Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Aco schreef:Een van onze paarden is 2 weken volledig out na een inenting. Eet enkele dagen niet, weigert om zich te verplaatsen in de stal, en krijgt een enorme waterophoping waar de inenting geweest is. Super zielig om te zien en aan de hand van wat je dan ziet, zou je zeggen 'nooit geen inenting meer voor hem'. Echter is dat niet mogelijk door de internationale wedstrijden dat hij doet. Daar zijn ze echt suuuuuuper streng op de vaccinaties. Maar wij bijten 2 weken op onze tanden, en vertroetelen hem dan over de top.
Echter vind ik dit maar zeer normaal dat je ze gaat enten. Ik zal nu misschien wel half bokt over me krijgen maar om het heel grof te zeggen: liever 1 paard dood door de reactie aan de inenting, dan 10 paarden dood door de verspreiding van een ziekte... En natuurlijk ja, het zou maar juist jouw paard zijn die die ene is.
Elisa2 schreef:Kan iemand mij uitleggen wat titeren is?
Bij ons nl dit jaar een paard die extreem ziek schijnt te worden van entingen, ook de tetanus..en ik maak me daar wel een beetje zorgen over. Hij is wel ge-ent geweest, laatste jaren dus niet meer.
Izzy19 schreef:Aco schreef:Een van onze paarden is 2 weken volledig out na een inenting. Eet enkele dagen niet, weigert om zich te verplaatsen in de stal, en krijgt een enorme waterophoping waar de inenting geweest is. Super zielig om te zien en aan de hand van wat je dan ziet, zou je zeggen 'nooit geen inenting meer voor hem'. Echter is dat niet mogelijk door de internationale wedstrijden dat hij doet. Daar zijn ze echt suuuuuuper streng op de vaccinaties. Maar wij bijten 2 weken op onze tanden, en vertroetelen hem dan over de top.
Echter vind ik dit maar zeer normaal dat je ze gaat enten. Ik zal nu misschien wel half bokt over me krijgen maar om het heel grof te zeggen: liever 1 paard dood door de reactie aan de inenting, dan 10 paarden dood door de verspreiding van een ziekte... En natuurlijk ja, het zou maar juist jouw paard zijn die die ene is.
De mijne had erg last van de rhino inenting, zij was er wel erg mee gebaat om haar op voorhand al een supplement voor haar immuniteitssysteem bij te geven. Ik gaf haar 2 weken op voorhand al immunotop en nog 1 week na de inenting, is normaal een kuur van 3 weken dacht ik. Ging haar dan een pak beter af!
secricible schreef:Ik ben gestopt met enten toen mijn ruin 24 was. Ondertussen bijna 29 en geen entingen meer gehad. Hij komt het terrein niet af, geen contact met andere paarden ivm medische situatie en best fragiel qua gezondheid. We hebben toen beredeneerd dat de kans groot is dat hij inderdaad wel geënt is voor het leven en mocht hij tetanus krijgen is het gewoon klaar en mag hij overlijden.
De laatste entingen waren zo'n aanslag op zijn gezondheid, dat ik dat gewoon niet meer vindt opwegen tegen het eventueel ziek worden.
w.b. omkoopverhalen op de vorige pagina's: natuurlijk wordt er niet omgekocht. Dat kan ook niet met medisch onderzoek want het moet herproduceerbaar zijn en dat kan niet als je mensen omkoopt. Wel kan er aan cherrypicking gedaan worden en kunnen onderzoek ten gunste van de geldschieter geïnterpreteerd wordt. Daarmee buig je niet iets dat krom is recht, maar je kunt wel een illusie creëren.
Festeropre schreef:Het werkt, en Mn paard is niet gevoelig voor bijgeloof
Eight schreef:Iemand vroeg hoe het kan dat een paard toch tetanus krijgt ondanks vaccinatie, het antwoord is dat sommige mensen/dieren onvoldoende antistoffen maken tegen een bepaalde ziekteverwekker. Je wordt gevaccineerd en vervolgens kan er een titer bepaald worden. Dit wil zeggen dat de hoeveelheid antistoffen per ml bloed worden gemeten, bij voldoende bescherming is de titer hoog. Soms is een boost nodig en soms heeft zelfs dit geen baat en kan iemand geen bescherming opbouwen. Ik laat de paarden niet vaccineren omdat ze nergens komen, mocht ik ooit op concours gaan laat ik ze zeker wel vaccineren. Ze zijn er misschien wat ziek van maar de gevolgen van niet vaccineren kunnen nog zo veel erger zijn die gok wil ik niet nemen
BigBen schreef:Festeropre schreef:Het werkt, en Mn paard is niet gevoelig voor bijgeloof
secricible schreef:Huisdieren (vooral honden en paarden btw) en babies zijn juist extreem gevoelig voor wat placebo-effect by proxy genoemd wordt. Jij gelooft er in en jij doet ook de waarnemingen.
Wat betreft je laatste zin ben ik wel met je eens. Je doet er geen schade mee (met dit specifiek bedoel ik dan) aan je paard en jij bent er blij mee. En jij moet het ook betalen dus wat mij betreft geen verliezers in te vinden.
http://www.psychologisch.nu/marcelino/d ... ebo-effect
Festeropre schreef:Sta wel open om dingen te proberen, en als ze werken dan is het prima.
fleurtjeuh schreef:Sorry als ik mensen tegen de schenen ga schoppen maar ik ga even recht voor zijn raap zijn.
Tegen influenza niet enten is tot daar aan toe.
Maar niet tegen tetanus???
Met als excuus, ze komen niet van het erf???![]()
Echt hoe kom je erbij?
Ooit een paard meegemaakt met tetanus? Gezien hoe het verloopt?
Het hoeft maar een klein plekje te zijn. Een diepe kras die je 2 dagen over het hoofd zag omdat er iemand anders even voerde omdat je weg was. Een gaatje door een uitstekend stukje draad dat gisteren nog goed zat. Een uitgesneden hoefzweer die niet goed ingepakt is. En soms is er nieteens te achterhalen waar het vandaag komt.
En ook niet enten met als excuus hij is er een week ziek van.
Ik heb liever een paard dat 1 week ziek is van een enting dan 1 die dood gaat van tetanus.
Ik heb het verloop gezien en het is afschuwelijk, dat wil je nog niet voor het allerslechtste paard ter wereld.
Echt mensen denk toch eens na. Tetanus is overal. OVERAL!