De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 18:13

Haha dat is echt Mick he :') Laat altijd even weten dat m er is :D
Maar hoor net dat mijn dame vannacht ook op pad gegaan is! Dat verklaard haar warme hoefjes daarstraks (ppid, IR en hb pony).

Er was geen dierenarts helaas dus weet niet precies wat ze m gegeven hebben in het masker. Zoutoplossing iig en verder geen idee. Hij kreeg ook iets van anti schimmel ofzo.

Tancreda jij kunt denk ik wel objectief kijken. Vond je Mick mager afgelopen weekend dat je opgevallen is?

ik ben achteraf idd blij dat ik gegaan ben ook voor mijn eigen gemoedsrust haha.

Voor nu maar weer even afwachten :)

Tancreda4

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:25

Hij is niet vol, maar ik vond hem niet te mager. Je ziet wel dat hij wat heeft ingeleverd qua spieren en vulling. Maar dat is logisch met lang stilstaan en toch het wat ziek zijn, ook met de wormen. Maar te mager nog niet.

verder heb ik ook je omgeving gezien en betreft stof zou dat minimaal moeten zijn. Ik weet niet of je normaal wel bodembedekking in de stallen had? Maar ze staan buiten, veel frisse lucht, voordroog en stro of hooi. Maar blijft soms lastig. Wiet zeiden ze ook hoogstwaarschijnlijk stof allergie. Maar ze werd met 24/7 land en zonder hooi , en absoluut ook niet naar binnen om even op stal te zetten of te poetsen,m aar ales buiten, toch weer voller met slijm helaas. Dus mogelijk een andere prikkel die voor de slijmreactie zorgt.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 10:30

Wellicht omdat ik ze iedere dag zie is het voor mij moeilijker te zien?

Dit was op 5 april:
Afbeelding
Voor mijn gevoel totaal niet mager maar nu ik wat beter kijk lijkt het ook echt op een wormen buikje. Maar gezien ik er van overtuigd was dat ze weg waren dacht ik dat het normaal gevuld buikje was..

Voorheen hadden we wat stro liggen in de stallen maar nu al meer dan een jaar alleen de rubber matten.

ik denk zelf ook dat het deels een andere prikkel is. Echter had Mick volgens mij lang niet zoveel slijm als wiet ...

We horen het dinsdag wel neem ik aan. Gezien maandag een feestdag is.

Waar ik wel een beetje van baal 3 dagen weekend er tussen. Heb geen idee wat het met de kosten gaan doen maar mijn God ik hoop dat ik het kan betalen :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:30

Ondanks de feestdag zullen ze gewoon verder gaan met de behandelingen, dat stopt gelukkig niet. Ben benieuwd naar dinsdag. Hoop ook dat de kosten wat meevallen... :(:)

Wiet ziet idd echt vol, mick zo te horen niet. Hoop dat ze iets vinden.

k vind hem niet te dun. Op de kliniek foto mag er wel meer in zijn buikje, maar dat komt ook door stress.

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:01

Net het hele verhaal gelezen, ik hoop dat hij snel weer een beetje opknapt!
Blijft zo lastig met ziekteverschijnselen waarvan de DA ze niet kan plaatsen.
Lijkt er op dat ze in België een stuk meer ervaring hebben kwa longproblemen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:51

Op het bordje staat flixotide, dat is een ontstekingsremmend pufje wat ze verdampen met het masker.
Kan zijn dat er ook flixotide vloeistof is hoor, maar dat is het middel dus.
Mijn pony heeft het gekregen omdat hij hoestte van zijn allergie toen.
Gelukkig niet meer nodig, maar het werkt bij mijn pony super!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 17:55

Idd nu lees ik het ook ja!
Dat heeft hij al gehad ... -O-
Weken aan een stuk dat staat ook in het da rapport wat ik gestuurd heb..

Deed geen drol.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:16

Is het toen ook verneveld gegeven? Dat scheelt misschien wel hoor, dan werkt het misschien directer. Ik hoop het voor je, het is zo naar als ze last hebben en niets verlicht het goed.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 18:23

Ik heb het toen met behulp van mijn eigen voorzetkamer kamer in z'n neus gespoten :D
Werkt volgens mij niet heel gek veel anders?

Enkel verschil dat hij nu ook zoutoplossing ed bij krijgt.
Laatst bijgewerkt door Saul op 30-04-17 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:23

Miss andere manier van toedienen idd. Flixotide had hier ook geen effect, maar kwam omdat paard met ding op z'n neus heel oppervlakkig ging ademen en t dus gewoon niet diep genoeg in de longen kwam waar t moest zijn. Heb het bij hem gelukkig anders kunnen oplossen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 18:25

Dat idee kreeg ik toentertijd niet, hij liet het (na een tijdje) goed toe. Een neusgat dichthouden en spuiten maar, hij ademde toen eigenlijk normaal..

Maargoed wellicht werkt het zo wel (laten we het hopen) en hoef ik enkel een masker aan te schaffen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:38

Met vernevelen komt het mogelijk dieper.
flixotide heeft bij vos ook geen werelden verzet helaas maar heb het nooit verneveld

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:08

Bietenpulp heeft pectine ( als ik me het goed herinner) wat goed is voor de darmen.
Als je alleen rubber matten hebt liggen heb je dan geen "ammoniak/urinelucht" in de stallen waar je paard gevoelig voor kan zijn.Ammoniak is wel slecht voor de luchtwegen. Ben wel eens op stallen geweet met alleen rubbermatten en die hadden dat wel maar de ene plek is de andere niet.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 05:18

Het ruikt niet naar ammoniak bij ons in de stallen. Geloof me ik ken de geur van ammoniak heel erg goed helaas :P.
Die van mij plassen sowieso eigenlijk amper binnen.

Overigens staat er wel op de planning om deze zomer alle matten er uit te halen en het dan schoon te maken.

Maar het is idd zeker slecht voor de luchtwegen.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 11:26

Weet je weer wat meer TS, Hoe gaat het?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 11:34

Ik duim nog door dat je snel iets positiefs te horen krijgt :(:)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 19:14

Wat lief van jullie!!!

Gister helemaal niks gehoord en daar baalde ik van, vanmiddag om 12 uur nog niks dus even gebeld maar er was niemand beschikbaar.
Eind van de middag gelukkig toch wat gehoord!

Hij mag morgen naar huis!! *\o/*

Helaas is het probleem toch wel de vernauwing in de luchtpijp en is daar niets aan te doen. Echter gaf de DA aan dat dit niet voor problemen hoefde te zorgen. Het gaat om millimeters dus het is niet alsof hij door een rietje ademt. Maar in combinatie met de rommel in zijn diepere luchtwegen is het dubbel op.
De vernauwing die dus vaak bij shetlanders voor komt moet wel in de gaten gehouden worden, deze kan namelijk "groeien" dus moet hem jaarlijks laten checken. Geen probleem hoor dat doe ik met liefde en plezier nog 10tallen jaren :Y) Ok das mss wel heel erg optimistisch :D

Ik moet hem nu voor sowieso 6 weken iedere dag een kwartier ongeveer aan het masker zetten om te vernevelen. Ook krijgt hij voor de darmflora een ander dieet.
De precieze ins en outs zal ik morgen wel horen denk ik.

Verder moet ik nog steeds al het stof vermijden.
Echter net nu besluit mijn vriend zn oom dat hij wil dat zijn 3 pony's geen voordroog meer krijgen maar hooi -O- ( en wat voor hooi ik krijg het er zelf benauwd van .....)
Dus morgen mijn 2 stallen maar even dicht timmeren gezien het 5 stallen tegen elkaar aan zijn.
Mijn pony's staan naast de 3 en niet erbij gelukkig.

Verder zat ik te bedenken is het een idee om buiten op de paddock een grote bak te zetten en ze onbeperkt voordroog te geven? Of is dat te veel van het goede? Zit namelijk ook met mijn PPID, IR en HB merrie.. weet niet of dat goed zal gaan?
Het is overigens geen heel erg nat voordroog, het lijkt meer op hooi maar dan een heel klein beetje vochtig en totaal niet stoffig.

Al met al toch nog een beetje hoop, al heb ik wel gemixte gevoelens om heel eerlijk te zijn.

Goed eerst maar even alles laten bezinken denk ik :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:10

Wat fijn dat hij morgen naar huis mag! Ik hoop voor je dat het vernevelen helpt om de diepere luchtwegen schoon te krijgen!
Ik zou denk ik oppassen met onbeperkt voordroog voeren met het oog op je andere pony. Ik ben wel benieuwd wat voor dieet hij gaat krijgen voor zijn darmen, maar dat zal je morgen vast ook wel weten.
Succes met ophalen, wat zullen ze blij zijn als ze elkaar weer zien!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:49

Fijn dat hij naar huis mag. Reageer morgen even uitgebreider

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:03

Het niet direct iets horen is wel een ding daar, terwijl ik nadat hij thuis was en ik een vraag had keurig werd teruggebeld. Krijg je het masker mee voor die 6 weken? Toevallig hebben ze het in het topic hoestende paarden nu ook over de maskers pagina 126 [MD] [CENTRAAL] hoestende paarden En Tancreda weet er ook alles van :o .

Stof mijden is zo makkelijk gezegd -O- , maar zou zeker alles nat voeren, ik heb naast een hooi stomer op mijn kruiwagen van dat stijve tuingaas een soort bak gemaakt. Daar schud ik het na het stomen nog in uit en voor 1 pony spuit ik het dan nog even nat, lekt de rommel mooi onderin de kruiwagen.
Met je merrie zou ik oppassen met onbeperkt voordroog, en ook dat is stoffig met schimmelsporen. Ik voer aan 2 jonge pony's van die kleine kuilbaaltjes van Horse dinner, stik duur en ook niet altijd een mooie kwaliteit.
Begrijp je gemengde gevoelens :(:) , maar hoop dat het masker goed gaat werken en het slijm lekker loshoud.
Veel succes met het halen en wat zullen die 2 blij zijn met elkaar.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:38

Moet je pony op stal of kan hij ook gewoon 24 uur buiten? Daarmee vermijd je ook dampen en stof en staat je pony heerlijk in de frisse lucht.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 21:57

Zo wat een dag wat een dag.
Zal morgen even uitgebreid reageren.

Het wordt nog een pittige opgave.

Maar mijn merrie was door het dolle heen dat de baas weer thuis was :D

Afbeelding

Pony's staan 24/7 buiten met open stal waar rubber matten liggen zonder verdere bodem bedekking.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:01

Heerlijke foto, kom eerst maar even bij vh enerverend dagje :(:)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 18:59

En of het een enerverende dag was!

Eenmaal aangekomen in Moerbeke natuurlijk direct naar Mick, die geen geluidje maakte.. Hij keek mij aan, deed zijn oren naar achter en draaide weg. Apenkop, hij dacht zeker pff jij maat mij hier toch weer achter :')

Goed tijd voor uitleg.
Keurige uitleg overigens waar echt de tijd voor genomen werd! We moesten er echt bij gaan zitten. Ze heeft me de vernauwing van de luchtpijp laten zien. Die is best significant, het diepste deel scheelt 6 mm. Het lastige is echter dat het niet net als bij Shetlanders een afplatting van de luchtpijp is, het zit hem bij Mick in de ligamenten. Dit maakt het lastig, het is iets wat niet veel voor komt en ze dus ook nog niet heel veel van weten.
In feite is het een soort slijtage van het kraakbeen in de luchtpijp. Zijn luchtpijp is op 80cm diepte een beetje golfig ipv netjes recht. Dit was overigens "prachtig" te zien op de endoscopie en op de foto...
Hoewel dit een probleem is is er nog een tweede, namelijk een chronische ontsteking in de diepere luchtwegen, het staat opzich los van elkaar maar verslechterd elkaar wel.
Doordat de darmflora niet op orde is, is hij vatbaarder voor en de wormen en de infecties in de longen.

De luchtpijp is helaas niets aan te doen, het is mogelijk een stand in de luchtpijp te zetten echter in combinatie met Mick zijn chronische longinfectie is dit af te raden vanwege het slijm wat er door moet.

Hoe snel de luchtpijp verder inzakt dat is niet duidelijk helaas, daarvoor weten ze te weinig af van deze aandoening. Heb nu het advies gekregen hem jaarlijks te scopen dus dat gaan we zeker doen!

Voor de chronische luchtweg infectie zijn we nu aan het vernevelen met Combivent, Flixotide en zoutoplossing. Dit lijkt heel effectief, meneer is nu al een stuk stiller. We gaan dit de komende 6 weken 2x per dag doen.

Voor zijn darmflora heeft hij een compleet nieuw dieet gekregen, en de wormen daar hebben we een schema voor gekregen waar we niet van af mogen wijken.

Al met al, nog altijd heel dubbel. De vraag rest mij nog hoe lang kunnen we verder, hoe snel zakt die luchtpijp in. Helaas zullen we dit niet weten en is het afwachten. Zijn longen blijven slecht, maar hiervoor doen we in elk geval 6 weken vernevelen en denk ik er om om zelf een apparaat aan te schaffen om in de toekomst toch te kunnen blijven vernevelen.

Qua voer krijgt hij een rantsoen waar je U tegen zegt :').

Ons (voer)schema voor de komende 6 weken is als volgt:

5.00 u: vernevelen, 0,5kg bietenpulp, 0,25kg luzerne, 1kg agrobs, 0,5kg fibre force, 2 schepjes yea sacc (supplement), 25 ML combi Gold (supplement) en 100 gram psyllium en 1 kg voordroog.

12:00 u: 1 kg voordroog

15:00-15:30 u: Vernevelen.

17:00/18:00 u: 1kg agrobs, 0,5kg bietenpulp, 0,25kg luzerne, 0,5kg fibre force, 75ML lijnzaadolie, 2 schepjes yea sacc en 0,5kg voordroog.

22:00 u: 1,5kg voordroog.

De tijden zijn niet ideaal dat weet ik, maargoed ik zit ook met mijn werk en dan zijn de mogelijkheden beperkt helaas.

Mocht het nu de goede kant op gaan met alles dan zit er zelfs een kansje in dat hij weer licht aan het werk mag, maargoed daar vestig ik mezelf maar niet te veel op. Ben allang blij dat hij een paardwaardig en pijnvrij bestaan kan hebben :). Hij ademt dus nog niet door een rietje zeg maar, dit is prima te doen en moet het zelf in de gaten houden. Ze zegt me jij als eigenaar weet het beste hoe je pony zich voelt, let er alleen wel op zegt ze dat het een karakter paardje is en hij niet gauw iets aan zal geven.
Goh .. Knuppel dat het is :Y).
Ook precies de reden overigens waarom ik destijds verder gedokterd heb ondanks dat de DA vertelde dat het niets ernstigs was.

Na de uitleg terug richting Mick die zich besefte dat we er nog waren en zijn longen uit zijn lijf gilde :D.
Hij ging bijna in draf de trailer op! (Lees: in Utrecht hebben we m nog met een aantal man er letterlijk in moeten tillen omdat hij niet wilde).

Al met al, veel ribjes kwijt, maar ontzettend blij dat ik naar Moerbeke gegaan ben. Dus super ontzettend bedankt voor deze grandioze tip!!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:42

Iig dus wel een aanrader die kliniek! Fijn dat ze zo uitgebreid gekeken hebben en je voorlopig met dit toch wel pittige schema voort kunt! Houd je ons op de hoogte?

En super fijn dat ie weer thuis is!