Onderbuikgevoel dat er wat speelt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:23

Ik vind de Raaphorst ( http://paardenkliniekderaaphorst.nl/ ) ook een fijne kliniek voor dit soort zaken. Ze hebben hele goede apparatuur en laten je heel goed zien wat hun bevindingen zijn. Ze hebben een heel duidelijk behandelplan met goed uitgelegde oefeningen die je specifiek met dat paar zou moeten doen en houden het vervolg heel goed in de gaten. Je krijgt alles op papier mee, zodat je het altijd bij de hand kan houden om het trainingsschema goed te kunnen volgen. Mochten ze er daar echt niet uitkomen sturen ze je door naar Heesch in Nood-Brabant, waar van Toor ook aan verbonden is. http://www.sporthorsemdc.com/onderzoek/ . Ik persoonlijk denk toch dat op de een of andere manier het in die hekken vastlopen en/of het vastliggen in de box iets inwendig heeft beschadigd waardoor ze het zo is gaan compenseren dat je daar nu met de gevolgen van zit.

Gekke vraag misschien, maar als ze al galoppeert, springt ze dan steeds op beide handen goed aan en blijft ze hoe dan ook in die goede galop?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 10:11

Dank voor alle tips, we nemen alles mee. We gaan nu even kijken of ze op metacam anders gaat lopen en met die kennis weer verder zoeken.

Ze galoppeert altijd in de goede galop aan/blijft in de goede galop. Ze loopt dan als een soort hobbelpaardje. Totaal niet vanuit achter maar meer een soort de voorhand 'omhoog gooien'. Als je haar in draf naar voren vraagt springt ze in galop aan en als je haar in galop naar voren vraagt geeft ze een bok aan de longe.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 11:49

Ik ben heel benieuwd wat de metacam doet met haar! Het geeft je dan in elk geval houvast om pijn voor een gedeelte uit te kunnen sluiten. Die galop, ziet het er iedere pas weer uit alsof ze springt zeg maar? Zoals jij het uitlegt zie ik dat zo voor me tenminste. Ik blijf voor je duimen dat je er achter komt wat er mis is en dat dat iets is dat goed te verhelpen is!

Kasmir

Re: Onderbuikgevoel dat er wat speelt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 16:02

Metacam geeft tot nu toe geen enkel verschil, net zo futloos als altijd. Had vandaag les, althans m'n instructrice was d'r ze heeft haar uiteindelijk gemasseerd.
Vond de beschrijving wel treffend dat ze het gevoel had alsof ze chronisch gedrogeerd wordt. Ze lijkt in een soort roesje te zitten waar ze alleen met stress situaties uitkomt. Nu maar weer even overleggen wat de volgende stap wordt. Ik ga a.s. zaterdag 1,5 week op vakantie dus wordt sowieso daarna.

Ik ga in ieder geval haar hamstrings voornamelijk li even goed los masseren aangezien die ook wat strak staat. Maar niet iets dusdanig beperkend dat het de klachten kan veroorzaken, maar wel iets wat ik sowieso even ga behandelen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:29

Kan je haar qua gedrag misschien vergelijken met een afgestompt manegepaard? Dan niet direct met dat bokken, maar haar verdere gedrag. In de omgang, met het longeren, met het rijden voordat ze gaat bokken?

Het feit dat ze trouwens wel goed aanspringt en in die galop doorgaat, laat mij denken dat het niet direct een SI-gewricht probleem is. Dan springen ze vaak in 1 galop verkeerd aan of overkruist of ze springen goed aan en gaan na een paar passen overkruist.

Met die knie: bedoel je daar de echte knie mee? Die zit ongeveer bij de lies bij het achterbeen. Of bedoel je de voorknie of het spronggewricht?

Op zich is het feit dat ze niet reageert op de metacam ook wel een aanwijzing. Of het is zo erg dat de metacam niet voldoende helpt, of ze heeft geen lichamelijk ongemak dat op metacam reageert.

Nog eens een heel andere kant op denkend: kan ze veel zand binnen hebben gekregen? Zand wordt vaak niet goed afgevoerd, maar blijft onderin de dikke darm liggen en hoopt zich daar op. Daar kan een paard zich ook heel ongemakkelijk van voelen, tot aan heftige koliek toe op het laatst. Je zou de mest eens op zand kunnen testen.

En nog een vraag: is ze al van veulen af aan zo tam? Of is ze dat in de loop van de jaren geworden?

Volgende vraag: Hoe vaak wordt ze ontwormd en waarmee? En hoe zit dat met haar weidegenoten?

Ik vraag misschien wel veel hoor, maar wie weet kom je zo toch op een idee.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:42

Het hobbelen in galop, aanspringen bij vragen om verruiming draf en bokken bij verruimen galop doet me denken aan een probleem in het schoft / schoudergebied. Maakt ze bij het aandraven ook een soort "hupje"?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 16:43

Ja je zou het zo kunnen zien inderdaad, echt veel bokken doet ze ook niet hoor ze heeft tot nu toe 1x onder het zadel gebokt. Aan de longe doet ze als je haar verder naar voren zet maar het is niet dat ze staakt oid, grootste probleem is echt dat trage. Meest treffende vind ik echt dat het lijkt alsof ze op een kalmerend middel staat. Heb het er met m'n instructrice over gehad, of het niet gewoon haar karakter zou zijn. Maar we hebben beide het idee dat dat toch niet het geval is. Vooral ook omdat ze zo bereidwillig is om met me te werken.
Hier een stukje film, dit is van voor de hoefzweer. Wil ik haar veel voorwaartser dan dit krijgen moet ik haar echt naar voren sláan of zelf fanatiek meerennen. Dan gooit ze wel ook veel met haar hoofd.

Knie is echt de knie ja niet het spronggewricht.
Veel zand zal het niet zijn, ze heeft dit al heel lang ken haar eigenlijk niet veel anders. Alleen dacht ik dat met de juiste training ze wel zou opknappen maar dat gebeurd dus niet. Daarbij komen we met de training ook geen steek verder omdat ik alle impuls mis, en nu merk dat ze ook afstompt op alles wat impuls kan brengen. Heb wel nog zandweg liggen overigens, geef ze af en toe een kuurtje.

Laatste keer ontwormd was in Juni vlak voor de hoefzweer, was een onderhoudskuurtje geen zware wormenkuur.

Hilary: Eerst kon ze al helemaal niet aandraven zonder hupje, dit is wel beter geworden met de tijd maar ze doet heeel veel door idd d'r hoofd omhoog te gooien om zo 'ruimte te creëren'. Ze was met de fysio ook erg gevoelig op de schoft, dus vind het wel interessant dat je dit zegt. Alleen nu nog een juiste aanpak..

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 16:52

Hier nog even wat fanatiekere galop filmpjes xD. Hier gaan we op z'n hardst en dit lukt dus alleen als ik zelf mee ren (of er als een malloot met m'n zweep achteraan ga).

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:53

Wat vervelend dat je nog steeds niet weet wat er aan de hand is. Wel fijn dat het geen PSSM is. Mijn volgende stap zouden foto's van benen en rug zijn, om uit te sluiten dat daar iets verkeerd zit. Zoals je haar bewegen beschrijft, het hobbelen, het "hupje", zou ik denken dat er in de rug / benen iets niet goed zit.

Zijn er situaties waar ze wel enthousiast is? Dus niet actief door stress, maar wanneer ze iets doet wat ze echt leuk vindt, is ze dan wel energiek?

Ik heb het misschien gemist, maar kwam er uit het bloedonderzoek niets afwijkends (vitamines, mineralen, eiwitten, witte bloedcellen etc)?

Wordt ze al haar hele leven op dezelfde manier gehouden? Als je niets medisch kunt vinden ligt daar misschien een oorzaak. Ik ken twee paarden die enorm opgeknapt zijn toen ze verhuisd zijn. De een ging van 24/7 buiten naar overdag weide en 's nachts op stal, en ging van schraal en chagerijnig naar een rond en vrolijk paard, die had het duidelijk nodig om in z'n eentje te eten en te rusten. De ander was regelmatig koliekerig, en daardoor vaak lusteloos - niet gek als je constant buikpijn hebt. Hij kreeg toen voordroog, met stro in de stal. Verhuisd naar een stal waar overjarig hooi werd gevoerd, en vlas in de stal. Paard knapte voor 80% op.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 17:02

Ze wordt blij van in de Lek in het water poedelen.

Bloedonderzoek was goed, alles binnen de normaal waarden.
'S winters komt ze ongeveer 10u per dag buiten en 's nachts op stal, in de zomer nu voor het eerst 24/7 buiten en straks dus weer 's nachts op stal. Ze krijgen hooi gevoerd uit een slowfeeder. Verhuizen gaat hem niet worden, paard staat aan huis namelijk haha. Maar heb ook echt het idee dat het qua manier van houden nu goed zit.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:46

Ik ga even heel 'hard' zijn: op het eerste filmpje is ze kreupel in draf. Ik moest een paar keer kijken, maar heb het idee dat ze zich op rechtsvoor laat 'vallen'. In combinatie met het hupje, traag zijn, hoofd gooien etc. heb ik het vermoeden dat het probleem wel eens in het linkervoorbeen kan zitten (ergens van schoft tot hoef). Het zou natuurlijk heel goed kunnen dat daar niet het 'main' probleem zit; sommige paarden hebben bijv. last van hun dikke darm, wat weerslag geeft op het stukje onderrug net voor de lendenen. Daar zetten ze zich vast. Om te compenseren, zetten ze zich ook vast in de eerste twee halswervels.
Hoe kreupel ze is (dit filmpje is zo te zien niet een week je oud), kan ik natuurlijk niet beoordelen. Dit is een zachte bodem op een cirkeltje. Op het harde kan het er heel anders uitzien.

Als het mijn paard zou zijn, zou ik 'm op de trailer zetten naar Den Hoek. Daar bekijken ze het hele paard, niet alleen het linkervoorbeen of het recheerachterbeen, bijvoorbeeld. Als zij aanleiding zien tot het maken van foto's of scans, zullen ze je dat ook vertellen (en vraag er ook gewoon expliciet naar, dat snappen ze heus).

Ik zit trouwens in jouw regio; geef les in Lopik :)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:54

Ik zou als het mijn paard was voor een thermografie gaan. Dan kun je zien of er ergens een pijnpunt zit en vandaar uit verder zoeken.... Bij mijn paard was zelfs een klein wondje op zijn achterbeen te zien op de thermografie. Nou was dat niets ernstigs natuurlijk, maar zo zie je hoe nauwkeurig het werkt.

Top dat je zo luistert naar je gevoel, ik hoop dat je er uit komt...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:57

Nu ik er nog eens verder op door lees lijkt het inderdaad meer bij voor vandaan te komen. Dat kan de schoft zijn ( misschien beschadigd bij het vastliggen), de hals en dan met name de laatste twee halswervels of de overgang van de laatste halswervel naar de eerste borstwervel, of de schouder, maar je moet niet gek opkijken als het toch vanuit een onderbeen komt. Als je echt de mogelijkheid hebt, zou ik daarvoor bij de Lingehoeve kijken, ik vind het bij hun jammer dat je geen verslag op papier krijgt, maar ik heb wel gezien dat ze problemen van de voorhand heel goed kunnen bepalen. En dan afhankelijk van hun klinische bevindingen zal het dan of foto's en/of een echo worden. Ik ben ooit meegeweest met een stalgenoot die door Den Hoek was doorverwezen naar de Lingehoeve en daar kwamen ze er al vrij snel achter dat dat paardje zowel voor een probleem had ( halswervels), als in het bekken. Ze zagen het aan de hand van het klinische onderzoek en het is bevestigd met foto en echo. Dat paard had wel andere klachten dan die van jou hoor, maar ook daar kijken ze verder dan dat wat je op het eerste gezicht zou denken. Bij Den Hoek hebben ze geen röntgen- of echoapparatuur, dus als dat nodig is, moet je alsnog verderop.
Als je de Lingehoeve te ver vindt, is Wassenaar zeker ook goed en ook die kijken verder dan alleen de klacht.

Hoe gaat ze achterwaarts als ze dat met betrekkelijke vrijheid van haar hoofd/hals kan doen?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 18:23

Hilary, is niet hard hoor dat zie ik ook en was nog veel erger toen ik met haar begon. Probleem is dat het heel wisselend is qua been waarop ze onregelmatig is dus ik het toe had geschreven op haar scheefheid/overmorgen haar lijf goed in te zetten.

Lingehoeven is niet te ver weg en zeker een optie. Neig nu eerder naar een kliniek dan weer iemand te laten komen die niet het hele plaatje in beeld kan brengen.

Achterwaarts zet ze zich 9 vd 10 keer vast in rug/hals en dan naar achteren.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 26-09-16 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:25

Ik lees al een tijdje mee in jouw topic en ik vroeg me af hoe zij zich in vrijheid gedraagt. Speelt ze met andere paarden en trekt ze dan wel af en toe een sprintje? Ik zie haar in draf kreupel lopen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw manier van aan de hand werken niet ideaal vind. Je loopt niet in een drijvende positie waardoor ze achter je aan hobbelt en jouw tempo aanneemt. Dat er iets niet goed is ben ik wel met je eens. Ik ben heel benieuwd hoe haar gedrag in vrijheid is. Mijn complimenten voor je volhardendheid!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 18:27

Ze speelt weinig met andere paarden, trekt zelden een sprintje. Momenteel staat ze met 1 ander paard, die slaat ze voornamelijk weg, alhoewel ze ook wel eens staan te groomen. Moet zeggen dat ze nu ook met een hek ertussen staan en ong uurtje echt samen. Dit omdat ik Luus niet op het gras wil hebben ivm zwaarlijvigheid. Beetje kiezen tussen imo 2 kwaden dus. In de winter gaan ze wel weer de hele tijd bij elkaar,

Dit is niet 'de' manier van aan de hand werken hoor. Normaal gesproken heb ik d'r aan een lijntje en is mijn positie bij het achterbeen, dit is een beetje spelen maar het enige bewegende materiaal dat ik van haar heb xD.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:43

Ik volg je topic deels. Ik heb niet alles gelezen, wel de berichten die door jou geplaatst zijn.
Op beide filmpjes vind ik haar kreupel lopen en ga ik mee met mijn voorgangers. Waar ik zelf wat over kwijt wilde was het futloze.
Mijn nu 6-jarige pony heeft een gigantische dip gehad als twee- en drie jarige. Iemand maakte net de vergelijking met een uitgeblust manegepaard. Nou, die had waarschijnlijk nog enthousiaster geweest als mijn pony destijds. Wat vooral opviel, ze kreeg veel jeuk en was absoluut niet speels en voorruit te branden.

Reguliere DA gaf aan dat er niks mis was. "Niet iedere twee-jarige is druk en speels". Ik ben uiteindelijk met haar naar een da van Den Hoek gegaan. Wat daar vooral uitkwam was de enorme hoeveelheid afvalstoffen in haar lichaam. Dit verklaarde de jeuk, het opgeblazen gevoel, de niet soepele manier van bewegen en het compleet futloos zijn. Na de eerste behandeling merkte in zo ontzettend veel verschil! Ik kreeg weer een jonge deugniet ipv een oude oma pony.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:52

Het paard lijkt de voorhand te willen ontlasten.
By the way: prachtig paard!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:07

Hart is neem ik aan ook al gecontrolleerd?

Echt vervelend als je niets kan vinden.
Evtl kan een spierbiopt ook nog wat uitkomst geven, daarmee kun je ook enkele systemische neurologische problemen mee zien.
Maar dan moet je wel naar een zeer ervaren arts gaan.
Veel mensen maken nogal een heisa over dat biopt, ik vond het eigenlijk een vrij kleine ingreep. Paard heeft er amper wat van gemerkt en heeft ook geen napijn getoond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:12

Ik heb de filmpjes ook gezien, en ik ga mee met Hillary. Paard loopt voor echt niet lekker, in galop wil ze haar voorbenen bijna niet buigen. Ik ben even kwijt wat je allemaal gaat checken, maar ik zou ook denken aan hals/schoft/schouders voor.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:20

Ik zou haar opladen en naar een goede paardenarts/kliniek rijden. Ik zie op de filmpjes dat ze echt heel erg kreupel loopt en daarom zou ik beginnen met een goed en gedegen kreupelheidsonderzoek. ik denk persoonlijk echt dat het in het bewegingsapparaat zit en zou dat daarom eerst eens heel goed laten bekijken voordat je begint met allerlei bloedonderzoeken etc.
Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen. Heel veel succes met haar.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:12

Ik zou hoefbevangenheid zeker niet uitsluiten gezien het vet op haar lijf en je aangeeft dat ze een hoefzweer heeft gehad. Weet je hoe de witte lijn er uit ziet?

Succes met haar!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 16:29

Ze was vandaag weer ronduit slecht, ben na paar rondjes maar gestopt met longeren. Heeel traag en als ik haar voorwaarts zette onregelmatig.
We hebben vrijdag om 10u een afspraak bij de Lingehoeve staan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:26

Ik vind dat je heel doortastend optreedt! Toch nog voor je vakantie naar de Lingehoeve, erg spannend hoor! Wat vreselijk naar dat ze vandaag weer slecht was. Ik ben heel benieuwd wat er uit komt, sterkte en succes!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 17:33

Oh wat betreft hoefbevangenheid trouwens, die kans acht ik niet zo groot. dat zou ik terug moeten zien in de hoeven. Ben zelf nogal een hoef-freak haha, hou ze ook zelf bij onder toezicht van de smid. Met de hoefzweer kreeg ik nog het compliment van de DA dat de hoef er zo goed uitzag. We hebben toen nog foto's laten maken om breuk in het hoefbeen uit te sluiten omdat de hoef er zelf zo goed uitzag en geen tekenen gaf van een zweer.

Jet: Dankjewel ik doe mijn best.