Ontzettende gedragsverandering, Gevaarlijk, ernstig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 09:53

RoyceMack schreef:
Ik heb (gelukkig) niet veel ervaring met dit soort symptomen bij paarden, maar ik herken ze wel bij mensen.

Gedragsverandering,afwezigheid, cognitieve traagheid, agressie..
Bloed is in orde.
Het klinkt echt als een cognitieve aandoening. Kortom: iets mis in de hersenen

Ik heb even snel gekeken op Google
Maar kan niet zo snel iets vinden
Wil en kan je mij hier iets over vertellen ?

( zag wel ppid, daar was ze toen voor behandeld wat totaal niet aansloeg en na nog een keer bloedonderzoek bleek dat ze geen ppid had..)

knollentuin

Re: Ontzettende gedragsverandering, Gevaarlijk, ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:00

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar is er al gecheckt op maagzweer?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:01

Je schrijft in je beginpost dat ze eerder heel veel koliek had, veel buikpijn dus. Was ze toen ook zo narrig? en nu is ze opgeblazen en veel te dik.

Hoe is haar ontlasting? heeft ze last van gasvorming? wat waren eerder de kolieksymptomen?

Ik herken het chagerijnige, zure gedrag wel van een paard die ook een gevoelige buik en spijsvertering heeft. {en koliekgevoelig is} als hij verstopt zit en last heeft van gasvorming verandert zijn gedrag ook aanzienlijk en inderdaad kan hij daardoor ook last krijgen van zijn rug.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:15

al op lyme getest?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 11:50

Elisa2 schreef:
Je schrijft in je beginpost dat ze eerder heel veel koliek had, veel buikpijn dus. Was ze toen ook zo narrig? en nu is ze opgeblazen en veel te dik.

Hoe is haar ontlasting? heeft ze last van gasvorming? wat waren eerder de kolieksymptomen?

Ik herken het chagerijnige, zure gedrag wel van een paard die ook een gevoelige buik en spijsvertering heeft. {en koliekgevoelig is} als hij verstopt zit en last heeft van gasvorming verandert zijn gedrag ook aanzienlijk en inderdaad kan hij daardoor ook last krijgen van zijn rug.

Dat zijn dus ook maagzweer probleem symptomen, dan is het geven van pijnstillers gevaarlijk, want als de maagwand aangetast is kan dat op ernstige bijwerkingen uitlopen.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 12:41

Ik heb bij het overleg met de dierenarts gepraat over maagzweren omdat ze dit in het verleden al eens heeft gehad ,maar hij zei dat haar bloed zo “mooi” was dat als er maagzweren zou moeten zitten dit in het bloed merkbaar had moeten zijn.

Ze is niet op Lyme getest.

Toen ze echt zo vaak koliek had zoals in het verleden was ze eigenlijk helemaal niet zo narrig als nu. Of ze was meer in zichzelf getrokken en bleef alleen staan , of ze kwam echt “om hulp” vragen.

Haar kolieksymptomen waren altijd overduidelijk. Veel rollen en liggen, overdreven veel naar haar buik kijken, overgevoeligheid op haar buik, zichzelf afzondigen, vaak koorts , niet willen eten of drinken en vaak weinig mest.

Haar mest is nu eigenlijk heel mooi, mooie ballen niet te hard en niet te zacht. Ze heeft 2 keer gehad de afgelopen tijd dat ze echt van die hele kleine harde balletjes had maar dat is nu niet meer.

Ze heeft vaak wel gaskoliek gehad maar dit valt bij haar altijd overduidelijk te zien dan is haar buik echt mega groot. Nu lijkt ze te dik voor haar lichaam en bouw, maar lijkt niet op gas ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:51

Ik heb een merrie gekend die ditzelfde gedrag vertoonde. Bleek een neurologisch (zenuwpijn) probleem te zijn..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:37

Ik heb begrepen dat maagzweren niet aantoonbaar zijn in een bloedbeeld, daarom moet er altijd gescoopt worden,dus een dierenarts die alleen op bloedbeeld afgaat is in mijn ogen niet goed op de hoogte, plus is het geven van pijnstillers echt gevaarlijk voor een paard met zweren, tot aan maagruptuur(scheur) aantoe.
Een zweer is alleen in het bloed zichtbaar als die door een bacterie veroorzaakt wordt. Maar alle andere oorzaken zijn in bloed niet zichtbaar

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:43

lovelygirly schreef:
RoyceMack schreef:
Ik heb (gelukkig) niet veel ervaring met dit soort symptomen bij paarden, maar ik herken ze wel bij mensen.

Gedragsverandering,afwezigheid, cognitieve traagheid, agressie..
Bloed is in orde.
Het klinkt echt als een cognitieve aandoening. Kortom: iets mis in de hersenen

( zag wel ppid, daar was ze toen voor behandeld wat totaal niet aansloeg en na nog een keer bloedonderzoek bleek dat ze geen ppid had..)

het gaat over niet aangeboren hersenletsel
dat omvat eigenlijk alle aandoeningen in de hersenen die daar niet zaten toen je geboren werd.
Bijvoorbeeld: een beroerte (CVA),
hersenontsteking of een hersenvliesontsteking,
hersentumor,
zuurstofgebrek door een hartstilstand of bijna-verdrinking,
waterhoofd (hydrocefalus),
stofwisselingsziekten,
dementie,
zenuwziekten

Ik heb even opgezocht voor je waar je wat meer kunt vinden:
https://www.hersenletsel.nl/alles-over- ... +gevolgen/

let op het gaat op die website over mensen natuurlijk.
Maar hersenen van een paard kunnen dezelfde symptomen hebben alleen zul je minder goed merken of paard zijn taalvorming nog goed is...

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:47

Jou zou eens kunnen bellen met Erik Laarakkers van kliniek Den Hoek. Die behandeld heel vaak zulke 'vage klachten, maar duidelijke problemen'

Hij kan je misschien een eindje op weg helpen

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:29

Ik ben eigenlijk wel heeel erg benieuwd welke dierenarts je hebt, aangezien we volgens mij best dicht bij elkaar wonen. En onze dierenarts het al 3x fout heeft gehad met verschillende paarden..
Laatste verhaal is dat onze pony volgens da bevangen was en dat het beter was haar in te laten slapen, wij hadden er echt geen goed gevoel bij dus lieten een kraker komen. Wat bleek; pony zat helemaal vast en na 1x kraken loopt ze nu alweer een maand goed!

Wat ik hiermee wil zeggen is, dat je misschien een afspraak kan maken met een andere da zodat die er een andere kijk op heeft en misschien wel een vermoedde heeft wat het is.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 19:05

knollentuin schreef:
Ik heb begrepen dat maagzweren niet aantoonbaar zijn in een bloedbeeld, daarom moet er altijd gescoopt worden,dus een dierenarts die alleen op bloedbeeld afgaat is in mijn ogen niet goed op de hoogte, plus is het geven van pijnstillers echt gevaarlijk voor een paard met zweren, tot aan maagruptuur(scheur) aantoe.
Een zweer is alleen in het bloed zichtbaar als die door een bacterie veroorzaakt wordt. Maar alle andere oorzaken zijn in bloed niet zichtbaar

Dat wist ik helemaal niet... Zal de dierenarts nog eens bellen hierover dan.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 19:06

RoyceMack schreef:

het gaat over niet aangeboren hersenletsel
dat omvat eigenlijk alle aandoeningen in de hersenen die daar niet zaten toen je geboren werd.
Bijvoorbeeld: een beroerte (CVA),
hersenontsteking of een hersenvliesontsteking,
hersentumor,
zuurstofgebrek door een hartstilstand of bijna-verdrinking,
waterhoofd (hydrocefalus),
stofwisselingsziekten,
dementie,
zenuwziekten

Ik heb even opgezocht voor je waar je wat meer kunt vinden:
https://www.hersenletsel.nl/alles-over- ... +gevolgen/

let op het gaat op die website over mensen natuurlijk.
Maar hersenen van een paard kunnen dezelfde symptomen hebben alleen zul je minder goed merken of paard zijn taalvorming nog goed is...[/quote]

helemaal super, dankjewel voor de moeite !

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 19:07

Women2 schreef:
Jou zou eens kunnen bellen met Erik Laarakkers van kliniek Den Hoek. Die behandeld heel vaak zulke 'vage klachten, maar duidelijke problemen'

Hij kan je misschien een eindje op weg helpen

Dankjewel voor de tip
Dit ga ik morgen of vrijdag dan maar even doen!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:08

Mijn had vorig jaar ook het vermoeden van een maagzweer, bloed afgenomen en gescoopt volgens da was alleen bloed niet afdoende.

Onderzoek zelf viel reuze mee, ze mocht twaalf uur niks eten, is ligt gesedeerd op de kliniek en het onderzoek was met een 15 minuten klaar. Heb alles meegekeken, tandarts er meteen bij gehad. Mijn probleem is uiteindelijk grotendeels opgelost door simpelweg een beetje olie over de brokken.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 19:09

annibel schreef:
Ik ben eigenlijk wel heeel erg benieuwd welke dierenarts je hebt, aangezien we volgens mij best dicht bij elkaar wonen. En onze dierenarts het al 3x fout heeft gehad met verschillende paarden..
Laatste verhaal is dat onze pony volgens da bevangen was en dat het beter was haar in te laten slapen, wij hadden er echt geen goed gevoel bij dus lieten een kraker komen. Wat bleek; pony zat helemaal vast en na 1x kraken loopt ze nu alweer een maand goed!

Wat ik hiermee wil zeggen is, dat je misschien een afspraak kan maken met een andere da zodat die er een andere kijk op heeft en misschien wel een vermoedde heeft wat het is.

Heb even stiekem op je profiel gekeken!
Je hebt toen samen met lisa nog mijn shetlander douwe op de foto gezet!

Ik heb de dierenkliniek in Zeddam!
Ik weet niet of jij Zeddam hebt, Maar als dat zo is, dan heb ik zo een vermoeden welke dierenarts die fouten maakt, tenminste daar is er 1 bekend om daar.

Ik heb zelf vaak haank van kampen of sjoerd, en die zijn eigenlijk altijd super goed.
Die gaan verder waar de meesten opgeven.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 19:10

alice0cullen schreef:
Mijn had vorig jaar ook het vermoeden van een maagzweer, bloed afgenomen en gescoopt volgens da was alleen bloed niet afdoende.

Onderzoek zelf viel reuze mee, ze mocht twaalf uur niks eten, is ligt gesedeerd op de kliniek en het onderzoek was met een 15 minuten klaar. Heb alles meegekeken, tandarts er meteen bij gehad. Mijn probleem is uiteindelijk grotendeels opgelost door simpelweg een beetje olie over de brokken.

Dat onderzoek ken ik.
Toen ze in lienden op de kliniek stond hebben ze dat toen ook gedaan...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:14

He bah vervelend dat het weer wat sterker lijkt te worden.

Kwa maagzweren en darmontstekingen zou ik ook echt het bloed niet als leidraad nemen. En dat ze iets reageerde op metacam is ook een teken. Ik zou eigenlijk ala direct beginnen met 6 weken volle dosering tegen maagzweren en iets tegen SIBO / pds achtige problemen. Pijnstilling zou je alternatief erbij kunnen geven in een mix van wilg (Salix alba), Duivelsklauw en wellicht kurkuma.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 19:15

Denk nu iets meer als 3 kwartier geleden, is na 3 kwart jaar de veearts terug gekomen
voor een koliekaanval bij haar helaas..
Hele tijd flemen, naar haar buik kijken, willen liggen, onrustig zijn...
Dus helaas een flinke tegenvaller weer even...

@Hannanas...
Ik ga eens even opzoeken en kijken, En overleggen met de dierenarts uiteraard
maar een goed iets om te gaan doen!
Dankjewel!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:19

Colosan er gelijk in?
Vind het toch wel een aanwijzing dat ze met haar darmen kampt. Wat krijgt ze te eten?
Via abler is omeprazole goed te krijgen.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 19:43

Hannanas schreef:
Colosan er gelijk in?
Vind het toch wel een aanwijzing dat ze met haar darmen kampt. Wat krijgt ze te eten?
Via abler is omeprazole goed te krijgen.

Ze heeft buscopan gehad ...
Ik wil zelf niet meer “aanmodderen” omdat het vaak bij haar compleet uit de hand loopt( ook al weet ik dat Colosan geweldig spul is)

Ze krijgt onbeperkt ruwvoer
En een schep ST. Hippolyt glyx mash
In slobbervorm dan ( is puur natuurlijke voeding gebaseerd op planten kruiden en mineralen)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:53

Ik vind het advies om eens een second opinion bij een andere da of kliniek aan te vragen best een goed idee eigenlijk. Vooral als je zegt dat je niet meer wilt 'aanmodderen'..

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:57

Pfff wat een ontzettende domper ook nog es erachteraan nu. Ik zag dat Eric Laarakker al genoemd was. Nu is misschien niet helemaal het moment om met haar op stap te gaan maar ik zou ze zeker even bellen morgenochtend, in de vroege ochtend zitten de dierenartsen zelf aan de telefoon volgens mij. Ze zitten in de Bilt maar komen ook wel op bepaalde plekken in nederland. Misschien kunnen zij wel vrij snel uitpluizen waar iets mis zit. Ik hoop het voor je. Maar eerst de koliek weg, ik duim dat het snel over gaat hoor...je doet zo je best!

Pferdelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:03

Ik kom als stille meelezer ook even binnenvallen omdat ik net in een college iets tegen kom wat misschien interessant is, voor serotonine is er een competitie tussen het immuunstelsel en de hersenen (de hersenen gebruiken de precursor van serotonine, oftewel tryptofaan), wanneer je stress ervaart wordt veel van dit serotonine gebruikt door het immuunstelsel wat er voor kan zorgen dat je depressief en in ergere gevallen ook agressief. Depressie en agressie kan dus ook gewoon voorkomen bij een tekort aan tryptofaan in het dieet (tryptofaan is een essentieel aminozuur en moet dus via de voeding opgenomen worden).

Misschien dat je paard te weinig tryptofaan, en dus te weinig serotonine, binnenkrijgt? Misschien vergezocht hoor, maar dacht deel het toch even!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 22:49

lovelygirly schreef:
Denk nu iets meer als 3 kwartier geleden, is na 3 kwart jaar de veearts terug gekomen
voor een koliekaanval bij haar helaas..
Hele tijd flemen, naar haar buik kijken, willen liggen, onrustig zijn...
Dus helaas een flinke tegenvaller weer even...

@Hannanas...
Ik ga eens even opzoeken en kijken, En overleggen met de dierenarts uiteraard
maar een goed iets om te gaan doen!
Dankjewel!

Heb je hier niet meteen de insteek naar de maagzweer gemaakt???!!! Koliek aanvallen zijn een eerste verschijnsel /aanwijzing voor maagzweren, zeker nu ik lees dat je paard het eerder gehad heeft, Ls ik jou was zou ik gewoon m'n paard die omeprazol gaan geven, en stoppen met de metacam , als het zweren zijn zal je heel snel verandering bij je paard opmerken