Paard pompt maar niets lost het op...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Re: Paard pompt maar niets lost het op...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 21:23

Yay, super, paard hoest weer en de golfjes op haar ruggengraat (die overigens erg goed voelbaar is) zijn weer a volonté. Staarttonus is belachelijk te noemen, ik kan haar staart bijna over haar rug heenleggen.

Afbeelding
Afbeelding

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:12

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:10

O wat balen! Dan zou je bijna denken dat het paardje toch geen Leverbot had. Wat nu nog doen hè? Sterkte ermee hoor!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 23:53

@Jet, inderdaad :( Niet echt iets om van gelukkig te worden... Ik gok dat haar toestand ook de aanleiding geeft tot mijn fikse migraine-aanvallen de laatste tijd. Er is een nieuw paard gearriveerd en die van mij is normaal echt een macho merrie, maar nu gewoon... Neuzen. Niks. Niet eens een oor dat trilt. Twee seconden en de interesse was over. Zo is ze bij elk nieuw paard dat ze tegenkomt tegenwoordig... Het is gewoon zielig. Ik was hooi aan het vullen en opeens zag ik amper iets uit mijn rechteroog, stekende hoofdpijn... Als het niet snel opgelost raakt na twee jaar gaan we er beiden onderdoor vrees ik. -O-

Quickie, jammer genoeg heeft dat geen verschil gemaakt :( Ze heeft er een paar maanden op gestaan maar niets...

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:59

Snap wel dat je er moedeloos van wordt, het leek toch echt beter te gaan. :(:)

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 00:03

De lever is ook niet in een keer hersteld, hè. Daar gaat een tijdje overheen. En de nieuwe generatie moet ook nog uitgeroeid worden. Daarbij heeft het lichaam, als het wel lb was, jaren stelselmatig tekort gehad dus het is niet raar dat de rest is gaan sneeuwballen.
Ik bedoel daarmee niet dat ze zeker leverbot had want dat kan natuurlijk niet vanachter een computer maar dat als ze ze had het niet vreemd is dat het niet een, twee, drie allemaal ok is.
Dus ik zou zeker de tweede kuur er ook in doen wanneer de tijd daar is.

Die staart en de gofjes zijn wel heel bizar. Dat er nou geen kliniek is die dat ergens aan kan linken is toch wel ontzettend frustrerend.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 00:27

@Sybelle, ja, inderdaad. Ze blijven afkomen met Cushings, maar ze heeft verder geen symptomen en testte dus vier keer negatief. Het was ook echt heel plotseling dat ze haar spieren verloor, dus erg vreemd. Ik ga lb zeker niet uitsluiten! Zeker volgende maand nog de tweede dosis. Het is dat er zoveel verschillende dingen opduiken... Dan word het eng, natuurlijk. En ze heeft echt zo'n buikpijn, die zweren die niet weg willen hebben echt ravage gepleegd daar. Hopelijk helpt de digestive EQ toch al iets... Voor nu had iemand me terug de Hartog Lucerne digest aangeraden, maar weet niet of ze daarop gaat reageren.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 00:50

Misschien gek maar is er wel eens gedacht aan pssm, is bij dierenartsen nog vrij onbekend en geeft nogal wat vage klachten. Ook omdat ze zo inlevert in bespieren en totaal geen interesse heeft in andere paarden.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 09:54

alice0cullen schreef:
Misschien gek maar is er wel eens gedacht aan pssm, is bij dierenartsen nog vrij onbekend en geeft nogal wat vage klachten. Ook omdat ze zo inlevert in bespieren en totaal geen interesse heeft in andere paarden.

De totaal geen interesse is ook niet waar, ze gaat eerder de uitdaging helemaal niet meer aan. Ze zet zich nooit apart (toen ik haar net had was ze meer van, bol 't af, dit is mijn helft van de weide), maar altijd superdicht bij andere paarden aan. Ze blijft in de buurt en lijkt steun te zoeken. Haar shetlandertje beschermt haar enorm zodra een paard maar vies naar haar durft kijken en zij opzij gaat. Omgekeerde wereld dus :') Maar ik zal zeker testen op PSSM na de digestive EQ!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:47

Een hele dikke knuf, denk ook een beetje aan jezelf :(:) .

Hier in 2008 een pony die na bloedtest een allergie voor stofmijten bleek te hebben ook echt alles uit de kast gehaald, gek wordt je ervan. Heb toen puffers gekregen, salbutamol en ..... De veearts die dat toen voorschreef gaf toen de tip of her niet mogelijk was de pony te verplaatsen naar een andere stalling, omdat ze hier aan huis staan vond ik dat nogal moeilijk. Nu denk ik had ik dat toch maar geprobeerd. Weet niet of je die mogelijkheid hebt, er kunnen zoveel triggers zijn, kippen, grote vogels en veestallen in de buurt.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 15:19

Jobamara, dank je :(:) soms is het inderdaad echt erg moeilijk, je kan ze nog binnenstebuiten keren...

Nu ben ik net geweest, en ze zal nu Lucerne digest van Hartog krijgen. 2 kilo per dag (gesplitst in twee). Ik vind dat altijd wat grappig, dat dat wordt ge-advertised als 'doet paard trager eten' en dat ik dan zo'n paard heb dat dat in vijf minuten heeft opgezogen 8)7 Gemakkelijk ging het er wel in. Beter dan grasmix allesinds, maar de Lucerne digest voelt ook zachter aan dan de grasmix. Is ook niet zo belachelijk hard verpakt :')

Nu wel een 'geruststelling' gehad, al is het vrij Cru - een andere merrie op stal die dus met vrijwel dezelfde problemen kampt en ook vermoedelijk maagzweren heeft (singelnijd, omhoog gaan, traag,..) heeft sinds kort ook een opgetrokken buik en is aan het pompen. En zij heeft ook absoluut geen stofallergie oid... Precies hetzelfde gedrag als mijn merrie, als ziet deze merrie er zowat nog slechter uit. Vacht alle kanten uit, strakke spieren, heeeeel weinig bespiering (die van mij staat schraal, maar zij heeft echt niks op haar botten hangen := ). Maar dat pompen... Ik kreeg echt een deja vu. Dus toch waarschijnlijk pijn... Mijn merrie pompt wel amper meer, en niet in de mate van de ander. Ze krijgt dan ook alles ter wereld om te zien of het helpt _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:31

Dat is bizar...

Hoelang staan jullie al op deze plek? Wat is er in het verleden op deze plek geweest?
Kan er iets raars in de bodem zitten? Staan er giftige bomen/planten in de buurt?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 15:46

Janine1990 schreef:
Dat is bizar...

Hoelang staan jullie al op deze plek? Wat is er in het verleden op deze plek geweest?
Kan er iets raars in de bodem zitten? Staan er giftige bomen/planten in de buurt?

Nu zo'n twee jaar denk ik. Die van mij heeft wel echt gras nodig, da's duidelijk. In twee jaar tijd hebben de paarden daar amper gras gezien... Een week, twee weken? Dat is het. Hiervoor was het een pensionstalling/semi paardenfokkerij (maar paar paarden gefokt), en daarvoor was het een grote varkensstal. De vorige eigenaars (fokkerij) zijn van 6-7j terug, de varkensstalling van nog een paar jaar ervoor. Gras wordt niet opnieuw ingezaaid, niet gekalkt, niet gepest. Hoe het er vroeger aan toeging weet ik niet :\

Edit - giftige planten weet ik niet... Ik zal eens kijken wat ik vind straks! Wat ik weet is dat er een vlier staat en een hoop gigabomen, waar ik nog steeds niet van weet wat ze zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:37

Die vlier kan voor zover ik weet geen kwaad, maar als het kan, wil je dan een paar duidelijke foto's van die andere bomen maken? En dan ook van het blad?
En waarom heeft de jouwe maar zo kort op het gras gestaan? Dat is me niet helemaal duidelijk geworden uit jouw verhaal zie je.
Wordt het gras helemaal niet bemest?
In welke omgeving woon je? Een provincie is al goed hoor, als je het niet nader wil aangeven. Eens kijken of we kunnen zien wat voor type bodem er is.
Hoe krijgen de paarden eigenlijk water als ze buiten staan?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 17:58

Jet, ik zit in Vlaams-Brabant, rond Leuven :j De meesten krijgen water uit zo'n flexibele tub trugs (er gaat een waterslang helemaal naar de weides toe, zo vullen we alles, het is dus kraantjeswater), die van mij uit een schoongemaakte oude badkuip. Die van mij (zowel shet als haflinger) hebben maar zo kort op het gras gestaan omdat ik niet wilde dat ze bij een andere warmbloed kwam te staan omdat die haar compleet ineen timmerde. Ze is zwak en kan niet terugvechten, dus moest serieus incasseren, en mijn shet kwam er dan tussen omdat hij haar zou 'beschermen', dus dan kreeg die ook enorme klop. :n Omdat ik dan gedubt "moeilijke paarden" had, moesten die van mij, ook omdat ze koudbloed waren en "veel te dik", op hooi in een aparte weide waar veel te veel paarden op liepen. Het gras ging naar de warmbloeden, die waren immers dun en hadden het meer nodig dan die van mij, blijkbaar. :n

Het gras wordt helemaal niet bemest. De boeren bemesten op de percelen ernaast, maar op de stalling niets.

Ik ga even de paarden buiten zetten als het wat gekalmeerd is qua weer, heb mijn pony's niet zo graag binnen staan (ze hebben overigens ook geen schuilstal, eigenaar vind stallingen "veiliger") omdat zij minder lucht krijgt en mijn pony na een tijdje niets meer eet. Ze haten het :') Ik zal meteen ook foto's maken van de bomen nu ik nog licht heb! :wave:

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:02

Ze krijgen dus gewoon kraanwater te drinken. En nu staan de jouwe in een grote groep op een kaal weiland met hooi en ze staan op stal. Gaat dat wel goed eigenlijk? Wordt ze daar niet aangevallen?
En zoals vandaag met slecht weer staan ze dus vrijwel de hele dag op stal.

Wat voor dieren lopen er naast jullie weilanden ( van die boeren, wilde dieren). Wat voor boeren zijn het? Hebben ze kippen, varkens, koeien, geiten, of nog andere dieren en komen die buiten of staan die in stallen?

Weet je toevallig ook waarmee de boeren bemesten? Zitten er sloten tussen die weilanden?

Staan de paarden op stal in de oude varkensstallen of is er nieuw gebouwd?

Je zal het vast al wel verteld hebben, maar ik ben het even kwijt: Wat ligt er op de bodem in de stallen en krijgen ze echt droog hooi of hooi uit plastic? Is dat hooi van goede kwaliteit?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:07

Ik lees al een tijdje mee, t lijkt me toch ook stug dat het andere paard ook cushing heeft. Al zeggen de bloedtesten soms ook tegenstrijdige dingen. Ik zou ook denken dat er iets in de bodem/water(scheve verhoudingen mineralen?)/ voer moet zitten. Is het mogelijk je paarden voor 2/3 maanden op een andere plek te zetten?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 21:28

Speak of the devil... Het is niet zo lang geleden dat ze hengstig was, laat ik ze neuzen aan de nieuwe ruin en het is van dat. Plassen, plassen, plassen. Opeens best friends met elk paard dat ze tegenkomt, en zit wat weemoedig te kijken tot 'haar' merrie (toevallig ook degene die zelfde symptomen vertoont) aankomt om haar te knuffelen. :Y)

Nee, dus, qua weideverdeling (het is écht idioot, ik weet het, ik geraak er zelf amper aan uit :') ), we hebben twee paddocks (gewoon modder) waar er een paard in eentje staat, twee in de Paddock ernaast. Naast de Paddocks (alles grenst aan elkaar behalve het aparte weitje aan de andere kant van de gang waar de nieuwe is) is de een weide met bomen, die nu opgedeeld is in twee. Twee paarden links (waarvan eentje 'haar merrie') en rechts mijn ruintje en merrie. Elk paard staat dus zowat apart, omdat die van mij ziek is, de andere merrie ook, en er een verschil is in vol- en halfpension. Pffft. Ik snap haast zelf niks van mijn uitleg, sorry :')

Maar mijn merrie staat dus enkel bij mijn shet, maar kan over de draad wel konkelfoezen met de andere merrie en ruin aan de andere kant.

Het land dat de weides omringt is jachtgebied + akkers rondom. Dus geen andere 'gedomesticeerde' dieren. Twee tuinen verder (een eindje) zitten geitjes. Dat is alles, maar dat grenst dus helemaal niet aan hun weides. Voor de rest een hoop wild dus - geen herten gezien tot zover, wel hazen, een hele kolonie konijnen, muizen, ratten, en óveral fazanten. Je struikelt er haast over. Er nesten ook twee buizerds en torenvalkjes in de bomen. :)

Spijtig genoeg echt geen heldere foto's van de bomen kunnen nemen, dus ik zoek even door mijn foto's om te zien of ik wat vind...
Afbeelding
Hier een foto van daarnet, van de bladeren die nog op de grond liggen en waar er nog een klein beetje iets aan te zien is :')

Afbeelding
Geen idee waarom hij de foto groen maakte :')

Afbeelding
Dit is van in de zomer.

Spijtig genoeg geen groene blaadjes om op af te gaan dus :n Ik weet alleen dat ze er echt al een hoop hebben afgeknaagd. En die bast is echt ongelofelijk dik, en steen, steenhard. Mijn merrie was de enige die ook de takken opat in de zomer, voor zover ik weet. Die steekt alles binnen, zucht.

Geen sloten in de buurt, behalve helemaal onderaan de berg (deze staat ook gewoon al jaren droog). Voor zover ik weet staan ze in 'verbouwde' varkensstallen. Iedereen heeft ander hooi eigenlijk - de staleigenaar heeft extreem stoffig, maar groen hooi. Ik geef het niet, want ze hoest enorm dan. Dat van mij verschilt dit jaar, spijtig genoeg..
Soms erg stoffige botten, soms heel goed. Er zitten vaak nog een hoop wilgentakken in, voor de rest niks speciaals behalve soms eens bramen.

De stallen zijn gebetonneerd en liggen wat lager dan de grond rondom. Zij staat momenteel op uitgezette houtpellets omdat ze ongelofelijk vies is - twee dagen max, op elk strooisel. Vlas is na een dag omzeep, stro al helemaal, hennep eet ze op, en houtkrullen doen het ook vrij goed. Ook twee a drie dagen.

Edit - we zetten ze op een totaal andere weide begin april, dus dan is ze toch al weg van wat er eventueel heerst hoop ik :=

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:33

Ik doel ook meer op echt ergens anders zetten, 10 km verderop zeg maar.
De blaadjes lijken op de esdoorn, maar, atypische myopathie verloopt veeeel sneller doorgaans. Wanneer geef je haar weer de fasinex? Is ze ook gecheckt op bloedarmoede? Magnesium tekort?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:35

TS, heb je geen mogelijkheid om ergens anders te stallen? Het klinkt niet alsof de stal het beste met jou en je paardje voor heeft. Wellicht knapt ze al een stuk op als ze uit deze omgeving gehaald word

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:49

Gezien hoelang dit al duurt denk ik meer aan iets in de bodem... Vraag me niet wat, maar ik kan me voorstellen dat het niet-gesaneerde grond zou kunnen zijn waardoor er vreemde zaken in het gras terecht komen.

Ik weet niet hoe dat in België zit, maar in Nederland kan je dan denken aan bebouwing/gebruik halverwege de vorige eeuw...

Eigenaar van mijn paard heeft in het verleden slechte ervaringen gehad met land waar gevogelte op liep. Betreffende paard is toen erg ziek geworden. Geen idee welke ziekte het dan om gaat... :o Schijnt wel bekend te zijn, dus misschien schiet het iemand anders te binnen. :+

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:59

@janine1990 botulisme waarschijnlijk, vaak ook dodelijk.

@ts is een tsh-test al gedaan? Om toch écht ppid uit te sluiten? Ik las net je topic terug en toen viel mij op dat de gamma waarden bij da en kliniek anders waren(hoger bij kliniek) is er recent nog bloed getrokken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:01

Zou kunnen Wildgirl, paard heeft het inderdaad niet overleefd. Maar ik dacht dat botulisme van ratten e.d. kwam?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:17

Het blad lijkt op een beukeblad. Is de schors van de boom wit?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 22:20

Wildgirl, ze gaat ook echt zo'n 5 km verder staan, dichter bij huis :) Dus totaal andere omgeving, andere bomen (blijken Canadese Populieren te zijn!), Andere mensen, veel beter gras (werd opnieuw ingezaaid en wij mogen mest en kalk kiezen), alles wordt mooi groen!

Denisesilver, ze heeft een weekje letterlijk aan de overkant gestaan van de straat, op een klein groen weitje. Ze zag er fantástisch uit, en dat op een week tijd. Keek wel nog zielig, maar was niet meer zo 'uitgeblust' zeg maar.

Janine, ew, dat klinkt niet goed := Ze is inderdaad voor een soort rattenziekte getest. Leptospirose geloof ik. Ook negatief, net als Lyme.

Wildgirl, yep, niet afwijkend! Na zoveel 'het moét Cushings zijn' gezeur was ik het echt, echt kotsbeu :') no offense, maar dat was voor elke DA echt de go to.