Paard zuigt net lucht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 23:16

sakwly schreef:
Ik heb nu stalling geregeld waar hij van februari tot november 24/7 buiten staat en die andere maanden staat hij 1/2 buiten per dag en 1/2 binnen.

Top! Tinkers zijn echt geen liefhebbers van binnenstaan. Daarnaast zijn het vaak nogal binnenvetters met een zacht karakter, en stress is een grote factor bij diverse 'ondeugden'. Export, verhandelen en de nieuwe omgeving geeft enorm veel stress en hopelijk went hij snel aan jou, de nieuwe omgeving en alle nieuwe paarden om hem heen, en neemt het af.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 23:27

superpony schreef:
Tanden slijten echt niet altijd af en is ook geen groot probleem bij rijden of eten.

En inmiddels weten we heel veel over EOTRH en worden steeds vaker alle snijtanden verwijdert. Zelf ervaring mee en daardoor later meer contact gehad met andere mensen.

Paarden eten dezelfde dag na het verwijderen van de snijtanden gewoon weer hooi en kunnen ook goed grazen.
Misschien is luisteren naar mensen met (werk) ervaring zoals vroeger wel beter dan het internet steeds afzoeken naar allerlei onderzoekjes.

Even gerommeld met alle quotes, dus ik hoop dat ik het nu goed heb gedaan...

Ik denk dat je EOTRH niet kan vergelijken met dit. Daarbij worden de snijtanden volledig verwijderd, als tanden scheef afslijten door kribbebijten of luchtzuigen wordt het hele kauwmechanisme daardoor verslechterd. Overigens is het ene paard met EOTRH ook niet het andere hoor... Bij ons op stal staat een paard waarbij af en toe een tand getrokken wordt, die heeft dus nog een heel deel staan.

TS, hopelijk hebben je maatregelen voldoende effect, hoewel ik het winterregime voor dit paard nog niet optimaal vind.

Elisa2

Re: Paard zuigt net lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:50

Goed gedaan TS, hoe zit het met het voermanagement daar?

Mijn zuiger had juist een super goed gebit (totdat hij EOTRH kreeg) maar de DA/tandarts zei dat luchtzuigers meestal goede gebitten hadden. Ook zonder voortanden (die idd weggesleten waren) was gelukkig geen enkel probleem.

Maar ieder moet de afwegingen voor zichzelf maken, luchtzuigen kan complicaties met zich meebrengen. Het hoeft niet...je moet er tegen kunnen en bereid zijn om je te verdiepen in het paard.

sakwly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 08:52

Elisa2 schreef:
Goed gedaan TS, hoe zit het met het voermanagement daar?

Mijn zuiger had juist een super goed gebit (totdat hij EOTRH kreeg) maar de DA/tandarts zei dat luchtzuigers meestal goede gebitten hadden. Ook zonder voortanden (die idd weggesleten waren) was gelukkig geen enkel probleem.

Maar ieder moet de afwegingen voor zichzelf maken, luchtzuigen kan complicaties met zich meebrengen. Het hoeft niet...je moet er tegen kunnen en bereid zijn om je te verdiepen in het paard.

Je moet daar zelf je eigen voer regelen. Dus ik kan zelf bepalen hoeveel hij krijgt etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:55

Ah dat is top, in het luchtzuiger topic kun je tips vinden voor soorten voer waar luchtzuigers het goed op doen.

sakwly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 22:16

Hi allemaal,
Hij is gisteren naar een pensionstalling gegaan waar hij 24/7 buiten staat. Helaas zag ik hem vanochtend luchtzuigen op het hek...
ik wil hem echt niet weg doen want het is het leukste paard ooit, maar ik kan niet echt tegen het luchtzuigen.
Wat denken jullie?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:21

sakwly schreef:
Hi allemaal,
Hij is gisteren naar een pensionstalling gegaan waar hij 24/7 buiten staat. Helaas zag ik hem vanochtend luchtzuigen op het hek...
ik wil hem echt niet weg doen want het is het leukste paard ooit, maar ik kan niet echt tegen het luchtzuigen.
Wat denken jullie?

Wil je écht weten wat ik denk? Dan krijg ik vast een ban...

Breng hem terug nu het nog kan.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:23

Gewoon houden en van hem houden. Elk paard heeft wel wat. Misschien gaat het over als hij straks gewend is. En zoniet, dan wen je er wel aan en zie je alleen nog zn leuke kanten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:28

Maar wat verwacht je dan? Dat hij direct stopt met luchtzuigen? Misschien heeft hij wel maagproblemen, dat tover je niet in 1 dag weg

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:34

Oh als je het niet uit kan staan, doe hem dan weg! Het luchtzuigen verziekte keer op keer mijn humeur. Vreselijk was het.

Als ik het van te voren had geweten had ik het niet gedaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 23:05

sakwly schreef:
Hi allemaal,
Wat denken jullie?

Als je er echt niet tegen kan zou ik hem terug brengen naar de handelaar.
Als je ermee kunt mee kunt leven en het paard spreekt je verder helemaal aan deel van je geld terug vragen en paard houden.

De stress van alle verhuizing zal niet positief bijdragen aan het luchtzuigen. Door de stress zal zijn behoefte aan "een shot" extra groot zijn.

Loreke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 23:10

Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het ook is om hem terug te brengen en er afstand van te nemen.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 23:14

Als je er zelf niet tegen kan zou ik zeggen terug brengen. Ben bang dat je jezelf alleen maar meer gaat irriteren.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 23:26

Je kan niet verwachten van een paard die stress uit door luchtzuiger dat die na 3 keer verhuizen opeens stopt. Dit is zijn kalmeringsmiddel, misschien als die zich op zijn gemak voelt na een tijdje dat het stopt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 23:31

Je paard moet ook nog even wennen aan de nieuwe plek he.

Wij hebben onze tinker nu ruim een jaar.
Hij staat 24u p.d buiten met 2 andere paarden en onbeperkt ruwvoer.
Pas sinds 1.5 maand zie ik hem niet meer luchtzuigen (hij heeft nog wel de mogelijkheid hiervoor maar wel zeer beperkt)
Ik ergerde me ook helemaal kapot aan het geluid al deed hij het eigenlijk alleen als het hooi (bijna) op was en hij zich dus verveelde.
Onze krijgt Gastro+ brokjes af en toe en verder alleen hooi en gras onbeperkt.

Als je hem toch zo graag wilt houden, geef hem dan de tijd om te wennen.

Edit: ik zou zelf nooit bewust meer kiezen voor een luchtzuiger alleen al om het vreselijk irritante geluid :')
Dat hij zo vreselijk lief is maakt gelukkig een hoop goed.

Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 00:15

Weet je wat ik denk? Dat je minder moet focussen op het luchtzuigen. Hoe meer je erop let hoe erger het lijkt.
Gisteren...hij is er 1 dag. Geef het dier een kans, laat hem wennen, negeer het. Geef hem voer wat zijn maag kalmeert, Gastro, omeprazol of wat de DA kan voorschrijven, en laat hem wennen. Als het verder het leukste paard ooit is dan zou ik op die eigenschappen letten. Een ander paard heeft misschien iets anders wat ergerlijk is. De mijne liep zijn pezen kapot op stal door het rondjes draaien. Is dat dan minder erg? Is ook een stressuiting, net als weven, alleen is dat simpel op te lossen door hem nooit meer op stal te zetten. Ik duim voor je paard dat hij snel tot rust komt en het zuigen niet meer nodig heeft.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 02:12

Ik zou hem terugbrengen, er zijn meer dan genoeg leuke Tinkers zonder gebreken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 07:38

Ts Is je tinker bij aankoop getest op pssm1?
Zou er n verklaring voor verplichtingen kunnen zijn maar is ook nog eens veel ernstiger.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 07:44

Lindsey_99 schreef:
Weet je wat ik denk? Dat je minder moet focussen op het luchtzuigen. Hoe meer je erop let hoe erger het lijkt.
Gisteren...hij is er 1 dag. Geef het dier een kans, laat hem wennen, negeer het. Geef hem voer wat zijn maag kalmeert, Gastro, omeprazol of wat de DA kan voorschrijven, en laat hem wennen. Als het verder het leukste paard ooit is dan zou ik op die eigenschappen letten. Een ander paard heeft misschien iets anders wat ergerlijk is. De mijne liep zijn pezen kapot op stal door het rondjes draaien. Is dat dan minder erg? Is ook een stressuiting, net als weven, alleen is dat simpel op te lossen door hem nooit meer op stal te zetten. Ik duim voor je paard dat hij snel tot rust komt en het zuigen niet meer nodig heeft.

Dus dan moet je weet ik wat hoeveel kosten gaan maken omdat een handelaar al dan niet bewust niet heeft vermeld dat het dier een gebrek heeft.

Weet je hoeveel dat allemaal kost? Gastro+ is duur voer, laten onderzoeken door de dierenarts is ook niet gratis, omeprazol is echt om niet over naar huis te schrijven duur.. Continu blijven doorzoeken naar de oorzaak/hoe het beter te maken als je geen band hebt met je paard is niet echt een fijne start om te maken als je wil genieten van je (eerste?) eigen paard.

Ik had hem linea recta teruggebracht. Desnoods met hulp van mijn rechtsbijstand, het is gewoon een verborgen gebrek geweest en de handelaar is er bedrijfsmatig mee bezig dus TS heeft gewoon het recht om hem terug te brengen.

Er zijn zoveel leuke diertjes op de wereld zonder gebreken "waar je je dus niet op hoeft te focussen"...

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 07:59

sakwly schreef:
Hi allemaal,
Wat denken jullie?

Je gevoel volgen.. De pony is nog jong, heeft op jonge leeftijd al veel stress gehad. Mits de pony verder 100% in orde is en gezond oogt, denk ik dat het met goed management best te beheersen is. Het is ook weer niet het einde van de wereld.

Wel zou ik contact opnemen met de verkopende partij, vanwege de eerder genoemde waarde vermindering.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:26

24/7 is ook niet altijd de oplossing.

bij ons in de hitactief stal staan 2 paarden die luchtzuigen ( deden ze al voordat ze de hitactief in gingen) ze staan nooit langer dan 2 uur zonder ruwvoer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:27

Als je er nu al gek van wordt van het luchtzuigen ga je er vast ook niet aan wennen.
Het is een verborgen gebrek, reden om de koop ongedaan te maken.
Waarom een dier met een gebrek kopen als er ook genoeg te koop staan zonder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:34

Ik snap werkelijk niet dat mensen zich gaan ergeren aan het luchtzuigen, wat is er nu zo erg aan het geluid? en het feit dat je paard zn ongenoegen uit?

Maar in ieder geval, als je er niet tegen kan vind ik het triest voor het dier maar kun je hem beter weg doen. Ik vind het wel heel wispelturig gaan wbt houden/ niet houden..kans geven/ geen kans geven. Ik vraag me af of het ergeren aan het luchtzuigen ook niet aangepraat is door dit topic.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:42

Ik ken genoeg mensen die zich echt ergeren aan het geluid, waar dat vandaan komt geen idee, maar als je nu al je stoort aan dit gedrag ga er ook echt niet aan wennen, dan ga je je alleen maar meer focussen op het gedrag en elke keer als het paard het doet is er 1 te veel. Dan ben je ook verkeerd bezig denk ik als eigenaar zijnde.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:45

Ik zou of behandelen voor maagzweer of beest terug brengen en hopen dat ie ergens komt waar ze dat wel doen. Daarnaast luister je ook niet naar het advies van je dierenarts, waarom zei hij terugbrengen? Vermoeden ergens van?

Zou me wel beseffen dat veel paarden in de onderkant van de markt wat mankeren. Lichamelijk of qua karakter. Vooral import, ze doen echt niet hun beste dieren weg voor de handel.