paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 17:43

Daarom dierenartsen zullen toch ook hun eigen geweten moeten volgen. Niemand kan ze dwingen tot doen van handelingen waar ze niet achterstaan, vandaar dat ik het ook respecteer. Hoe tegen mijn gevoel het ook ingaat. En zet het mij met de rug tegen de muur eigenlijk. Meer dan tot het zover is oude man zo comfortabel mogelijk maken kan ik niet doen helaas, proberen zelf overeind te blijven, voldoende te slapen en gevoel onder controle houden Voor zover dat kan. En de dierenarts weer bellen morgen.

Arabesk

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:49

Niet om de veearts af te zeiken, maar als ie zo moeilijk doet over het inslapen, heeft ie dan ook moeite met het vlees elke avond op z'n bord? Als jij als eigenaar je paard zo weloverwogen wilt laten gaan als jij zouden ze gewoon moeten meewerken. Voor elk paard dat in leven gehouden wordt, gaat er een jong gezond paard naar de slacht........ Vergelijkbaar met dat er in het asiel duizenden katten zitten te wachten en elke oude kat die ten koste van alles in leven wordt gehouden 'houdt een plek van een jonge kat bezet'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:31

Ik woon ook nabij heb je twee artsen getipt maar geen reactie. Ik begrijp dat je niet wilt vertellen welke kliniek jou weigert, misschien wel een die ik je tipte.
Maar anders zou ik toch echt verder gaan bellen..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 18:57

Anoniem schreef:
Ik woon ook nabij heb je twee artsen getipt maar geen reactie. Ik begrijp dat je niet wilt vertellen welke kliniek jou weigert, misschien wel een die ik je tipte.
Maar anders zou ik toch echt verder gaan bellen..

Pb helemaal over het hoofd gezien, sorry je hebt pb terug.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:58

Raar hoor. Volgens mij heb je in NL het recht om zelf te besluiten of je paard ingeslapen wordt of niet.
Gezien jouw problemen alleszins recht toe.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:21

Ik vind het eerlijk gezegd nogal bizar dat je dierenarts je paard pas wil inslapen als ie al uitzichtloos lijd, en beweert dat je paard dat niet doet omdat hij een keer een goede dag heeft. Het feit dat hij aanvallen heeft van extreme benauwdheid en daar geen enkele behandeling voor beschikbaar is zou imo opzich toch al tot de conclusie moeten leiden dat je paard uitzichtloos lijd, dat het niet continue is betekend toch niet dat hij niet lijd of dat het niet uitzichtloos is :? .
Ik vind dat je veel te lief bent voor je DA het is helemaal nergens goed voor om een dier met 0 kans op genezing nog even in leven te houden tegen jou zin? Dit geeft jou heel veel stress, jij moet je nu de poten uit je lijf rennen om nog voor een paar dagen voer bij elkaar te schrapen. En waar wachten ze nu op? Ik snap er helemaal niets van, die week levert dat paard toch niks op, verwachten ze ineens nog een miraculeuze genezing :o? . Ik zou een ander bellen en als je hierna toch geen paard meer hebt zou ik mijn bruggen verbranden en de huidige de huid vol schelden :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:27

Jeetje, wat een klote situatie zo. Kan me voorstellen dat het aan je vreet.

Wat betreft je veearts, is het moeilijk beoordelen. Zoals jij de situatie schetst, zou inslapen normaal moeten zijn. Heb paarden echt om veel minder ingeslapen zien worden.
En ook wij hebben weleens ervoor gekozen bij een gezond paard. Was kreupel en toen helemaal binnenste buiten gekeerd in Utrecht. We konden een lange lijdensweg met operatie kiezen etc, of niks doen. Mee naar huis en weer een slechte dag afwachten bijvoorbeeld. Op de kliniek was ergste alweer over, maar toch laten gaan. 8 jaar, gezond, maar geen toekomst. Hij had thuis nog weken, maanden, jaren goed kunnen lopen.....of niet. In de huidige tijd, was het heel anders geweest.

Persoonlijk zou ik bij ons paarden nu ook willen dat ze afscheid kunnen nemen, aangezien ze al heel lang samenwonen en heel erg gehecht zijn. Maar in nood, zou ik toch de slager kiezen als het echt niet anders kan.
Maar ik weet zeker dat onze veearts in jouw situatie zou meewerken. Ik zou alleen met hem en onze 2e veearts overleggen hoe hij het doet. Staat dat me tegen en heb ik de tijd, ga ik verder informeren.

Waar is de veearts bang voor? Dat iemand achteraf zegt, dat hij het niet had mogen doen?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:29

Mayasfrenk schreef:
Ik weet dat meneer van de slagerij in Nijkerk ook wel paarden" schiet" die vervolgens niet geslacht worden. Ontzettend fijne man. Heel veel respect voor paarden. Misschien zou je contact met hen op kunnen nemen om te vragen naar je opties. .. Heel veel sterkte met dezerot situatie. .

Klopt, dat heeft hij bij mijn paard ook gedaan, maar dat is wel bij de DA gebeurd

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:33

Ik zit echt met verbazing dit topic te lezen, ik kan me er gewoon niets bij voorstellen dat een DA weigert om een paard in te laten slapen, zeker niet eentje met zijn track record. Ik zou toch echt gewoon proberen om via een andere DA iets te regelen dan (en anders indd slacht, maar ik begrijp dat je liever niet aan de sleep gaat met hem), mijn vertrouwen in die klinieken zou ook echt wel behoorlijk geschaad zijn na zo'n reactie. Te bizar voor woorden dit.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:44

Als jij, met al je zorgzaamheid, denkt dat het tijd, dan moet je een da zoeken die je daarbij helpt. Ik snap dat het moeilijk is.
Wij hebben in de loop der tijd allerlei dieren moeten laten inslapen en het meeste spijt hebben wij van de dieren die we echt te laat hebben laten inslapen. Dan werd wel gezegd door de da: 'oh, maar hij heeft geen pijn hoor.' terwijl dat duidelijk wel zo was. Soms echt jammer dat dieren niet kunnen praten.

Jij, als eigenaar/verzorger kent jouw dieren het allerbest en kunt dus veel meer zien dan een dierenarts in deze.

Sterkte!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:07

Er zou veel kunnen liggen aan de vraagstelling. Vráág je de dierenarts of hij jouw paard slecht genoeg vind om in te slapen? Laat je met al je goede bedoelingen de dierenarts nog een keer meekijken wat hij er van vind dan kunnen ze niet veel meer dan zeggen dan dat het op dat moment wel mee lijkt te vallen.

Of zég je ze dat je paard op basis van dat, dat en dat te slecht is om de komende periode in te gaan en kun je dat onderbouwen met zijn medische geschiedenis.

Ik kan mij namelijk voorstellen dat daar een verschil in zit, waar je de beslissing en de verantwoordelijkheid neer legt. En dat het voor een dierenarts ook heel anders kiezen is.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:28

Ik snap de dierenarts niet.
Volgens mij heeft de eigenaar nog steeds de regie en niet de dierenarts.
Hij kan wel zeggen dat hij het jammer en onnodig zou vinden maar u als klant moet en mag toch de uiteindelijke beslissing nemen.
Ik zou direct naar een andere dierenarts gaan die wel de juiste prioriteiten kan stellen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:30

Ts, misschien stel ik een gekke vraag nu.
Maar ik begrijp niet zo goed hoe dat zit met je laatste baaltje hooi opvoeren en dan kunnen bellen? Je zit lichamelijk en financieel krap, ik krijg de indruk dat er meer speelt als alleen maar een dierenarts die niet wil komen inslapen.

Maar nogmaals, misschien dat ik het verkeerd begrijp. Ik kan alleen het verhaal niet zo goed volgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 16:24

Nee er speelt absoluut niet meer. Het staat er zoals het is, en mijn vraagstelling is geweest. Het is genoeg geweest ik wil hem laten inslapen voor hij gaat lijden. Lijkt me een duidelijke vraag.

Ik heb niet meer tijd om te reageren moet meteen de deur weer uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:02

Ga je een andere arts bellen?
Eventueel een die van iets verder komt, zolang jij de reiskosten betaalt zullen ze toch wel willen komen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 09:35

Vannacht/morgenochtend komt er mist.
Is dat genoeg voor de da om vandaag nog te komen? Of heeft ie liever dat je m morgenochtend 4.00 uit zijn bed belt omdat het niet meer gaat?

Verder ben ik het er niet mee eens dat de eigenaar de regie heeft. Het is in dit geval alleen jammer dat de da en ts van visie verschillen. En je hebt blijkbaar een idealistische da want ik ken er genoeg die een paard zouden laten inslapen als hij geen gewoon standaard ruwvoer meer kan eten.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:05

Ts wat klote dat dit allemaal speelt. Ik hoop dat het snel opgelost wordt allemaal.

Ik heb verder het topic vluchtig doorgelezen en wat mij ontzettend opvalt is dat beide dierenartsen naar beneden worden gehaald.

Een dierenarts heeft hele strikte regels met betrekking tot inslapen van dieren. Als ze zich hier niet aan houden kunnen ze een boete krijgen waar je echt niet vrolijk van wordt.

2 dierenartsen hebben er naar gekeken en beide dierenartsen vonden dat het paard dus gezondheidtechnisch nog te goed is om te laten gaan. Daarnaast geef je aan dat het financieel en fysiek het niet redt om meer voor je paarden te zorgen, dit is geen reden om het paard in te laten slapen. Hoe banketstaaf dit op dit moment voor jou is.

Voor de rest heeft je paard aan de dierenartsen laten zien dat het een ontzettende knokker is. Aangezien hij telkens maar er weer boven op komt. Dit komt voor een dierenarts over als een paard wat er nog niet klaar mee is. Als het op dit moment gezond is gaan ze hem niet euthanaseren ondanks zijn verleden.

Ts ik probeer je absoluut niet af te kraken! Maar ik probeer je te laten zien hoe het door de ogen van de dierenarts eruit ziet.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:25

Wat een bizarre wereld leven we toch in. Honden die probleemloos in worden geslapen omdat baasje er vanaf wil en een dergelijk geval zoals jouw paard met duidelijk veel pijn en ongemakken weigeren ze in te laten slapen. Vind het te zot voor woorden. Jij kent je paard toch het beste, jij maakt hem elke dag mee, ziet dat hij klaar is met vechten. Ik snap je keuze en het is verschrikkelijk moeilijk. Dat de dierenartsen in dit geval niet mee willen werken om het maar zo te zeggen, maakt het nog moeilijker. Ik kan je verder geen raad of advies geven. Ik zou in zo'n situatie waarschijnlijk wel naar een andere dierenarts gaan die wel het beste met mijn paard voor heeft. Want als ik het zo lees is euthanasie het beste voor je paardje. Ontzettend veel sterkte toegewenst...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:32

XmissdaphX schreef:
Ts wat klote dat dit allemaal speelt. Ik hoop dat het snel opgelost wordt allemaal.

Ik heb verder het topic vluchtig doorgelezen en wat mij ontzettend opvalt is dat beide dierenartsen naar beneden worden gehaald.

Een dierenarts heeft hele strikte regels met betrekking tot inslapen van dieren. Als ze zich hier niet aan houden kunnen ze een boete krijgen waar je echt niet vrolijk van wordt.

2 dierenartsen hebben er naar gekeken en beide dierenartsen vonden dat het paard dus gezondheidtechnisch nog te goed is om te laten gaan. Daarnaast geef je aan dat het financieel en fysiek het niet redt om meer voor je paarden te zorgen, dit is geen reden om het paard in te laten slapen. Hoe banketstaaf dit op dit moment voor jou is.

Voor de rest heeft je paard aan de dierenartsen laten zien dat het een ontzettende knokker is. Aangezien hij telkens maar er weer boven op komt. Dit komt voor een dierenarts over als een paard wat er nog niet klaar mee is. Als het op dit moment gezond is gaan ze hem niet euthanaseren ondanks zijn verleden.

Ts ik probeer je absoluut niet af te kraken! Maar ik probeer je te laten zien hoe het door de ogen van de dierenarts eruit ziet.

Het zou best kunnen van die strikte regels, daar weet ik verder niks van, maar hoe zit dat dan met dieren uit asielen? Die zijn vaak nog gezond en worden wel na zoveel tijd afgemaakt. Net als baasjes die niet meer voor hun huisdier kunnen of willen zorgen, dan worden ze gewoon ingeslapen heb ik vaker gehoord. Dat vind ik echt erg dat zoiets dan wel gewoon 'volgens de regels' is. En het paard van TS moet eerst zichtbaar lijden (wat hij nu al doet want hij leeft met pijn) voordat er actie ondernomen wordt. Blijft een lastige situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:41

Geen idee of het al genoemd is, heb niet het hele topic gelezen. Maar probeer anders eens een veearts die meer in de koeien zit. Die zijn hier vaak eerlijker/makkelijker in.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:53

Wat flauw dat bijna niemand hier het vanuit de kant van de dierenarts bekijkt.. Mijn partner is dierenarts(kleine huisdieren weliswaar), maar die wilt toch altijd wel zelf 100% overtuigd zijn voor hij tot euthanasie over gaat.. Jij bent tenslotte niet de gene die dat dier naar een andere wereld moet helpen, maar toch echt die man met die grote roze spuit in zijn handen..

Dit is overigens niet echt gericht op TS, maar meer voor de mensen die zo makkelijk zeggen dat de dierenarts een banketstaaf is als hij vindt dat het dier nog te goed is..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:02

Flevolander, als het ziektebeeld zo erg is van het paard wat door t's geschetst wordt en haar da bevestigd dit, waarom nog die paar weken wachten met inslapen totdat het paard ernstig lijd? Waarom dan niet de "humane" weg kiezen?

Ik heb van een da wel eens het advies tot inslapen gekregen, ik was het niet eens met hun diagnose, heb het paard mee naar huis gekregen en binnen 2 weken knapte ze weer op. Dus er zijn zeker da's die te vroeg willen laten inslapen (of op die manier hun fouten wilde camoufleren :o ).

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:07

Wellicht heeft de DA het vermoeden dat de beslissing van de eigenaar te snel gemaakt is, en de kans bestaat dat de toestand nog stabiliseert.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:08

nadine_yvana schreef:
XmissdaphX schreef:

Het zou best kunnen van die strikte regels, daar weet ik verder niks van, maar hoe zit dat dan met dieren uit asielen? Die zijn vaak nog gezond en worden wel na zoveel tijd afgemaakt. Net als baasjes die niet meer voor hun huisdier kunnen of willen zorgen, dan worden ze gewoon ingeslapen heb ik vaker gehoord. Dat vind ik echt erg dat zoiets dan wel gewoon 'volgens de regels' is. En het paard van TS moet eerst zichtbaar lijden (wat hij nu al doet want hij leeft met pijn) voordat er actie ondernomen wordt. Blijft een lastige situatie.

Dat asiels gezonde honden afmaakt is al geruime tijd niet meer het geval. Tuurlijk worden er nog honden ingeslapen, maar dat zijn honden met zeer ernstige gedragsproblemen ( die wij zelf veroorzaken) die niet herplaatst kunnen worden of honden met ernstige gezondheidsproblemen.
Dat een dierenarts honden laat inslapen omdat eigenaren er niet meer voor kan zorgen gebeurd niet. Tuurlijk zijn er nog enkele artsen die het wel doen maar die overschrijden de wet.
De meeste dierenartsen doen dat niet omdat die boetes echt extreem zijn.

Endoline_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:16

Ik ben geen DA maar zoals ik het lees lijd het dier al heel erg.
Dan vind ik het (hoe moeilijk het ook is) een wijs besluit om hem uit zijn lijden te verlossen.
Ik snap niet dat de dierenarts zegt dat ie in orde is als hij al zoveel pijn heeft met de voeten op tillen.
Een paard wordt in de natuur op gejaagd en zal niet snel laten zien dat hij iets heeft, maar dit is toch wel heel duidelijk?
Ik zou hem zelf nooit naar de slacht brengen, maar ik zou in dit geval gewoon naar een andere DA gaan.
Telkens als hij nu weer moet komen verdient hij wel weer aan je. Ik ken hem niet en kan niet oordelen of het hem hier om te doen is. Maar ik heb geregeld veels te goede baasjes gezien die op advies van de DA middeltjes blijven proberen, terwijl het dier gewoon op is.
Heel jammer om te zien dat DA hier misbruik van maken. Maar zoals ik al schreef. Ik ken hem niet dus weet niet of het daarom te doen is