Tarieven inslapen paard Overijssel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:32

Ik geloof niet dat de tendens was 'je moet nog gaan sleutelen aan deze pony'. De waarschuwing was wél: een DA laat niet zomaar een dier inslapen dat-ie nog nooit gezien heeft.
Als TS een DA heeft gevonden die dat wel wil doen, mooi (of niet, ethisch en legaal gezien, maar dat moet die DA dan maar met z'n eigen geweten en de KNMvD uitzoeken).

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:33

oomens schreef:
GUSTIxBILL schreef:
Mag ik vragen wat de reden is voor het op afstand verdoven ?

Zie de laatste foto van TS.

Die heb ik gezien
En ik snap ook zeker dat ze hem laat inslapen. Dit is idd niet gewoon zo maar een beet.
Maar er zijn ook foto’s dat hij op een kleiner stuk staat.
Ik zou (persoonlijk) toch de laatste minuten zo dichtbij als mogelijk willen zijn.
Maar ik weet ook dat sommige daar anders in staan.

Was dus gewoon een oprechte vraag.
Zoals joscaa ook zegt: wie weet laat hij zich wel nog vangen.
Mischien was de vraag dan ook beter geweest of ze dit zou proberen.

En Ibbel, dan moeten alle 3 mijn veeartsen toch een heel slecht geweten hebben. Want zij zouden alle 3 op conclusie van TS haar verhaal niet aarzelen haar te helpen.
Wacht, maak er maar 4 van.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:54

Kristy1998x schreef:
Zal later vandaag even op jullie fijne woorden antwoorden.

Browny word morgen om 11:00 uur ingeslapen.

Word vanaf afstand verdoving en spierverslapper toegedient dit kost 80 euro (gezien het vanaf afstand moet) inslapen zelf kost mij 50 euro. Intotaal kom ik dan op 130 euro, worden geen rijkosten en consult gerekend. Afvoer regel ik zelf, volgens de site zou dit 36,31 zijn maar komt nog BTW en dergelijke overheen dus zal hiernaar even moeten informeren.

Hier stond hij nog lekker te genieten van het zoutblok een paar weken geleden:

[ Afbeelding ]

Foto van mijn vriend samen met Browny, wat weergeeft dat pony ook erg lief was:

[ Afbeelding ]

En zijn humoristische teletubbie hoofd waar je elke keer weer verliefd op word:

[ Afbeelding ]

Bij deze ook een foto van de verwonding (foto gemaakt 2 dagen nadat het gebeurde) aan mijn linker bovenarm. Middagje spoedpost, tetanusprik, antibiotica en een lading paracetemol verder.

[ Afbeelding ]

Het is goed zo Y;(

Ik snap dat je m in laat slapen, je moet er toch niet aan denken dat hij dit vaker doet of bij kinderen zo in de aanval gaat . sterkte morgen

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:54

GUSTIxBILL schreef:
Ik zou (persoonlijk) toch de laatste minuten zo dichtbij als mogelijk willen zijn.

Dat is een menselijke emotie, wíj willen zo nodig nog afscheid nemen. Bij een dier dat bang is voor mensen of mensonvriendelijk werkt afstand beter. Zelfs bij een dier dat wel mensvriendelijk is werkt afstand neutraal.

@TS, sterkte morgen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:00

Snap het op afstand wel, dierenarts zit vast ook niet te wachten op zo'n aanval.
Heel veel sterkte morgen :(:)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:45

Sterkte. Verstandige keuze. En wat goed dat je het dier niet de handel in last gaan...

Ik heb hier ook een keer een paard in pension gehad dat je aanviel als je hem corrigeerde. Hij had jaren alleen gestaan en was weinig in handen geweest. Hij was erg dominant naar de paarden en mensen en eigende zich merries toe. Hij werd Boos als je hem corrigeerde of wegstuurde en ging aan het touw je proberen te bijten en met voorbenen naar je slaan (enorm dramgedrag met meelopen, dus je moest wel wel onder controle zien te houden) en hij viel andere paarden aan als hij er zin in had, ook als jij er tussen stond of iets met ze aan het doen was. En als je hem dan weg wilde jagen draaide hij jou de kont toe en sloeg achteruit.

Dat is aantal keren goed gegaan tot mijn pony met zijn verzorgster terug kwam van buitenritjes en de paddock door moest. Die dominante ruin kwam vervelend doen en ze moest hem tot 3 keer toe aan de kant sturen. De derde keer draaide hij haar de kont toe en sloeg haar vol op de borst. Ze viel achterover tegen de grond. Gelukkig had ze body Protector aan en cap nog op, maar iets hoger en hij had haar vol in het gezicht kunnen raken. Ze had nu gekneusde ribben en hersenschudding. Is heel lang uit de running geweest tijdens haar examenjaar. Echt rot...

Heb de eigenaresse van het paard verteld dat het paard snel weg moest. Dit valse dominante en onbetrouwbare gedrag kon ik hier niet hebben. De paarden leven hier in een kudde en er moeten allemaal mensen de paarden verzorgen en er lopen ook kinderen en minder ervaren mensen rond. Hij was gevaarlijk. Ze heeft hem op laten halen door een handelaar maar als hij van mij was had ik hem naar de slager gedaan...

Levensgevaarlijk. Ben wel benieuwd wat er verder met hem gebeurd is. De handelaar heeft hem ook snel weer weggedaan want ook daar was hij lastig.

Ik heb nog nooit gehoord dat dierenartsen geen " gezond" paard mogen laten inslapen. Ik snap wel dat ze het liever niet doen maar er worden zat paarden ingeslapen met gebreken die echt niet levensbedreigend zijn maar een paard alleen ongeschikt maken voor de intensieve sport.

Safiy93

Re: Tarieven inslapen paard Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:25

Het gaat nu niet meer om de discussie wel of niet inslapen. Wij kunnen van een afstand de situatie niet inschatten. TS, moedige keuze. Ik geloof dat je het beste met het beestje voor hebt! En als dat op dit moment inslapen is dan is dat jouw keuze. Ik kan me voorstellen dat je met zo’n verwonding ook voor de afstand kiest! Sterkte morgen, ondanks alles zal het vast lastig zijn.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:27

Ts, Sterkte morgen. Mijn reacties kwamen misschien harder over dan bedoeld sorry daarvoor dat is het nadeel van internet. Mij ging het eerder om de uitspraak dat je zeker was dat het niks medisch was maar er nog nooit een DA was bij geweest. Dat je hem laat inslapen verder als die niet meer benaderbaar is kan ik verder wel begrijpen, beetje het resultaat van de afgelopen 20 jaar dat er te weinig naar de basis behoeftes gekeken is geweest van dit dier mentaal en fysiek, van wat ik las heb je het geprobeerd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:28

Sterkte morgen TS. Hopelijk verloopt het allemaal goed en vlot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:47

Jeetje hij heeft je echt te pakken gehad, dit is niet zo maar een beet... :oo
Voor wat betreft mijn reactie sluit ik mij bij Lori aan. Mijn reacties kwamen wellicht ook harder aan dan de bedoeling was. Zoals ik jouw uitspraken las kwam het inderdaad ook op mij over dat je zeker wist dat het niet iets medisch was, zonder dat er een DA naar heeft gekeken. Daar heb ik nogal een allergie voor, helaas zoveel ellende gezien omdat mensen er geen geld voor over hebben om een shet fatsoenlijk te onderhouden en behandelen, omdat het 'maar een shet is' en je voor een paar tientjes een nieuwe koopt. Maar na het verhaal van Joyce en het zien van de foto's ligt het hier inderdaad anders. Dus mijn excuses voor mijn (te) felle reactie.

Nogmaals, ben zeker niet tegen inslapen en al helemaal niet in deze situatie. Goed dat je je verantwoordelijkheid neemt voor hij anderen kan verwonden. Sterkte morgen... :(:)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:05

TS sterkte morgen.
Dapper dat je verantwoordelijkheid neemt en niet bijvoorbeeld hem door een handelaar laat ophalen waardoor hij in de handel verdwijnt en godweetwat moet gaan doormaken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:44

TS, sterkte.
100% begrip en respect voor je keus.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 15:06

Aparte was dat met dat hij verdoofd was en het laatste spuitje kreeg (hij ging nog niet meteen) hij juist mijn steun opzocht. Per paard ook wel verschillend maar had het eigenlijk niet van hem verwacht.

Rex_Rolfo schreef:
GUSTIxBILL schreef:

Dat is een menselijke emotie, wíj willen zo nodig nog afscheid nemen. Bij een dier dat bang is voor mensen of mensonvriendelijk werkt afstand beter. Zelfs bij een dier dat wel mensvriendelijk is werkt afstand neutraal.

@TS, sterkte morgen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:07

Ah fijn dat hij op t laatst wel je steun op zocht, moet toch nog een gevoel geven dat je er goed aan hebt gedaan en dat hij op een fijne manier is weg gegaan hier.. :(:) :*

Ik vind niet dat we het vermenselijken om erbij te willen zijn en ze steun te geven. Paarde gaan miet liever op een achterafje dood hoor. Die voelen aan wat er gebeurd en iemand erbij de ze kennen doet ook paarden goed. We vermenselijken genoeg aan paarden, maae ik geloof er niet in dat we in de inslaap kwestie vermenselijken. Paarden weten en voelen dat er wat gaat gebeuren, maar niet exact hoe of wat. Ze lieve woorden en steun bieden lijkt me niks anders dan normaal en ook rustgevend voor het dier.
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 30-04-19 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 15:07

Dankje!

En jeetje zeg dat is ook aardig wat inderdaad. Soms is het voor het paard ook beter, en niet alleen voor eigen veiligheid. Mentaal gezien dan. Wel jammer dat paard uiteindelijk door een handelaar is opgehaald en niet de rust heeft gekregen die hij nodig had/verdiende.

joyce B schreef:
Sterkte. Verstandige keuze. En wat goed dat je het dier niet de handel in last gaan...

Ik heb hier ook een keer een paard in pension gehad dat je aanviel als je hem corrigeerde. Hij had jaren alleen gestaan en was weinig in handen geweest. Hij was erg dominant naar de paarden en mensen en eigende zich merries toe. Hij werd Boos als je hem corrigeerde of wegstuurde en ging aan het touw je proberen te bijten en met voorbenen naar je slaan (enorm dramgedrag met meelopen, dus je moest wel wel onder controle zien te houden) en hij viel andere paarden aan als hij er zin in had, ook als jij er tussen stond of iets met ze aan het doen was. En als je hem dan weg wilde jagen draaide hij jou de kont toe en sloeg achteruit.

Dat is aantal keren goed gegaan tot mijn pony met zijn verzorgster terug kwam van buitenritjes en de paddock door moest. Die dominante ruin kwam vervelend doen en ze moest hem tot 3 keer toe aan de kant sturen. De derde keer draaide hij haar de kont toe en sloeg haar vol op de borst. Ze viel achterover tegen de grond. Gelukkig had ze body Protector aan en cap nog op, maar iets hoger en hij had haar vol in het gezicht kunnen raken. Ze had nu gekneusde ribben en hersenschudding. Is heel lang uit de running geweest tijdens haar examenjaar. Echt rot...

Heb de eigenaresse van het paard verteld dat het paard snel weg moest. Dit valse dominante en onbetrouwbare gedrag kon ik hier niet hebben. De paarden leven hier in een kudde en er moeten allemaal mensen de paarden verzorgen en er lopen ook kinderen en minder ervaren mensen rond. Hij was gevaarlijk. Ze heeft hem op laten halen door een handelaar maar als hij van mij was had ik hem naar de slager gedaan...

Levensgevaarlijk. Ben wel benieuwd wat er verder met hem gebeurd is. De handelaar heeft hem ook snel weer weggedaan want ook daar was hij lastig.

Ik heb nog nooit gehoord dat dierenartsen geen " gezond" paard mogen laten inslapen. Ik snap wel dat ze het liever niet doen maar er worden zat paarden ingeslapen met gebreken die echt niet levensbedreigend zijn maar een paard alleen ongeschikt maken voor de intensieve sport.
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 30-04-19 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 15:18

Slaap zacht knappe jongen

Afbeelding

Vanmorgen is Browny rustig heen gegaan. Tot mijn verbazing heeft hij bewust mijn bijzijn opgezocht. Uiteindelijk heeft hij zijn laatste adem op mijn benen en in mijn armen uitgeblazen.

Ik begrijp zeker de uiteenlopende reacties en dat het misschien apart is dat ik het medische deel meteen "afschrijf". Maar dit doe ik omdat ik weet dat mocht het medisch gerelateerd zijn dat het meest voor de hand liggende een hersen tumor zou zijn. Overigens had hij nergens symptomen van en liep hij net zoals elk gezond paard in de wei en at zijn eten. Ook is het voor hem niet eerlijk allemaal onnodige onderzoeken te doen, er waren namelijk geen signalen voor ziekte. Iets wat ik al meerdere keren duidelijk had gemaakt en ik geen zin meer in had om me hierover te verantwoorden.

Nogmaals begrijp ik de reacties maar blijf de volgende keer wel netjes en respecteer andermans keuze. Zijn inmiddels allemaal volwassenen toch? Het heeft geen zin om meningen op iemand door te hameren.

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor alle lieve woorden, begrip en steun. Dit is het meest eerlijke tegenover hem wat ik heb kunnen doen. Inslapen is mooi rustig gegaan, Rendac is gebeld en morgen word zijn lichaam opgehaald.

Ik kan ieder bericht wel persoonlijk gaan beantwoorden maar dan blijf ik bezig en het weegt nog erg zwaar, het hele gebeuren.

Dus nogmaals iedereen bedankt Y;(

P.S. Degene die ik wel even persoonlijk wil bedanken is lieve Joyce. Haar woorden en steun via bokt maar ook via whatsapp hebben mij enorm goed gedaan. Joyce haar mening/visie betekend veel voor mij, en gezien haar diepe respect voor mijn keuze weet ik dat ik echt het juiste heb gedaan.

Dankje voor al deze persoonlijke steun @JoyCiej007 <3
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 30-04-19 15:39, in het totaal 6 keer bewerkt

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:36

Sterkte TS!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:09

Ik vind het een hele eerlijke, dappere keuze. Heel veel sterkte gewenst TS!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:58

Sterkte, je doet dit niet voor de lol. Goede keuze!