Te dun?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Re: Te dun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:02

Je kunt ook even een mestonderzoek laten doen, dan weet je precies wat je moet ontwormen. :)

Hier ook 2 keer per jaar ontwormen. 1 keer in het voorjaar en dan einde zomer mestonderzoek en naar aanleiding daarvan in het najaar weer.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:07

Als eigenaar van een volbloed, sluit ik me aan, je paard is hier te dun inderdaad. Ik ben zelf niet zo van gelijk allemaal bloedonderzoek doen. Ik zou eerst ontwormen en extra eiwit bijvoeren, lucerne of lucernebrok zijn fijne bronnen hiervoor.
Kijk het even een paar weken aan, de foto van 2 jaar geleden is hoe hij eruit hoort te zien, daar is hij super in conditie. Lukt het nu na het ontwormen en met extra voer nog niet om verbetering te krijgen, dan is het misschien wel slim om verder te kijken, hetzij toch bloedonderzoek of zadelcontrole ed. Mijn volbloed viel ook snel in in de winter, moet zeggen dat t nu al een aantal jaar goed gaat. Maar ik zie het ook direct in de bovenlijn dan. Goed dat je het opgemerkt hebt dat er iets niet klopt. Als het nog maar sinds een paar weken is, heb je het vast ook snel weer goed :)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 14:10

kiki1976 schreef:
Nadeel is dat rond deze tijd van het jaar een wormenkuur niet heel betrouwbaar is, worden nu weinig tot geen eitjes uitgescheiden.
Kuren mogen alleen verkocht worden op recept, niet iedere da is hier makkelijk in om zomaar een kuur mee te geven als je geen klant bent.

Je kan ze uit het buitenland bestellen, maar tegen de tijd dat je hem in huis heb is je eigen da al terug van vakantie gok ik.
Maar heeft je eigen da geen vervanger nu hij/zij zelf op vakantie is?

Om terug te komen op het zadel. Heel eerlijk ondanks dat deze niet aangesingeld is lijkt deze toch echt wat achterover te liggen. Is echt niet als aanval bedoeld, en snap dat je veel vertrouwen heb in je zadelmaker. Maar mijn ervaring met verschillende zadelmakers is ronduit slecht, en heeft me in het verleden een hoop geld gekost met de zogenaamd goed passende zadels.

Dus met andere woorden , ontwormen heeft nu geen zin??

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:11

kiki1976 schreef:
Nadeel is dat rond deze tijd van het jaar een wormenkuur niet heel betrouwbaar is, worden nu weinig tot geen eitjes uitgescheiden.
Kuren mogen alleen verkocht worden op recept, niet iedere da is hier makkelijk in om zomaar een kuur mee te geven als je geen klant bent.

Je kan ze uit het buitenland bestellen, maar tegen de tijd dat je hem in huis heb is je eigen da al terug van vakantie gok ik.

Om terug te komen op het zadel. Heel eerlijk ondanks dat deze niet aangesingeld is lijkt deze toch echt wat achterover te liggen. Is echt niet als aanval bedoeld, en snap dat je veel vertrouwen heb in je zadelmaker. Maar mijn ervaring met verschillende zadelmakers is ronduit slecht, en heeft me in het verleden een hoop geld gekost met de zogenaamd goed passende zadels.

Wormenkuur is prima betrouwbaar.
Moxidectine gebruiken. Dan pak je ook de ingekapselde bloedwormen.

Mestonderzoek is nu wel onbetrouwbaar

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:17

Een volle buik vergeleken met de rest kan ook duiden op een buik met hooi.
Wel idd een wormenkuur doen en naast ruwvoer extra voeding geven om aan te komen in de bovenlijn.
Je leest voornamelijk hals, schoft en rug, maar ik kijk ook graag naar de kont. Plekje komt meestal als laatste aan en valt als eerste af.
Nu zal een volbloed minder snel een ronde kont krijgen, maar er is zeker wel verschil te zien.

Succes!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:21

lizy29 schreef:
Is het ruwvoer soms veranderd? Mijn EV krijgt ook een buik door rijker ruwvoer en gras. Voor z'n lijntje is hooi het mooist maar aangezien hij 24/7 op gras staat is hij dus altijd in meer of mindere mate buikig terwijl hij op het einde van de winter echt wel wat ribbig word.

Ik herhaal mijn vraag nog even. Is het ruwvoer veranderd?
Volbloeden staan er echt wel om bekend dat ze snel buikig worden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:22

kiki1976 schreef:
Nadeel is dat rond deze tijd van het jaar een wormenkuur MESTONDERZOEK niet heel betrouwbaar is, worden nu weinig tot geen eitjes uitgescheiden.

Hhaha autocorrect heeft er met mijn telefoon een ander woord van gemaakt, moest natuurlijk mestonderzoek zijn.

Ontwormen heeft juist nu zeer zeker zin!

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:31

Ons paard is door verschillende omstandigheden en daardoor ook minder getraind iets te veel afgevallen.
Op advies van de dierenarts staat ze door een blessure in een aparte wei. Wij kregen het volgende voer advies (trainen mogen we pas als ze weer goed loopt). Ruwvoer voeren voordat het paard kracht voer krijgt. Minimaal 7,5kg kwalitatief goed ruw voer per dag (paard van ong 550 tot 600kg). Wij hebben ons voer aangepast op advies van de dierenarts (alleen als de meusli op is stoppen we daarmee want deze hebben we nu gemengd met brok).

Ochtend
1 schep luzerne
1/2 tot 1 schep ongeweekte speedybeet (geef ik in de ochtend of avond) WEL GEWEEKT VOEREN!
1/2 schep brok/muesli
Hoog ong 3,5 kg (in de wei)
30 ml lijnzaadolie

middag/vroege avond
Hooi ong. 2,5 kg

Avond
3 scheppen luzerne
1/2 schep brok/muesli
30 ml lijnzaadolie

Late avond
Hooi 3,5 kg

Het wormengetal is bij ons paard in orde. Ook staat ons paard overdag de hele dag in de wei. Natuurlijk is ieder paard anders maar misschien heb je hier iets aan. Het zou ongeveer 4 tot 6 weken duren voordat je een beetje verschil gaat zien.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 16:21

Zo een heus dieet.
Persoonlijk zou ik die 9,5 kilo verhogen naar 12 en iets minder brok enzo geven. Luzerne en brok werkt niet echt positief op de maag.

Dus terug naar de basis, houd het simpel.
Ruwvoer en een liksteen en als je wil iets bijvoeren met brok. Maar zoek het echt in de ruwvoer.

Uiteindelijk ben je even duur uit.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 16:43

Mijn volbloed doet het echt niet op alleen ruwvoer, niet op enkel rijk hooi en ook niet op voordroog. Daar gaan nog wel 2 kilootjes brok bij. En zo nodig nog extra olie en/of lucerne. Ben het wel met je eens dat ruwvoer de basis moet zijn. Maar het paard van TS kreeg dit al onbeperkt. Volbloeden verbranden gewoon meer :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:59

Diddykong schreef:
Mijn volbloed doet het echt niet op alleen ruwvoer, niet op enkel rijk hooi en ook niet op voordroog. Daar gaan nog wel 2 kilootjes brok bij. En zo nodig nog extra olie en/of lucerne. Ben het wel met je eens dat ruwvoer de basis moet zijn. Maar het paard van TS kreeg dit al onbeperkt. Volbloeden verbranden gewoon meer :D

Oké geen brok is misschien dan geen optie.
Maar het paard kreeg niet onbeperkt... enkel 9,5 kilo. Ruwe celstof is dan 8 a 8,5 kilo. Dus nee das niet genoeg voor een paard met lichte tot middelmatige arbeid. En bij lange na niet onbeperkt

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 10:59

hoi allemaal!
ik ga hem vandaag ontwormen met de Equest Pramox.
Dit leek de dierenarts een goede omdat deze erg uitgebreid is.
Daarnaast krijgt hij nóg meer hooi dan dat hij al kreeg en hij krijgt nu van voermeesters de sport torso en van pavo de care 4 life.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:18

Perryx schreef:
hoi allemaal!
ik ga hem vandaag ontwormen met de Equest Pramox.
Dit leek de dierenarts een goede omdat deze erg uitgebreid is.
Daarnaast krijgt hij nóg meer hooi dan dat hij al kreeg en hij krijgt nu van voermeesters de sport torso en van pavo de care 4 life.

Vraagje waarom heb je voor deze combinatie gekozen.? En niet gewoon van voermeesters ook de muesli.?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 11:24

Deze had ik al staan, deze voer ik vaker omdat er 11 verschillende kruiden in zitten en het lijkt mij een erg goede muesli. :) Mag ook wel voor die prijs hij is best prijzig vind ik.

Bovendien is voermeesters hier vrij nieuw en ligt er nog weinig van in de winkel ik heb deze zak ook moeten bestellen en 10 dagen op moeten wachten..
Laatst bijgewerkt door Perryx op 08-03-18 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 11:27

Vraagje. Helpt deze wormenkuur ook voor bloedwormen waar jullie het over hadden? Kan dit zo snel niet vinden in de beschrijving.
En hoe denken jullie in het algemeen over deze wormenkuur

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:14

Ik zou zelf namelijk alleen C4l voeren en niet nog eens een x voermeesters erbij geven..Is helemaal niet nodig bij dat voer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:22

C4l is mooi voer (hoewel sommige paarden er knetter van worden), maar het maakt absoluut niet dikker. Zelf zou ik eerder voor pavo natures best gekozen hebben om bij te voeren dan voermeesters. En dan rustig opvoeren tot 3kg (4 voerscheppen). Pavo bevat 10% minder energie en ruw eiwit, maar ook bijna de helft aan suiker+zetmeel en veel meer ruwe celstof (2.5× zoveel), dat de darmen ondersteunt. Doordat het muesli is moet het paard er sowieso beter op kauwen en wordt het rustiger gegeten wat weer zorgt voor een betere opname. Ook bevat voermeesters haver, ik weet niet of je je daar bewust van bent?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:03

Perryx schreef:
Vraagje. Helpt deze wormenkuur ook voor bloedwormen waar jullie het over hadden? Kan dit zo snel niet vinden in de beschrijving.
En hoe denken jullie in het algemeen over deze wormenkuur

Equest pramox pakt juist de (ingekapselde) bloedwormen aan, ook wel cyathostominae.

Enkele pagina's terug schrijf je: hij verhaart makkelijk en heeft geen rare vacht, dus zal hij wel geen cushing (ppid) hebben. Helaas: vachtproblemen treden lang niet altijd op. Juist ook afvallen, bespiering verliezen, en andere vage klachten kunnen prima bij ppid (cushing) passen.

Succes!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:56

Je moet niet zo moeilijk doen met voer. Gewoon draversbrok geven. Daar groeit hij het hardst van.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:20

Mij lijkt hij idd wat aan de magere kant en wat spieren kwijt ivgl met je fotos van de zomer. Ik denk dat heel veel mogelijk oorzaken al vermeld zijn, maar hier een kort lijstje langs mijn kant:
- Wormen
- verkeerde manier van rijden/zadel en hierdoor spierverlies
- 17-jarige dus kan idd cushing zijn, 1 van de symptomen is dat een paard spiermassa verliest
- Kan ook gewoon zijn dat je paard niet meer de nodige voedingsstoffen uit zijn voedsel haalt (is vaak het geval bij oude paarden, maar je weet nooit)
- Te weinig voer (maar tenzij er wat veranderd is aan je voedingsschema met de zomer lijkt met dit sterk)
- een tekort van iets, een paard heeft bijvoorbeeld eiwitten nodig om spieren op te bouwen

MAW, wij kunnen van hieruit ook alleen maar speculeren, dus mij advies, vraag raad aan een veearts, want uiteindelijk zijn dit allemaal zaken die ze kunnen uitzoeken en op te lossen zijn (zelfs cushing kan gecontroleerd worden mits medicatie)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:07

janderegelaa schreef:
Je moet niet zo moeilijk doen met voer. Gewoon draversbrok geven. Daar groeit hij het hardst van.

Precies, niet zo moeilijk met dat voer. Gewoon een schep extra biks, klaar.

Edit: En ja, Equest is tegen bloedworm dus prima.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 16:27

Ik word een beetje moe over dat gedoe met die cushing. Daar kun je toch niet veel aan doen dus ook al heeft hij dat .. kan er niks mee behalve hem extra en op tijd bijvoeren!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:22

Ook voor cushing zijn medicijnen en een aangepast dieet, is gerust wat aan te doen. En nee die medicijnen zijn niet goedkoop, maar dat is een ander verhaal.

Maar aan de ene kant wil je advies, maar aan de andere kant wil je heel veel niet horen.
Misschien eens duidelijk zijn in wat je wilt?

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:23

kiki1976 schreef:
Ook voor cushing zijn medicijnen en een aangepast dieet, is gerust wat aan te doen. En nee die medicijnen zijn niet goedkoop, maar dat is een ander verhaal.

Maar aan de ene kant wil je advies, maar aan de andere kant wil je heel veel niet horen.
Misschien eens duidelijk zijn in wat je wilt?

Amen _/-\o_

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:24

Past het zadel uberhaupt?
Als deze niet past kunnen natuurlijk ook de rugpieren compleet weggedrukt worden