Vertrouw nooit de uitslag van een mestonderzoek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:26

xyzutu2 schreef:
Mizora schreef:
Bij paarden vanaf 300kg en minimaal 9 maanden ontworm ik bij twijfel met equest pramox (lichter en/of jonger met equimax, die geef ik geen moxidectine).

Heb je het dan bij die 300 kilo over te lichte paarden, of ook over sletten en andere kleine pony's die nou eenmaal niet aan de 300 k komen?

Voor lintwormen geef je dan een dubbele dosering Pyrantel.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:26

Ivermectine inderdaad. Ik dacht ergens gezien te hebben dat de equest ook goed zou zijn tegen horzellarven maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:29

Helaas bij mijn paarden een fikse besmetting ontdekt door mestonderzoek te laten doen. staan nu dus goed onder controle bij de DA, begin feb de eerste spuit gegeven, begin maart de 2e om de uitgekomen eitjes nogmaals te behandelen en hopelijk dat ze dan worm vrij zijn, 4-6 weken na de 2e spuit worden ze weer onderzocht. en halverwege het seizoen weer (ik zit te twijfelen zelf het te gaan doen maar vind tot nu toe de totale investering nog wat veel dus moet er even over nadenken). Eind seizoen krijgen ze standaard equest pramox.

No_No

Re: Vertrouw nooit de uitslag van een mestonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:32

Waar ontworm je dan mee elise?
Wat rot dat er toch zo'n grote besmetting is gekomen..
Wat wil je zelf gaan doen? Het onderzoek? Is wel erg interessant!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:35

EliseXJoelle schreef:
Helaas bij mijn paarden een fikse besmetting ontdekt door mestonderzoek te laten doen. staan nu dus goed onder controle bij de DA, begin feb de eerste spuit gegeven, begin maart de 2e om de uitgekomen eitjes nogmaals te behandelen en hopelijk dat ze dan worm vrij zijn, 4-6 weken na de 2e spuit worden ze weer onderzocht. en halverwege het seizoen weer (ik zit te twijfelen zelf het te gaan doen maar vind tot nu toe de totale investering nog wat veel dus moet er even over nadenken). Eind seizoen krijgen ze standaard equest pramox.

hoe kwam dat?hoelang waren ze al niet meer ontwormd?
Ik weet niet om wat voor worm het gaat,maar doorgaans heb je in geval van bloedworm wel wat meer spuiten nodig om ze schoon te krijgen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:05

geerke schreef:
EliseXJoelle schreef:

Ik weet niet om wat voor worm het gaat,maar doorgaans heb je in geval van bloedworm wel wat meer spuiten nodig om ze schoon te krijgen.

Ik weet niet precies welke worm het is (heb een foto van de wormen die er uit kwamen. de DA zij dat het de grote strongolide ofzo waren).

Ze zijn in maart/april een keer ontwormd en eind oktober/begin november getest op lichte besmetting beide keren pramox gehad. Het bedrijf waar ik toen getest had had dacht ik aangegeven dat ze met 6 weken weer getest moesten worden maar als het dan vroor ik moest wachten. Toen vroor het dus (eind december) stom als ik was toen vergeten (ivm ik op vakantie was) en pas begin feb. laten testen (tegelijk met bloedonderzoek van 1 van de 2, die bleek bloedarmoede te hebben. preventief worden ze beide behandeld) nu test ik gewoon bij de DA en krijg daar ook zo spuiten mee na overleg en als ze de historie bekeken hebben (en hun adviseren in het najaar ook altijd een pramox (of vergelijkbare) kuur.

indien het mestonderzoek in april uitwijst dat ze nog niet worm vrij zijn gaat er na overleg met de DA nog een spuit in.

In maart/april en november hebben we na ontworming beide keren geen wormen terug gevonden de dagen daarna in de mest, nu in feb hebben we wél veel wormen terug gevonden de eerste dag.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:13

Rocamor schreef:
Wat bedoel je met een wormentest?

Wormeitelling doe ik het liefst als de drol ongeveer nog warm is.

Oke dank je wel. Dan wacht ik tot ik zie dat er wat geproduceert word. Hoef toch nooit erg lang te wachten, scheelt weer

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:13

No_No schreef:
Anke, een wormtest doe je niet met een emmer water. Dat is voor een zandtest.

Een eitelling doe je met de microscoop.

Oja is ook zo. Haalde het even door elkaar. Sorry :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:45

EliseXJoelle schreef:

Ik weet niet om wat voor worm het gaat,maar doorgaans heb je in geval van bloedworm wel wat meer spuiten nodig om ze schoon te krijgen.[/quote]

Ik weet niet precies welke worm het is (heb een foto van de wormen die er uit kwamen. de DA zij dat het de grote strongolide ofzo waren).

Ze zijn in maart/april een keer ontwormd en eind oktober/begin november getest op lichte besmetting beide keren pramox gehad. Het bedrijf waar ik toen getest had had dacht ik aangegeven dat ze met 6 weken weer getest moesten worden maar als het dan vroor ik moest wachten. Toen vroor het dus (eind december) stom als ik was toen vergeten (ivm ik op vakantie was) en pas begin feb. laten testen (tegelijk met bloedonderzoek van 1 van de 2, die bleek bloedarmoede te hebben. preventief worden ze beide behandeld) nu test ik gewoon bij de DA en krijg daar ook zo spuiten mee na overleg en als ze de historie bekeken hebben (en hun adviseren in het najaar ook altijd een pramox (of vergelijkbare) kuur.

indien het mestonderzoek in april uitwijst dat ze nog niet worm vrij zijn gaat er na overleg met de DA nog een spuit in.

In maart/april en november hebben we na ontworming beide keren geen wormen terug gevonden de dagen daarna in de mest, nu in feb hebben we wél veel wormen terug gevonden de eerste dag.[/quote]

moet je nagaan,in november dus nog ontwormd,en dan nu vol met wormen.En dan denk ik aan mensen die al jaren hun paard niet ontwormd hebben :7

Grote strongyliden komen in Nederland niet meer voor.Vermoed dat het de kleine waren...of woon je in Amerika?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:53

Tja, maar als je ontwormt, terwijl er niks valt te ontwormen, is het een nutteloze aanslag op de darmen en omgeving. Maar morgen kan die ze wel hebben, of iig de wormeneieren.

Mestonderzoek is een moment opname,vandaag wormvrij kan morgen anders zijn.
Je moet gewoon je paard in de gaten houden, aangezien preventief ontwormen niet kan.
En jonge dieren moet je extra in de gaten houden, omdat parasieten harder aanpakken.

In dit geval zou ik niet mestonderzoek de schuld er van geven maar de gebrekkige info van de dierenarts. En die zou ik zeker feedback hierover geven.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:02

geerke schreef:
EliseXJoelle schreef:

In maart/april en november hebben we na ontworming beide keren geen wormen terug gevonden de dagen daarna in de mest, nu in feb hebben we wél veel wormen terug gevonden de eerste dag.[/quote]

moet je nagaan,in november dus nog ontwormd,en dan nu vol met wormen.En dan denk ik aan mensen die al jaren hun paard niet ontwormd hebben :7

Grote strongyliden komen in Nederland niet meer voor.Vermoed dat het de kleine waren...of woon je in Amerika?[/quote]

nee ik woon gewoon in Nederland :D
we hopen dat het nu goed aangeslagen is, en dat ze er veel baar bij hebben. Ze waren ook niet mager of extreem futloos (alleen de mini maar daar twijfelde ik al langer over vandaar ook het bloedonderzoek)

Ook omdat ze nu behandeld worden voor bloedarmoede (mijn 2e pony behandelen kon geen kwaad en was goedkoper dan hem ook testen, van hem weet ik dat hij ooit bloedworm gehad heeft dus was de keus snel gemaakt hem ook het middel tegen bloedarmoede te geven) ze zijn een flink stuk actiever (ook blik in de ogen) vermoed dat ze beide dus wat te kort hadden en misschien ook wel om die reden dat de wormkuur niet aangeslagen was ofzo of niet voldoende ik weet het niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:03

bloedarmoede komt door bloedwormen,herstelt vanzelf weer als die dood zijn ;)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:07

geerke schreef:
bloedarmoede komt door bloedwormen,herstelt vanzelf weer als die dood zijn ;)

We weten niet zeker of het daar van komt. maar de shet zat flink laag en vond hem al een flinke tijd niet fijn ogen. Da moest toch komen voor enten dus gelijk mest mee gegeven en bloed laten prikken.
hoop dat dit de extra boost is die ze nodig hadden.
Shet heeft ook luis gehad, is daar al tijd vanaf gelukkig (pony is gevalletje gered uit de verkeerde handen)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:38

Ik zou als het wat warmer wordt 3 tot 4 weken na het ontwormen mestonderzoek laten doen, dan moeten ze volledig vrij zijn. Indien dat niet het geval is hebben ze last van resistentie en moeten ze 5 dagen achter elkaar met fenbendazol ontwormt worden.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:03

Mizora schreef:
Ik zou als het wat warmer wordt 3 tot 4 weken na het ontwormen mestonderzoek laten doen, dan moeten ze volledig vrij zijn. Indien dat niet het geval is hebben ze last van resistentie en moeten ze 5 dagen achter elkaar met fenbendazol ontwormt worden.

bedankt voor de tip!
Ze worden begin maart nog ontwormd en dan inderdaad 4 tot 6 weken daarna (afhankelijk van de temperatuur, mijn voorkeur geeft ook 4 weken om eerder te kunnen ingrijpen indien ze niet worm vrij zijn). van de 5 dagen achter elkaar met fenbendazol kende ik nog niet ga ik even onthouden en evt voorleggen aan de DA thnx!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:34

Ik zeg bewust 3 tot 4 weken omdat er tot nu toe een verkorte erp van 5 weken is gevonden maar nog niet korter dan dat. Eerder dan dat is dus waarschijnlijk van wormen die volledig niet besteden zijn.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:53

Mijn paard blijkt een flinke besmetting te hebben met bloedworm. Ze is nu ontwormd met Equest maar wat is het vervolg. Over 3 maanden een wormtelling of een aantal keren ontworpen met ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:27

Was ze het afgelopen kwartaal nog ontwormt tegen bloedworm of niet?

Zo ja, dan zou ik na 4 weken opnieuw mestonderzoek doen. Als ze dan weer/nog steeds bloedwormen heeft zou ik haar 5 dagen met fenbendazol ontwormen want dan is er resistentie.

Als ze langer geleden ontwormt is zou ik haar na 8 weken testen en bij meer dan 50 eieren per gram (epg staat op de telling) direct opnieuw ontwormen en anders na 13 weken nogmaals. En dan weer 8 weken na het ontwormen laten testen en als het vrij is na nog eens 8 weken weer testen.

De werking van moxidectine (en ivermectine) is helaas niet meer standaard 13 (resp. 8) weken. Vanaf 5 weken zijn er al de eerste eieren gevonden. Wacht je zonder te testen tot 13 weken dan kunnen er dus al weer een heleboel eieren geproduceerd zijn.

Om resistentie te testen moet je voor de verwachte eerste eieren testen en dus zit je dan op 4 weken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:40

Billy20 schreef:
Mijn paard blijkt een flinke besmetting te hebben met bloedworm. Ze is nu ontwormd met Equest maar wat is het vervolg. Over 3 maanden een wormtelling of een aantal keren ontworpen met ?

wat vervelend!Wanneer was ze voor het laatst ontwormd?
Mijn ervaring is,dat je van bloedwormen niet in 1x af bent.Zelfs niet met moxidectine.
Eitelling geloof ik niet in,ik heb toen mijn nieuwe paardje vaak ontwormd,nu is hij schoon.
Gewoon per werkzame stof de duur van werkzaamheid in de gaten houden.
Pyrantel werkt niet zo goed tegen bloedworm.
De werkzaamheid van ivermectine is 8 weken....

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:14

Uit de telling kwam een lichte besmetting maar tussen de telling en de kuur vond ik al larven van bloedwormen in de mest. Na de kuur weer en behoorlijk veel ook. De telling was dus niet helemaal representatief. Ben ik nu na ontworpen van de wormen af of moet ik nogmaals ontworpen. In het najaar heeft ze de Equimax gehad.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:07

Ook ivermectine werkt niet meer standaard 8 weken. Vanaf 5 weken worden er soms eitjes gevonden.

Als je dan pas weer na 8 of zelfs 13 (bij moxidectine) weken ontwormt heeft je paard zich al weer flink door kunnen smetten. In principe zou een paard 8 weken na ivermectine vrijwel eivrij moeten zijn (voor mij persoonlijk is dat maximaal 75epg) en anders de volgende keer eerder ontwormen. Daarnaast uiteraard zo min mogelijk met eigen mest in aanraking laten komen. Dus minimaal eenmaal daags mesten, geen hooi van de grond, als ze stro eet een andere bodembedekking en sowieso een dikke laag.

Hoezoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:51

Ik meld mij ook even! Ik vertrouw de mestonderzoeken net zo goed als jullie :Y)

Ik zou mijn paard dus ook graag preventief willen ontwormen volgens schema. Ik krijg alleen geen wormenkuren mee.. Verschillende dierenartsen benaderd maar ze doen het echt niet! Zou iemand dit met mij samen willen doen? Het schema delen en zodra er een wormenkuur nodig is die dan opsturen? Ik betaal dan natuurlijk gewoon maar ik kom gewoon niet aan wormenkuren zonder onderzoek. :D

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:11

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 12:15

Als ik er niet met 1x moxidectine vanaf ben, na hoeveel weken moet ik dan weer ontworpen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 12:53

Billy20 schreef:
Als ik er niet met 1x moxidectine vanaf ben, na hoeveel weken moet ik dan weer ontworpen?

zoals ik al eerder schreef....moxidectine is een bepaalde tijd werkzaam,is die tijd verlopen weer ontwormen...