Grote korsten op billen en staart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chapeau2002

Re: Grote korsten op billen en staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:09

Dat is goed nieuws TS. Fijn om te horen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 18:23

Zo goed als het leek te gaan, zo slecht was het vanavond -O-
Arme dier vergaat zowat van de jeuk.... Deze week toch de DA maar laten komen.
Ze heeft zich nog steeds niet opengeschuurt, maar als ze ging rollen bleef ze na die tijd op d'r billen zitten en met d'r billen en buik over het gras schuiven. Voor dege die willen heb ik wel een filmpje, maar dan moet je even je nr via pb doen, dan stuur ik m via whatsapp.

Helaas heb ik echt een rot rooster deze week en kan ik geen vrij krijgen ivm vakantie periode. Gelukkig is donderdag m'n vrije dag dus dan laat ik de DA komen

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:29

Kun je d'r niet even binnen de kudde apart zetten in een stukje met hooi? Dat ze even geen gras eet totdat je weet wat ze heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:33

Pff heftig... ik herken het gedrag van mijn eerste paardje met een zeer ernstige vorm van zomereczeem, maar de plekken passen niet in het plaatje.
Manen vind ik daar ook veel te lang voor en staart ziet er ook niet als een eczemersstaart.
Rainrot zou ook geen extreme jeuk moeten veroorzaken.
Van luizen kunnen ze dan weer wel erg gaan schuren, maar die zou je moeten kunnen zien lopen, zeker als de vacht deels weg is.

Goed dat je toch de dierenarts laat komen, ben erg benieuwd naar wat hij zegt.
Hoe oud is dit paardje?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 18:37

Manen beginnen nu ook te jeuken, alleen lang niet zo heftig als de achterkant.

Helaas geen mogelijkheid haar apart te zetten aangezien ze flipt als ze alleen staat, of als ze zelfs maar iet weg moet lopen van de anderen.

Ze is 2 weken geleden 9 jaar geworden.

Ik zag vanavond wel de eerste zwerm mugjes vliegen.

Straks gaat een vriendin even mee kijken of zij een idee heeft wat het kan zijn.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:47

Ik ken het wel van extreme eczemers die idd buik en kont gaan schuren. Maar zoals iemand anders ook zei, is het vaak ook manen en staart, maar dat kunnen ze ook later gaan doen :( Goed dat je de DA laat komen, misschien is het wel iets wat makkelijk verholpen kan worden met de juiste medicijnen.
Weet je ook of ze bij vorige eigenaar op gras stond? Anders kan dat ineens een enorme trigger geven natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:50

Ja, of een gras allergie?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 18:55

Heb helaas geen idee hoe ze in het verleden is gehouden.

Hoop maar dat het geen gras allergie is....

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:06

Is er via het paspoort geen informatie over de vorige eigenaren te achterhalen?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:26

idylle schreef:
Heb helaas geen idee hoe ze in het verleden is gehouden.

Hoop maar dat het geen gras allergie is....

hmm, dan zou de overgang van handelaar naar jou (iets in de omstandigheden) dit dus hebben getriggerd denk ik. Wel interessant dat ze nog geen schade aan staart en manen had, van een jaar ervoor schuren, zie toch wel vaak aan de staart en als ze al 9 is, zou het bijna al eerder naarbuiten moeten zijn gekomen, al kan geloof ik iets kleins ineens de ZE triggeren of actief maken.In dat opzicht zou je denken dat ze of op stal is gehouden (zonder vliegjes etc), of ze niet eerder heeft geschuurd en het dus iets anders dan ZE is. Al ging ze nu ook manen schuren zei je....:(
Het kan ook nog PPID zijn, wat de trigger is, maar dat is vaak weer bij oudere paarden.

Het lijkt op de foto's ook op iets anders.
Hopelijk kom je er met een kuurtje/zalf of schimmelwerend middel dan vanaf.
Ben benieuwd wat de DA gaat zeggen.

(sorry knip en plakwerk maakt het verhaal niet duidelijker)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 19:52

In het paspoort staat alleen de fokker vermeld

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:00

Fokker kan het paardje ook een aantal jaren in bezit hebben gehad. Mogelijkheid om contact te zoeken?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:03

Heel vreemd.... Ik heb het telnr Vd fokker opgezocht want zelf vermoed ik echt ZE. Dus ik bel, stel me voor en geef aan dat ik een pony heb gekocht waarvan hij de fokker zou zijn. Zegt ie, van een pony??? Ik zeg ja, noem de gegevens die in het paspoort staan Vd fokker en de naam van de pony en de leeftijd. Ohja zegt ie dat is al wel even geleden ja.... Dus ik vraag of hij mss weet of ze last kan hebben van ZE , zegt ie, nee dat weet ik niet. Dus ik vraag weet u dan mss van wie ze nog meer is geweest, zegt ie, nee ze gaan altijd met de handelaar mee....
Dus ik zeg nou dan weet ik genoeg. Zegt ie Ok dag hoor...
Pffff hij wilde niks over haar weten of wat dan ook....

Naja, m'n vriendin dacht iig ook voor 90% zeker dat het ZE zou zijn, vanavond stond ze ook haar mooie manen af te schuren (naja nog niet eraf, maar wel aan t schuren)

Arme arme pony, zon jeuk..... Morgen een rondje DA' s bellen

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:11

Het is jammer dat ze niet van het gras af kan. ZE wordt van oudsher genoemd als 'veroorzaakt door mugjes', maar veel ZE zijn (daarnaast ook) vooral gevoelig voor suikers. Gras, en zeker "vet" gras is dan funest. Evenals muesli's en dergelijke.

Mijn ZE'er stond bij mij onder een bucas sweet itch hoody en kon met een aangepast dieet bij de nieuwe eigenaren zonder deken door het leven, wel op gras, maar geen rijk/vet gras.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:35

Kun je aan het gras zien of het rijk/vet is, of hoe weet je dat? Heb namelijk wel 6 verschillende weides waar ik haar kan plaatsen op het erf

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:59

Kan het ook niet zijn dat de handelaar bij de zee woonde dat ze er daar geen last van had?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:05

Wat goed dat je de fokker te pakken hebt gekregen! Jammer genoeg niet verder mee gekomen...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 21:06

Geen idee, ik weet het echt niet.
De pony heeft 5 minuten op de markt gestaan. Ze kwam binnen rond 9 uur en ben er meteen iPad gelopen. Ik heb met de handelaar onderhandeld, hij heeft het paspoort uit de auto gehaald en toen ben ik gegaan. Meer contact heb ik niet gehad en het ging echt alleen maar over de prijs. Die heb ik naar beneden gekregen door te roepen dat er een DA bij moest komen vanwege de plekken op de bibs, waarop hij zei nee joh, keer wassen met sebacil en het is over. Dat en de prijs heb ik met hem over gepraat.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:18

Laat er gewoon een DA bijkomen. Verkocht of niet vind ik dat je het aan het dier verplicht bent.

Jeuk is vreselijk en aangezien het nog steeds gokken is waar het dier last van heeft is de DA dus de aangewezen persoon om te consulteren en een diagnose te laten stellen.

Dan pas kan je gaan behandelen/wassen/smeren of wat dan ook.

En ja ik heb al je argumenten gelezen en je reacties op eerdere posts over de DA maar vind je echt verzaken in de zorg op deze manier.

Dat je in het weekend niet belt ok maar nu wachten met bellen tot je letterlijk bloed ziet gaat mij te ver.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 21:25

MarliesV schreef:
Laat er gewoon een DA bijkomen. Verkocht of niet vind ik dat je het aan het dier verplicht bent.

Jeuk is vreselijk en aangezien het nog steeds gokken is waar het dier last van heeft is de DA dus de aangewezen persoon om te consulteren en een diagnose te laten stellen.

Dan pas kan je gaan behandelen/wassen/smeren of wat dan ook.

En ja ik heb al je argumenten gelezen en je reacties op eerdere posts over de DA maar vind je echt verzaken in de zorg op deze manier.

Dat je in het weekend niet belt ok maar nu wachten met bellen tot je letterlijk bloed ziet gaat mij te ver.

Dan heb je je werk niet goed gedaan en ik wordt hier heel erg boos om!!
Ik heb vanavond gezien hoeveel last ze van de jeuk heeft en heb dus besloten morgen de DA te bellen en nee ze heeft zich nog steeds niet tot bloedens toe opengehaald maar heeft wel erg veel last Vd jeuk dus morgen word er een DA gebelt!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:32

Ja om die op donderdag te laten komen. Dat is een feestdag mocht je dat niet weten. Het is donderdag zowel Hemelvaart als Bevrijdingsdag dus geen normale werkdag.

Je mag van mij er boos om worden maar je post al dat het dier klachten heeft sinds vrijdagavond en inmiddels is het maandagavond.

Ook al vind jij van niet mag ik wel de mening toegedaan zijn dat ik je laks vind in de zorg voor het dier.
Natuurlijk heb je de beste bedoelingen maar zelf dokteren zonder diagnose is niet verantwoord vind ik.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 21:41

F*ck ja, feestdag! Ik ga absoluut m'n uiterste best doen om zsm een dierenarts erbij te krijgen, want zon last als ze nu heeft gaat mij ook aan het hart... Toch zal ik ook geld moeten verdienen om ze te kunnen onderhouden. Ik moet even bedenken hoe ik dit op ga lossen. Ze staat bij een oud boertje, dus ik heb ook geen stalgenootje die de DA kan ontvangen, dat is het probleem. Wellicht is er een DA die hiervoor in de avond wil komen, al moet ik dan extra betalen maakt me niet uit, alleen is het nu geen kwestie van leven of dood, dus betwijfel of dit mogelijk is. Maar wellicht kan ik proberen om hem zo laat mogelijk in de middag te laten komen en dat ik dan toch een uurtje eerder weg kan op t werk.
Aangezien het er vanmorgen niet geschuurd en mooi rustig uitzag, leek het erop dat het zou helpen en dat de DA niet nodig zou zijn, maar dit heb ik verkeerd ingeschat

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 07:19

Als je uitlegt dat jij alleen in de avond kan,zal de dienstdoende D.A. bij je komen,dat moet lukken TS.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 09:29

Vanavond tussen kwart over 5 en kwart voor 6 komt de DA , kon op t werk eerder weg gelukkig

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:35

Fijn ts! Dan is er nog geen extra tarief toch?