Wie weet raad koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manadeluca

Re: Wie weet raad koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:28

Ze mag ook verwend worden nu ze zo ziek is. Hoop echt voor je en haar dat het goed komt, je hebt de beste bedoelingen met haar, ze heeft inderdaad een mooi kleurtje.

Stirrup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:52

Yay mest! *\o/* :P Hopen dat het nu de goede kant op blijft gaan!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:09

pien_2010 schreef:
Geraspte appel geven wij hier als kinderen diaree hebben want dat heeft stoppende werking. Bij de paarden geef ik altijd een scheutje appelsap bij medicatie als ze iets niet lekker vinden. Die van mij vinden dat zalig! Maar ieder paard is verschillend.

Hier gaan de kids er juist van aan de diarree, grappig om te lezen hoe het kan verschillen van persoon tot persoon.

Verwend mag nu wel even hoor

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:17

Biks vochtig maken en de psylium eroverheen . Plakt het aan de biks vast. En anders psylium mengen met appelmoes en in een oude wormkuurspuit doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:21

Of korrels halen, epplejeck heeft emmertjes met kleine korrels, ook een zandweg kuur.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 12:37

bigone schreef:
Of korrels halen, epplejeck heeft emmertjes met kleine korrels, ook een zandweg kuur.

die korrels zijn helaas niet goed genoeg ervoor werden afgereaden door mijn da

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:49

Korrels bestaan voor gemiddeld 90% uit psyllium, de rest zijn toevoegingen om het als een brokje te persen.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 17:11

Kijk ze eens glimmen lekker gras eten
Afbeelding
Afbeelding

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:30

Let je wel op met het gras nu? Is weer een verandering in eten, dus dat kan weer voor moeilijkheden zorgen, het hoeft natuurlijk niet perce, maar ik zou er nog voorzichtig mee zijn eerlijk gezegd :o
Mijn vriendje had na zijn koliek een heel streng dieet (was ook zand), enkel slobber inderdaad en langzaam terug hooi opbouwen. Maar goed, die is wel geopereerd geweest, dus misschien ben ik te voorzichtig in mijn denken hoor ;) !

Wel fijn om te lezen dat ze de goede kant op gaat in ieder geval!

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 17:58

s_v schreef:
Let je wel op met het gras nu? Is weer een verandering in eten, dus dat kan weer voor moeilijkheden zorgen, het hoeft natuurlijk niet perce, maar ik zou er nog voorzichtig mee zijn eerlijk gezegd :o
Mijn vriendje had na zijn koliek een heel streng dieet (was ook zand), enkel slobber inderdaad en langzaam terug hooi opbouwen. Maar goed, die is wel geopereerd geweest, dus misschien ben ik te voorzichtig in mijn denken hoor ;) !

Ze mag juist liever alleen gras omdat haar gebit heel slecht is en ze dus niet goed maalt.
Vanavond hun eerste prakje sp ben benieuwd

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 22:57

Zo is flink terug gevallen zeg. Hoop dat ze SP eet, want zal aar goed doen om weer aan te komen

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 23:04

kiki1976 schreef:
Zo is flink terug gevallen zeg. Hoop dat ze SP eet, want zal aar goed doen om weer aan te komen

Ja het heeft haar echt aangedaan ze begon zo mooi aan te komen :( ze eet de sp en vind het zelfs erg lekker!!!
Alleen 1kg per 100kg lichaamsgewicht per dag is dat niet een beetje overdreven? Dan klapt ze uit elkaar straks!?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 23:06

Je kan de SP goed gebruiken als een ruwvoer vervanger. Over minimaal 4 verschillende portie's verdelen (als het lukt zelfs over meer).
Zou het nu eerst even aanhouden, je kan later als ze teveel bij komt altijd nog terug zetten in het voer

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 23:07

Indi_Vito schreef:
kiki1976 schreef:

Ja het heeft haar echt aangedaan ze begon zo mooi aan te komen :( ze eet de sp en vind het zelfs erg lekker!!!
Alleen 1kg per 100kg lichaamsgewicht per dag is dat niet een beetje overdreven? Dan klapt ze uit elkaar straks!?

1 kilo/100 kg is de aanbevolen hoeveelheid als een paard naast sp niets anders meer eet. Ik zou beginnen met 2 maal daags een halve kilo ongeweekt.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 23:10

YvonneV schreef:
kiki1976 schreef:

1 kilo/100 kg is de aanbevolen hoeveelheid als een paard naast sp niets anders meer eet. Ik zou beginnen met 2 maal daags een halve kilo ongeweekt.[/quote]

Ahh kijk ja ze eet ook volop hooi dus dan zou ze genoeg hebben aan een halve kg per dag

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 23:13

Mijn merrie (230 kg) kreeg afgelopen dagen 2 kg per 100 kg lichaamsgewicht. Had even wat moeite met haar gebit ook (maar zij is 23 en mist al twee tanden en een kies), dus ze kreeg flink SP en hooi ter aanvulling.
De hoeveelheid is dus prima, maar bouw het wel langzaam op. Begin bijv met drie dagen achter elkaar 2x 100 gram, dan drie dagen 2x 200 gram etc. In dit geval wil je de SP gebruiken om de voedingstoestand en gezondheid van je pony te verbeteren, zodat de tandarts veiliger zijn/haar werk kan doen qua verdoving. Dan geef je er nu dus opbouwend veel van en bouw je het na de tandartsbehandeling weer af.

Verder zou ik, mits de DA dat goedkeurt, onbeperkt gewoon hooi aanbieden (geen graszaad, voordroog oid) en gras langzaam opbouwen (maar niet dat dorre korte wat nu in de gemiddelde wei staat; het gras op je foto lijkt me prima).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 23:14

Eerder zeg je dat ze geen hooi eet? Maar als ze dat wel gewoon eet, dan idd minder geven

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 23:17

kiki1976 schreef:
Eerder zeg je dat ze geen hooi eet? Maar als ze dat wel gewoon eet, dan idd minder geven

Ze maalt het niet goed door haar slechte gebit! Ze eet het wel.

Ah oké Hillary thanks! Ja ze moet gewoon wat aankomen en meer kleine vezels binnen krijgen! Gras heb ik helaas niet :( ben wel bezig om dit stuk te kunnen gaan huren maar ze willen elke keer niet. Maar geef nog niet op!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 23:23

Indi_Vito schreef:
s_v schreef:

Ze mag juist liever alleen gras omdat haar gebit heel slecht is en ze dus niet goed maalt.
Vanavond hun eerste prakje sp ben benieuwd

Indi_Vito schreef:
kiki1976 schreef:

Ze maalt het niet goed door haar slechte gebit! Ze eet het wel.

Ah oké Hillary thanks! Ja ze moet gewoon wat aankomen en meer kleine vezels binnen krijgen! Gras heb ik helaas niet :( ben wel bezig om dit stuk te kunnen gaan huren maar ze willen elke keer niet. Maar geef nog niet op!

Ik vatte het op dat ze het niet kreeg, mijn fout dan hihi

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 23:28

Ohh hahaha

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 04:24

Ik wil nog wel even meegeven dat als ze hooi minder goed kan malen, ze er lang niet alle voedingsstoffen uithaalt. Dus ik zou voor nu niet te voorzichtig zijn met het bijvoeren van de SP, als ze straks teveel aankomt kan je altijd weer minderen. Met kort gras moet je trouwens ook erg oppassen, dan ligt hoefbevangenheid echt weer op de loer om toe te slaan.