gescheurde hoef is afgebroken HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Re: gescheurde hoef is afgebroken HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:33

Niks smeren alleen goed en optijd bekappen succes

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:50

Cowgirl schreef:
wortelsussie schreef:
Dan heeft honing geen nut en zonde van de tijd. Kan je beter teren nadat de hoef goed bekapt is

Teren ook niet want dat sluit de onderkant van de hoef af en dan krijgen bacterien daar weer de kans om rotstraal te maken. En dit paard is daar een ideale kandidaat voor omdat de straal helemaal geen functie meer heeft.

Ik snap ook niet waarom mensen altijd maar moeten smeren. De basis van een gezonde hoef is zo simpel:
Veel beweging bij voorkeur op verschillende ondergronden, goede voeding, schone plek om te staan en regelmatig bekappen.

Die middeltjes zijn alleen goed voor de fabrikant...die kan er weer een Mercedes van kopen.
Dus smeer de honing lekker op je brood en geniet er van :9 +:)+

Ben ik het niet met je eens. Ts zegt dat er geen schimmel of bacterie zit bij de barst, dan is de kans op rotting niet mogelijk. Sowieso rotstraal niet want je smeert het alleen op de plek en niet de hele onder hoef.

Teer is een natuur product en al oeroud wat daadwerkelijk werkt. Hierdoor wordt het harder, kans op afbreken minder en kan het beter terug groeien met de kleinere kans op door scheuren.

En dan heb ik het over de barst eh, niet over de rest van de hoef.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:19

Een goede bekapping met afronding bij de scheur is essentieel voor dit paard en ik denk zelfs levens reddend. Want een paard wat zo op de voeten staat gaat geheid problemen krijgen.
En bij een goede afronding die je dan ook regelmatig bij houd( bij mijn paard is dat 1x in de 2 weken) heb je die pot teer ook niet nodig want dan groeit het er vanzelf uit.

En ik denk zelfs dat met een eerste bekapping de scheur al bijna weg is.

willempie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 06:57

Cowgirl schreef:
wortelsussie schreef:
Dan heeft honing geen nut en zonde van de tijd. Kan je beter teren nadat de hoef goed bekapt is

Teren ook niet want dat sluit de onderkant van de hoef af en dan krijgen bacterien daar weer de kans om rotstraal te maken. En dit paard is daar een ideale kandidaat voor omdat de straal helemaal geen functie meer heeft.

Ik snap ook niet waarom mensen altijd maar moeten smeren. De basis van een gezonde hoef is zo simpel:
Veel beweging bij voorkeur op verschillende ondergronden, goede voeding, schone plek om te staan en regelmatig bekappen.

Die middeltjes zijn alleen goed voor de fabrikant...die kan er weer een Mercedes van kopen.
Dus smeer de honing lekker op je brood en geniet er van :9 +:)+

denk je nu serieus dat een imker een mercedes kan kopen van die 2 a 3 potten honing die je nodig hebt om dit evt. te behandelen, baat het niet dan schaadt het niet denk toch echt dat je je eens moet verdiepen in white line disease, maar ik zeg niet dat deze het heeft dit kan alleen een hele kundige smid ontdekken.

Ik moet wel zeggen dat ik de onderkant van de hoef op de witte lijn er ook afwijkend uit vind zien, maar er klopt wel meer niet zo op het oog.

Gewoon goede smid erbij alles tot op gezond weefsel weg laten halen en ik zou ( voor de zekerheid) gewoon met honing gaan smeren, want ik ga er vanuit dat ze in hongarije nog niet eens wld kennen laat staan ontdekken, met wat inzet heb je iig de kans op verdere verspreiding van wld onder controle want er zijn genoeg paarden waar onderhand heel de hoef er vanaf valt, is echt geen kleinigheid en moet goed behandeld worden.

maar zoals ik al eerder aan heb gegeven , het kan ook een los stukje wand zijn, maar smeren kan nooit geen kwaad en kost amper iets.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:50

Je moest eens weten hoe serieus ik ben. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:07

Ervaring met white line disease heb ik (nou ja, mijn paard dan) en dat ziet er toch anders uit dan dit. Vooral dieper. Foto's heb ik wel in een link in mn profiel staan ;)

Dus ik zou hier zeker geen honing of iets anders op gaan smeren, dat zou bij deze hoef niks doen buiten dat het een smeerboel wordt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:10

_O- toen ik de titel zag dacht ik toch aan iets anders dan wat ik later op de foto zag.

Hier had er laatst ook een met een stukje eraf..
Afbeelding

Maar dat is ook allemaal weer goed gekomen. Je moet er ook weer niet te veel mee willen doen, soms moet je het gewoon een beetje met rust laten. De hoef groeit toch wel, en het gat groeit er vanzelf wel weer uit.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 09:53

nou...stukje ...pfff gelukkig gaat het weer goed! +:)+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:49

Bij mijn paard was vandaag ook een stuk afgebroken.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 19:23

vandaag was de hoefsmid gekomen (gister hadden ze het te druk grrr)
het ziet er netjes uit! ik stuur morgen wel een foto (stal is al op slot)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:22

ben erg benieuwd

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 19:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:47

Dat ziet er goed uit inderdaad. De scheur is netjes weggewerkt :)
De hielen lijken me nog wel wat hoog, volgens mij had daar nog wel iets vanaf gekund, maar ik ben geen bekapper, dus dat zou je volgende keer eventueel nog aan je smid kunnen vragen.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 22:53

het wordt inderdaad mooi weg gewerkt, over 6 tot 8 weken staat de hoefsmid hier weer, alleen voor razzy (andere groeien veel slomer)
en voor de geinteresserde over het gebied van de hoeven leren krabben van star(veulen) had vandaag pas tijd, heb 5 minuten geoefent, een hoefje uitgekrapt vandaag, bleef netjes stil staan, moet hem alleen helpen om zijn evenwicht te zoeken , dat vindt hij eng en blijft super netjes stilstaan en wacht tot je het neerzet (eerste keer) morgen weer, ga niet teveel vragen, morgen ook proberen andere been, als laatste de achterbenen, lijkt me het engste voor hem

Miesje48

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:48

Ik kom net je topic tegen, dus val er een beetje in...
Dat ziet er al een stuk beter uit.Ik zie nog wel dat de witte lijn erg breed is, maar wellicht wilde de hoefsmid de hoefwand niet in 1 x te kort bekappen omdat de stand dan te snel verandert. Ik hoop dat hij/zij dit volgende keer aanpakt.

Ik denk dat de scheur zeker een schimmeltje is. Hier moet je voorzichtig mee zijn en ik zou dit ( uit voorzorg) zeker gaan behandelen. Doe je niets aan een schimmel, dan zal hij alleen maar verder onder de hoefwand omhoog kruipen. De hele hoefwand kan loslaten. Gelukkig is het bij jouw paard nog niet zo ver. Mocht het geen schimmel zijn, is er geen man overboord als je toch gaat behandelen.

Je zou een flesje tea-tree kunnen kopen en er elke dag een druppeltje in druppelen. De hoef even omhoog houden zodat het goed tussen de hoefwand loopt. Hou dit vol tot de scheur helemaal weg is. Dit kan wel een jaar duren, dat hangt er vanaf hoe snel de hoef groeit. Is het een schimmeltje dan zie je met een maand al vooruitgang.

Super dat je open staat voor tips! Het komt vast weet goed. Je hebt je paardje mooi opgeknapt in vergelijking met toen je hem kocht

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 05:52

Inderdaad ziet er veel beter uit.en wat al gezegt is de verzen zijn nog wat hoog die mogen wel wat zakken anders gaat hij op de teen lopen en dat is niet de bedoeling lekker kort van achter,vraag het gewoon aan je smit o sorry dat gaat niet

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 11:03

keona schreef:
Inderdaad ziet er veel beter uit.en wat al gezegt is de verzen zijn nog wat hoog die mogen wel wat zakken anders gaat hij op de teen lopen en dat is niet de bedoeling lekker kort van achter,vraag het gewoon aan je smit o sorry dat gaat niet

:') _O-