wormen wormen en wormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

connie64

Re: wormen wormen en wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 22:39

daarom ontworm ik iedere 3 weken,meen hiervoor te lezen dat dat niet de bedoeling is maar volgens da komen na 3 weken de eerste eitjes weer uit...dus volg ik zijn advies op.
dit keer dus enorm veel dode wormen eruit en zoals ik meen geerke al zei,naam van laatste product vragen en dit over 3 weken weer geven met dubbele dosis.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:50

Ja, dat laatste product zou ik inderdaad nog een keer gebruiken, maar als het Equest of Equest Pramox was moet je geen dubbele dosis gaan geven hoor! Dat is gevaarlijk. De kans is groot dat jouw besmette paard ook een slechte start heeft gehad en daardoor veel gevoeliger is gebleven voor spoelwormen dan de andere twee die er lopen. Ook kan het zijn dat om wat voor reden dan ook zijn weerstand nog steeds lager is dan bij de andere paarden, waardoor hij bij het minste geringste weer een besmetting lijkt op te lopen.

Hoop dat je het opgelost krijgt hoor, het is balen dat hij er zo lang last van heeft!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 23:15

juist jet dat gevoel heb ik dus ook,dat hij er heel gevoelig voor is en tja ga maar eens uitvogelen waar dat vandaag komt.....
laatste middel was zeker geen equest,morgen weet ik naam van laatste kuur.
dank je voor medeleven!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:16

connie64 schreef:
nogmaals 100%spoel
echt waar spoelwormen!!!!
Ik gaf als antwoord dat hij er van buiten goed uitziet omdat daar naar gevraagd werd in eerder post alsemgeest ;)

Heb nu 4 verschillende merken kuren gegeven,volgens mij heeft da niet eens iets anders dan deze.

Da is ook zeer verbaasd over deze leeftijd en zo n langdurige wormenbesmetting,vandaar mijn vraag of iemand anders dit herkent en wat je eraan gedaan hebt?

Mijn merrie van toen 19 had er opeens ook enorm last van. Opgelopen door veulens die ze hadden en die in dezelfde paddock als zij stonden.
Ook grote hoeveelheden in de mest, je zag ze zo krioelen. Volgens mij hebben wij het toen met twee hoge doseringen van verschillende wormkuren onder controle gekregen. Ze schuurde daardoor wel haar kont kapot en dat duurde langer om weer mooi genezen te krijgen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 23:21

hm dat is dus ook flink aan de leeftijd simodi.
paard met besmetting en het jonge ding van 2 staan gescheiden in paddock dus daar kan al geen besmetting van zijn.
Ik ben nu al een half jaar aan t ontwormen en zie wat er nu nog steeds uitkomt,bij jou krioelden ze,bij mij zijn ze dood.

de 2 hoge doseringen fase zijn we al gepasseerd.

wel fijn dat jouwe er van af is!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:46

Connie het is zeker te lezen dat je zeer begaan bent. Het was ook geen kritiek.
Ik zou toch stoppen met de muesli en Appels. Zit er melasse over de lucerne?
Pro-Biotica en anti parasitaire kruiden zal ik direct toevoegen.

Niet ieder paard is gelijk. En je stelt de juiste vraag: waarom hij?
Wat is er met zijn buik? Maag? Darmen? Afweer?
Is er al een bloedje getrokken? Uitgebreid bloedbeeld incl vitaminen etc. Hoe mest hij?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:33

Bij een buurpaard heb ik jaren terug gezien dat ontwormen in eerste instantie ook niet werkte. Althans na elke kuur bleven ze maar komen.
Uiteindelijk bleek dat ze allemaal kluwens ( bollen) bloedworm in haar paard had zitten.
Het waren net een soort van ballen. De buitenste bloedwormen werden steeds gepakt door de wormkuren maar binnenin die wormballen kwam de kuur kennelijk niet. Ik weet niet meer welke kuur er uiteindelijk gebruikt is maar het paard mestte daarna alleen maar puur ballen rode bloedworm.

Ik vraag me af of iets dergelijks misschien ook zou kunnen met spoelwormen?
Dat de hoeveelheid spoelwormen dus zo veel is en dat ze zo dicht opeen gepakt zitten in de darmen dat alleen de buitenste spoelwormen steeds gepakt worden door een wormkuur.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:58

Idd HennyW daarom zou ik voorzichtig zijn met extreem ontwormen, Als die krengen allemaal tegelijk kapot gaan kan het paard verstopping krijgen of misschien zelfs een darmruptuur, spoelwormen zijn flinke jongens.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 11:39

nu sinds vrijdagmiddag schone mest.niets meer te zien.
per saldo van de panacur (dat was de laatste kuur)een goede 100 wormen afgekomen.
In overleg met da over 3 weken weer een hele spuit panacur erin,is dus bijna dubbele dosis.

Dan kijken wat er uit komt en eventueel verdere stappen ondernemen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:37

Al een stap in de goede richting dat de mest nu schoon is :j
Wat Panacur betreft, is hier de normale gang van zaken dat dit 5 dagen na elkaar gegeven wordt. Dus ik snap niet zo goed wat je DA bedoelt met een hele spuit = dubbele dosis ? :?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:06

Ik gok qua gewicht?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:39

Mijn ranke NRPS merrie van net 150 weegt al 500 kilo (is gewogen) dus dubbele dosis lijkt me iets overtrokken. Er van uit gaande dat die van TS ook zo iets weegt zou het dus ongeveer een halve dosis extra zijn

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:22

Als je op http://www.parasietenwijzer.nl kijkt, dan start en onder wormmiddelen, zie je dat benzimidazolen (bv fenbendazole, het bestandsdeel van Panacur) als enige werkzaam zijn tegen zowel volwassen wormen, als larven, als eitjes. Ik weet niet of je al eerder ontwormd hebt met Panacur?

Hier kun je ook tips vinden om herbesmetting te voorkomen! En kun je zien wanneer het beste moment is om van weide te wisselen, etc. Hele handige site!

De vijfdaagse Panacur is bij mijn weten meer voor Strongyliden. Het klopt dat eenmalig Panacur weinig-een effect heeft op de larvale stadia van de Strongyliden, dus vandaar 5 dagen. Lijkt me dus in jouw geval (nog) niet nodig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:34

TS in jouw geval lijkt het mij niet onbelangrijk om datum,dosering en werkzame stof gewoon ergens op te schrijven.En ook het resultaat.Vermoedelijk heb je vaak ontwormd met iets waar de wormen resistent tegen zijn.Aangezien een herbesmetting zo goed als onmogelijk is.
Dus schuif dat vertrouwen in je dierenarts maar aan de kant.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 18:43

ik houd precies bij hoe en wanneer ik hem ontwormd heb.
van alledrie uiteraard maar het gaat me nu om hem.
Ik heb een pony van 470 kilo en over 3 weken gaat hij wederom panacur krijgen.1 zo n spuit is bedoeld voor ik meen 800 of 900 kilo en die krijgt hij dus in zn geheel.

Ik schuif het vertrouwen in da zeker niet aan de kant,waarom zou ik?Beste man denkt echt wel mee hoor.

Bij de andere kuren kwamen er iedere keer maar 1-5 wormen mee en deze keer na panacur dus zo vreselijk veel.

Blijkbaar dus resistant tegen alle andere middelen.

Mijn pony komt uit Argentinië en is zeer waarschijnlijk jaren lang niet goed genoeg ontwomd geweest en is er nu dus blijkbaar heel gevoelig op.

Er hoeft eigenlijk maar 1 eitje achter te blijven en ze groeien in grote getale bij hem.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:48

Is het dan geen optie om toch die Panacur over 5 dagen te geven, maar dan elke dag gewoon voor zijn gewicht ? Blijkbaar is er dus toch reactie op die Panacur. Is ook helemaal niet zo heavy, nog nooit ééntje gehoord die er ziek van geworden is.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 18:59

er komen nu geen wormen meer uit Pandora dus waarom dan een kuur erin doen,5 dagen achter elkaar?

ow ja en nog bericht gehad van het woud; u bent geen geregistreerde klant bij ons dus wij helpen u niet verder.

Heel vriendelijk }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:08

Ooooh echt? Dat is inderdaad bijzonder vriendelijk :D , zo ga je natuurlijk ook nooit klant worden.....

Wat een ezels!

Fijn dat er nu in ieder geval geen wormen meer uitgescheiden worden. Hopelijk is het straks helemaal opgelost +:)+ .
Ben erg benieuwd of er over 3 weken nog wormen uit komen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:15

Ik bedoelde binnen 3 weken, dus bij de volgende ontworming :)

Sympathieke lui daar bij het Woud :+

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:50

connie64 schreef:
er komen nu geen wormen meer uit Pandora dus waarom dan een kuur erin doen,5 dagen achter elkaar?

Nee er komen geen wormen meer uit maar wie zegt dat ze er niet nog zitten. Alleen de wormen die dood gegaan zijn door de laatste kuur zijn er uit gekomen. De wormen die net niet dood gegaan zijn krijgen zo de kans om aan te sterken en zich weer te vermenigvuldigen. Als je snel weer een kuur geeft heb je kans dat je ze de genadeklap toedeelt

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 21:17

Yess paard is schoon, dat is te zeggen in mest is geen eitje gevonden en al helemaal geen worm!

pfff ben zeer opgelucht!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:52

Fijn dat het nu goed lijkt te zijn, maar let op.
Wanneer het van het voorjaar weer warmer dan 10°C wordt opnieuw testen. Onder de 10°C stoppen wormen namelijk met eieren leggen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 21:54

uiteraard, wij zijn er altijd erg alert op!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:10

Mizora schreef:
Fijn dat het nu goed lijkt te zijn, maar let op.
Wanneer het van het voorjaar weer warmer dan 10°C wordt opnieuw testen. Onder de 10°C stoppen wormen namelijk met eieren leggen.

Echt?Ze zitten toch in een paard van 37 graden?Of bedoel je dat niet?

Wat fijn TS dat je paardje eindelijk schoon is!Merk je iets aan zijn gedrag?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:16

Ja, er blijkt werkelijk een met de buitentemperatuur gerelateerde eieruitscheiding van wormen te zijn waardoor mestonderzoek in de koude periode onbetrouwbaar is. Hoe dat kan weet ik niet, maar voor mij een reden om dit sterk in de gaten te houden bij een paard dat met een wormprobleem de winter in gaat en ook de reden dat bij mij paarden in de winter preventief een wormenkuur krijgen (equest pramox of equimax, afhankelijk van hun gewicht).