Shet kan niet meer staan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Shet kan niet meer staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:16

20/20 hindsight, heel normaal om zo te denken, maar nee geen schuld.
Ik verloor nu bijna 2 jaar geleden eerste pony en daar zat net zo'n schuldgevoel bij.
Opluchting, want geen zorgen meer (en je daar schuldig van voelen)
Had ik maar, ... (en dus weer schuldig voelen).
Valt onder normaal rouwproces, pas op dat je er niet in blijft hangen.

Je bent een verantwoordelijke eigenaar en daarom komen deze vragen en verwijten aan jezelf boven. Ze zijn niet gegrond, wel normaal onderdeel van het rouwproces.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:28

Achteraf zijn er altijd wel dingen die je anders had willen doen. Misschien iets vroeger, of later. En wat als vragen die door je hoofd spoken...
Ding is, veel van die dingen zouden slechts uitstel zijn geweest van het onvermijdelijke. Alle dieren sterven eens, en bij pony's en paarden heb je de kans dat ze op 21 al ouderdomssymptomen hebben die ervoor zorgen dat ze niet meer paardwaardig kunnen leven.

Je paard was op. Dat had je niet kunnen veranderen door eerder te komen, voeren, enz. Dat je eigenlijk te laat was had gekunt, maar is niet netjes van de DA om op dat moment te vermelden, maar goed. Dat had je niet kunnen weten, niet kunnen verwachten. Dierenartsen hebben er ervaring mee en zien dat veel sneller, maar voor andere mensen is dat gewoon lastiger.

Veel sterkte ermee, en laat die schuldgevoelens gaan :) Ik snap die gevoelens en ze zijn heel normaal, maar je kan nu niks meer veranderen, en als je niks eraan kan doen heeft het ook geen zin erover te blijven piekeren.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 23:17

dat ik te laat was vond en vind ik zelf zeker niet en nog steeds niet.
avond ervoor liep ze nog gewoon rond ze lag niet veel de laatste tijd.. ze at verder goed alleen omdat ze wat stram liep en beetje mager was maar inslapen nee hoor ze maakte op mij totaal geen zielige indruk ze deed gewoon haar ding op haar tempo.
snap alleen niet waarom ze ineens zo afviel, en had ik dat kunnen voorkomen, was ze daardoor gasn liggen vind het niet te geloven.

voelt leeg als ik achter kom het benauwd me gewoon omdat ze dr altijd heerlijk rondscharrelde.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:50

Nou kreeg ze toch hoofdzakelijk slobber? omdat haar gebit slechts ?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 11:03

pompadour schreef:

klopt slobber soms at ze zelf wat sprietjes hooi maar merkte laatste tijd echt weer proppen, verdee wortels appels enz had grasbrok geprobeerd maar luste ze helaas niet

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 00:59

SecretLIN schreef:
pompadour schreef:

klopt slobber soms at ze zelf wat sprietjes hooi maar merkte laatste tijd echt weer proppen, verdee wortels appels enz had grasbrok geprobeerd maar luste ze helaas niet

Vergeet niet dat ze ook eigenlijk ondervoed is geweest.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 08:55

ondervoed?

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:51

SecretLIN schreef:
ondervoed?

Als een pony alleen op slobber moet leven moet je jezelf af gaan vragen of dat wel goed is !
Ruwvoer is gewoon heel belangrijk. Op de foto zie je ook dat ze echt aan de dunne kant was.
Hoe ver wil je het dan laten komen omdat je als mens geen afstand kunt/wil doen.
Dat is in mijn ogen niet goed en is het eerlijker om je dier te laten gaan.
Wij hebben 4 weken geleden de shetlander van onze kleindochter moeten laten gaan met heel
veel verdriet. Dat was echt niet fijn kan ik je vertellen. Een kind van net 7 moeten vertellen dat haar pony niet meer wakker gaat worden. Maar het welzijn van de pony stond en staat nog steeds voorop.
Dus bij deze stop met het verhaal ALS want dat is er niet meer.
Je hebt de enige goede beslissing genomen en daar moet je mee verder.
En natuurlijk mis je haar en dat zou zelfs raar zijn als dat niet zo was.
Ik kom nu misschien een beetje cru over, maar ik bedoel alleen maar te zeggen
maak je zelf niet nog verdrietiger door steeds in het ALS te denken.
Heel veel sterkte en ik hoop echt dat je het een plekje kunt gaan geven. Het is ook nog maar net
gebeurt en het heeft zeker tijd nodig.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:58

De pony had alleen een goed leven gehad als die ruwvoer had kunnen eten. Dat kon die niet meer en op slobber alleen kan een pony niet overleven.

Je hebt hier echt goed aan gedaan ts! Jij kan geen kunst gebit plaatsen bij je pony dus dit was het enige goede. Laat jezelf niet schuldig voelen want je hebt er goed aan gedaan!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 11:07

silvia58 schreef:
SecretLIN schreef:
ondervoed?

Als een pony alleen op slobber moet leven moet je jezelf af gaan vragen of dat wel goed is !
Ruwvoer is gewoon heel belangrijk. Op de foto zie je ook dat ze echt aan de dunne kant was.
Hoe ver wil je het dan laten komen omdat je als mens geen afstand kunt/wil doen.
Dat is in mijn ogen niet goed en is het eerlijker om je dier te laten gaan.
Wij hebben 4 weken geleden de shetlander van onze kleindochter moeten laten gaan met heel
veel verdriet. Dat was echt niet fijn kan ik je vertellen. Een kind van net 7 moeten vertellen dat haar pony niet meer wakker gaat worden. Maar het welzijn van de pony stond en staat nog steeds voorop.
Dus bij deze stop met het verhaal ALS want dat is er niet meer.
Je hebt de enige goede beslissing genomen en daar moet je mee verder.
En natuurlijk mis je haar en dat zou zelfs raar zijn als dat niet zo was.
Ik kom nu misschien een beetje cru over, maar ik bedoel alleen maar te zeggen
maak je zelf niet nog verdrietiger door steeds in het ALS te denken.
Heel veel sterkte en ik hoop echt dat je het een plekje kunt gaan geven. Het is ook nog maar net
gebeurt en het heeft zeker tijd nodig.

nee totaal niet cru de waarheid mag gezegd geloof idd wel dat je als eigenaar te ver kunt gaan misschien ook wel zonder dat je het doorhebt en inderdaad zou zeker niet willen dat ze moest lijden door en voor mij want dat verdiende ze niet.. geloof best dat ze een zwaar leven heeft gehad voor ik dr kreeg.

slobber ja idd om daar van te moeten leven leek mij ook niet ideaal.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 11:08

Cioccolato schreef:
De pony had alleen een goed leven gehad als die ruwvoer had kunnen eten. Dat kon die niet meer en op slobber alleen kan een pony niet overleven.

Je hebt hier echt goed aan gedaan ts! Jij kan geen kunst gebit plaatsen bij je pony dus dit was het enige goede. Laat jezelf niet schuldig voelen want je hebt er goed aan gedaan!

bedankt voor je lieve berichtje ga ook steeds meer inzien en beseffen dat het gewoon niet anders kon en mocht gaan.. ben mn dierenarts ook dankbaar voor het handelen in welzijn van de pony en niet in wat ik wou

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:16

SecretLIN schreef:
Cioccolato schreef:

bedankt voor je lieve berichtje ga ook steeds meer inzien en beseffen dat het gewoon niet anders kon en mocht gaan.. ben mn dierenarts ook dankbaar voor het handelen in welzijn van de pony en niet in wat ik wou

Wat fijn om te lezen dat je er toch vrede mee krijgt. Je hebt echt de enige juiste beslissing genomen. Heb alsjeblieft geen schuldgevoel, je hebt echt juist gehandeld.. :(:)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 12:06

vind zo apart dat zoveel paarden het wel goed doen op slobber.. had ook een fjord ruin van 33 moeten laten inslapen ook vanwege het niet kunnen eten van ruwvoer.. dit had ik voor de winter gedaan ook hij viel enorm af in de winter.
toch voelt dit anders