[VOLG] Fiore en haar patella luxatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:59

Waarom niet een karretje er achter hangen, niet zo moeilijk denken :+

(Tenzij dat belastend is uiteraard?)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:59

Cynthia82 schreef:
Of een fiets met zijwieltjes!

Ja!!
Zo een, dan val je ook niet van heel hoog als je wel valt!

Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:00

Nynkster schreef:
Cynthia82 schreef:

Ja!!

[ [url=m/bNwteE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit : uiteraard wel met zijwieltjes dan he

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:48

Dustinlover schreef:
Wat ik wel weet is dat de paardjes er hier op afgekeurd worden en dus afgekeurd worden voor de fokkerij gezien het een erfelijk gebrek is.

Klopt. Het is OF veroorzaakt door een trauma OF het is erfelijk.

Traumatische PL is een gelukkig vrij zeldzame vorm van patella luxatie, die ontstaat ten gevolge van
gescheurde laterale of mediale patellaband, Het komt vaker voor bij volwassen paarden en geeft aanleiding tot een acute pijn met doorzakken door de knie.

De twee andere vormen congenitale PL en verworven PL zijn beide erfelijk. De eerste komt m.n. voor bij shetland pony's waarbij de patella naast de knieschijf ligt bij de geboorte en de trochleagroeve onvoldoende druk heeft gehad om zich te ontwikkelen.
Bij verworven PL is er sprake van anatomische afwijkingen aan de trochleakam links of rechts en kan de patella (de knieschijf) naar die (minder ontwikkelde zijde) uit de groeve schieten. Komt ook vaak voor in combinatie met te losse kniebanden.

Er zijn dus maar 2 'smaken'. Als je de Wiki hierover ook goed hebt gelezen. En omdat de veearts van TS zo te lezen trauma al heeft uitgesloten, gezien zijn beslag- en bewegingsadvies, blijft er dus maar 1 'smaak' over.
Ik zou er dus niet meer mee fokken.
En het veulen dat er nu is even op de foto zetten zodat je zeker weet dat je straks een gezond veulen verkoopt.

_Nynke

Re: [VOLG] Fiore en haar patella luxatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:11

Kabayo, ook in galop en hoe dan? Puur nieuwsgierigheid hoor haha want ik durf galop aan de fiets niet echt aan :+ stap en draf geen punt.

Maar daar gaat dit topic verder niet over.

Nynkster schreef:
Cynthia82 schreef:

Ja!!

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:22

Dustinlover schreef:
Wat **** zeg Cynt!

Wat ik wel weet is dat de paardjes er hier op afgekeurd worden en dus afgekeurd worden voor de fokkerij gezien het een erfelijk gebrek is. Wat wel is met luxatie dat je het niet hoeft te zien aan de buitenkant. Ik laat namelijk altijd mijn veearts checken voordat ik met iets naar de keuring ga en zo heb ik er toch al verschillende gehad die het dus hadden..
Je kan inderdaad gaan trainen en daar kan het beter van worden, maar of het helemaal over gaat daar geloof ik op deze leeftijd niet zo in(als je weer zou stoppen met training).
Het is heel *** maar ik zou als ze dit echt heeft niet meer ermee fokken gezien het gewoon heel erg erfelijk is alleen zo erg als bij Fi heb ik luxatie nog nooit gezien, dus grote kans hebbende dat als ze echt gaan voelen dat meerdere nakomelingen van daisy of sublime het hebben helaas :(
Ik hoop dat je met training het een heel stuk sterker kunt maken en lekker kunt gaan rijden ofzo met haar :)

Ik ga hier toch in mee.
Leuk dat de smid advies geeft over PL maar bij honden moet dit door een orthopeed getest worden en kan de graad vastgesteld worden, bij een gewone dierenarts gaat het zelfs nogal eens fout (hond zou geopereerd moeten worden aan beide achterpoten, bij een second opinion van een orthopeed bleek hondje graad 3 aan 1 achterpoot te hebben en geen operatie nodig te hebben tenzij ze last van die ene poot zou krijgen.) Dus ik zou niet af gaan op het advies van een hoefsmid.. het is zoals gezegd heel poedersuiker maar een paard met gezonde benen krijgt deze verschijnselen niet door een dracht.. het is gewoon niet goed en daar kunnen allerlei exuses voor bedacht worden maar feit blijft dat het niet goed zit..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:55

Correct me if I'm wrong, maar ik heb het idee dat TS niet wil horen dat ze er misschien beter niet mee kan fokken (of met de familieleden van deze pony).
Maar het advies is toch echt goed bedoeld. Ik snap dat het heel vervelend is als het fokken je hobby is, maar de gezondheid moet ten alle tijden voorop staan.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 20:05

Ik correct je even, aangezien je wrong bent.
Ik heb dit topic geopend, omdat het me interessant leek om Fiore in dit traject te volgen; Wat doen ijzers met haar, wat doet training met haar? Hebben mensen hier ervaring mee en tips voor me?
En als er dan iemand is (of twee, of drie) die me de tip geven om uit te zoeken of het verstandig is om verder te fokken met haar, vind ik dat alleen maar fijn. Maar het hoeft niet herhaald te blijven worden. Wat is daar de meerwaarde van? Het doel van dit topic is niet om met heel Bokt te bespreken of ik wel of niet met haar moet blijven fokken. Die tips heb ik gelezen én ik heb aangegeven dat ik daar wat mee ga doen.

En daarom ga ik vanaf nu niet meer in op posts die gaan over het wel of niet fokken. Dat is nu uitgebreid genoeg besproken en ik heb er vaak genoeg op gereageerd. Ik denk niet dat daar nog dingen over gezegd kunnen worden, zonder in herhaling te vallen.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:22

Ben heel erg benieuwd hoe zich dit verder ontwikkeld, nog nooit gezien dit. Wij hebben een paard die ook een tijd dit beeld gaf (en het been schoot op slot) maar dit bleek uiteindelijk vanuit de rug te komen en kon met de osteo en dry needling bijna volledig opgelost worden, gelukkig. Ik duim met je mee dat het helemaal goed komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:30

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:04

Cynthia82 schreef:
Ik correct je even, aangezien je wrong bent.
Ik heb dit topic geopend, omdat het me interessant leek om Fiore in dit traject te volgen; Wat doen ijzers met haar, wat doet training met haar? Hebben mensen hier ervaring mee en tips voor me?
En als er dan iemand is (of twee, of drie) die me de tip geven om uit te zoeken of het verstandig is om verder te fokken met haar, vind ik dat alleen maar fijn. Maar het hoeft niet herhaald te blijven worden. Wat is daar de meerwaarde van? Het doel van dit topic is niet om met heel Bokt te bespreken of ik wel of niet met haar moet blijven fokken. Die tips heb ik gelezen én ik heb aangegeven dat ik daar wat mee ga doen.

En daarom ga ik vanaf nu niet meer in op posts die gaan over het wel of niet fokken. Dat is nu uitgebreid genoeg besproken en ik heb er vaak genoeg op gereageerd. Ik denk niet dat daar nog dingen over gezegd kunnen worden, zonder in herhaling te vallen.

Heb nou eens een keer niet van die lange tenen. Je reageert als door een wesp gestoken als iemand iets oppert wat niet in jouw plaatje past.

Het is niet raar dat een aantal keren herhaald wordt dat er waarschijnlijk sprake is van een erfelijke aandoening. Iedereen op Bokt weet hoe belangrijk het fokken voor je is. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik lees nergens dat je nu overweegt om Fiore uit de fok te halen. Of dat je zowel Fiore, haar veulen en haar zus door de dierenarts op de foto laat zetten. Sterker nog, in een eerder bericht schrijf je dat je in de toekomst met Fiore en haar zus wil fokken.
Als we allemaal schrijven dat je merrie een mooi veulentje heeft gekregen zeg je toch ook niet na drie berichten dat het blijven herhalen daarvan geen meerwaarde heeft en je er niet meer op reageert?

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 07:59

Jongens, jongens.... kan het nu ook eens een keer een beetje gezellig blijven op bokt? Ik vind dit soort topics altijd ontzettend interessant om te volgen, maar zo gaat de lol voor iedereen denk ik wel een beetje vanaf. Als iemand in een "echt" (face-to-face) gesprek aangeeft dat hij/zij het ergens niet meer over wil hebben, zagen we toch ook niet zo door met z'n allen? Normale fatsoensnormen zijn dat volgens mij die ook prima online in stand gehouden kunnen worden.

Het zou volgens mij toch nog minimaal een paar maanden duren (als het niet meer dan een jaar is) voor Cynthia zou overwegen weer met Fiore te gaan fokken. Laat dat beestje eerst weer eens gezond worden en dan is het vroeg genoeg om verder na te denken over eventuele andere gevolgen voor de toekomst.

Cynthia, succes met de revalidatie en ik hoop van ganze harte dat het niet een erfelijke aandoening is. Mocht dat wel zo zijn, dan zie je dat vanzelf! Ik kijk uit naar je volgende updates.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 08:29

Dido, mijn post was niet aan jou gericht.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 08:32

Ik ben benieuwd hoe ze t verder gaat doen!
Ken er meerdere die dit ook hadden/ hebben en met training gaat dat stuk beter! Overigens wordt daar ook mee gefokt en niet onverdienstelijk. Ook iom een da en een hengstenhouder.
Ze gaat t uitzoeken zegt ze. Als de gezondheid van fi of toekomstige veulens op t spel staat gaat ze echt niet fokken. Maar om daar nu zo'n heisa van te maken omdat jullie weten dat ze graag fokt. Ik weet toevallig dat ze nog meer over heeft voor gezondheid van der paarden dan t fokken zelf.
En ik zou persoonlijk ook zo reageren denk ik als ik een topic open om voortgang te volgen en t gaat telkens over al dan niet fokken. Terwijl ze ecbt duidelijk aangeeft dat de da er ook nog naar gaat kijken en het uitgezocht gaat worden.

Voor nu. Ik vind t knap dat ze t nu zo braaf doet allemaal. Die eigenwijze merrie die steeds meer beseft dat ze ook heus wel braaf en stoer tegelijk kan zijn :))

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 08:46

Sammyoo schreef:
Heb nou eens een keer niet van die lange tenen. Je reageert als door een wesp gestoken als iemand iets oppert wat niet in jouw plaatje past.

Het is niet raar dat een aantal keren herhaald wordt dat er waarschijnlijk sprake is van een erfelijke aandoening. Iedereen op Bokt weet hoe belangrijk het fokken voor je is. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik lees nergens dat je nu overweegt om Fiore uit de fok te halen. Of dat je zowel Fiore, haar veulen en haar zus door de dierenarts op de foto laat zetten. Sterker nog, in een eerder bericht schrijf je dat je in de toekomst met Fiore en haar zus wil fokken.
Als we allemaal schrijven dat je merrie een mooi veulentje heeft gekregen zeg je toch ook niet na drie berichten dat het blijven herhalen daarvan geen meerwaarde heeft en je er niet meer op reageert?

Dat was idd precies wat ik bedoel. Jij verduidelijkt het alleen een stuk beter :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 08:54

Wuis schreef:
Literatuurstudie over PL bij paarden en ponies: :)

https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/ ... 001_AC.pdf

Ok....als ik dit zo lees is het meest waarschijnlijke dat het om verworven PL gaat en niet waarschijnlijk dat het erfelijk is. Een maar..er kan iets mis zijn met het kniegewricht. Een foto om dat uit te sluiten kan zinvol zijn.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:01

Ik ben het helemaal eens met Dido. Ze heeft gezegd er rekening mee te houden en ernaar te kijken. Dit topic gaat over de training en revalidatie, niet haar fok intenties.

Ik ben benieuwd naar je volgende update TS!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:15

wendy1987 schreef:
Ze gaat t uitzoeken zegt ze. Als de gezondheid van fi of toekomstige veulens op t spel staat gaat ze echt niet fokken. Maar om daar nu zo'n heisa van te maken omdat jullie weten dat ze graag fokt. Ik weet toevallig dat ze nog meer over heeft voor gezondheid van der paarden dan t fokken zelf.

Dat is al uitgezocht namelijk. Vandaar ook mijn post. Er zijn maar 2 mogelijkheden. Erfelijk of trauma.
De TS weet op basis van de WIKI waar het ook heel duidelijk vermeld staat, zelfs vast te stellen welke gradatie haar paard heeft. Dan is er toch maar 1 mogelijke conclusie: erfelijk. Dat heeft de TS ook kunnen lezen. Wat moet ze dan nog uitzoeken? Gezien het bewegingsadvies dat de veearts heeft gegeven (zie OP) denkt hij ook niet aan trauma. De symptomen daarvan zijn namelijk heel anders, en met klinisch onderzoek goed vast te stellen.

Vandaar het advies om het veulen op de foto te zetten. Ik neem aan dat deze voor verkoop bestemd is.
Dan wil je een mogelijke nieuwe eigenaar toch niet opzadelen met dezelfde problemen, lijkt me.

"Er rekening mee houden en ernaar te kijken" vind ik eerlijk gezegd een beetje een 'zoethoudertje' voor de bokkers. Waarom niet gewoon gezegd: Pech, maar ik fok er niet meer mee?
Als je de ambitie hebt om te fokken en een goede en verantwoordelijke fokker wil zijn, dan wil je gewoon niet fokken met paarden die dit soort problemen hebben. Er zijn al meer dan genoeg kneuzen te koop en waarom meewerken aan het vergroten van de kneuzenstapel en meer mensen met hetzelfde probleem opzadelen?
Wil je fokken, koop dan een gezond paard en laat deze fotograferen op erfelijke gebreken (prokken) voordat je er een veulen in stopt.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:20

Dat veulen is al lang verkocht. Ik denk dat de boodschap nu wel duidelijk is. Ze hoeft aan niemand verantwoording af te leggen, al hoort dat natuurlijk wel een beetje bij Bokt. TS succes met Fi!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:38

NatasjavE schreef:
[
Ok....als ik dit zo lees is het meest waarschijnlijke dat het om verworven PL gaat en niet waarschijnlijk dat het erfelijk is. Een maar..er kan iets mis zijn met het kniegewricht. Een foto om dat uit te sluiten kan zinvol zijn.

Dat lees je dan niet helemaal goed. Verworven PL wordt ook als erfelijk gezien. Oorzaak is dan een afwijkende trochleakam (aangeboren) of osteochondrosis van de trochleakam. Beide afwijkingen (dus de aangeboren dysplasie of de osteochondrosis) hebben een erfelijke component. Je kunt eigenlijk wel stellen dat de oorzaak van PL behoudens trauma in de meeste gevallen erfelijk is en daarom is besloten paarden met dit soort problemen niet goed te keuren voor de fokkerij.

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:32

Dit topic is niet bedoeld om te discussiëren of TS er verstandig aan doet om wel of niet te fokken dan had ze wel een ander topic aangemaakt.
Laten we stoppen met deze eindeloze discussie diegene die mee wilt lezen en het interessant vind over de training en voortgang van Fi blijft lekker meelezen en diegene die alleen maar kunnen discussiëren lijkt me beter dat jullie dit topic gewoon wegklikken :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:33

Moderatoropmerking:
dames, jullie hebben je punt gemaakt. Dus graag over naar het oorspronkelijke doel van dit topic. Tips voor de revalidatie.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:24

Nynkster schreef:
Cynthia82 schreef:

Ja!!

:') :')

Denk dat de simpelste weg is dat je 'm gewoon opzadelt Cynthia ! :D
Lekker lange stukken rechtuit gaan galopkes doen en bergskes over :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:59

Cynthia82 schreef:
Ik heb dit filmpje naar mijn fysio en smid gestuurd. De smid dacht aan een verrekte knieband, de fysio aan patella luxatie (loszittende knieschijf). De fysio gaf aan dat de smid haar aangepast kan bekappen/beslaan. De smid gaf aan dat hij eerst zeker wil weten wat ze heeft (logisch). Dus filmpje gisteren naar de veearts gestuurd. Hij belde me vanmorgen en gaf aan dat het inderdaad patella luxatie is.

Patella luxatie is dus een loszittende knieschijf. Fiore heeft graad 2 (van 4), waarbij de knieschijf wel op zijn plek zit, maar bij het lopen er af en toe uitschiet. Dit komt vaker voor bij jonge, ongetrainde paarden.

De veearts heeft dus alleen op basis van een filmpje de diagnose gesteld? Apart vind ik dat wel. Is het ook echt een paardenarts of een veearts die meer koeien ziet? Een bewegingsadvies zonder dat er eerst goed naar de knie is gekeken vind ik eerlijk gezegd erg onverstandig.
PL komt niet vaker voor bij jonge, ongetrainde paarden. Het is een afwijking die wel kan verbeteren als gevolg een gerichte training. Maar die inzet is wel afhankelijk van welke vorm je paard heeft. Je kunt beter weten wat er precies aan de hand is om behandeling het meest optimaal in te zetten. Als er bijvoorbeeld sprake is van osteochondrosis met overvulling van het kniegewricht (= vocht als gevolg van ontstekingsreactie) zul je die eerst moeten tegengaan. De overvulling zorgt ervoor dat de banden uitrekken, terwijl je die juist wil verstevigen. Verder zorgt een onstekingsreactie voor pijn bij je paard. En aan het werk met een paard met pijn, wil je ook niet.

Mijn advies zou dus zijn: ga naar de paardenarts, maak een foto om te zien hoe de situatie precies is, eventueel behandelen als sprake is van onsteking (dmv inspuiten onstekingsremmers) en daarna gericht bewegingsadvies , opgesteld door de arts

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:35

Ik heb het zelfs een aantal keer eerder gezien/ gehoord. Pony's rond deze leeftijd die zelfs regelmatig ineens op slot stonden en waarvan men dacht deze komen nooit door de keuring of door stamboekopname en worden afgekeurd als fokdieren. Bleek uiteindelijk enkel door slapheid en groei en ze zijn na goed bekappen, training en sterker worden glansrijk door de keuring/ stamboekopname gekomen met de knieeen (en ja die werden goed gecheckt door een goede veearts) en nooit meer last van gehad.
Ook eens een fokmerrie van een kennis, al gekeurd en stamboek opgenomen en alles, goede fokmerrie, had na haar dracht ineens tijdelijk last van de knieeen op slot en dat knakken, ook weer helemaal over gegaan.
Je kan er pas wat van zeggen na een goede check van een goede veearts eventueel aanvullend met foto's als er dan nog twijfel is.
Niet enkel van een filmpje...
Zou allemaal best nog eens mee kunnen vallen uiteindelijk.