaf het begin weet dat ze weg gaan.

Overigens vind ik het een dooddoener dat een paard wat in de sport loopt eerder stuk gaat dan een recreatiepaard.

Zal je de kost geven die ongetraind een buitenrit gaan maken van 4 uur in de duinen, maar hij word alleen maar ' recreatief bereden hoor' :+ .

Dat zegt allemaal niks, je weet niet hoe een ander er mee om gaat, in de sport of recreatief :) .

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:21

Mijn ouders kochten tien jaar terug een paard welke ook bemerkingen had op de röntgen. Toch gekocht na een flinke onderhandeling over de prijs. Nu tien jaar later is hij 25 en in al die tien jaar is hij geen een keer kreupel geweest aan de benen. Ik ben echt blij dat we hem destijds gekocht hebben en hij is echt mijn once in a life time paard. Sterker nog we hebben ons Z debuut op de planning staan. Het kan dus goed gaan maar ik besef me ook dat dit misschien wel een enorme portie geluk is. Ik zou dus proberen goed over de prijs te onderhandelen en dan zien waar het schip strand, ookal is dat misschien al over een half jaar, maar dat hoeft dus niet.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:23

horsiegek schreef:
Als je alle paarden die hoog in de sport lopen op de foto gaat zetten dan kom je bij >50% dit soort bemerkingen tegen. Dit paard loopt er al zijn hele leven, succesvol, probleemloos mee door. Daarbij is je gevoel goed en wil je dit paard graag hebben. Ik zou me hier niet teveel zorgen om maken en dit paard kopen.

Dit roept men te gemakkelijk. Je weet hoeveel paarden die hoog in de sport lopen worden verhandeld? In het buitenland koopt men echt geen NL paarden met bemerking. NL is een handelsland wat (top)paarden betreft. Dus beetje loze aanname (is ook nooit onderzocht).

Succes met je keuze, goed naar je DA luisteren en als je zo twijfelt, in het vervolg niet meer bij zulke paarden kijken.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:55

Wanneer je de sport met hem in wilt zou ik het niet doen. Zeker voor het hogere werk kan dit problemen opleveren en je straks nog meer geld gaan kosten waarvan je een ‘correct’ paard had kunnen kopen. Ik zou de gok niet wagen. Ik heb die fout ook een keer gemaakt door op emotie te kopen en niet op verstand.

suikermeisje

Re: Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:46

Mijn beide paarden niet eens laten keuren. De oudste denk ik dat ie echt wel wat zou hebben op de foto, dat is mijn voorgevoel. Die is 11 en loopt lichte tour dressuur. Die is toch niet voor de verkoop en als ik niet meer met hem rijd gaat mijn vriend hem helemaal doen en mag die rustiger aan doen en is dus meer recreatie paard. Die gaat max m/z rijden ermee en dat is peanuts voor een paard wat al zo ver is in opleiding.

Ik zou het paard dus kopen maar niet voor meer dan 6/7000. Daarvoor kun je nog wel een risico nemen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 08:17

Ik heb besloten de keuring te gaan doen en dan goed te overleggen met de dierenarts. Bij twijfel doen we het niet. Ik vind hem echt te leuk om hem de kans niet te geven maar twijfel nog steeds heel hard of dit de slimste beslissing is.

Allemaal heel erg bedankt voor alle adviezen en tips! Ook alle Pb's met adviezen (heb nog niet iedereen beantwoord maar waren er beetje veel). Tips en adviezen zijn nog altijd welkom! De keuring is dinsdag...

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:19

Niet helemaal het zelfde maar heb paar maanden geleden ook in dubio gezete . Als je als leerpaard koopt is het ook een investering voor jezelf. Ik reed zelf ook alleen maar jonge paarden en kwam iedere x tot Z en dan werden ze of onder mijn kont uit verkocht of er gebeurde wat medisch met mij of het paard waardoor we weer niet verder konden.
Afgelopen april dan een "leer" paard gekocht maar de paarden van een jaar of 10 / 12 niet te betalen. Na een hoop paarden bekeken te hebben bij een 18 jarige merrie uitgekomen. Was voor haar leeftijd echt nog wel aan de prijs gezien ze ook niet meer echt in training was. Liep in het verleden Z2 maar wel goed bevestigde passage begin piaff en ondanks dat ze tijd uit echte dressuur training was dacht ik bij het opstappen ' dit paard wil ik" rongte ben ik niet aan begonnen. Klinisch goed. Ik echt wel getwijfeld was nog best veel geld voor een "oud" paard en ook een risico, wat als ze over een paar maand ineens kreupel is gezien haar leeftijd zou ze het werk miss ook niet meer aan kunnen enz...

Ondertussen zijn we 4 mnd verder rijden we verdienstelijk Z2 en zijn we ons aan het voorbereiden op het ZZL en heb ik er al enorm veel van geleerd.
Ik zie dit paard dus als een investering in mijzelf. Mocht ik haar nog willen verkopen over bvb een jaar of zeg 2 maak ik ook dik verlies. Dan is ze 20 en miss wel echt op / oud dat vind ik niet erg want dan ben ik zelf waarschijnlijk een beter geschoolde ruiter .

Ik zou het risico met jou paard dus wel durven nemen zeker als hij klinisch goed is en het al zo lang stabiel is.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:59

TS, je bent zo positief over je gevoel bij dit paard. Dus waarom niet? Misschien is het plezier voor 3 maanden, 2 jaar of 15 jaar: je weet het nooit. Voor hetzelfde geldt koop je een goedgekeurd paard en breekt die een week later zijn been op het weiland of krijgt hij koliek. Je weet het gewoon nooit. En misschien kom je er over 3 maanden achter dat het een slechte aankoop is geweest... Maar dan heb je misschien wel een andere grote les geleerd: iedereen verdient een kans!

Al snap ik natuurlijk de twijfels. Maar als je gevoel zegt dat dit hem is, zou ik ervoor gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:26

leonie87 schreef:
Ik heb besloten de keuring te gaan doen en dan goed te overleggen met de dierenarts. Bij twijfel doen we het niet. Ik vind hem echt te leuk om hem de kans niet te geven maar twijfel nog steeds heel hard of dit de slimste beslissing is.

Allemaal heel erg bedankt voor alle adviezen en tips! Ook alle Pb's met adviezen (heb nog niet iedereen beantwoord maar waren er beetje veel). Tips en adviezen zijn nog altijd welkom! De keuring is dinsdag...

Als de ene DA geen risico ziet en de ander een licht verhoogd risico dan zou ik het ook gewoon doen zoals jij nu doet met extra keuring. Je weet het toch nooit als je een paard koopt, zoals eerder gezegd kunnen er ook problemen met de pezen zijn en dan heb je grotere problemen. Heel veel succes alvast voor dinsdag!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:36

Succes TS.

Vooral er vanuit gaan dat je al het geld keijt bent over 3 jaar. Heb je dat er voor over? Is dat leergeld het je waard? Zo ja. Doen!

Stel dit paard kost 5.000. Of je koopt een gezond leerpaard voor 25.000. Als je die ovwr 3 jaar voor 20.000 kan verkopen. (Nu bijv 10 en dan 13, best logisch). Dan ben je evenveel leergeld kwijt.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:11

Je hebt goede deskundigen geraadpleegd, je gaat nogmaals keuren.. meer kun je echt niet doen. Zoals eerder genoemd: de meeste paarden vallen uit door pees/zachte delen problemen. We kunnen niet in de toekomst kijken, stel het paard was 100% dan is het ook nog maar een opname van dat moment he...
Veel succes, hopelijk is de keuring positief!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:27

astridastrid schreef:
horsiegek schreef:
Als je alle paarden die hoog in de sport lopen op de foto gaat zetten dan kom je bij >50% dit soort bemerkingen tegen. Dit paard loopt er al zijn hele leven, succesvol, probleemloos mee door. Daarbij is je gevoel goed en wil je dit paard graag hebben. Ik zou me hier niet teveel zorgen om maken en dit paard kopen.

Dit roept men te gemakkelijk. Je weet hoeveel paarden die hoog in de sport lopen worden verhandeld? In het buitenland koopt men echt geen NL paarden met bemerking. NL is een handelsland wat (top)paarden betreft. Dus beetje loze aanname (is ook nooit onderzocht).

Succes met je keuze, goed naar je DA luisteren en als je zo twijfelt, in het vervolg niet meer bij zulke paarden kijken.

Nou weet ik van diverse paarden, uit eerste hand, dat ze met bemerkingen voor een veelvoud van de Nederlandse "hoofdprijs" het vliegtuig op gegaan zijn.
Ja, 6 cijfers voor de comma.....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:29

Als ze maar een makkelijk wisseltje springen en braaf braaf zijn :)

Ben benieuwd ts wat er uit komt!!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 18:25

Een vroegere stalhouder van mij had een paard van hem wat op papier een "Lucky Boy"was,voor zeer veel geld naar Amerika verkocht.Ze waren hier naar dergelijke afstammelingen komen zoeken.Ze hadden het paard op de foto laten zetten,met als uitkomst "straalbeentjes matig"maar ze kochten hem toch. Het was een ruin,helemaal niets bijzonders om te zien en eerlijk gezegd liep hij ook niet echt goed volgens mij.Enfin, die was dus naar Amerika,en toen bleek hier ineens dat er heel veel geknoeid was hier,zodat veel zog. afstammelingen van Lucky Boy helemaal niet van hem afstamden.Dat wist die boer die hem verkocht heeft toen trouwens ook niet.Maar van het paard nooit meer iets gehoord.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:06

anjali schreef:
Een vroegere stalhouder van mij had een paard van hem wat op papier een "Lucky Boy"was,voor zeer veel geld naar Amerika verkocht.Ze waren hier naar dergelijke afstammelingen komen zoeken.Ze hadden het paard op de foto laten zetten,met als uitkomst "straalbeentjes matig"maar ze kochten hem toch. Het was een ruin,helemaal niets bijzonders om te zien en eerlijk gezegd liep hij ook niet echt goed volgens mij.Enfin, die was dus naar Amerika,en toen bleek hier ineens dat er heel veel geknoeid was hier,zodat veel zog. afstammelingen van Lucky Boy helemaal niet van hem afstamden.Dat wist die boer die hem verkocht heeft toen trouwens ook niet.Maar van het paard nooit meer iets gehoord.

Snap niet helemaal wat dit te maken heeft met dit topic. Hier ook paarden naar US verkocht en ook nooit meer wat van gehoord. Die waren goed op de foto’s. Er zijn zoveel redenen voor. Prijsniveau ligt daar een stuk hoger voor nog relatieve recreanten.

Ben wel benieuwd in welke prijsrange dit paard dan valt. Is het niet mogelijk dat je zoekt naar ee leasepaard met een bepaald niveau? Zijn wel oudere, brave paarden in de omloop waarvan de eigenaren best prima vinden dat ie nog een ronde op niveau mee kan lopen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 21:28

Vandaag nog een stukje van de puzzel kunnen vinden! Degene die hem gehad hebben van zijn 2,5 tot zijn 6. In die tijd ook altijd aan het werk (met dezelfde bemerking) en nooit een stap kreupel gelopen. Hij liep daar ZZ-licht en was lichte tour klaar toen hij verkocht werd. Dit bevestigd nog meer het hele verhaal en daar ben ik heel blij om!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:57

Wat een interessante vraag. Afhankelijk van de prijs, zou ik denk ik de gok nemen. Als het bij een goed-op-de-foto paard niet mogelijk zou zijn om te kopen vanwege de prijs.
Ben inmiddels super benieuwd om welk paard het gaat:)

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 22:03

Geheel of-topic maar zou je willen vertellen waarom je het paard over 2 à 3 jaar weer wilt verkopen?
Oprechte vraag, geen aanval.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 06:36

leonie87 schreef:
Vandaag nog een stukje van de puzzel kunnen vinden! Degene die hem gehad hebben van zijn 2,5 tot zijn 6. In die tijd ook altijd aan het werk (met dezelfde bemerking) en nooit een stap kreupel gelopen. Hij liep daar ZZ-licht en was lichte tour klaar toen hij verkocht werd. Dit bevestigd nog meer het hele verhaal en daar ben ik heel blij om!

Roept bij mij juist meer vragen op. Waar lopen de nieuwe eigenaren dan tegen aan dat hij nu weer verkocht wordt voor "weinig geld". Als erniets aan de bemerking is veranderd? Waarom is hij dan niet verder dan zz licht? De laatse jaren is hij qua niveau niet gegroeid.

Veel of weinig geld maakt mij niet uit, ik wil liever een gezond paard. Maar ik maak andere afwegingen dan jij. Het is jouw beslissing. Succes

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 07:03

leonie87 schreef:

Ik stuur je even een pb!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 07:04

janouk schreef:
leonie87 schreef:

Roept bij mij juist meer vragen op. Waar lopen de nieuwe eigenaren dan tegen aan dat hij nu weer verkocht wordt voor "weinig geld". Als erniets aan de bemerking is veranderd? Waarom is hij dan niet verder dan zz licht? De laatse jaren is hij qua niveau niet gegroeid.

Veel of weinig geld maakt mij niet uit, ik wil liever een gezond paard. Maar ik maak andere afwegingen dan jij. Het is jouw beslissing. Succes

Een 6 jarige die al klaar is voor lichte tour vind ik wel heel erg jong.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 07:10

Dat was ook wat mij op viel, op 6 jarige leeftijd ZZ L lopen en lichte tour klaar zijn is best flink.
Ik denk dat je dan wel kans hebt dat je een keer wel zichtbare problemen gaat krijgen.
Maar als je gek bent van dit paard en graag de gok wilt nemen moet je het gewoon doen.
Ik zou alleen zelf een paard wat al zoveel zo hard voor iedereen heeft gewerkt en nu ook weer voor jou klaar staat na een paar jaar niet zomaar weer weg willen doen, maar dat is persoonlijk...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 07:21

Leuk TS, dat je een paard heb gevonden wat bij je past en wat bij je doel past. Slim dat je hem laat keuren en het dus verder uit wil zoeken. Als deze keuring ook weer positief uitpakt dan zou ik een bod uitbrengen als ik jou was. Hoop dat het uitwerkt zoals je hoopt.

Het opleidingsniveau als 6 jarige vind ik niet heel raar als hij uit de professionele paardensport wegkomt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 07:26

Of degene die hem nu had zocht ook een leerpaard, net als TS en heeft nu genoeg geleerd en gaat verder met een ander paard?

TS wil 'm immers ook over 2-3 jaar weer doorverkopen?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 07:28

janouk schreef:
leonie87 schreef:

Sommige ruiters willen uiteindelijk dan weer verder met een jong dier wat ze weer gaan aanrijden, of zitten aan het eind van hun kunnen/willen. Daar zou ik mij dan niet te druk om maken.