Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ibbel schreef:Op het moment dat een paard toont dat-ie zich niet goed voelt, is het al een hele tijd niet goed met het dier. Nogmaals, je mag als baas best besluiten 'dat het nog wel kan'.
Maar hou jezelf niet voor de gek: een paard dat wat mankeert, mankeert wat. Anders zet je hem niet op pensioen.
SVRL schreef:Ibbel schreef:Op het moment dat een paard toont dat-ie zich niet goed voelt, is het al een hele tijd niet goed met het dier. Nogmaals, je mag als baas best besluiten 'dat het nog wel kan'.
Maar hou jezelf niet voor de gek: een paard dat wat mankeert, mankeert wat. Anders zet je hem niet op pensioen.
Sinds wanneer is een koliek aanval, een hoefzweer of een virus iets wat niet plots ontstaat? In al die situaties stond mijn paard vanaf het eerste pijntje/slecht voelen aan mij vastgekleefd. Dat mijn paard op pensioen staat is mijn beslissing, omdat ik geen zadel wil op een paard dat overal vetbulten heeft en daar soms oedeem op vormt. Er kan en mag nog mee gereden worden, mits ik heb over de periode van een jaar geleidelijk aan goed op bouw. Beest heeft nooit graag gewerkt, dus laat ik hem nu met rust. Je moet wel lef hebben om zo vanaf de zijlijn, zonder kennis van wat er nu juist met mijn paard mis is, te oordelen dat ik mezelf een rad voor mijn ogen draai en mijn paard wel degelijk op is. 6 dierenartsen en 2 osteopathen beweren het tegendeel. Ik weet wel in wie ik geloof.
bruintje123 schreef:Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens.
Als je je paard goed Kent zie je wanneer hij niet meer opgewekt is.
Als een paard zelf nog klooit met de rest van de groep, ook al gaat het wat stijver, dan voelt een paard zich ook gewoon goed.
Ik ben van mening dat juist tegenwoordig weer de tendens opspeelt van ruim maar snel op want bij elk pijntje wil een paard niet meer.

superpony schreef:Het probleem is dat je als mens veel beter weet waarom je pijn hebt, eigen keuzes kan maken etc etc. Een paard met pijn, is afhankelijk van de keuzes van zijn mens. Ik heb mijn mankementen, maar kan functioneren door daar rekening mee te houden. Voor mij is een dagje rustig aan doen of anders eten etc geen probleem. Ik weet waarom en waarvoor ik dat doe. Ik kan een pijnstiller nemen als ik dat zou willen en kan dat zelf doseren.
Als je denkt dat je paard pijn heeft en met je veearts een plan opstelt, bepaal je als mens. Als daar bijv minder eten of alleen op stal bij hoort, weet een paard niet hoelang dat gaat duren.
Stel alle paarden gaan 's ochtends naar buiten en eentje moet binnen blijven. Hij heeft geen idee. Dat is het nu voor dat paard en echt wel vreselijk naar voor hem.
Als een paard puur vanwege ouderdom met pensioen gaat, is dat anders dan dat een paard met pensioen gaat vanwege een blessure. Je moet jezelf echt afvragen waarom een paard niet meer gereden kan worden, maar wel in de wei kan staan. Een paard moet toch minimaal een sprintje kunnen trekken.
Maar nogmaals, zat gezonde paarden die een waardeloos leven hebben door de mens.