Drager pssm1, slacht of verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:02

Denk dat inslapen wel het eerlijkste is tegenover het paard. Het is niet zomaar even zomereczeem.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:12

Idd denk ik dat inslapen eerlijker is dan haar weggeven aan iemand anders.
Ik hoop dat de eigenaresse haar verantwoordelijkheid neemt. Het is een moeilijke situatie.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:25

Jillz1 schreef:
Ikzelf heb een pony bij iemand gratis in bruikleen staan met goede afspraken omtrent kosten en gebruiksdoel.

Deze pony komt terug als ze problemen zou krijgen met ook een oude blessure.
Tot heden super tevreden en pony loopt buitengewoon.

Ben er erg blij mee dus ik zou dit zeker overwegen

Dit is nog steeds riskant, en ik kan het weten. Ooit mijn oudere schimmel met hko als gezelschapspaard voor een jonge hengst bij een particulier ondergebracht. Ik betaalde er gewoon voor, zij zou de zorg op zich nemen. Er mocht absoluut nooit meer op dit paard gereden worden vanwege de hko en dat was ook heel duidelijk de afspraak. Toen ik eens onaangekondigd langsging werd ik helemaal gek: ze waren een bosrit aan het maken, hij had verwaarloosde hoeven en was broodmager!!!
Dus: nooit van mijn godsleven ga ik een paard aan iemand anders geven. Niemand is te vertrouwen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:28

Hartverscheurend. Ik wil alleen maar zeggen, voor de mens is over het algemeen 'de dood' het ergste scenario wat je kan overkomen. Maar voor dieren is dat anders. Voor dieren is het ergste wat je kan overkomen een leven vol lijden. Zij denken niet; ik had nog graag... Of, het is mijn tijd niet want ik wil nog... Ze leven in het nu, en als er een zeer groot risico bestaat dat 'het nu' een lijdensweg wordt, tja. Heel veel moed en sterkte gewenst met je beslissing!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:43

Inslapen is erg lastig met een dier wat niet 'echt' ziek is. Dat is ze namelijk niet, ze heeft PSSM1 met blijkbaar wat gevolgen maar ze 'doet' het nog wel.

Dan wil een DA niet laten inslapen, is mijn ervaring met een draak van een merrie die enorme hormonale problemen had, was met regumate / medicatie redelijk te beheersen maar zonder echt levensgevaarlijk. DA wilde haar niet laten inslapen...
Alternatief was inderdaad naar de slager... maar als ze weer haar goede buien had kon ik dat echt niet over mijn hart verkrijgen... en als ze weer haar slechte buien had ging ik weer twijfelen, zo 4 jaar met haar bezig geweest....
Uiteindelijk is ze naar iemand gegaan die de omstandigheden kon bieden waardoor die hormonale schommelingen niet meer zo sterk waren en wonder boven wonder ze doet het daar heel goed.
Dus ik ben blij dat ik haar niet heb laten afmaken, dit paard zei zo tegen mij dat ik dat ook niet moest doen...

Andere pony die ik heb gehad had flink palatella / knie probleem. Kon alleen nog maar 'heel' blijven als hij alleen op stukje land zou staan. Dat vond ik voor hem geen leven. Maar ook de DA wilde hem niet in laten slapen. Wnat ik zou het kunnen 'managen'. Nou ik heb het dus gemanaged door hem naar de slager te brengen en te laten schieten. Ik heb er geen seconde spijt van gehad.

Wat ik met deze voorbeelden wil zeggen is dat het zo makkelijk zeggen is 'maak maar af' of 'laat maar inslapen' maar dat de praktijk heel wat weerbarstiger is.... ik denk dat je pas moet laten gaan als het echt niet anders kan en je gevoel ook zegt dat dit het dus was. Maar dan nog... welke DA gaat het uitvoeren??

Heel veel sterkte met alles... :(:)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:05

Pluttersput schreef:
Ik denk dat Zapata, eigenaresse van de merrie de reacties wel op zal pakken.

Maar voor de duidelijkheid, veulen is getest en negatief getest gelukkig. Veulen is gefokt voordat er getest is, dus er was geen weet van dat het paard het had.

Er is iemand die aangeboden heeft haar erbij te nemen, diegene heeft zelf ook een pssm1 paard. Dus op zich zou dat een hele mooie mogelijkheid zijn, gezien diegene er dus wel al ervaring mee heeft.

Dus we zitten erg in dubio. Ik zou zelf ook niet echt weten wat ik zou doen, alhoewel ik steeds meer naar slacht neig gezien jullie reacties.

Gelukkig is het niet mijn paard en hoef ik de uiteindelijke beslissing niet te maken. Maar ik denk graag mee en vindt het fijn dat iedereen ook mee wil denken. Vriendin trouwens ook, het blijft een lastige keus.

Als 'erbij nemen' betekent dat het paard in bruikleen gaat, maar Zapata wel eigenaar blijft lijkt me deze optie echt ideaal. Dan moeten er wel goede afspraken gemaakt worden over kosten.

Ik kan me ook voorstellen dat wanneer het paard de juiste zorg krijgt voor de PSSM zich fitter voelt en leuker wordt om mee te werken. Misschien komt die klik dan alsnog.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:07

Pssm kun je daar niet mee vergelijken en een goede veearts die de aandoening snapt, laat een paard echt wel gaan.

Ik ken ook dat soort afspraken. Kan helaas alleen maar negatieve verhalen vertellen over dergelijke afspraken. Zogenaamde goede paarden opvangen etc etc. Willen toch een paard gebruiken, laten het veel te lang met pijn lopen, het ontbreekt aan geld voor goede zorg etc etc.

Er wordt inderdaad alsnog veel doorverkocht en als dat eenmaal gebeurt, gaat het vaak snel bergafwaarts.

Natuurlijk is inslapen heel heftig. Maar het is wel heel realistisch. Een paard weet niet of het 6 jaar wordt of 36 kan worden.

Ik heb ook weleens paarden verkocht, van 1 echt enorm veel spijt en is ook slecht afgelopen. 2 staan er weer bij ons en kwamen niet op hun best terug zeg maar.

Ons hengstje wel te koop gezet, want wij wisten het ook niet meer en zochten het probleem bij ons zelf. Uit de verkoop toen het goed ging, weer in de verkoop toen ik wanhopig werd. Uiteindelijk nog een veearts gesproken en weer verder gekeken. In laten slapen toen we een en ander zagen en niet meer verder gaan onderzoeken, omdat hij veel pijn moest hebben. Was een jong, lief en super mooi paard. Hebben onwijs veel verlies geleden als je het op die manier wil bekijken, maar we hebben er vanaf dag 1 vrede mee gehad. Het had bij een ander een tijdje weer goed kunnen gaan, maar men had hem ook misschien harder aangepakt als hij wat ''lastig'' was. Nu was zijn einde mooi en is verder lijden bespaard gebleven.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:08

Is er geen optie de eierstokken er uit te laten halen en dan te verkopen? ( ik probeer maar mee te denken hoor) ik heb geen idee of dat mogelijk /schadelijk is voor een paad?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:14

Absolem schreef:
Is er geen optie de eierstokken er uit te laten halen en dan te verkopen? ( ik probeer maar mee te denken hoor) ik heb geen idee of dat mogelijk /schadelijk is voor een paad?

Dan nog is de PSSM er :?
Vreemde beredenering.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:16

Onali schreef:
Absolem schreef:

Dan nog is de PSSM er :?
Vreemde beredenering.

Ja maar dan schakel je de mogelijkheid tot fokken uit dus voor handelaren / mensen die toch willen fokken is ze gelijk niet meer interessant.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:22

een ziek paard opereren??? :\

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:24

Ik zou gaan voor optie 3: Verleasen!

Er zijn genoeg mensen die met dit paardje aan de slag zouden willen, bijvoorbeeld zoals eerder genoemd iemand die in de Randstad woont en haar op een 'Randstad' stal zou zetten. Zo blijft ze zelf eigenaar en heeft ze alles in de hand, terwijl ze niet voor de stalling e.d. van het paard hoeft te betalen. Mits er een leuke leaser gevonden kan worden, perfect toch?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:30

Mendy1984 schreef:
een ziek paard opereren??? :

Uuh ja? In een gezond paard ga je toch niet snijden lijkt me? En als dit nou haar de mogelijkheid geeft om verder gewoon met goed voer beleid bij een liefhebbende eigenaar terecht te komen? Waarom zou je het dan niet doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:33

ZoZenn schreef:
Ik zou gaan voor optie 3: Verleasen!

Er zijn genoeg mensen die met dit paardje aan de slag zouden willen, bijvoorbeeld zoals eerder genoemd iemand die in de Randstad woont en haar op een 'Randstad' stal zou zetten. Zo blijft ze zelf eigenaar en heeft ze alles in de hand, terwijl ze niet voor de stalling e.d. van het paard hoeft te betalen. Mits er een leuke leaser gevonden kan worden, perfect toch?

Ik weet eerlijk gezegd niet of je dat een ander aan zou moeten willen doen? Nu weet ik toevallig wat alle supplementen voor een p2-er kosten en dat is op maand basis geen kattenpis. Ik dacht begrepen te hebben dat het voor p1 iets lager ligt, maar veel schelen doet het volgens mij niet eens zo zeer...

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:35

ik zou het niet doen omdat het dier het aan haar spieren heeft en dat nooit beter zou worden

ik zou het dier verder leed besparen en haar een enkele reis geven of dit nu via de DA is of via de slacht

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:36

Nee kom op, malafide handelaars kunnen er ook zonder eierstokken wat mee en als je leest dat PSSM getriggerd wordt door stress lijkt me dat het niet waard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:38

De eierstokken eruit halen gaat echt niet helpen in deze situatie. Desnoods zeggen ze dat het litteken door een koliekoperatie kwam en verzwijgen de rest.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:40

lieveli schreef:
Nee kom op, malafide handelaars kunnen er ook zonder eierstokken wat mee en als je leest dat PSSM getriggerd wordt door stress lijkt me dat het niet waard.

precies dat!

waarom de problemen bij een ander leggen als je het dier verder leed kan besparen
met name het vervoer andere omgeving andere mensen
om dan nog maar te zwijgen over "de handen" waar ze in komt
al die dingen kan het pssm juist triggeren
dat zou ik mijn dier never nooit aan doen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:50

_Dreamer schreef:
En gewoon eerlijk zijn bij de verkoop? En uiteraard de prijs erop aanpassen?
Ikzelf zou geen dier kunnen euthanaseren als ik weet dat hij/zij met wat aanpassingen prima kan leven. Ik zou in ieder geval proberen te verkopen!

Dat is een groot risico!
Heel veel mensen, potentiële kopers, hebben geen idee wat PSSM precies inhoudt en hoeveel zorg dat vraagt!
Vraag maar aan mensen die zelf een paard met deze aandoening hebben (spreek uit ervaring).
Alleen verkoop aan iemand die al een paard heeft met PSSM zou een overweging kunnen zijn, dan weet die precies waar ze aan begint, maar dan nog is het verloop van de ziekte bij elk paard verschillend.
Mensen die er niet of onvoldoende bekend mee zijn zullen er gemakkelijk te lichtvaardig over denken, ben ik bang ...

Jammer dat de eigenaresse geen mogelijkheden ziet om met dit paard op aangepaste wijze verder te gaan en des te lastiger dat een klik ontbreekt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:00

Hoe ontzettend poedersuiker een beslissing om te euthanaseren ook is, je hoeft nooit meer na te denken waar het paard is, word het goed behandeld, leeft het nog wel, trekken ze er gewoon elk jaar een veulen uit. Gaat ze van baas naar baas tot het lichaam zegt stop???

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:07

Als je het paard geen stabiele omgeving kan bieden met het juiste management wat het nodig heeft om zo weinig mogelijk last te hebben van haar lijf, dan is euthanasie het meest humaan.

Helaas :(:)

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:09

Gloa schreef:
Hier ook een pssm1 eigenaar p1/p1.

Ik zal je ook meteen uit de droom helpen; pssm is dominant overerfbaar. Ook bij 1 n/p1 ouder heeft de nakomeling standaard n/p1. Als je veulen negatief is getest is er met de test of bij de test van de merrie iets mis gegaan.

Wil je er echt linksom of rechtsom vanaf dan kan je altijd proberen om haar via de pssm fb groep te herplaatsen. Daar zitten de mensen die weten waar ze aan beginnen.

Er is niets mis gegaan met de testen, (haren opgestuurd naar Amerika) veulen is clean omdat 't dna van papa sterker was...
Gen drager wil namelijk niet altijd zeggen dat 't doorgegeven word..

De pssm pagina op fb ben k al lod van geworden nadat ik er over gewaarschuwd werd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:10

Zapata, niet omdat het DNA van papa sterker was, gewoon omdat jouw merrie haar gezonde gen heeft doorgegeven, gelukkig! Je had 50% kan, gelukkig goed uitgepakt! :)

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:12

Afbeelding

Hierbij het schema van erfelijkheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:14

Goed dat het plaatst. Ik wil ze binnenkort vervangen door betere (www.pssm.eu is opgezet door mij). Jouw merrie heeft haar gezonde gen gegeven en paps ook een gezond gen. Het middelste plaatje gaat hier op waarbij je veulen valt onder de zwarte: n/n. :j