Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:03

Dan doe je het als ze op stal staat...overigens zijn er nu amper vliegen...mijn ervaring is dat een wond met 2 dagen bijna geheeld is....maar de gewone imker honing is wel wat anders...de manuka honing heedt juist een grote antibacteriele eigenschap en werkt sterk helend...minn potje komt van Barrett af.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:36

Je woont in Limburg toch?
Ik heb een paard met nare wond gehad en die is behandeld door iemand uit Limburg met APS therapie. Kan je via Pb telefoonnr geven.
Beetje een raar mannetje maar de resultaten waren er zeker wel!

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 15:11

Tsja mobieltje zijn geweldig behalve als je er lappen tekst mee wilt lezen/schrijven :+ .

Dat zou voor mij kunnen verklaren waarom het nog mijten zouden kunnen zijn. Dectomax móet je namelijk nog een keer herhalen als je het gebruikt om tegen mijten te behandelen. Op het moment van eerste injectie zijn er al eieren gelegd en dectomax bestrijdt allesbehalve de eieren. Daarom moet het na 7/10 dagen herhaald worden om de net uitgekomem larven ook de nek om te draaien. Anders begint het zo weer van voor met mijten

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 15:41

Dat ziet er echt een serieuze wonde uit zeg! Wij gebruiken Vetramil voor kleinere wondes, maar ik weet niet of dat voor zo'n grote wonde wel werkt. Hopelijk vind je snel iets dat goed werkt!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:44

Hoe staat het er nu mee?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 11:34

Sorry, heel druk weekend gehad en zit er een beetje door nu.

Hij gaat vanavond terug naar stal, ik kan wel elke dag honingzalf blijven smeren maar het helpt niet en hij blijft het open trappen. Ik ga de sebacil wellicht niet herhalen, maar ben daar nog niet over uit.
Het is er deze keer niet erger door geworden, maar het heeft ook gewoon 0 gedaan voor de wonde.
Wonde blijft een korst vormen ondanks de zalf 2x per dag, die korst heeft hij er vandaag weer af getrapt.

Hij gaat straks terug naar stal, in het bad. Er staat een jacuzzi voor trekpaarden, aan het water wordt dan soda toegevoegd en hier blijft hij in zodat het kan ontsmetten. Als ik wat heb aan mijn voeten ga ik ook in een sodabadje dus dat durf ik wel te proberen.

Ze gaan er dan zalf op doen en inpakken, hij blijft dan even daar staan en zal elke dag opnieuw ingepakt worden denk ik? We bespreken het straks even, op dit moment wil ik gewoon even mijn eigen gevoel volgen want ik krijg de indruk dat ik er niet heel ver naast zit. Hij staat bij de broers van mijn vriend gestald en hun zitten in dezelfde richting als mij, dus wij gaan er straks even naar kijken samen en overleggen wat we gaan doen.

Naar mijn idee is het gewoon de korst die er op komt die hem jeukt, en waardoor hij blijft trappen. Ik wil daarom verzorgen, inpakken en eerst die wonde weg krijgen voor ik nog iets doe van behandeling tegen mijten of weet ik veel wat. Had dit gelijk tegen de DA gezegd maar deze vond het belangrijk eerst de oorzaak aan te pakken, wat ik natuurlijk begrijp maar ik heb het idee dat het niet werkt...

Ik ga dectomax ook niet herhalen, die wonde heeft nu prioriteit.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:44

Het zou heel gek zijn als hij alleen mijten heeft aan dat ene been, dus ik denk dat je gevoel juist is en de genezing van de wond en de daarmee gepaard gaande jeuk 'm steeds tot krabben aanzet. Een mooie jeukloze korst is volgens mij juist waar je naar toe moet. Als dat betekend vettig insmeren en verbinden, dan moet dat inderdaad maar.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 11:47

Dankjewel, dat denk ik inderdaad ook.
Ben de hulptroepen aan het inschakelen want ik wil hem niet meer op stro, denk dat dat deels de aanleiding is geweest. Maar moet zelf werken en straks zijn de winkels toe, dus hoop dat mams zaagsel kan halen. En anders heb ik gelukkig back up

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:38

Haal gelijk een tubetje oogzalf bij de apotheek en probeer dat nu eens, helpt echt heel goed!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:43

Het slechtste zou zijn als je niet gaat inpakken.
Gelukkig ga je nu wél eindelijk inpakken.
Die wond moet niet drogen, droging belemmert namelijk de heling en bevordert jeuk...
Daarnaast bescherm je met een dikke laag zelfklevend verband dat hij het stuk trapt.
Aankomende weken echt blijven inpakken iedere dag met zalf hoor!

Succes. Heb je een foto van de jacuzzi? :D

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 13:46

Het drogen gingen we dus tegen met honingzalf 2x/dag, maar dat werkte niet. Daarom ga ik er nu zelf mee aan de slag.

Ik heb wel ergens een foto, zal even zoeken!

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:46

Equiade en dan inpakken...ik had een hoefbal eraf en equiade heeft echt in no time het hele gat gedicht.
Helaas kan je het alleen in amerika kopen maar het is echt super spul en zeer geschikt voor niet helende wonden!

http://www.equaide.com/

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:48

Granoek schreef:
Het drogen gingen we dus tegen met honingzalf 2x/dag, maar dat werkte niet. Daarom ga ik er nu zelf mee aan de slag.

Ik heb wel ergens een foto, zal even zoeken!

Drogen ga je echt niet tegen zonder verbinden.
Je moet een nat wondmillieu creëren, net als bij decubitus-wondcompressen. Zou je ook nog kunnen halen bij de apotheek trouwens.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 23-05-18 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 13:48

Dit is de jacuzzi, maar met een ander paard er in danAfbeelding

Duke moet altijd minstens 7 keer in dat bad poepen, STRONTvervelend ;) Het is door hem dat er nu een vangnet achter hangt voor mest :')

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:10

Hahaha, je laatste post, inclusief foto, hilarisch.

Zonder gekheid, ik hoop natuurlijk dat het snel goed gaat met dat pootje.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:07

Ik ben heel benieuwd of je aanpak gaat werken! In ieder geval complimenten voor je gedrevenheid het op te lossen!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:12

Korstvorming blijf je houden, behalve als je het inpakt. Zie je hem er ook aan jeuken, zo ja omschrijf het eens?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 16:15

Ik zie het hem nooit doen, hoe lang ik ook blijf kijken. Maar ik zag na de Betadine zalf ineens een oranje snuit. Dus ik neem aan dat hij er aan heeft gezeten, ik heb zijn snoet namelijk (nog) niet geverfd...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:54

Klinkt dan niet als mijt.
Ik denk dat je op dit moment de huid zo min mogelijk moet irriteren, hij voelt elke prikkel en die zorgt ervoor, dat hij eraan wil zitten. Soda is denk ik ook te heftig.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:16

Goed dat je je gevoel gaat volgen! Jeuk is een teken van genezing maar bloedvervelend waardoor het dus open blijft. Je hebt al zo veel geprobeerd dat dit maar kan helpen...
Moest je niet aan zaagsel komen vandaag, ik heb thuis een grote pallet met pakken staan dan kom je maar ophalen. Zit tocht redelijk in de buurt.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 17:27

Een vriendin van me is vanmiddag zaagsel gaan ophalen, gingen maar 2 pakken in haar autootje maar morgen is de winkel hier ook weer open en kan ik bij gaan halen dus ben hier al heel blij mee.
Super lief wel Mexx_lady!

Als ik te laat klaar ben met werken gaan de oudste broers van mijn vriend hem alvast ophalen aan mijn thuis en naar stal brengen, alvast verzorgen. Dan kan ik van mijn werk direct doorrijden naar daar, ook weer heeeel blij met deze hulp

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:38

:D hilarisch dat jacuzzi.
Wel sneu dat dat trekpaard zo vaak moet schijten als hij daar in staat! Voegen ze bij de trekpaarden dan zout toe aan het water?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:40

Heb je trouwens al de juiste spullen voor het verbinden? Wat ga je gebruiken voor dik wondverband onder de wrap? Welke zalf?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 17:57

Ja klopt, daar komt zout bij. We gaan 1 x per jaar naar zee maar dat is 3,5 uur rijden dus met deze jacuzzi bootsen we dat na (zoutwater + beweging). Goed voor de bloedsomloop en voor de wondjes.

Zij hebben een hele paardenapotheek ondertussen, daar ben ik niet bang voor. Wat precies gaan we straks overleggen, ik ben nu nog op mijn werk. Ben al blij dat ze hem komen ophalen en in de gaten houden. Ik kan thuis wel elke dag gaan kijken maar zij hebben jaaaaren meer ervaring dan ik.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:39

Ipv soda zou ik biotex gebruiken. Nu weet ik niet meer of het de groene of de blauwe is maar werkt super om wonden mee schoon te maken. Wij maakte een emmer met lauw warm water en biotex, been er in en na 20 min weken het been even afspoelen met schoon water.

Even opgezocht; groene biotex.