Gebroken kies

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

November108

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 00:59

Spannend Sanniej_, vervelend nieuws voor je! Raad je 100% de Lingehoeve aan, ik ben geholpen door Anne. Je kunt altijd eerst een foto laten maken, dan weet je waar je aan toe bent en of het haast heeft of niet.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 01:07

November108 schreef:
Spannend Sanniej_, vervelend nieuws voor je! Raad je 100% de Lingehoeve aan, ik ben geholpen door Anne. Je kunt altijd eerst een foto laten maken, dan weet je waar je aan toe bent en of het haast heeft of niet.

Is een uurtje rijden voor ons dus liever meteen behandelen dan.
Eruit moet hij terzijner tijd toch wil alleen liefste wachten tot eind januari vanwege mijn eigen drukte zo.

Hoe en wat hebben jullie het gedaan met brengen en halen? Overdag ochtend avond?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:53

Ik raad ook absoluut de Lingehoeve aan, zeer tevreden over de behandeling. Ik heb haar s'ochtends gebracht, zijn er gelijk foto's gemaakt en behandelplan opgesteld waar ik bij was. Volgende ochtend is die heel de ochtend met haar bezig geweest.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 09:06

Mijn stalhouder werkt op de lingehoeve, die heeft paard meegenomen op dinsdagochtend, eind van de ochtend foto's gemaakt waar ik bij was. Foto's doorgesproken, bleek dat kies er echt uit moest (in mijn geval was wachten niet slim geweest) en meteen volgende ochtend eruit gehaald. Zijn ze zo'n 3.5 uur mee bezig geweest. Vrijdagavond is ze mee naar huis gegaan.

Als je alles in 1x wilt plannen doen ze het eigenlijk altijd op deze manier werd me verteld. Dag 1 foto, dag 2 ingreep en dan nog minstens een dag of 3 op de kliniek. Bij mij komen ze thuis de plug vervangen maar dat doen ze in principe alleen als het dichtbij is, anders moet je na 2 weken nog een keer terug.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:56

November108 schreef:
Mijn stalhouder werkt op de lingehoeve, die heeft paard meegenomen op dinsdagochtend, eind van de ochtend foto's gemaakt waar ik bij was. Foto's doorgesproken, bleek dat kies er echt uit moest (in mijn geval was wachten niet slim geweest) en meteen volgende ochtend eruit gehaald. Zijn ze zo'n 3.5 uur mee bezig geweest. Vrijdagavond is ze mee naar huis gegaan.

Als je alles in 1x wilt plannen doen ze het eigenlijk altijd op deze manier werd me verteld. Dag 1 foto, dag 2 ingreep en dan nog minstens een dag of 3 op de kliniek. Bij mij komen ze thuis de plug vervangen maar dat doen ze in principe alleen als het dichtbij is, anders moet je na 2 weken nog een keer terug.

Mijn tandarts is ook veearts en heeft al aangeboden de plug op locatie eruit te halen. Aangezien we een uur weer met haar erheen moeten rijden lijkt me dan op locatie fijner.

Kun je wel langs komen wanneer ze nog een paar dagen moeten blijven?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:10

Wat ik evt wel kan doen is om alleen foto’s te laten maken in Bodegraven om de ernst te bepalen en dan later afspraak maken met lingenhoeve.
Bodegraven is om de hoek voor ons, maar vraag me af of lingenhoeve deze foto’s dan kan gebruiken als ze behandeld wordt of dat ik weer foto’s moet laten maken.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:29

Ik zou het even telefonisch overleggen of dat een optie is, dat Bodegraven foto's maakt en doorstuurt, en zij beoordelen of gelijk ingrijpen nodig is of dat je even kan wachten.
Ik moest er anderhalf uur voor rijden, maar het was de moeite waard.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:33

Twinklebel schreef:
Ik zou het even telefonisch overleggen of dat een optie is, dat Bodegraven foto's maakt en doorstuurt, en zij beoordelen of gelijk ingrijpen nodig is of dat je even kan wachten.
Ik moest er anderhalf uur voor rijden, maar het was de moeite waard.

Ja wil maandag even gaan bellen inderdaad.
Maar zoals ik al aangaf wil ik het liefste met de hele behandeling wachten tot eind januari begin februari.
Maar de onzekerheid is niet fijn dus vandaar dan de keuze om even snel naar Bodegraven te rijden om alvast wat meer te weten.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 23:23

Ik zou inderdaad wel aanraden snel foto's te laten maken, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Je kan gewoon elke dag komen kijken als ze daar staat, je mag al snel wandelen en grazen met je paard als alles goed gaat!

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 12:33

Bij deze mijn (hopelijk) laatste update! Dan is het hele informatieve gedeelte voor toekomstige lezers ook compleet :D

Vanochtend is Anne bij ons op stal gekomen om de plug te verwijderen. Echt binnen een minuut gebeurd! Daarna heeft ze de plek waar de kies zat aan me laten zien met behulp van het spiegeltje. Het was mooi roze, zag er goed uit. Het is nu logischerwijs nog wel echt een gat, maar dat moet de komende 2-3 maanden door gaan groeien tot het aan de oppervlakte ook tandvlees is. Het voordeel voor mij is dat de kies uit de bovenkaak gehaald is, vuil wat er in zit valt er dus eigenlijk vanzelf uit. Na 3 maanden moeten we daar dus niks meer van merken.

Vandaag heb ik paard vrijgegeven maar verder kunnen we gewoon verder met trainen, wat zonder kies gewoon echt ontzettend lekker gaat :D. Een echt knuffelpaard zal het op stal niet worden maar ze is een stuk vriendelijker geworden in de omgang, niet meer chagrijnig :+. Nu was de kies ook echt heel verrot en had ze er waarschijnlijk goed pijn aan, dus logisch dat ze hiervoor minder vrolijk was. Annes schatting is dat mijn paard wel al meerdere jaren hiermee liep. Mocht je paard dus ooit een kies breken, hou het in de gaten!

Voor de toekomst denkt Anne dat één tandartsbehandeling per jaar voldoende gaat zijn. Bij jonge paarden is het meestal vaker nodig zei ze, bij mijn 14-jarige ging ze uit van dat jaar. Mochten we nou volgend jaar zien dat het te lang is geweest, gaat ze gewoon weer vaker.