Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:31

Rooompie schreef:
Waarom vitalbix het eea anders vernomen heeft, blijft een beetje apart. Net zoals ik nu na een maand ineens wel bereikbaar ben voor uitslagen, en afgelopen maand enkel voor hun onbereikbaar bleek te ziet. Ook van de flinke woordwisseling op het terrein toen de zak werd opgehaald schijnt vitalbix niks van te weten, terwijl de eigenaresse die er woont degene die de zak ophalen kwam met boze woorden het erf heeft afgezet Aparte verdraaiingen van de situatie, maargoed, ik ben absoluut niet opzoek naar een ja of nee spelletje.
Daarbij hebben zowel ik als vitalbix geen baat bij boze woorden of wijzende vingers, ik krijg mijn paard er niet mee terug en lost de situatie ook niet op.
Dus dat laat ik hierbij en heb ik ook zo met ze besproken.

De vraagtekens die je hebt bij de reactie van Vitalbix kan ik wel ophelderen. Die reactie komt van de afdeling communicatie en is, voordat hij op Facebook is gezet, zeer zorgvuldig nagelopen door de bedrijfsjurist. Hij zou niet eens bestaan hebben als je deze casus niet op internet had gezet.
Er staan geen aantoonbare onwaarheden in, er staan een aantal slimme feel-good opmerkingen in ("als paardeneigenaren leven wij mee met", yeah right, net of bij dat bedrijf elk personeelslid paarden heeft) en elk mogelijk voor het bedrijf nadelig op te vatten detail is eruit gehaald. Zou de vertegenwoordiger die de zak kwam ophalen zich bijvoorbeeld wél netjes hebben gedragen, reken maar dat dat dan opgenomen zou zijn in de reactie.
Enfin, zo werken die dingen. Jij hebt in dit geval alleen te maken met het bedrijf, maar het bedrijf heeft ook een relatie met alle andere (potentiële) klanten en die relatie wil (moet) men beschermen. Niet zozeer kwade wil als wel een kwestie van verschillende belangen.

Ik hoop voor je dat je alsnog een antwoord vindt op de vraag wat er precies is gebeurd en dat je veulen nu verder gezond en zorgeloos kan opgroeien. Heel veel sterkte met het verwerken, je had een prachtige merrie.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:19

Rooompie schreef:
Er staan geen aantoonbare onwaarheden in, er staan een aantal slimme feel-good opmerkingen in ("als paardeneigenaren leven wij mee met", yeah right, net of bij dat bedrijf elk personeelslid paarden heeft)

.

Vitalbix is een eenmansbedrijf, en ja ze heeft een paard.
Het is echt verschrikkelijk wat er met je paard is gebeurd.
Ieders ergste nachtmerrie. En ja de oorzaak moet gevonden worden ook om andere slachtoffers te voorkomen. Maar speculeren heeft geen zin. Laten we hopen dat er een oorzaak gevonden wordt. Als dat nog te achterhalen is. Hopelijk knapt je veulen weer helemaal op en heel veel sterkte met het verlies van je merrie..

MarjanB

Re: Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:39

Ik zou als ik jou was even zoeken op laboratoria die veevoer testen. Er moet ergens een instantie zijn aangezien er vorig jaar nog heel veel gedoe is geweest rondom veevoer en verboden stoffen.

Misschien dat deze kan helpen? http://www.eurolab.nl/mycotoxine.htm

Verder zou ik ook laten onderzoeken op wat andere stoffen die voor verlamming kunnen zorgen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:50

Er kan zeker iets mis zijn met 1 zak biks. Als er resten van een muis ofzo inzitten dan kan die ene zak gevaarlijk zijn, terwijl het verder een goed merk is.
Ik vind het jammer dat het betreffende merk je in eerste instantie helemaal niet serieus lijkt te nemen, en alleen door mediadruk redelijker lijkt te reageren.

Hopelijk kan je het nog echt laten onderzoeken !

Blacky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:52

Ten eerste heel veel sterkte met het verlies van je merrie. Verschrikkelijk om mee te maken.

Zoals vaak gebeurt in verdrietige situaties waarbij iemand machteloos staat, of heeft gestaan, wil men heel graag een schuldige aanwijzen. Heel menselijk volgens mij. Toch krijg ik een beetje een naar gevoel bij deze manier van werken. Zonder dat er bewijzen zijn wordt een naam van een heel goed merk met heel veel tevreden klanten middels social media in verband gebracht met de dood van een paard. Ondanks dat er veelvuldig wordt genoemd dat je 'niet wil dat er wordt gewezen', werk je dit hiermee wel in de hand.

Ook kloppen er bepaalde dingen niet in je verhaal. In de eerste quote hieronder geeft je wel aan een Whatsapp bericht te hebben gehad, terwijl je hier later op terug komt en aangeeft onbereikbaar te zijn geweest voor de uitslag. Daarnaast geef je in het eerste deel aan dat er iemand van het verkooppunt is langs geweest om de zak voer op te halen. Als je op de website kijkt van Feral Horsecare, kun je zien dat er heel veel verkooppunten zijn. Dat zijn veelal zelfstandig ondernemers en geen werknemers die werken voor Feral Horsecare, wat het heel logisch maakt dat Simone van Vitalbix daar geen idee van heeft, noch verantwoordelijk voor is voor het gedrag van deze persoon. Wat mij betreft een gevalletje laster en smaad...

Citaat:
Een verkooppunt uit de buurt heeft te zak biks opgehaald om vervolgens te laten onderzoeken. Ik heb een whatsapp bericht gekregen dat er niets uit hun onderzoek is gebleken.
We hebben ook nog een deel apart gehouden, voor de zekerheid. Hier reageerde de persoon die de zak kwam ophalen echter zeer fel op, heel vreemd. Ook aan de telefoon waren ze erg sceptisch over het verhaal. Natuurlijk snappen we zelf dat het in de eerste instantie niet verwacht wordt dat het uit het voer komt, maar als je verder alles hebt uitgesloten, dan ga je verder zoeken, toch?
Het lijkt me zeer belangrijk dat het goed onderzocht wordt, voor er mogelijk meerdere paarden ziek worden.

Citaat:
Net zoals ik nu na een maand ineens wel bereikbaar ben voor uitslagen, en afgelopen maand enkel voor hun onbereikbaar bleek te ziet. Ook van de flinke woordwisseling op het terrein toen de zak werd opgehaald schijnt vitalbix niks van te weten, terwijl de eigenaresse die er woont degene die de zak ophalen kwam met boze woorden het erf heeft afgezet Aparte verdraaiingen van de situatie, maargoed, ik ben absoluut niet opzoek naar een ja of nee spelletje.

Ik heb geen aandelen in Vitalbix of Feral Horsecare (ben wel een heel tevreden klant), maar ben zelf wel zelfstandig ondernemer. Vanuit die positie vind ik het altijd heel moeilijk om te zien hoe mensen te pas en te onpas de (social) media opzoeken om hun gelijk te halen en daarbij namen van bedrijven in een kwaad daglicht zetten. In dit geval ook nog eens zonder dat er enige vorm van onderbouwing is. Althans, zo komt deze situatie op mij over.

De reactie van Vitalbix op Facebook vind ik overigens heel netjes en professioneel.
Laatst bijgewerkt door Blacky86 op 20-01-17 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:55

Zelfs als het een eenmansbedrijf is kan ik je verzekeren dat dit Facebookbericht echt geïnspecteerd is door een jurist en al dan niet is opgesteld door iemand die een pittige mediatraining gehad heeft. Verschillende elementen wijzen erop dat het in ieder geval geschreven is door iemand die weet hoe dit in elkaar zit. Vooral zinnen als 'als paardeneigenaren vinden wij het heel erg.. MAAR' zijn echt kenmerkend.

Het lijkt er voor mij op dat ze zich wel enigszins aan het indekken zijn. Ze kunnen niet anders dan reageren op zo'n bericht dat toch wel redelijk viral gaat, maar ik lees in dit bericht toch wel een bedrijf dat duidelijk afstand neemt van de situatie. Bij vergoeding van eventuele onderzoekskosten vraag ik me namelijk ook af of zij de kosten van zo'n onderzoek overmaken naar jouw rekening of dat zij het betalen mits ze het laten onderzoeken bij een bureau dat zij kennen oid.

Van de medische kant heb ik geen ervaring maar ik heb wel een achtergrond in de media en berichten die viral gaan op Facebook zijn de grootste angst van elk bedrijf. Er wordt zo veel aandacht mee gegenereerd dat ze niet anders kunnen dan een hele schappelijke oplossing voor het probleem bieden maar in de praktijk valt dit vaak nog flink tegen.

Ik wil je wel heel veel sterkte wensen, het lijkt me echt de grootste nachtmerrie van elke paardeneigenaar om zoiets mee te maken.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:05

Volgens mij heeft het verkoop punt een WhatsApp gestuurd. En vitalbix kreeg geen contact. Tenminste zo lees ik het..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:06

Maar nogmaals de vraag TS: kregen ze hooi uit folie? Of kuil?

Want clostridum botulinum vind je namelijk overal. Het zit gewoon in de grond. In grote hoeveelheden is de bacterie gevaarlijk. En die grote hoeveelheden ontstaan als de bacterie zich vermenigvuldigt. En dat doet hij alleen in omstandigheden zonder zuurstof en het gaat extra hard bij warmte.

Als je hooi perst, zit er altijd een beetje grond bij. Soms ook kadavers (muisjes, vogeltjes). Dus kunnen er botulisme-sporen in de baal komen. Als het daarna in folie gaat (of het zelfs gewoon enkel samenperst in een grote baal), sluit je de zuurstoftoevoer naar die bacterie af. En dat zijn de omstandigheden dat de bacterie gaat vermenigvuldigen. Foliebalen gaan fermenteren en het wordt daardoor warm. Zomerweer maakt het ook warm. Daardoor gaat het nog harder.

Daardoor is het naar mijn idee veel waarschijnlijker dat je paarden schadelijke hoeveelheden van deze bacterie uit een hooibaal, foliebaal of uit de kuil hebben binnengekregen. Daar vermenigvuldigt het zich veel makkelijker dan in een zak brokjes.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:14

Otti1977 schreef:
Volgens mij heeft het verkoop punt een WhatsApp gestuurd. En vitalbix kreeg geen contact. Tenminste zo lees ik het..

ik ook

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:30

Tja, je kunt moeilijk mensen waarschuwen voor iets als je niet noemt waarvoor dan.
Roompie is vanaf post 1 heel duidelijk geweest dat ze niks zeker weet, maar mensen wil waarschuwen. Daar is niks mis mee.
De intriges en achterklap wordt er vooral door bokkers opgezet.

Blacky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:39

Feit blijft dat je hiermee een verband legt tussen een dood paard en de merknaam Vitalbix, zonder dat daar bewijzen voor zijn. En niet alleen via Bokt, ook op Facebook. Persoonlijk heb ik daar héél veel moeite mee...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:44

Blacky86 je leest het verkeerd. Die fabrikant had haar geprobeerd te bereiken via de mobiel,bellen dus,maar ze was volgens hún niet bereikbaar.Dus hadden ze maar een Whats App gestuurd.
Lijkt me stug dat iemand onbereikbaar is na een paar keer bellen,of je moet buiten bereik zijn.

Ze zegt ook duidelijk: er kán een verband zijn met Vitalbix. Niet dat dat verband er al is.
Dat jij er moeite mee hebt,dat kan,maar wil niet zeggen dat de TS alles moet aanpassen voor jou.
Het is haar overkomen en zij verteld wat ze mee heeft gemaakt.En zeer terecht!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:49

Feit blijft ook dat TS schijnbaar al meer dan 4 weken hiermee bezig is en dat het verhaal van vitalbix rammelt.

Ik ben ook een ondernemer en ik ben het met je eens dat mensen te snel social media opzoeken. Maar ik vind ook dat als een zaak te lang duurt, je niet genoeg terugkoppeling krijgt en je dan zelf op zoek wilt/moet naar antwoorden je best social media mag op zoeken.

Daarbij is TS heel duidelijk in haar verhaal: er is nog niks bewezen maar ik wil mensen wel op de hoogte brengen.

Verder vind ik persoonlijk dat jij niet goed gelezen hebt en TS daardoor onnodig de les leest!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:52

safina schreef:

Want clostridum botulinum vind je namelijk overal. Het zit gewoon in de grond. In grote hoeveelheden is de bacterie gevaarlijk. En die grote hoeveelheden ontstaan als de bacterie zich vermenigvuldigt. En dat doet hij alleen in omstandigheden zonder zuurstof en het gaat extra hard bij warmte.

Als je hooi perst, zit er altijd een beetje grond bij. Soms ook kadavers (muisjes, vogeltjes). Dus kunnen er botulisme-sporen in de baal komen. Als het daarna in folie gaat (of het zelfs gewoon enkel samenperst in een grote baal), sluit je de zuurstoftoevoer naar die bacterie af. En dat zijn de omstandigheden dat de bacterie gaat vermenigvuldigen. Foliebalen gaan fermenteren en het wordt daardoor warm. Zomerweer maakt het ook warm. Daardoor gaat het nog harder.

Daardoor is het naar mijn idee veel waarschijnlijker dat je paarden schadelijke hoeveelheden van deze bacterie uit een hooibaal, foliebaal of uit de kuil hebben binnengekregen. Daar vermenigvuldigt het zich veel makkelijker dan in een zak brokjes.

Volgens mij maak ik uit haar tekst op dat ze hooi krijgen,samen met de anderen.En die baal hebben ze weg gegooit.Dat later het veulen ziek word zou alsnog kunnen omdat het niet altijd uitbreekt,maar dan zouden nu de anderen die van die baal gegeten hebben ook ziek moeten worden.Ook is er voor botulisme warmte nodig,in een folie baal kan je dat nog wel creëren maar toch niet in een hooibaal terwijl het zo vriest?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:00

quote:De paarden stonden gezamenlijk in dezelfde wei, aten hetzelfde hooi en dronken hetzelfde (kraan)water.

Heeft dus niks met hooi te maken,ze aten allemaal van hetzelfde hooi.
Het gebeurde bij de merrie nádat ze die brokjes kreeg,net als bij het veulen gebeurde het nádat hij die brokjes kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:02

gohya schreef:
quote:De paarden stonden gezamenlijk in dezelfde wei, aten hetzelfde hooi en dronken hetzelfde (kraan)water.

Het gebeurde bij de merrie nádat ze die brokjes kreeg,net als bij het veulen gebeurde het nádat hij die brokjes kreeg.

Zou dat niet iets te maken kunnen hebben met de verminderde weerstand van zogende merries?

Wbt de social media.. In dit geval kan ik het heel goed begrijpen. Als er vier weken overheen gaan en het enige wat jij van het bedrijf hebt ontvangen is een whatsappje met 'er is niks mis met het voer' dan is dat imo een enorm lakse reactie. Ook als er inderdaad niks uit het onderzoek gekomen is zou je je als bedrijf rot moeten schrikken van dit soort ongevallen en het lijkt mij niet meer dan normaal om met de paardeigenaar om tafel te gaan om te kijken waar vraag naar is, wat er mogelijk is en hoe er een treffende conclusie getrokken kan worden over de dood van het paard.

KittyKatRaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:03

Wat een verdrietig verhaal om te lezen TS.. Ik wens je heel veel sterkte toe met het verlies.

Het lezen van jou verhaal wekt bij mij verschillende vragen op. Heel begrijpelijk dat je het voer noemt als mogelijke oorzaak, omdat dat in jouw ogen het enige is wat anders is ten opzichte van de rest van de paarden waar jouw paarden in de betreffende periode mee samen hebben gestaan. Maar er kan zoveel aan de hand zijn wat je niet hebt gezien omdat je niet 24 uur per dag bij je paard bent.

De grootste vraag die wordt opgewekt is waarom je weken later een topic opent met een soort van waarschuwing/oproep mbt Vitalbix. Zonder autopsie (wat niet meer mogelijk is) en zonder het voer te laten controleren door een onafhankelijke partij ga je het antwoord op jouw vraag hier op bokt of op Facebook niet vinden.

Dat het merk Vitalbix met jou wil meedenken over de kosten vind ik iets unieks en bijzonder, gezien er zoveel oorzaken kunnen zijn die niet meer achterhaald kunnen worden. Zelf als paardeneigenaar had ik bij het eerste paard al een autopsie laten doen, zodat ik niet achteraf met vragen zou achter blijven die niet meer beantwoord kunnen worden.

Op bokt zul je waarschijnlijk mensen vinden met soortgelijke verhalen, maar ieder verhaal is uniek en geen enkele situatie exact hetzelfde omdat het geen wetenschappelijk onderzoek is maar een subjective reactie die je ontvangt via een forum.

Succes met je zoektocht en nogmaals veel sterkte toegewenst.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:07

Wat ontzettend naar voor je! Heel veel sterkte. Godzijdank heeft het kleine manneke het overleeft. Ik heb wel een juridische tip voor je, geef nooit het bewijsmateriaal uit handen. Jij kunt nooit bewijzen meer dat het voer daadwerkelijk uit die zak kwam, je heb geen batch nummers, niets meer. Geef ze in het vervolg (laten we hopen dat dat nooit nodig is) een zakje met brok mee en hou de originele verpakking met inhoud achter. Zou het tot een zaak komen dan is dat je bewijsmateriaal.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:08

Tazzey schreef:
Wat ontzettend naar voor je! Heel veel sterkte. Godzijdank heeft het kleine manneke het overleeft. Ik heb wel een juridische tip voor je, geef nooit het bewijsmateriaal uit handen. Jij kunt nooit bewijzen meer dat het voer daadwerkelijk uit die zak kwam, je heb geen batch nummers, niets meer. Geef ze in het vervolg (laten we hopen dat dat nooit nodig is) een zakje met brok mee en hou de originele verpakking met inhoud achter. Zou het tot een zaak komen dan is dat je bewijsmateriaal.

dit kan later, /mocht/ je iets in de brokjes vinden ook nog best voor problemen zorgen lijkt me, maarja als je ze niet die zak zou hebben gegeven had het waarschijnlijk ook allemaal heel anders gelopen neem ik aan.. het is moeilijk.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:22

Het is ook moeilijk en ik begrijp dat je in die situatie niet nadenkt over de juridische kant van de zaak. Je hebt wel iets anders aan je hoofd. Vandaar mijn tip in het algemeen. Dat geldt overigens voor alles hoor. Als jij morgen een enorme stroomschok krijgt door je nieuwe föhn en daar ontstaat blijvende schade uit dan moet je die ook vooral niet terug brengen naar de winkel maar achterhouden als bewijs.Veel mensen staan daar niet bij stil want het lijkt de meest logische stap om terug te gaan naar de verkoper of fabrikant.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:43

gohya schreef:

Waarbij er nog steeds voorbij gegaan wordt aan het feit dat incubatietijd meer dan 5 minuten bedraagt.

Het zou best kunnen, dat de merrie ergens op de wei toch iets heeft gekregen. Last kreeg van verlammingsverschijnselen, die sterker zichtbaar werden door het eten van de brok. En gemiddel paard schrokt zijn brokken sneller dan dat het hooi of gras eet.

Het feit dat beide dieren verschijnselen lieten zien na of tijdens het eten van die brokjes, KAN duiden op iets in die brokjes (maar dat strookt niet met die incubatietijd) OF (door het lastiger verwerken van die brokjes) op het zichtbaar maken van de symptomen. Iets dat bij hooi of gras eten door het proppen maken wellicht minder snel opvalt.

Is er eigenlijk iets bekend over de besmettingsgraad van zogende dieren? Met andere woorden, kan de merrie door een besmetting ook het veulen hebben besmet met de bacterie door het zogen? Als dat mogelijk is, is het ook te begrijpen dat het veulen later verschijnelen zou hebben laten zien, omdat hij de bacterie later en (wellicht) in mindere mate binnen heeft gekregen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:46

Het is wel opvallend dat mensen meteen de kant van TS kiezen en Vitalbix zou de zaken verdraaien? Misschien hoor en weder hoor toepassen?

Overigens had de zaak toen er sprake bleek van vergiftiging misschien het beste uit handen worden gegeven aan een rechtsbijstandverzekering.

Is er inmiddels een lab gevonden om het hooi en de brokjes te laten onderzoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:51

beatje schreef:
safina schreef:

Volgens mij maak ik uit haar tekst op dat ze hooi krijgen,samen met de anderen.En die baal hebben ze weg gegooit.Dat later het veulen ziek word zou alsnog kunnen omdat het niet altijd uitbreekt,maar dan zouden nu de anderen die van die baal gegeten hebben ook ziek moeten worden.Ook is er voor botulisme warmte nodig,in een folie baal kan je dat nog wel creëren maar toch niet in een hooibaal terwijl het zo vriest?

1. Voor vermenigvuldigen van die bacterie is warmte niet noodzakelijk. Maar het helpt wel.
2. Dat het nu vriest maakt niet uit. Balen worden namelijk in de zomer gemaakt en niet in de winter. En de schadelijke stoffen die de bacterie afgeeft gaan er niet opeens uit als het vriest.
3. Het hoeft niet door de hele baal gezeten te hebben. Het kan vooral in het deel gezeten hebben dat aan de merrie en haar veulen Is gevoerd.
4. Tussen het eten van besmet voedsel en het ziek worden zit bij mensen 2 uur tot 8 dagen. Bij paarden zal dat niet veel anders zijn. Dat kan verklaren dat ze niet tegelijk ziek geworden zijn. Daarnaast was het veulen na overlijden van de merrie ook meer aangewezen op hooi.

Overigens schreef TS dat de merrie direct na het eten van de brokjes ziek werd. Dat klopt niet met de incubatieperiode. Het is praktisch niet mogelijk dat de brokjes in enkele minuten worden gegeten, door de maag gaan, worden verteerd in de darmen en de schadelijke stoffen worden opgenomen in het bloed en zo de zenuwcellen bereiken. Dat duurt veel langer. Ook dat geeft te denken.

En tenslotte: we weten niet eens zeker of het botulisme was.

Bottomline: ik vind het dus best voorbarig om te roepen dat het vrijwel zeker aan die brokjes lag. Er zijn teveel andere mogelijke verklaringen die ook nog niet uitgesloten kunnen worden.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:22

Ts roept ook niet dat het zeker door Vitalcare komt. Ze ziet het als mogelijkheid en wil dit graag onafhankelijk van de producent laten onderzoeken.
Als ze VC zou willen aanwijzen als dader, dan had ze dit ws in de titel al genoemd. Dat doet ze niet.
Ze heeft een maand gewacht en eerst contact opgenomen met de producent en wil nu advies over de verdere stappen. Ik vind de manier van aanpakken getuigen van respect en de manier hoe ze verder in dit topic reageert is ook respectvol.
Ts of Vitalcare ter discussie stellen lijkt mij zinloos. Als je geen advies te geven hebt kun je misschien maar beter niet reageren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:42

mezelf hieronder even gequote, misschien heb je er overheen gelezen. Als je topics op bokt terug zoekt op AM dan vind je ook ervaringen van slokdarmverstopping waar het mee begon.

Voor wat betreft het testen zou je Utrecht eens kunnen benaderen. Heb heel lang geleden op een manege een zogenaamde Rhino uitbraak meegemaakt, Utrecht had de boel in quarantaine gezet (en 6wkn gehouden ondanks dat de paarden geen snotneuzen of koorts hadden) Dankzij onze protesten hebben ze alles getest op botulisme, hooi, water, weidemonsters bix. Dit bleek dus wel uiteindelijk B lolitrem te zijn in in nieuw geleverde partij hooi

Mist schreef:
Ten eerste natuurlijk heel veel sterkte met het overlijden van je merrie.

Om toch even een andere mogelijkheid uit te sluiten, voornamelijk omdat je zei dat de merrie pas 3mnd op die wei liep, staan er esdoorns in de omgeving ?

het is maar een idee hoor , maar combinatie, kort op die weides (het is bekend dat dat een risicofactor is, paarden bouwen een soort drempel gevoeligheid op), eventuele esdoorns, najaar, en spierverlamming...en het feit dat het zo, zo snel ging ;(