peesblesure en high laser therapy

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vur

Berichten: 3983
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:16

xyzutu2 schreef:
janderegelaa schreef:
Steeds meer fysiotherapeuten, dierenfysiotherapeuten en dierenartsen schakelen over op High Power Laser en als het apparaat niet doet wat ik beweer mogen ze hem terug geven. Eerlijker kan niet.


Dan heb ik te snel gelezen; je krijgt dus niet je geld terug als het niet werkt maar mag hem teruggeven?
Hoe werkt dat dan in het voorbeeld van de peesblessure die 2 maanden behandeld moest worden om weer 100% belastbaar te worden; dan mag je die blessure dus maandenlang behandelen, vervolgens het apparaat teruggeven als blijkt dat de laser het herstel niet versneld heeft en dan krijg je (een deel van) je geld terug?
Ik ben wel benieuwd naar de financiele kant van dat plaatje, zeker omdat je hier als verkoper stelt dat je hem terug mag geven als hij niet werkt. Ik vermoedde dat je in ruil daarvoor ook je geld terugkreeg, maar dat werkt blijkbaar niet zo.


Je kunt toch nooit aantonen dat ie niet werkt. Je kunt de tijd niet terug draaien en het nog een keer doen zonder laser en dan het resultaat vergelijken? Lijkt mij een holle frase dat terug geven. Alleen als ie echt kapot is misschien?

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:14

Vur, daarom doen ze wetenschappelijk onderzoek altijd met 2 groepen.
1 groep waarop je het onderwerp toepast.
1 controlegroep waarop je dit niet doet.

Zo kun je dus aantonen of er een significant verschil is tussen beide groepen na de onderzoeksperiode.
Eerder werd gesproken over paarden waarbij een peesblessure werd aangebracht. Waardoor alle paarden een gelijkwaardige blessure hebben. Dan kun je bij herstel dus mogelijk verschillen gaan zien, die aantonen of laser therapie werkt. (of juist niet)

Odetje92

Berichten: 2683
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:40

Hier ook een enthousiast iemand.
Mijn paard is nu 8 week geblesseerd, zware tussen pees blessure en eigenlijk kandidaat voor stamceltherapie voor het beste resultaat. Echter hebben we 5 keer gelaserd en vandaag weer echo gedaan en het zag er goed uit! Kleine leasie nog zichtbaar en het weefsel dat het gat gevuld heeft was van goede structuur. We gaan nog eens 4 keer laseren en ik mag over 6 weken weer opbouwen. Dierenarts die achter de laser staat (therapie echter uitgevoerd door fysio) is er zeker van overtuigd dat het het proces heeft versneld

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:51

xyzutu2 schreef:
janderegelaa schreef:
Steeds meer fysiotherapeuten, dierenfysiotherapeuten en dierenartsen schakelen over op High Power Laser en als het apparaat niet doet wat ik beweer mogen ze hem terug geven. Eerlijker kan niet.


Dan heb ik te snel gelezen; je krijgt dus niet je geld terug als het niet werkt maar mag hem teruggeven?
Hoe werkt dat dan in het voorbeeld van de peesblessure die 2 maanden behandeld moest worden om weer 100% belastbaar te worden; dan mag je die blessure dus maandenlang behandelen, vervolgens het apparaat teruggeven als blijkt dat de laser het herstel niet versneld heeft en dan krijg je (een deel van) je geld terug?
Ik ben wel benieuwd naar de financiele kant van dat plaatje, zeker omdat je hier als verkoper stelt dat je hem terug mag geven als hij niet werkt. Ik vermoedde dat je in ruil daarvoor ook je geld terugkreeg, maar dat werkt blijkbaar niet zo.

Je kunt nog steeds niet lezen, ik geef het op.

Anoniem

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:01

Maar voor zover ik kan zien geef jij ook nog steeds geen antwoord wat er gebeurt als iemand na 2 maanden met een laser werken niet tevreden is. Je zegt dat ze het terug mogen geven en je zegt dat ze niet gratis twee maanden een laser mogen gebruiken. Hoe zit het dan wel?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:24

xyzutu2 schreef:
Maar voor zover ik kan zien geef jij ook nog steeds geen antwoord wat er gebeurt als iemand na 2 maanden met een laser werken niet tevreden is. Je zegt dat ze het terug mogen geven en je zegt dat ze niet gratis twee maanden een laser mogen gebruiken. Hoe zit het dan wel?

Zucht....een professionele behandelaar koopt een laser. Na een paar maanden zegt hij dat hij niet tevreden is. Dan mag hij hem teruggeven en krijgt hij zijn geld terug. Wat is daar niet aan te snappen?

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:54

Bij mijn merrie staat de operatie helaas nog steeds gepland. Ik ben nog steeds erg enthousiast (maar ook sceptisch haha) over het laseren. Met behandelaar afgesproken om 3x te laseren en bij te weinig verbetering niet verder gaan, maar voorbereiden op de operatie. Die zijn nu geweest.

3x is natuurlijk veel te kort om echt te kunnen oordelen of iets werkt, maar er is zoveel meer aan de hand met dat been dat we zelf nu niet verder gaan met de laser. Wel jammer, want vind het een zeer interessante methode en hoor er veel goeie dingen over.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 00:01

Cardy schreef:
Bij mijn merrie staat de operatie helaas nog steeds gepland. Ik ben nog steeds erg enthousiast (maar ook sceptisch haha) over het laseren. Met behandelaar afgesproken om 3x te laseren en bij te weinig verbetering niet verder gaan, maar voorbereiden op de operatie. Die zijn nu geweest.

3x is natuurlijk veel te kort om echt te kunnen oordelen of iets werkt, maar er is zoveel meer aan de hand met dat been dat we zelf nu niet verder gaan met de laser. Wel jammer, want vind het een zeer interessante methode en hoor er veel goeie dingen over.

Je had in dit geval wellicht beter de laser kunnen gebruiken als ondersteuning na de operatie.

Maar je geeft aan dat jullie 3 keer zouden laseren en bij te weinig verbetering zou stoppen. Nu hoeft 3 keer niet te weinig te zijn als je maar even wacht met scannen. Is dat al gebeurd of dénk je dat de laser te weinig gedaan heeft? Het zou natuurlijk zuur zijn als die blessure sterk verbeterd is en er gaat dan alsnog een scalpel in...

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:00

janderegelaa schreef:
Cardy schreef:
Bij mijn merrie staat de operatie helaas nog steeds gepland. Ik ben nog steeds erg enthousiast (maar ook sceptisch haha) over het laseren. Met behandelaar afgesproken om 3x te laseren en bij te weinig verbetering niet verder gaan, maar voorbereiden op de operatie. Die zijn nu geweest.

3x is natuurlijk veel te kort om echt te kunnen oordelen of iets werkt, maar er is zoveel meer aan de hand met dat been dat we zelf nu niet verder gaan met de laser. Wel jammer, want vind het een zeer interessante methode en hoor er veel goeie dingen over.

Je had in dit geval wellicht beter de laser kunnen gebruiken als ondersteuning na de operatie.

Maar je geeft aan dat jullie 3 keer zouden laseren en bij te weinig verbetering zou stoppen. Nu hoeft 3 keer niet te weinig te zijn als je maar even wacht met scannen. Is dat al gebeurd of dénk je dat de laser te weinig gedaan heeft? Het zou natuurlijk zuur zijn als die blessure sterk verbeterd is en er gaat dan alsnog een scalpel in...


Ik snap wat je bedoelt hoor! Het been is alleen zo dik door te veel vocht, daar kan de laser niet tegenop. Wellicht pakken we het weer op na de operatie.

tijger
Berichten: 1454
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 22:09

@ susan wat fijn zeg! Heerlijk dat het zo snel gaat en je weer mag opbouwen!

@odetje92 wat fijn zeg dat de operatie bespaart is gebleven!

@cardy wat vervelend zeg! Sterkte met de operatie en het herstel!

Mijn paard word mmomenteel nog steeds behandeld. Half september de controle dus het is nog even afwachten

Lon83

Berichten: 801
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:08

Hoe is het inmiddels met je paard tijger? Heb je de controle al gehad?

Die van mij is inmiddels 7 weken verder, vorige week weer een echo gehad, en al hele mooie resultaten behaald. Laser lijkt dus zeker flink bijgedragen te hebben aan het herstel (hij is 2/3 keer per week behandeld). We hoeven nu nog maar 1 gebiedje verder te behandelen met laser, en brengen de frequentie terug naar 1x per week. Verder mag hij al wat langer stappen, en mag dat ook onder het zadel *\o/*

Paard verveelt zich wel helemaal dood. Flipt als er een paard uit de wei gaat of als hij de staleigenaresse ziet (heeft hele hoefslag in de wei gelopen, niet flippen als in 'uit zijn dak gaan'). In zijn stal valt hij langslopende paarden aan. Mega chagerijnig helaas -O- Hoop dat het dagelijks onder het zadel stappen een beetje gaat helpen, en ga hem nu ook een supplement tegen stress geven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34875
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:19

Anders aan de muisjes? Jammer dat hij zo reageert op rust. Die van ons was superbraaf. Nu hij weer volop in het werk komt krijgt hij wat spatjes hij voelt zich helemaal het mannetje momenteel. Ik ben ook benieuwd hoe het met het paard van ts gaat.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:22

Lon83 schreef:
Die van mij is inmiddels 7 weken verder, vorige week weer een echo gehad, en al hele mooie resultaten behaald. Laser lijkt dus zeker flink bijgedragen te hebben aan het herstel (hij is 2/3 keer per week behandeld).

Ik begrijp dat je enthousiast bent, maar deze uitspraak slaat nergens op.
Of die laser nu wel of niet heeft bijgedragen aan het herstel, weet je eenvoudigweg niet.
Dat is net het probleem met high end lasers.
Er bestaat geen behoorlijk onderzoek dat wél en niet laseren met elkaar vergelijkt,
maar laseren wordt wel aan de man gebracht met het argument dat het "wetenschappelijk bewezen" is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:58

BigBen schreef:
Lon83 schreef:
Die van mij is inmiddels 7 weken verder, vorige week weer een echo gehad, en al hele mooie resultaten behaald. Laser lijkt dus zeker flink bijgedragen te hebben aan het herstel (hij is 2/3 keer per week behandeld).

Ik begrijp dat je enthousiast bent, maar deze uitspraak slaat nergens op.
Of die laser nu wel of niet heeft bijgedragen aan het herstel, weet je eenvoudigweg niet.
Dat is net het probleem met high end lasers.
Er bestaat geen behoorlijk onderzoek dat wél en niet laseren met elkaar vergelijkt,
maar laseren wordt wel aan de man gebracht met het argument dat het "wetenschappelijk bewezen" is.

Je kunt natuurlijk ook een onderzoek opzoeken waarin staat dat High Power Laser niet werkt bij peesblessures en dat hier posten. En die vind je ook niet.

Er zijn ondertussen wel al een aantal case studies die laten zien dat het wél werkt. En dat worden er steeds meer. En nu wordt in navolging daarvan in Gent een studie gedaan die voldoet aan de eisen van een evidence based studie zodat mensen zoals jij (die blijkbaar geen waarde hechten aan klinische ervaringen) ook overtuigd raken.

We krijgen hier nu met enige regelmaat berichten dat toch wel redelijk zware peesblessures in 6-10 weken eigenlijk niet meer zichtbaar zijn terwijl we allemaal weten dat er voor genezing een veel langere periode staat. Wat ik dan van jou niet begrijp is dat je er zo tegen blijft schoppen. Ik zou dan nieuwsgierig worden en het uit gaan zoeken.

En als je dierenarts of dierfysio bent of op enige wijze met die zorg betrokken dan zou ik mij eens uitnodigen want ik denk dat je laser en wat het precies doet niet snapt. En dan wil ik het je graag uitleggen. En ik heb natuurlijk genoeg fotootjes en ook wel wat onderzoek bijv. op whiplash.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:10

Van de week weer een patiëntje van me op de scan geweest: nare peesblessure bij 18-jarige ijslander. 4 x lasertherapie (wekelijks) en het gat zit én dicht, én het weefsel is van dezelfde structuur als de pees zelf. Geen litteken in de pees dus; dus ook minder kans op een her-blessure na verder herstel. De dierenarts was behoorlijk enthousiast erover. En dit is voor mij de zoveelste bevestiging dat het zeer zeker bijdraagt aan beter, sneller en mooier herstel.

Equinedn
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-06-15

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:37

Het verbaast mij iedere keer weer dat allerlei begrippen door elkaar gebruikt worden. Het feit dat het “gat” in de pees dicht is(wanneer komt er is iemand met een zinnige benaming) wil niet zeggen dat het weefsel 100% belastbaar is en dat is je einddoel. Dit kan een jaar duren, alle laserbehandeling ten spijt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:39

Equinedn schreef:
Het verbaast mij iedere keer weer dat allerlei begrippen door elkaar gebruikt worden. Het feit dat het “gat” in de pees dicht is(wanneer komt er is iemand met een zinnige benaming) wil niet zeggen dat het weefsel 100% belastbaar is en dat is je einddoel. Dit kan een jaar duren, alle laserbehandeling ten spijt

En zelfs dat is een bewering die niet klopt. Uit alle case studies die nu geweest zijn blijkt dat het totale herstel gemiddeld op 1/3 van de tijd is die er normaal voor staat.

Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat er na de laserbehandeling wel een revalidatieproces nodig is. Het mooie is alleen dat de uitgangspositie voor die revalidatie veel gunstiger is. Namelijk gezond peesweefsel door de laser ipv van littekenweefsel wat niet rekt en warm wordt en daardoor ook weer stuk gaat.

Je bent welkom hoor, samen met BigBen.

Popstra
Berichten: 13982
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:51

Mijn paard die begin dit jaar een gat in de pees had, gelazerd is op de kliniek en is gerevalideerd word gewoon weer belast en doet het prima.
Hij is 2 weken terug voor het laatst op controle geweest en gescand. Ik hoef niet meer terug

tijger
Berichten: 1454
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 14:25

@Lon83 wat naar van je paard zeg! Kan je hem afleiden met zo'n ton met hooi erin zodat hij iets te doen heeft?

@bigben ik snap dat je de andere kant wilt laten zien dat een laser niet werkt maar zou je dat misschien kunnen onderbouwen?
Uitspraken als "ik snap dat je enthousiast bent maar deze uitspraak slaat nergens op " slaat op net zoveel als dat jij er niet achter staat.

@dierfysio wat fijn dat je patiënt zo vooruit gaat!

@Popstra wat fijn dat jou paard weer helemaal genezen is en je gewoon weer alles mag!

Mijn paard heeft ondertussen de controle gehad en er is niets meer te zien. Littekenweefsel ook nagenoeg niet dus echt helemaal super! Hij is volledig genezen verklaard van zijn mees dus wij gaan weer rustig opbouwen! :-)

Popstra
Berichten: 13982
Geregistreerd: 21-06-08

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:30

Fijn dat jou paard ook weer aan de gang mag TS

En BigBen, de lasers van tegenwoordig kunnen zo veel meer en precies...die voortgang staat niet stil.
Artsen zijn zeer te spreken over het gebruik hiervan.

tijger
Berichten: 1454
Geregistreerd: 30-04-04

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 22:51

Popstra; ja zeker! Ben er ook heel blij om! Ook om hoe het genezen is, het ziet er echt goed uit

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34875
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 07:54

Fijn is dat he? Wij zijn ook weer lekker aan het trainen. Heerlijk om weer aan de slag te zijn.

tijger
Berichten: 1454
Geregistreerd: 30-04-04

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 11:07

Susan ja echt wel! Beginnen rustig aan met wat stappen maar het begin is er! Heerlijk :-)

_Denies
Berichten: 2723
Geregistreerd: 21-01-06

Re: peesblesure en high laser therapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:16

Hoihoi, kom weer even uit mijn meeleesmodus.
Dit zou onze laatste week van het opbouw schema zijn, helaas heeft ze een nieuwe peesblessure opgelopen :(
De vorige was vrij gunstig, dit maal is het linksachter, tussenpees aan de buitenkant.
Heeft iemand hier ervaring mee? Lees veel wisselende verhalen...

Lon83, ik heb voor die van mij een hooibal gekocht, ze is er helemaal gek mee! Staat te hinniken als ik hem pak en vul :)) Is ook erg leuk om naar te kijken, maar die krijgt ze alleen als ik er bij ben. Anders misschien een slowfeeder. Las ook ergens nog muisje, hebben voor Volvo ook gebruikt. Haar overtollige energie begon erg dwars te zitten, met muisje was net het scherpe randje eraf, was minder snel geirriteerd. Het was écht niet dat ik een duf konijntje had.

Verder lees ik vooral positiee berichten van iedereen, fijn zeg! :D

Odetje92

Berichten: 2683
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:28

_Denies schreef:
Hoihoi, kom weer even uit mijn meeleesmodus.
Dit zou onze laatste week van het opbouw schema zijn, helaas heeft ze een nieuwe peesblessure opgelopen :(
De vorige was vrij gunstig, dit maal is het linksachter, tussenpees aan de buitenkant.
Heeft iemand hier ervaring mee? Lees veel wisselende verhalen...


Zoek het topic even door op mijn berichten, de mijne had/heeft een tussen pees blessure rechtsachter