Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LadyMadonna schreef:Er ontstaat nu een hele lijst, maar zijn dit meningen of wetenschappelijke feiten?
Als ik een keer een goud met paarse stippenpaard met artrose heb gehad, wil dat niet zeggen dat dat een (erfelijk) defect binnen het ras is....
troi schreef:Overigens mis ik bij de kleuren nog zilver die geassocieerd is met oogproblemen (waaronder cystes in de oogbol) waarbij zowel hetero- als homozygoten problemen ondervinden maar homozygoot zilver echt ernstige oogproblemen oplevert.
Referentie: Ségard EM, Depecker MC, Lang J, Gemperli A, Cadoré JL; Ultrasonographic features of PMEL17 (Silver) mutant gene-associated multiple congenital ocular anomalies (MCOA) in Comtois and Rocky Mountain horses. In: Vet Ophthalmol. 2013
Coloured schreef:troi schreef:Overigens mis ik bij de kleuren nog zilver die geassocieerd is met oogproblemen (waaronder cystes in de oogbol) waarbij zowel hetero- als homozygoten problemen ondervinden maar homozygoot zilver echt ernstige oogproblemen oplevert.
Referentie: Ségard EM, Depecker MC, Lang J, Gemperli A, Cadoré JL; Ultrasonographic features of PMEL17 (Silver) mutant gene-associated multiple congenital ocular anomalies (MCOA) in Comtois and Rocky Mountain horses. In: Vet Ophthalmol. 2013
En ook bij de silvers heb je diverse vormen van silver waarbij je bijvoorbeeld bij het silver dat in de KWPN-lijnen voorkomt geen oogproblemen hebt.
xyzutu2 schreef:Zilver paarden met roze oogleden zullen altijd dezelfde oog-gezondheidrisico's lopen als alle andere paarden met roze oogleden.
RianneH schreef:Wat betreft eczeem, die kan ook wel toegevoegd worden aan de Ijslanders. De vraag is of het puur genetisch is of dat het aan de totaal andere omstandigheden van houden hier in NL vs Ijsland ligt..
Verder vind ik het wel een interessant lijstje die de versplinterde informatie samenbrengt!
Ibbel schreef:Er is nog DSLD (Degenerative suspensory ligament desmitis), tegenwoordig ESPA genoemd (Equine Systemic Proteoglycan Accumulation). Komt vooral voor bij Paso's (zowel de Peruaanse als de Fino), maar ook bij Friezen. Las hierboven iets over zwakkere banden en pezen bij Friezen, dat is dus vermoedelijk dit. Heel veel artsen kennen de aandoening niet of nauwelijks!
Is erfelijk, maar er is (nog) geen test voor, omdat er meerdere genen bij betrokken zijn.
\Citaat:Want hoeveel van de Nederlandse Connemara-kopers wist bij aankoop dat hun pony een grote kans had om van actieve HWSD last te krijgen?
Punz schreef:Hier heb je je feiten niet helemaal goed xyzutu2. Het percentage lijders valt op zich nog mee.
De kans om een Europees gefokte pony met HWSD te kopen is klein simpelweg omdat de aandoening zo ernstig is dat de lijders vaak al op jonge leeftijd geëuthanseerd moeten worden.
xyzutu2 schreef:Edit: http://www.thehorse.com/articles/22319/ ... tion-found
In dezelfde link staat trouwens ook een link naar een onderzoek waaruit blijkt dat Appaloosa's die homozygoot panterbont zijn in 100% van de gevallen lijden aan nachtblindheid/CSNB. Dat vind ik wel belangrijke statistieken.
Rofah schreef:OLWS komt volgens genoemd artikel ook voor bij quarters, Amerikaanse mini's en half arabieren.
Denk dat dit topic weinig baat heeft van 'maar ik ken een aantal die zus of zo hebben'. Ik ken een aantal paarden met slechte hoeven maar dat betekend niet per definitie dat het aan het ras ligt.
Overigens staat hoefbevangenheid nu bij de haflinger nog als een op zichzelf staande ziekte terwijl dit (bewezen) een gevolg is. Bij rustieke paarden staat het er al beter. Ik zal morgen eens een link opzoeken daarover
mooney schreef:Er staat dat dieren die homozygoot zijn voor LP lijden aan CSNB. Dat zijn fewspots en snowcaps, met panterbont heeft het niets te maken.
Ik snap de verwarring maar het leopard spotting gene is het basis appaloosa gen, panterbont wordt veroorzaakt door PATN1
xyzutu2 schreef:mooney schreef:Er staat dat dieren die homozygoot zijn voor LP lijden aan CSNB. Dat zijn fewspots en snowcaps, met panterbont heeft het niets te maken.
Ik snap de verwarring maar het leopard spotting gene is het basis appaloosa gen, panterbont wordt veroorzaakt door PATN1
Dat is dan inderdaad de bron van de verwarring; ik las leopard spotting en dacht aan het leopard patroon (panterbont). Lekker handig.
Hoeveel appaloosa's die homozygoot zijn voor LP zijn er eigenlijk? Want als dat niet de 'zichtbaar panterbonte paarden' zijn maar de fewspots en snowcaps, is die groep nachtblinde paarden dan niet in werkelijkheid nog veel groter?