Wat is eerlijk voor mn pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:17

Nou, toevallig wilde ik daar ook iets over zeggen over die 'nekworm'

Ik heb het overzichtje gelezen en hij is eigenlijk begonnen met jeuk toen hij de laatste keer ontwormd toch?
Welk merk en voor hoveel kilo heb je toen gegeven.

Bij paarden geeft het binnen 48 uur na ontwormen vreselijk veel jeuk doordat die wormpjes afsterven.
dat artikel is erg duidelijk.
Weet je ook of het diertje al eerder ontwormd geweest is?
Maakt ook niet uit, je zou even moeten overleggen met je veearts of het kan dat hij nu nog een dosis krijgt, en zorg ervoor dat je wat overdoseerd,is beter in dit geval.

Kan zij dat ik iets gemist heb in de reacties hoor sorry,maar kijk dus of je nog een keer kan ontwormen, wel met een goed middel en
Doordat hij antibiotica heeft gehad zouden zijn darmen wat van slag kunnen zijn wat ook weer allergische reacties kan veroorzaken,

Luis hoeft niet besmettelijk te zijn trouwens, heb er 2 elke winter de een luis,de ander niks.

Edit, heb jij een uitslag zelf van het bloedondrzoek?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 23-12-16 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 23:18

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:20

Ik hdb er laatst ook nog een keer en ivermectine ingedrukt hoor toen die van mij ook nog erg stond te schuren,
dat is dan wel een eczemer en ook nog es allergisch voor graan en pollen :+

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 23:24

ellepel schreef:
Nou, toevallig wilde ik daar ook iets over zeggen over die 'nekworm'

Ik heb het overzichtje gelezen en hij is eigenlijk begonnen met jeuk toen hij de laatste keer ontwormd toch?
Welk merk en voor hoveel kilo heb je toen gegeven.

Bij paarden geeft het binnen 48 uur na ontwormen vreselijk veel jeuk doordat die wormpjes afsterven.
dat artikel is erg duidelijk.
Weet je ook of het diertje al eerder ontwormd geweest is?
Maakt ook niet uit, je zou even moeten overleggen met je veearts of het kan dat hij nu nog een dosis krijgt, en zorg ervoor dat je wat overdoseerd,is beter in dit geval.

Kan zij dat ik iets gemist heb in de reacties hoor sorry,maar kijk dus of je nog een keer kan ontwormen, wel met een goed middel en
Doordat hij antibiotica heeft gehad zouden zijn darmen wat van slag kunnen zijn wat ook weer allergische reacties kan veroorzaken,

Luis hoeft niet besmettelijk te zijn trouwens, heb er 2 elke winter de een luis,de ander niks.

Edit, heb jij een uitslag zelf van het bloedondrzoek?

ja dat lijkt er wel op indd.
uhm uit mn hoofd 300kg en gok pony zelf op 200kg volgens mij was het equest.
ja eerder ontwormd dat was rond ff wilde gok hoor aug 2015 dat was toen geloof ik spoelworm - equest -spoelworm(weet de naam van die niet meer)

cinniz123

Re: Wat is eerlijk voor mn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 23:27

andere was strongid-p pasta

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:34

Nadeel van strongid p is dat het niet werkt tegen ingekapselde larven van de bloedworm.
Nou ja weet je het is soms echt moeiljjk hoor om uit te zoeken wat er is en waar het van komt.
Kwa voeding in elk geval suikerarm, lucerne word afgeraden bij paarden met jeuk,
je hebt nu die vitalbix he, hou het daar op en goed hooi en kijk even aan.
Zou het diertje even van het gras houden, geen wortels appels of wat dan ook ook in elk geval een week of drie.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 23:44

ellepel schreef:
Nadeel van strongid p is dat het niet werkt tegen ingekapselde larven van de bloedworm.
Nou ja weet je het is soms echt moeiljjk hoor om uit te zoeken wat er is en waar het van komt.
Kwa voeding in elk geval suikerarm, lucerne word afgeraden bij paarden met jeuk,
je hebt nu die vitalbix he, hou het daar op en goed hooi en kijk even aan.
Zou het diertje even van het gras houden, geen wortels appels of wat dan ook ook in elk geval een week of drie.

en equest? want die heeft hij nu gehad.
maar heb wel t idee dat het verergerd is na die wormenkuur met dat verhaal heb ik ook de eerste keer de veearts gebeld dat ie zo'n opgezwollen hoofd had dat ik t idee had dat hij een allergische reactie had.
maar vandaag zei ze dan had hij echt niet nu nog zo'n extreme last moeten hebben.
ik denk wel dat ze meedenken maar ik denk ook dat hoe meer ik roep hoe meer ze denken jaja jij bent geen veearts.
misschien heb ik het helemaal mis hoor maar voor nu denk ik alleen een hoop dure veearts rekeningen maar verder komen doen we niet.
zo lastig.

dat van lucerne had ik ook gelezen en begrepen dus voor nu alleen hooi en vitalbix.
gras heeft hij momenteel niet dat was eind okt voor het laatst.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:17

Ik heb heel je topic gelezen. Ik heb een extreme eczemer. Heb ik nu 2 maanden zonder deken. De jeuktijd is echt voorbij. Maar als ik die plekken zo zie...ik had een pony met Luis. Had echt dezelfde plekken. Zag er zelfde uit. Ik heb paar keer gewassen net sebacil. Ik zeg of beestjes of een allergie

tessad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:38

Misschien toch goed om hem met ivermectine te laten inspuiten? Dit helpt tegen de nekworm én tegen eventuele luis. Bij mij. Paard was dit toen echt de enige oplossing. De luis ging anders niet weg... dit moet je dan wel weer herhalen na drie weken ivm nieuwe eitjes die weer uitkomen. Succes ermee!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 15:45

tessad schreef:
Misschien toch goed om hem met ivermectine te laten inspuiten? Dit helpt tegen de nekworm én tegen eventuele luis. Bij mij. Paard was dit toen echt de enige oplossing. De luis ging anders niet weg... dit moet je dan wel weer herhalen na drie weken ivm nieuwe eitjes die weer uitkomen. Succes ermee!

zit net worm ook boven in de staart?

luis denk ik echt niet en is ook zo goed als uitgesloten en gezien de jeuk op die 2 plekken en niet over het gehele lichaam.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:02

Heb het niet helemaal helder meer hoor, maar zou hij ook allergisch kunnen zijn voor een onderdeel in de ontwormingsspuit? Eerder had hij een prima manenbos, bij een eczemer zou je dit niet verwachten. Misschien is het een optie om bij schraalheid lijnzaadolie te voeren, dat zou niet veel kwaad moeten kunnen toch? Echt een knappe pony zeg, zonde om op te geven. Snap wel dat die jeuk je radeloos maakt, het is vreselijk om aan te zien, echt een lijdensweg. Ik hoop dat je eruit komt!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 16:23

ik heb werkelijk geen idee meer,ik haal me van alles in mn hoofd.
toevallig net een mail de deur uit gedaan naar de veearts dat het me toch niet lekker zit een diagnose zomereczeem en daarbij de foto's van 6okt en afgelopen donderdag en nogmaals vermeld dat de ellende is begonnen na het ontwormen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:28

Zomereczeem lijkt me echt stug. Ik heb twee erge eczemers gehad en beide hadden jeuk van april tot september/oktober, afhankelijk van het weer aan het begin en einde van het seizoen. Mocht het dat toch zijn: een eczeemdeken scheelt enorm!

tessad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:45

Volgens mij kan nekworm is sommige gevallen ook in de staart zitten. Omdat het na het ontwormen erger is geworden, zou het dat toch best kunnen zijn... Je kan natuurlijk ook ontwormen met een middel dat uit ivermectine bestaat. Als het dan erger wordt dan weet je genoeg!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 17:00

Ik kan nergens vinden met wat je moet ontwormen voor nekworm is dat ivermectine?
Ook gevraagd aan de veearts maar wellicht weet iemand hier het.

tessad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:53

Ja ivermectine! Maar de dierenarts kan het ook inspuiten, dit werkt effectiever en dat was bij mijn paard nodig om de luis echt te stoppen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:00

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:26

komt die nekworm voor in nederland?Ik heb er ooit iets over gelezen maar dat was in Amerika.
Je kunt er heel makkelijk achter komen of dit zomereczeem is door een eczeemdeken op te doen,met hals.Word de nek rustiger is dat het bewijs

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 20:55

Nou mijn ervaring is met een eczemer die zo extreem jeukt dat je eczeemdeken het niet overleeft.
Daarom gaat dat niet werken.
En zn gewone deken valt met flap flink over zn staart en deze schuurt hij ook gewoon en denk dat de knut daar niet helemaal onder kruipt om te steken??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:07

waar geen wil is,is ook geen weg

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:12

Zoals ik zei:ik heb twee eczemers gehad, waarvan de eerste bijna dertig jaar. Nooit jeuk gezien in december! Hooguit een keer schuren uit gewoonte. Maar dat doen mijn huidige, eczeemvrije paarden ook af en toe. Ik gok op een parasiet of een slecht werkende lever.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:24

geerke schreef:
waar geen wil is,is ook geen weg

Meerdere wegen die naar Rome leiden .... niet alleen de jouwe

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 21:29

Geerke jij hebt duidelijk geen extreme jeuker anders had je dat zelf wel ingezien.
Je hebt je punt gister al gemaakt.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 21:30

mysa schreef:
Zoals ik zei:ik heb twee eczemers gehad, waarvan de eerste bijna dertig jaar. Nooit jeuk gezien in december! Hooguit een keer schuren uit gewoonte. Maar dat doen mijn huidige, eczeemvrije paarden ook af en toe. Ik gok op een parasiet of een slecht werkende lever.

Zou heel goed kunnen,we blijven nog even doorzoeken.
Dank voor alle bruikbare tips.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:38

Zinkzalf.