Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esmee_stip

Re: Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 09:32

Ik geef sinds een kleine twee weken 'gluco balance' aan mijn hb gevoelige pony bij. Ik merk nu natuurlijk nog geen verschil, maar ik heb daar echt heel goede verhalen over gelezen en gehoord. (Ook van faculteit utrecht bv). Helpt de stofwisseling normaal te regelen. Misschien kun je daar iets over lezen en er eventueel bij geven. Is speciaal voor ir ponys en paarden.

Hooi testen kan nooit kwaad, maar ik heb het nog nooit gedaan ;) Fijn om te weten wat er in zit!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:10

Gluco balance ben ik idd mee bekend!

Hooi testen heeft niet vreselijk veel zin. Mijn paard staat als enige op hooi, dus elke 1 a 2 maanden wordt daarvoor hooi gebracht.
Tot dusver nog geen vaste leverancier.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:20

persoonlijk zou ik het bij een probleempaard toch gewoon echt willen weten voor die 20 euro die het kost. Je stop er toch flink wat kilo's van in je paard. Sterker nog je vertrouwd er volledig op.
Bij een normaal gezond paard kun je het natuurlijk altijd aan kijken; wordt hij het vet/heet/schraal weet je het ook. Maar bij een paard met een bekende aandoening waarbij voeding een rol speelt.......

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:27

Ik deel je mening, bij een paard met bekend probleem moet je niet willen uitproberen.
Het gaat nu niet zo zeer om eenmalig 20,- maar wel dat ik 12x per jaar dan een test moet doen.
De afgelopen maand ging hij super goed op deze derde snede, dan weeg ik netjes 10 kilo (vriesweer 12-15) kilo af en ziet hij er goed uit en nergens last van.
Onbeperkt hoeft in mijn ogen niet onbeperkt hooi te zijn, als ik graszaadhooi of stro onbeperkt kan aanbieden is mijn probleem ook verholpen.
Toevallig vanmorgen DA gesproken nadat bloeduitslag gemaild werd en haar advies erin stond, ook zij adviseert met zijn recente hb om niet met wisselend hooi op onbeperkt te experimenteren. Eerder graszaadhooi of stro.

Ik heb vanmorgen een pakje gerstestro en tarwestro kunnen ophalen. Eens kijken hoe t gaat met tarwestro, want daar kan ik beter aankomen dan gersestro. Maar voor mijn mensenoog ziet gerstestro er smakelijker uit :o

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:37

Mijn paard is gelukkig al wat rustiger aan het eten *\o/*
In overleg met dierenarts afgesproken dat er elke dag 1 net hooi in gaat van 10/12 kilo en stro apart erbij voer.
Ik heb twee plakken in hooinetten erbij gehangen.
Vooralsnog lijkt het erop dat hij met een net ook ongeveer 24 uur doet.

Ik had een pak gerstestro en tarwestro gehaald. Omdat ik aan gerstestro moeilijk kan komen ben ik begonnen met tarwestro. Ondanks dat zn hooibak vol lag met hooi, begon hij gelijk met stro eten. Dit heeft hij een minuut of 10 gedaan en toen ging hij aan de wandel.
Verder drinkt hij ook best regelmatig. Dus ik maak me nog niet gelijk druk om verstopping.
Heb m een half uurtje gelongeerd en toen ging hij terug op zn plek na een tijdje weer wat hooi eten. Toen wat stro plukken. Wandelen. Drinken.
Als de stronetjes leeg zijn worden ze aangevuld met een nieuw plakje in een net.

Dus ik ben wel tevreden met deze manier. Hij heeft even behoorlijk gevreten, maar tis nu dag drie en t lijkt al stukken rustiger te worden.
Wel loopt hij slechter, bevangenheid waars nog niet helemaal over, dus ben blij dat we hooi gaan beperken (en hij het al rustiger eet). En als hij slecht blijft lopen komt hij weer op pijnstilling.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:22

Jotoma schreef:
Dus 30 kilo hooi in de eerste 24 uur is normaal? :o
Ik schrok er aardig van, bijna 3x zoveel als de 2% die hij nodig heeft.
Ik heb geen analyse gedaan, maar het is grofstengelig hooi, 2e of 3e snede. Hij komt overigens totaal niet opgeblazen of gassig over. Maar goed, we zijn pas twee dagen verder.
Waarom zou je nog niet mengen met stro?

Ik weet niet hoe het bij jou is maar hier is het echt baggerweer. Daardoor eten ze veel meer.

Ik roep altijd voor de grap dat mijn paard zich inwendig verzwaart met hooi wanneer het hard waait zodat hij niet wegwaait :P

Tarwestro kun je wel voeren maar het is minder geschikt voor paarden en ze eten het ook minder graag. Vergelijk het met tarwe en haver/gerst. Welke van die zou je aan je paard voeren en welke niet?
En tenzij je aan biologisch stro kunt komen is het bewerkt met insecticiden. Daar verander je helaas niet zo veel aan, ongeacht het soort stro wat je koopt.

Welke snee hooi is vind ik niet zo interessant. Waar ik wel op let zijn: waar is het mee bemest en hoe zwaar, welke grassoorten zitten er in en is het gemaakt van volwassen grassen? De bemesting kun je afleiden door te voelen en te ruiken, de rest door te kijken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:46

Mwa, het is 8 graden, soms een korte bui en hij staat in zn schuilstal. Vind t wel meevallen qua weer :)
Insecticiden baal ik ook van, maar ik heb nog geen betrouwbaar adres gevonden voor consequent arm hooi of graszaadhooi. En het stro is voor naast de 12 kilo hooi (dat is zijn 2%), dus als t goed is eet hij het alleen als hij behoefte eet. Vanmiddag at hij het dus juist met smaak.

Wat moet ik voelen, ruiken en zien om te bepalen hoe het hooi is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:28

Hier is het al dagen flink aan het waaien en regenen.

Voelen: als je een pluk hooi in je handen wringt (zoals sommige mensen met een dweil doen, een draaiende beweging) kun je leren voelen hoe veel weerstand het hooi biedt. Hoe meer het gras de gelegenheid krijgt om in zijn eigen tempo te groeien hoe steviger de celwanden en hoe meer weerstand. Gras waar (veel) kunstmest en/of drijfmest overheen is gegaan maakt slappere celwanden omdat het wordt gedwongen om snel te groeien.

Zien: kijk in je hooi of er veel pluimen en aren in zitten. Met veel bedoel ik zowel veel in aantal als veel verschillende soorten. Je weet dan namelijk twee dingen:
- of het gras gemaaid is toen het volwassen was. Hooi zonder pluimen of aren voer ik niet. Ik wil hooi van volwassen (uitgegroeide) grassen.
- welke soorten er in zitten, en hoe veel. Hoe meer verschillende soorten hoe beter. En hoe minder engels raai hoe beter.

Ruiken: vind ik het lastigste. Je kunt leren ruiken of hooi zwaar bemest is. Ik leerde het pas toen ik een keer écht goed hooi had. Dat rook je van meters afstand. De wanden van mijn hooihok gingen er naar ruiken. Het rook naar zomer. Hoe meer je hooi ruikt naar zomer, zon en vers hooi hoe minder rommel er in zit.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:14

Thanks koper, interessant!

Wat ik morgen ga testen:
- voelen: wringen, bij voorkeur zo stevig mogelijk
- zien: bij voorkeur veel pluimen en aren
- ruiken: hooikoorts :D ik ben hartstikke allergisch voor gras, hooi, stro, bloemen, pollen etc. Dus de geur van zomer is voor mij onmiskenbaar.

Qua dikte lijkt mijn huidige hooi soms net stro. Zo grof. Dat is ook beter toch?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:54

Sorry, ben ziek. Maar bedoelde met wat oud hooi dat ze het vaak minder lekker vinden en niet zo goed eten, dus langzamer eten.

Onze pony's hebben 2 ibc vaten met netten hooi. Ze zijn gewend dat die altijd gevuld zijn, maar raken dan ook wel iets verwend. Als ik bijv rond de middag op stal kom, eten ze niet, terwijl er nog best een laagje in zit. In het begin ging ik meteen bijvullen en begonnen ze weer volop te eten, want nieuw is altijd heel lekker.
Nu laat ik het ze uitzoeken. Nu is ons ritme nog zo dat mn man vanaf zn werk komt en dan is vaak de rest ook op. Zijn ze toch moeite gaan doen.

Ik kan met moeite 25 pakjes opslaan. Maar ik zou juist liever 2 of 3 soorten hooi hebben en mengen om zo gevarieerd mogelijk te kunnen voeren. Nu is het alleen 1 soort hooi en stro.

Nogmaals ook het advies om echt iets van takken of een boomstammetje aan te bieden. Dat vinden ze super interessant en lekker.
En het is jammer als een paard alleen staat, want de afleiding van andere paarden is toch wel iets wat ze ook enkele keren per dag van eten afhoudt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:42

Ja, dat doet van mij ook zag ik. Ook al zit er nog een laag in, toch wachten op t nieuwe net.
Maar nu hangt er dus stro bij en krijgt hij 's ochtends rond 9/10u een nieuw net.

Hij speelt normaliter ook graag, maar dat komt later als hij in de groep gaat. Hij geeft wel leuke buurvrouwen waar hij lekker mee kriebelt. Draad staat niet zo hoog :)

Ik ga me nog even verdiepen in takken en boomstammen. Want dat zijn vast geen willekeurige takken en stammen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:47

Jotoma schreef:
Qua dikte lijkt mijn huidige hooi soms net stro. Zo grof. Dat is ook beter toch?

Weet ik niet. Waarom is het dik/grof? Is het dan wel gras of zit er bij voorbeeld riet in?

Ik heb hooi waar van alles in zit. Eigenlijk ben ik helemaal niet zo blij met dat grove, heb liever fijn, zacht hooi. Maar ik heb een oude-van-dagen-pony die gevoelig is voor koliek en lang niet alle hooi eet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:52

Als ik zou kunnen, kocht ik standaard 2 of 3 soorten hooi elke 2 weken. Juist de variatie is goed.

Takken of een boomstam van bijv een goede wilg of fruitboom.

Volgens mij had ik het al eens gezegd, maar een bal in je net erbij kan ook.
Helaas hebben wij een speelse ruin erbij en kon het niet meer...Misschien ga ik het weer proberen. Hij is nu wel meer gewend bij ons en de manier van eten etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:59

Ja, ik ben ook blij dat ik steeds ander hooi heb. Zo lang de kwaliteit maar in orde is. En meestal eet ze 't ook wel hoor :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:54

Ik zou het liefst niet wisselen, maar steeds 3 soorten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:10

Tja, ik kan er niks aan doen. Mijn leverancier is ook weer afhankelijk van hun leverancier in Duitsland, en weet pas wat voor hooi er komt wanneer de vrachtwagen er is. De kwaliteit is redelijk constant en het is biologisch hooi met voldoende variatie.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:09

Koper schreef:
Jotoma schreef:

Weet ik niet. Waarom is het dik/grof? Is het dan wel gras of zit er bij voorbeeld riet in?

Ik heb hooi waar van alles in zit. Eigenlijk ben ik helemaal niet zo blij met dat grove, heb liever fijn, zacht hooi. Maar ik heb een oude-van-dagen-pony die gevoelig is voor koliek en lang niet alle hooi eet.

Geen idee waarom, ik heb dit hooi van een stalgenoot die een paard heeft met lastige darmen. Ik weet alleen dat het arm hooi zou zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 02:13

Koper schreef:
Tja, ik kan er niks aan doen. Mijn leverancier is ook weer afhankelijk van hun leverancier in Duitsland, en weet pas wat voor hooi er komt wanneer de vrachtwagen er is. De kwaliteit is redelijk constant en het is biologisch hooi met voldoende variatie.

O, zo bedoel je. Ik bedoelde ter afwisseling 3 soorten door elkaar heen voeren. Ik dacht dat jij bedoelde elke keer een ander soort geven.
Kijk van wisselende partijen en kwaliteit doe je als klein verbruiker met beperkte opslag niks aan.

Ik vind het hooi de laatste tijd ook niet zo best, maar kan niet veel opslaan en moeten elke 2 weken halen, dus wil dan niet elke keer het hele land door rijden. Dat lukt ook niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 03:01

Nee, sinds een paar weken gaat 't hier ook achteruit. Zal wel zijn omdat 't al langer ligt ofzo. Het begint ietsjes minder zomerachtig te ruiken. De grondstoffen zijn wel mooi, qua gevarieerde, vezelige grassen.
Wat me ook opvalt is dat er minder overbodige spullen in zitten. Er zijn tijden geweest dat ik er hele stukken Duitsland bij kreeg, kon wel een rotstuin er van aanleggen. En ik heb afgelopen zomer ook eens een halve prikpaal in een baal gevonden. De laatste tijd is het nu steeds gewoon alleen hooi.

Jotoma wat ik eigenlijk bedoelde is dat ik niet weet of het beter is omdát het dik is. Ik weet niet of dik hooi beter of slechter is dan dunner hooi. Als het paard van jouw stalgenoot het er goed op doet lijkt me dat in elk geval een goed teken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:08

Ja, merk ook dat het nu wat stoffiger begint te worden en de geur er vanaf gaat. Paarden hebben er geen last van, maar zoals nu is het buiten ook steeds nat geworden.

Persoonlijk zou ik niet teveel kijken of luisteren naar mensen die zeggen dat hun paard het goed doet. Als ik om me heen kijk hoe mensen hun paard houden en voeren, maar toch presteren, denk je echt, hoe kan dat dan toch?

Echter vergeten mensen dat mensen dan bijv zeggen; Die van mij kan niet zonder ijzers, heeft slechte hoeven etc. Dus met regelmaat ijzer, zooltjes en dergelijke eronder, maar niet de oorzaak opzoeken en aanpakken.

Paarden zijn stijf, dus komt een keer een masseur,fysio of osteopaat OF ze trainen iets harder/met hardere aanpak om toch tot gewenst resultaat te komen.

Het is jammer dat ter vergelijking, heel weinig mensen die hun paard 24/7 buiten houden of sws op onbeperkt hooi, weinig tot geen granen etc, minder ambities hebben voor de sport en we het effect niet echt zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:52

Bij een paard waarvan bekend is dat hij gevoelig is op de spijsvertering zou ik dat wel een richtlijn vinden. Als ik op zoek zou moeten naar een andere leverancier zou ik op mij heen informeren en daarbij wel rekening houden met mensen die mij melden dat hun paard met juist dat hooi erg is opgeknapt. Uiteraard naast mijn eigen waarnemingen van het hooi zelf.

Hoe dan ook ga ik uit van de zwakste schakel, en dat is bij mij mijn merrie. Als zij het hooi niet eet dan is er iets mee. Ook als mijn ruin het wel braaf weghachelt. Mijn merrie is het type wat gauw koliek krijgt en/of in hongerstaking gaat en dus komt er ander hooi wanneer zij aangeeft dat er iets mis is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:01

Wat wil je vergelijken?
Citaat:
Het is jammer dat ter vergelijking, heel weinig mensen die hun paard (1)24/7 buiten houden of sws op (2)onbeperkt hooi, (3)weinig tot geen granen etc, minder (4)ambities hebben voor de sport en we het effect niet echt zien.

Ik voldoe aan 1,2 en 4.
Maar ontkom niet aan 3, degelijk krachtvoer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 00:18

De vergelijking van je paard als paard houden. Zoveel mogelijk dichtbij de natuur voeren. Wel met analyse, bloedmonster etc om tekorten en dergelijke uit te sluiten. Paarden die in die situatie blootvoets lopen, goed in hun vel zitten, goed mee te werken zijn etc.

Tegenover paarden die zo gehouden worden en meer dan gemiddeld werken.

In de sport kom je nu veel paarden tegen die een weinig aantal uren per dag buiten lopen, veel alleen lopen, niet altijd op onbeperkt hooi staan, vaker ook voordroog/kuil en hardvoer krijgen. Veel sportpaarden hebben regelmatig ( ook uit preventie! ) een osteopaat, fysio of masseur erbij. Je ziet veel ijzers ( en zooltjes )

Dan wil ik de vergelijking of een paard in de eerste situatie ook in de sport soepel blijft, goed beenwerk behoudt, goede voeten, genoeg energie etc.

Heel veel problemen komen uit verkeerd management. Vaak al eerder begonnen. Spijsvertering en beweging zijn een belangrijke oorzaak.

Als ik iemand heel gespannen zie rijden, is de trainingsmethode ook fout. Maar als een paard al stijf is, gaat men vaker wat strenger aan het werk. Komt de stijfheid dan door gebrek aan beweging, verkeerd voer of fout trainen. Is een paard dat goed gehouden wordt, niet makkelijker in zijn lijf?

We denken het te weten, maar we hebben nog weinig bewijzen, omdat we in de sport nog heel weinig paarden zien die op onbeperkt goed hooi staan, veel buiten komen tm 24/7 en geen bulken granen etc gevoerd krijgen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 07:31

Mijn merrie staat 24/7 buiten, krijgt onbeperkt hooi en wordt getraind als sport paard. Daarmee bedoel ik dat mijn doelen liggen bij WE4 niveau (master nieau Working Equitation), of we dat halen, geen idee hangt van zoveel factoren af. We zijn nu op WE2 niveau.

Ik denk dat er best mensen zijn die hun paard 24/7 buiten hebben en op sport niveau trainen, maar mijn gedachte is dat veel van dat soort mensen niet de aansluiting hebben met bv de KNHS dressuur sport. Ik ben heel stellig in mijn gedachte over het houden en trainen van paarden. Vooral dat laatste is anders dan hoe er vaak (niet altijd) gejureerd wordt bij dressuur wedstrijden. Er zijn hoe dan ook veel ruiters die bv klassiek dressuur rijden, en echt heel goed zijn, maar niet deelnemen aan wedstrijden.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 08:41

Mijn paarden staan 24/7 buiten/ onbeperkt en worden in de dressuursport uitgebracht : Z1 en L2. Ook nog blootsvoets, zowel indoor als outdoor seizoen.