Stamcel injectie of PRP?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:25

Equinedn schreef:
Als alle hierboven genoemde therapieën werken zoals beweert wordt dan zou het probleem pees opgelost zijn. Toch komt dit onderwerp iedere keer weer terug. De conclusie kan alleen maar zijn dat dat niet zo is.

Ik sta niet achter stamcel en PRP.

En als een dier steeds geblesseerd raakt ligt het niet aan de therapie maar aan het baasje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:23

Equinedn schreef:
Tot op heden is er nog geen enkel sluitend bewijs welke de bovengenoemde therapieën onderbouwt. De enige methode om peesweefsel op de juiste wijze te laten genezen is excentrisch rekken dmv aanspannen van de spier. Helaas kunnen wij dat het paard niet vragen om te doen.

Eh....?
1) Degelijk wetenschappelijk bewijs kan idd een jaar of twintig duren - die tijd heb ik niet.
Enig stevig bewijs wil voor mij dus nog wel eens genoeg zijn 'om een gok te wagen'.
Voor meerdere hier genoemde opties zijn wel stukjes bewijs.
2) Hoezo - de enig juiste manier?
Juist als we het niet over wiskunde maar biologie hebben zijn er vele mogelijkheden.
En een paard kun je uitstekend vragen om spieren aan te spannen en daarmee de pezen te rekken - de juiste maat mbt de belasting wil nog wel eens moeilijk zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:26

Gulpje schreef:
Even een update van onze oude merrie. Een week na de PRP behandeling toonde de scan aan dat het gat zo goed als dicht is, en de veearts was heel blij met het verloop. Ik zal je op de hoogte houden mocht je interesse hebben TS! Jij al enig idee wat je gaat doen?

Fijn!!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:29

Equinedn schreef:
Als alle hierboven genoemde therapieën werken zoals beweert wordt dan zou het probleem pees opgelost zijn. Toch komt dit onderwerp iedere keer weer terug. De conclusie kan alleen maar zijn dat dat niet zo is.

;) ...en ik kan alleen maar concluderen dat deze conclusie niet klopt.
Als deze therapieën werken zoals zij beweren (er beweerd wordt ;) ) - dan zijn het nog steeds therapieën, geen beschermende engelen die maken dat er nooit meer een blessure komt...

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:39

Is wel bekend of de blessure is veroorzaakt door trauma van buitenaf of is de pees overbelast door arbeid?

Mijn paard heeft namelijk 3 x een peesblessure gehad en daarna was het me wel duidelijk dat het werd veroorzaakt door haarzelf. Madam kreeg namelijk elke keer ijzers achter voor het wedstrijdseizoen, en paf... een week later peesblesure in haar voorbeen... Ik wist al wel dat ze wat lomp was maar ze trapte zichzelf dus met haar achterhoef een trauma in haar voorbeen (weide)... Erna geen ijzers meer eronder gedaan en... je raadt het al... nergens meer last van.

Als jouw paard zichzelf het trauma veroorzaakt kan het natuurlijk ook nu zo zijn dat ze de blessure in stand houdt.

Overigens heb ik het alle 3 x opgelost door haar gewoon een aantal maanden op de wei te zetten en dan rustig aan op te bouwen. De kliniek was het er niet mee eens, maar niet elk paard is handelbaar bij boxrust, laat staan als je mag beginnen met opbouwen. Succes met je paardje... een peesblessure is gewoon echt heel rot.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 11:58

Janneke2 schreef:
Gulpje schreef:
Even een update van onze oude merrie. Een week na de PRP behandeling toonde de scan aan dat het gat zo goed als dicht is, en de veearts was heel blij met het verloop. Ik zal je op de hoogte houden mocht je interesse hebben TS! Jij al enig idee wat je gaat doen?

Mijn merrie staat sinds gisterenavond bij de Hofstede voor de PRP behandeling! Dus hopen op een goed resultaat! Duimen! /3 +:)+

jobamara

Re: Stamcel injectie of PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:45

Ik duim hoor, wel blijven updaten dan he ;)

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:34

Ik ben nog geen paard tegen gekomen die deed wat ik vroeg wanneer ik hem aansprak. Misschien moet men zich eens meer bezig gaan houden om te voorkomen dat peesproblemen ontstaan.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:35

Ah, ik hoorde al niks meer van je, en dacht: eens even kijken of er al nieuws is. Beterschap in ieder geval. Als je wilt dat ik nog wat doe, laat het dan weten. Hofstede is voor mij om de hoek.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 16:10

dierfysio schreef:
Ah, ik hoorde al niks meer van je, en dacht: eens even kijken of er al nieuws is. Beterschap in ieder geval. Als je wilt dat ik nog wat doe, laat het dan weten. Hofstede is voor mij om de hoek.

Sorry ik wilde je nog mailen! Maar door alle drukte vergeten. Hou jullie op de hoogte :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:02

Shauniraquel schreef:
Mijn merrie staat sinds gisterenavond bij de Hofstede voor de PRP behandeling! Dus hopen op een goed resultaat! Duimen! /3 +:)+

Spannend! Heel veel succes!! Misschien komen we elkaar nog wel tegen binnenkort, onze Daisy staat in stal 1, naast de aquatrainer :)

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 10:30

Gulpje schreef:
Shauniraquel schreef:

Spannend! Heel veel succes!! Misschien komen we elkaar nog wel tegen binnenkort, onze Daisy staat in stal 1, naast de aquatrainer :)

Oh kijk!! De mijne in stal 8.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:56

Hoe is het nu met je paard?

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:20

Heb het topic doorgelezen en kom veel tegen over laser therapie. Onze pony is ook net terug van twee weken iedere dag lasertherapie. Hij bleek op twee achterbenen peesletsel te hebben. Heeft eigenlijk nooit echt kreupel gelopen maar er zat een bultje wat ik niet vertrouwde dus toch maar even checken. Dit bleek niet veel te zijn echter er bleek wel andere peesletsel te zijn. Omdat het op twee achterbenen is is het wel wat gecompliceerder. Hij heeft nu twee weken iedere dag lasertherapie gehad op de kliniek in Kootwijkerbroek. Nu hij thuis is gaat hij verder revalideren op de vitafloor (mobiele versie van de stalvloer die in Leusden lig) om de doorbloeding te blijven stimuleren. De lasertherapie is goed aangeslagen echter doordat hij maar twee keer per dag 20 minuten gestapt mag worden nu nog; wordt hij aardig explosief. Ik hoop dat als hij straks op de vitafloor zijn energie enigszins kwijt zal raken en hanteerbaar blijft er moet straks weer een dochter van 11 op. Ik ben erg blij met het resultaat van de laser tot nu toe maar we zitten nog middenin het revalidatie traject.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 13:06

Met het paard gaat het goed! Word goed verzorgd op de Hofstede en ben gisterenochtend wezen meekijken naar de echo. Het zwarte gat is opgevuld! Nu moet het nog sterk peesweefsel worden. Dus binnenkort word ermee gestapt en gekeken hoe dat aanslaat.:)

Volgens de DA gaat ze bijzonder snel vooruit!

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:57

Het enige onderzoek dat ik kan vinden over de Vitafloor is een zweeds onderzoek waaruit naar voren komt dat de bloedwaarden niet veranderen. Dus geen effect. Ik denk dat een paard er beter af bij is als men gewoon met hem stapt en niet alleen rechtuit. Bij al deze therapieën vraag ik mij af wat de werkend factor is? Een zwart gat in die pees is niets anders dan een plek waar vaat ingroei plaats vindt. Is de werkende factor de dingen die er naast met het paard gebeuren? Ieder dag laser, waar is het zelfherstellend vermogen van het weefsel? En na deze therapieën moet er flink gerevalideerd worden om de pees weer sterker te maken. Ik vind geen onderzoeken waarbij deze 2 methoden vergeleken worden. Prettig voor het paard als het beter gaat lopen, maar hoe is het met de ruiter gesteld en bv het zadel? allemaal dingen die meegenomen moeten worden in de revalidatie.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:12

Wat fijn dat het gat dicht zit. Goed verder herstel gewenst!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:25

Equinedn schreef:
Het enige onderzoek dat ik kan vinden over de Vitafloor is een zweeds onderzoek waaruit naar voren komt dat de bloedwaarden niet veranderen. Dus geen effect. Ik denk dat een paard er beter af bij is als men gewoon met hem stapt en niet alleen rechtuit. Bij al deze therapieën vraag ik mij af wat de werkend factor is? Een zwart gat in die pees is niets anders dan een plek waar vaat ingroei plaats vindt. Is de werkende factor de dingen die er naast met het paard gebeuren? Ieder dag laser, waar is het zelfherstellend vermogen van het weefsel? En na deze therapieën moet er flink gerevalideerd worden om de pees weer sterker te maken. Ik vind geen onderzoeken waarbij deze 2 methoden vergeleken worden. Prettig voor het paard als het beter gaat lopen, maar hoe is het met de ruiter gesteld en bv het zadel? allemaal dingen die meegenomen moeten worden in de revalidatie.

Iedere dag laser is ook echt niet nodig. Sterker nog, ze doen het met die laser zelfs 2 keer per dag.

1 keer per week is genoeg, juist vanwege het zelfherstellend vermogen.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:37

Wij hebben ook een geval van PRP behandeling wat onvoldoende resultaat heeft opgeleverd. Een paard met een sesampees blessure (erg lastig omdat hij ook een weke koot en beervoetig is) Hij is een half jaar terug met PRP behandeld, duidelijk was de nieuwe ontsteking die ontstond en die reactie was heel heftig ondanks dat de gaten op de scans gevuld waren. De beurs is toen aangeprikt en leeg gehaald, daarna cortisonen kuur geïnjecteerd. Daarna het staptraject, en nu 8 maand na behandeling te weinig resultaat en ja dus ook door naar de Laser op aanraden van onze DA. Die doen tegenwoordig meer samenwerken met de Laser ivm goede en toch ook vaak opvallende resultaten bij peesproblemen. Dus wij gaan afwachten met goede hoop.

Uiteraard hoop ik voor TS dat ze de goede keuze heeft gemaakt en de PRP bij haar een beter effect heeft als het bij ons had. Succes!
Laatst bijgewerkt door rink op 08-02-17 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:39

Shauniraquel schreef:
Met het paard gaat het goed! Word goed verzorgd op de Hofstede en ben gisterenochtend wezen meekijken naar de echo. Het zwarte gat is opgevuld! Nu moet het nog sterk peesweefsel worden. Dus binnenkort word ermee gestapt en gekeken hoe dat aanslaat.:)

Super dat het herstel goed verloopt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:47

Shauniraquel schreef:

*\o/* *\o/*

Top, ben blij dat ze zo goed vooruit gaat, houden zo Shauni!!

Onze dame is vandaag weer thuisgekomen *\o/* Haar vooruitgang is volgens GJ opmerkelijk goed, de PRP lijkt wederom enorm goed te zijn aangeslagen. Ze heeft 5 weken lang 2x per dag een half uur op de trilplaat gestaan en al is het moeilijk om te zeggen of de vooruitgang daarmee te maken had is de (behoorlijke) gal op haar andere achterbeen in de afgelopen weken aanzienlijk geslonken, ik ben benieuwd of de plaat er iets mee te doen had.
Er is nu nog maar weinig 'ruis' te zien op de scans, en nu gaan we van 2x per week scannen naar 1x in de 2 weken. Vanaf maandag mag ze 2x per dag een beetje gaan stappen.

Ben echt blij dat we nu niet meer dagelijks heen en weer hoeven te rijden tussen werk-stal-Leusden en andersom, maar het was voor een goed doel van bijna 27 met nu een heel goede prognose <3

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:00

Goed om te horen gulpje dat het zo goed gaat met jullie paard. Ik heb me een beetje in de vitafloor verdiept en ik denk dat het heel goed zou kunnen hoor dat de gal door de plaat minder is geworden en de pees ook goed geneest.. Ik heb diverse mensen gesproken waaronder van bekende revalidatie centra die ook niet anders dan positieve ervaringen hebben. Ben benieuwd als wij de plaat op stal hebben of dit ook met onze pony gaat gebeuren. Veel succes en hopelijk gaat de vooruitgang zo door

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:12

Vitafloor heeft geen enkele wetenschappelijke onderbouwing. Als je hun website ziet en de indicaties moet je al een lichtje opgaan. Pezen genezen alleen dood belasting. Kijk de fysiologie nog maar eens na.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:15

Paard van mijn werk was ook al een lange tijd kreupel, dierenarts stelde toen ook stamcel injectie voor. Hij loopt nu weer goed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:24

...al ben ik persoonlijk geneigd om te denken dat een trilplaat een vorm van belasting van de spieren en pezen is.