Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:30

Op zich betekent dit dat ze minder pijn heeft- en dat is op zichzelf alleen maar fijn.
....maar ook een grote valkuil.
Een pees is pas - geleidelihk aan, stap voor stap opbouwen! - als een scan dit laat zien.
Soms is er weinig pijn, maar kan een pees 'nog niets' hebben qua belasting.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 11:44

Ik doe het zeker rustig aan!

Wat me wel opvalt is dat het rechterbeen (waar de blessure zit) altijd dun blijft. Door het baggerweer en de modderbende staat paard nu vaak stil te eten in haar schuilstal (betonnen vloer), haar linkerbeen verandert in een stalbeen terwijl haar rechter dun blijft, waaruit ik dan afleid dat de doorbloeding in dat been beter is.
Met de zalf heeft ze het wel gehad, huid schilfert nu ook. Gelukkig mogen we nu terug overgaan op de witte pilletjes, zodat de huid wat kan rusten.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:10

quarterH schreef:
Er is geen supplementje die een peesblessure gaat genezen helaas.... Het is veel tijd, of dure behandelingen (stamcel, enz ) en nog steeds veel tijd...
Die lazer heb ik nog niet van gehoord... Ken ook nog geen Dierenarts die het gebruikt... Wat is het precies?

Er zijn zeker dierenartsen die met deze laser werken. Op www.hplt.nl vind je info erover en dierenartsen even dierenfysiotherapeuten die ermee werken. Het is niet mijn site, maar bevat wel goede info. Bij vragen kunt u me mailen op info@dierfysio.nu

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 11:38

Even updaten.

Wat ben ik blij met de vorst! Geen modderbende en een mooie effen weide waar paard onbeperkt opkan. Ze heeft geen uitspattingen meer gehad.
Bij het hoeven krabben merk ik dat ze haar gezond achterbeen makkelijker en langer geeft, ze steunt dus zeker al meer en beter op haar rechterbeen.
Stappen is nog altijd niet zuiver, maar ze zakt niet meer of toch minder door het been. Dus langzaam en beetje verbetering (hout vasthouden!)

Ik heb me omni milk van phytonics aangeschaft om te gebruiken met het peescompositim. Iemand hiermee ervaring? Ik lees er wisselende ervaringen over.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 21:34

helaas is de vreugde precies maar van korte duur :(
Ze heeft vrijdag nogal wild gespeeld met onze shetlandpony (ze heeft nochtans maar een klein weitje), gevolg--> terug mank.
Ik hoop echt dat het nu niet weer 2 maand gaat duren voordat het terug pijnvrij is voor haar. Momenteel ontlast ze weer enorm veel.
Been is wel niet warm of dik. Je zou denken dat ze toch wel weet hoever ze mag gaan met spelen, blijkbaar niet grrrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:13

Fauvetje schreef:
helaas is de vreugde precies maar van korte duur :(
Ze heeft vrijdag nogal wild gespeeld met onze shetlandpony (ze heeft nochtans maar een klein weitje), gevolg--> terug mank.
Ik hoop echt dat het nu niet weer 2 maand gaat duren voordat het terug pijnvrij is voor haar. Momenteel ontlast ze weer enorm veel.
Been is wel niet warm of dik. Je zou denken dat ze toch wel weet hoever ze mag gaan met spelen, blijkbaar niet grrrr

Nope, dat snappen ze helaas niet. Die sukkels zijn niet zo zuinig op zichzelf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:32

Rot hoor!

Toen mijn paard een pees blessure had, heb ik een heel verhaal op de staldeur gehangen. Over dat ik blij was, dat ze geen pijn meer had, maar dat pezen nauwelijks zenuwen hebben.
....dat heeft jullie ook parten gespeeld : als het pijn gaat doen, is er al fikse schade.

En nog zo'n oliebol detail : een pees wordt weinig doorbloed, dus herstel duurt lang.
(Er zijn moderne methoden : prp, ultra kort geluid - dat verkort de tijd, maar het blijft langdurig.)

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:07

Geen idee of mijn antwoord al te laat is, maar ik ben fan van de rehab van de paardendrogist. Ik heb het mogen testen en er staat ook uitgebreid verslag op de site https://www.paardendrogist.nl/ervaringe ... tel=rehab- . Mijn paard had een peesblessure vorig jaar en heb dit als ondersteuning gegeven tijdens het opbouwen. Het was niet normaal hoe snel haar spieren sterker werden en heeft geen pas stijf of onregelmatig gelopen. Ik geef het nu standaard 4x per week 15 gr na de training voor pezen, gewrichten en spieren. Mooi product, maar helaas onwijs duur.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 09:45

Ik heb idd gekeken voor de rehab, maar heb het dan toch maar niet besteld vanwege de prijs.
Momenteel staat ze op gluco en msm en peescompositum van groene os.
Het manken is zo vaag... Ik weet niet of het stijfheid is of echt manken -zal eens een filmpje maken-.

Ze steunt wel volledig op het geblesseerde been, tijdens het wandelen is ze goed vooruit, in de wei maakt ze sprongen en gaat ze af en toe eens over de rooie. Ze is het ook overduidelijk beu dat ze in een postzegelwei staat zonder gras. In de paasvakantie gaan we een controle echo maken.

Ik dacht dat ik misschien een osteo of een chiropractor zou laten komen een week voor de echo, want vermoed dat ze haar lijf verkeerd belast ivm met het langdurig manken. De spieren in haar rechterbeen zijn wel echt verdwenen, aan de ene kant nog een redelijk stevige bips, de andere kant is blubberpudding.

Bikkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:34

Heb ook goede ervaringen met de rehab van de paardedrogist, wel duur maar uiteindelijk wel voordeliger en sneller hersteld.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 11:55

even een update:

Paard doet het goed, groen licht gekregen om terug te werken.
Momenteel wandelingen van max 10 km enkel stap en af en toe een klein drafje.
we willen opbouwen tot ca. 25-30 km en daarna zouden we weer les volgen en pistewerk doen.
Zware bodems zijn wel uit den boze.

Ik doe nu ook altijd de back on track beschermers aan tijdens het werk (tenzij het echt snikheet is buiten)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:16

Fijn om te lezen...!

En jij hebt er ook fiks wat tijd en moeite in gestopt: een wandeling van 10 kilometer is al gauw anderhalf uur.
Met resultaat...!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:18

Is dat geen Belgische wandeling? Oftewel, buitenrijden ( te paard)?

Fijn dat het tot nu toe zo goed gaat!