Hoefsmid... Blijven of overstappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Hoefsmid... Blijven of overstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:49

Dat klinkt goed.

Ik ben nu ruim 7 maanden bezig aan hoefrevalidatie bij mijn paard. De laatste keer beslaan hadden we pas voor het eerst het gevoel dat we het paard op de hoeven hadden zoals we het graag zien. En we zijn er nog niet. Er is nogsteeds ruimte voor verbetering.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:47

*\o/* Fijne update!

Het is zo belangrijk dat je als eigenaar het gevoel hebt dat je het juiste voor je dier doet. Dat het dan misschien een jaar of langer duurt voor je eindresultaat hebt, maakt helemaal niet uit. De eerste stap is gezet (letterlijk).

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:27

Fijn om te horen!
Heeft hij naast het bijvijlen niks aan de zool/straal gedaan? *ik ben geen smid dus geen idee of dit nodig was maar pure nieuwschierigheid.

Fijn dat je paardje meteen beter is gaan lopen. Dat is toch wel een goed teken!
Ik had eerst een smid die qua beschrijving met jou verhaal overeen komt. Wist veel te vertellen kon dingen uitleggen etc. Mijn paard liep alleen wel stok kreupel uur nadat hij klaar was.
Maar gezien jou paardje beter loopt komt het vat goed :D super blij voor je

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:43

He wat goed zeg, dat klinkt erg fijn! Niet alleen voor je paard maar voor jou ook, nu weten jullie beide het verschil, top!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:44

Als het paard goed loopt,is het werk van de smid goed. Als het paard er kreupel van wordt,dan niet.Daar heb je wat aan en niet aan allerlei theorieen.

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 17:49

lampjerulez schreef:
Fijn om te horen!
Heeft hij naast het bijvijlen niks aan de zool/straal gedaan? *ik ben geen smid dus geen idee of dit nodig was maar pure nieuwschierigheid.

Fijn dat je paardje meteen beter is gaan lopen. Dat is toch wel een goed teken!
Ik had eerst een smid die qua beschrijving met jou verhaal overeen komt. Wist veel te vertellen kon dingen uitleggen etc. Mijn paard liep alleen wel stok kreupel uur nadat hij klaar was.
Maar gezien jou paardje beter loopt komt het vat goed :D super blij voor je

Steunsels heeft hij nu niks aan gedaan inderdaad. Dat is een beetje het dilemma van zijn
hoeven zei hij :7 Eigenlijk zouden zijn hoeven wat stijler moeten staan, omdat zijn beenwerk ook redelijk stijl is. Dus dat betekent dat de hielen langer moeten worden. Maar die hielen zijn op het moment aan het flaren omdat hij zulke platte voeten heeft... dus heeft hij besloten de steunsels te laten om zo veel mogelijk lengte in de hielen te houden. Deze gaat hij later wel verder terugbrengen. Het naar buiten gebogen deel van de flare heeft hij wel gecorrigeerd, zodat de flare niet door blijft woekeren.

Bedankt voor de lieve reacties!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:38

Afbeelding

mijn paard had ook vreselijke voeten in okt 2015 toen hij nog ijzers stond,wegens artrose stond hij op ijzers met leer en siliconen, bij het eraf halen stonken ze vreselijk ondergeschoven hielen en na bekappen een bolle zool

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en nu heeft hij deze mooie voeten.Stand is super verbeterd omdat hij weer een normale voet heeft
bij hoeven die verwaarloosd zijn verander je de stand terug naar hoe ze groeien ...kan zeker 1 tot 1.5 jr duren
mijn paard heeft echt super sterke hoeven nu

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:32

mirgino schreef:
[ [url=m/gKQBJC.jpg]Afbeelding[/url] ]

mijn paard had ook vreselijke voeten in okt 2015 toen hij nog ijzers stond,wegens artrose stond hij op ijzers met leer en siliconen, bij het eraf halen stonken ze vreselijk ondergeschoven hielen en na bekappen een bolle zool

[ [url=m/yZDVjc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/C73skL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AwJ5Pk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/61SqLF.jpg]Afbeelding[/url] ]

en nu heeft hij deze mooie voeten.Stand is super verbeterd omdat hij weer een normale voet heeft
bij hoeven die verwaarloosd zijn verander je de stand terug naar hoe ze groeien ...kan zeker 1 tot 1.5 jr duren
mijn paard heeft echt super sterke hoeven nu

[ [url=m/m3Vdsj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/z3GGY1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/x1IM0C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw, wat een mooi voorbeeld! Precies zoals het met mijn paard ook is gegaan.
Heeft jouw paard lang gevoelig gelopen? De mijne bijna een jaar, daarna keiharde top hoeven...

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:24

Mirgino geweldig <3

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:53

hij heeft 4 mnd op hoefschoenen buiten gereden[ stappen , had ook peesblessure ...]
daarna zonder schoenen en word om de 10 weken bekapt door natuur bekapster en zelf hou ik ze een beetje bij
helaas is hij door artrose nu kreupel en stappen we buiten met schoenen vanwege de demping

had ik alles maar 4 jr eerder geweten dan had hij nooit op die ijzers gegaan....

maar hoeven herstellen echt je moet alleen geduld hebben :D

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:56

mijn hoefsmid zei ooit toen hij mijn paard voor het eerst bekapte: E.T. Phone home :') Ze had ijzers voor bij een trekpaard en het was een kwpn….. :(:)