(Tenzij dat belastend is uiteraard?)
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dustinlover schreef:Wat ik wel weet is dat de paardjes er hier op afgekeurd worden en dus afgekeurd worden voor de fokkerij gezien het een erfelijk gebrek is.
Nynkster schreef:Cynthia82 schreef:Of een fiets met zijwieltjes!
Ja!!
Zo een, dan val je ook niet van heel hoog als je wel valt!
[ [url=m/bNwteE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dustinlover schreef:Wat **** zeg Cynt!
Wat ik wel weet is dat de paardjes er hier op afgekeurd worden en dus afgekeurd worden voor de fokkerij gezien het een erfelijk gebrek is. Wat wel is met luxatie dat je het niet hoeft te zien aan de buitenkant. Ik laat namelijk altijd mijn veearts checken voordat ik met iets naar de keuring ga en zo heb ik er toch al verschillende gehad die het dus hadden..
Je kan inderdaad gaan trainen en daar kan het beter van worden, maar of het helemaal over gaat daar geloof ik op deze leeftijd niet zo in(als je weer zou stoppen met training).
Het is heel *** maar ik zou als ze dit echt heeft niet meer ermee fokken gezien het gewoon heel erg erfelijk is alleen zo erg als bij Fi heb ik luxatie nog nooit gezien, dus grote kans hebbende dat als ze echt gaan voelen dat meerdere nakomelingen van daisy of sublime het hebben helaas
Ik hoop dat je met training het een heel stuk sterker kunt maken en lekker kunt gaan rijden ofzo met haar
Cynthia82 schreef:Ik correct je even, aangezien je wrong bent.
Ik heb dit topic geopend, omdat het me interessant leek om Fiore in dit traject te volgen; Wat doen ijzers met haar, wat doet training met haar? Hebben mensen hier ervaring mee en tips voor me?
En als er dan iemand is (of twee, of drie) die me de tip geven om uit te zoeken of het verstandig is om verder te fokken met haar, vind ik dat alleen maar fijn. Maar het hoeft niet herhaald te blijven worden. Wat is daar de meerwaarde van? Het doel van dit topic is niet om met heel Bokt te bespreken of ik wel of niet met haar moet blijven fokken. Die tips heb ik gelezen én ik heb aangegeven dat ik daar wat mee ga doen.
En daarom ga ik vanaf nu niet meer in op posts die gaan over het wel of niet fokken. Dat is nu uitgebreid genoeg besproken en ik heb er vaak genoeg op gereageerd. Ik denk niet dat daar nog dingen over gezegd kunnen worden, zonder in herhaling te vallen.
Sammyoo schreef:Heb nou eens een keer niet van die lange tenen. Je reageert als door een wesp gestoken als iemand iets oppert wat niet in jouw plaatje past.
Het is niet raar dat een aantal keren herhaald wordt dat er waarschijnlijk sprake is van een erfelijke aandoening. Iedereen op Bokt weet hoe belangrijk het fokken voor je is. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik lees nergens dat je nu overweegt om Fiore uit de fok te halen. Of dat je zowel Fiore, haar veulen en haar zus door de dierenarts op de foto laat zetten. Sterker nog, in een eerder bericht schrijf je dat je in de toekomst met Fiore en haar zus wil fokken.
Als we allemaal schrijven dat je merrie een mooi veulentje heeft gekregen zeg je toch ook niet na drie berichten dat het blijven herhalen daarvan geen meerwaarde heeft en je er niet meer op reageert?
Wuis schreef:Literatuurstudie over PL bij paarden en ponies:
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/ ... 001_AC.pdf
wendy1987 schreef:Ze gaat t uitzoeken zegt ze. Als de gezondheid van fi of toekomstige veulens op t spel staat gaat ze echt niet fokken. Maar om daar nu zo'n heisa van te maken omdat jullie weten dat ze graag fokt. Ik weet toevallig dat ze nog meer over heeft voor gezondheid van der paarden dan t fokken zelf.
NatasjavE schreef:[
Ok....als ik dit zo lees is het meest waarschijnlijke dat het om verworven PL gaat en niet waarschijnlijk dat het erfelijk is. Een maar..er kan iets mis zijn met het kniegewricht. Een foto om dat uit te sluiten kan zinvol zijn.
Cynthia82 schreef:Ik heb dit filmpje naar mijn fysio en smid gestuurd. De smid dacht aan een verrekte knieband, de fysio aan patella luxatie (loszittende knieschijf). De fysio gaf aan dat de smid haar aangepast kan bekappen/beslaan. De smid gaf aan dat hij eerst zeker wil weten wat ze heeft (logisch). Dus filmpje gisteren naar de veearts gestuurd. Hij belde me vanmorgen en gaf aan dat het inderdaad patella luxatie is.
Patella luxatie is dus een loszittende knieschijf. Fiore heeft graad 2 (van 4), waarbij de knieschijf wel op zijn plek zit, maar bij het lopen er af en toe uitschiet. Dit komt vaker voor bij jonge, ongetrainde paarden.