Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Re: Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:14

Jeetje ts wat een ellende!
Heel veel sterkte met je patiëntje.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:22

Ik ben ook wel benieuwd naar de foto's.
Je staat soms versteld van het zelfherstellend vermogen.
helaas hebben wij het ook eens gehad met 1 van de pony's. Daar is toen gelijk de volgende dag de DA weer gekomen en is het gelukkig snel verbeterd. Anders had het waarschijnlijk ook zo'n nare ontsteking geworden

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:22

Wow wat een gat zeg! Sterkte, ik hoop dat het nog goed komt

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:47

Ik zou ook erg graag blijven volgen, dus hopelijk sluit je het topic niet! Kijk even door alle negatieve reacties, de overgrote meerderheid ziet wel in dat je alles doet om je pony te helpen ;)

Veel beterschap voor je pony!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:52

Die foto's! :oo :oo Ik had iets heel anders verwacht!

Heel veel sterkte met je pony, heel erg benieuwd hoe het afloopt. :(:)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:04

Zo dan :oo
Ik had wel een wond verwacht, maar niet zo ernstig... Ik vind het apart dat de vloeistof dan zover gezakt is en zo'n wond kan veroorzaken? Ik ben benieuwd wat de kliniek/da zegt en heel veel succes :(:)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:07

Ik heb de foto's aan een paardendierenarts laten zien.
Die zegt dat het kan kloppen dat er naast de ader is gespoten en dat de ontsteking zo ver naar beneden zakt.
Dit wist ik niet, dus ik heb ook weer wat geleerd vandaag.
Ook vertelde ze dat dit hoogst waarschijnlijk goed geneest, als het niet gaat ontsteken, en dat je er over een jaar waarschijnlijk bijna niks meer van gaat zien. Misschien een paar haarloze littekens, en vreemd groeiende haren, maar de kans is groot dat het goed geneest :)

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:19

Kuggur schreef:
Mjelle_G schreef:
Ik ben wel heel benieuwd naar de foto's. Goede ervaring met mesitran zalf bij vieze wonden.

Vind het wel een gek verhaal, meeste middelen kunnen tegenwoordig én subcutaan (huid) én intramusculair gespoten worden. Is het niet een Geïnfecteerde wond omdat de naald niet schoon was?

Nonsens, geen dierenarts die zijn naalden zo opnieuw gebruikt (die dingen kosten zo goed als niets).
De huid waar je die steriele naald doorheen steekt zit vól bacterien, en nee daar helpt een veeg met een doekje alcohol niet significant tegen.

Volgens mij zeg ik niet dat de naald gebruikt is. Vervelend genoeg zo, hoop dat je pony snel opknapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:25

Fijn dat de dierenarts het zo positief inschat! Dat zal wel een opluchting zijn. Het kan helemaal geen kwaad om af en toe een second opinion te vragen, dan weet je zeker dat je op de goede weg zit.

Wat de grootte van de wond betreft dat ik zelf meteen aan een kliniek, maar als zij denken dat dit thuis net zo goed kan herstellen, dan zou ik dat advies volgen, helemaal omdat je met een hoefbevangen pony niet al teveel wilt rondzeulen. Ik ben benieuwd hoe het gaat herstellen, dus zou het leuk vinden als je af en toe een update wilt plaatsen. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-03-16 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:27

xyzutu2 schreef:
Fijn dat de kliniek het zo positief inschat! Dat zal wel een opluchting zijn. Het kan helemaal geen kwaad om af en toe een second opinion te vragen, dan weet je zeker dat je op de goede weg zit.
Wat de grootte van de wond betreft dat ik zelf meteen aan een kliniek, maar als zij denken dat dit thuis net zo goed kan herstellen, dan zou ik dat advies volgen, helemaal omdat je met een hoefbevangen pony niet al teveel wilt rondzeulen. Ik ben benieuwd hoe het gaat herstellen, dus zou het leuk vinden als je af en toe een update wilt plaatsen. :j

Ik lees nergens een reactie van de kliniek?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:34

Heb hier ook ervaring mee, maar dan een enorme wond op het hoofd van een manegepony bij mij op stal. Heeft een allergische reactie gehad op (iets?) en een kant van haar hoofd was van oor tot lip, en van oogkas tot kaak 3x zo dik als normaal. Opengebarsten, zag er net zo uit als bij jouw pony.

Wat wij iom de DA hebben gedaan, is 2x daags spoelen met water zodat alle viezigheid eruit kon, en daarna een verdunde betadine-oplossing in de wond achterlaten. Wondranden ingesmeerd met honingzalf. Bij elkaar zijn we zo'n 4 maanden bezig geweest, maar toen was de wond dicht (was een wond waar 4 vuisten in konden, die onderhuids ook nog over gehele hoofd doorliep). Pony heeft wel zo'n 9 maanden uitval van de lip-zenuw gehad, maar loopt nu sinds 6 maanden weer probleemloos in de lessen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:35

Destination schreef:
Ik lees nergens een reactie van de kliniek?

Te snel getypt, ik heb het al veranderd, thanks. 8-)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:43

Wow wat ziet die wond er verschrikkelijk uit, heel veel sterkte ermee!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:06

Hopelijk komt TS nog met een update.
Ze zou vandaag de kliniek raadplegen las ik.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:23

Bij mijn paard ook een keer fout gegaan en naast de ader gespoten. Echter heeft de DA meteen iets gegeven om op de plek te smeren wat de ontsteking moest tegen gaan. Paard heeft behalve 1 dag een lichte zwelling hier niets aan over gehouden.

Hoop dat het weer in orde komt. Heel veel sterkte

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:30

Mijn god.... Wat een wond. Gelukkig geen ervaring mee, maar wil TS en uiteraard de pony wel heel veel sterkte wensen. Ik duim dat het goed komt. :(:)

Aan de lafaards die het nodig vinden TS te vervelen met PB's: wees gewoon zo flink om jullie commentaar hier publiekelijk te plaatsen, zodat diegenen die wél inzien dat TS enorm haar best doet het voor haar kunnen opnemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:30

Kuggur schreef:
Mjelle_G schreef:
Ik ben wel heel benieuwd naar de foto's. Goede ervaring met mesitran zalf bij vieze wonden.

Vind het wel een gek verhaal, meeste middelen kunnen tegenwoordig én subcutaan (huid) én intramusculair gespoten worden. Is het niet een Geïnfecteerde wond omdat de naald niet schoon was?

Nonsens, geen dierenarts die zijn naalden zo opnieuw gebruikt (die dingen kosten zo goed als niets).
De huid waar je die steriele naald doorheen steekt zit vól bacterien, en nee daar helpt een veeg met een doekje alcohol niet significant tegen.

Helaas wel hoor, ik heb eens een veearts gehad die de hele stal vaccineerde met dezelfde naald, en hem bij mijn pony aangekomen ook nog eerst op de grond liet vallen en toen gewoon toch gebruikte. Pony werd er niet ziek van gelukkig.
Laatst bijgewerkt door Gini op 23-03-16 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht in kleine letters gezet.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:31

Anjali, die zou ik echt niet bij mijn paard willen hebben :=
En de capslock is ook helemaal nergens voor nodig...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:33

@Anjali: en heb je toen op net zo'n schreeuwerige toon tekst en uitleg gevraagd aan de DA?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:33

Wauw, ik had heel wat verwacht maar gadver wat een wond.
Ik zou ook echt minimaal een second opinion zoeken, dit is niet zomaar een wondje..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:00

Palmera schreef:
@Anjali: en heb je toen op net zo'n schreeuwerige toon tekst en uitleg gevraagd aan de DA?

mijn computer is blijven steken. maar toen dit gebeurde had ik inderdaad iets moeten zeggen, maar ik was zo verbouwereerd dat ik dat niet deed toen. dit was nde veearts van de manege waar ik toen stond,later ben ik verhuisd en heb zelf een andere genomen.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 19:06

Hallo allemaal, bedankt iedereen voor alle steun, tips en info! Foto's zijn door gestuurd naar de kliniek, ik word hier vandaag of morgen over terug gebeld. Mijn eigen dierenarts kon vandaag niet, dus heb er weer een andere bij gehad. Deze gaf aan dat het er naar omstandigheden netjes uit zag. Ook heb ik het gehad over het spoelen met zout oplossing, dit leek hem ook zeer verstandig. Dus dit ga ik vanaf nu doen. Hij rade mij op dit moment nog af om te smeren met iets, omdat de wond daar op dit moment nog veel te groot voor is.

Ook heb ik het gehad over dat soort van rek om de hals ipv een deken. Hij rade mij dit ten zeerste af omdat de uiteinden van die stelen in de wond zouden prikken als de pony zijn hoofd omlaag doet om te eten.

Morgen komt mijn eigen da weer langs en hoop ik antwoord te hebben van de kliniek.

Sorry als er rare fouten in deze update staan, maar ik type dit even snel via mijn telefoon. Zal straks even kijken of ik nog een foto van de wond kan maken.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 19:09

Ik zal vanavond later reageren op alle pb's die ik heb gekregen. Nogmaals iedereen bedankt voor de steun, tips en info!!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:14

Neem eens contact op met Alex Brander van www.veterinairewondzorg.nl , die heeft ervaring met de meest bizarre wonden en kan heel fijn adviseren en meedenken naast je veearts.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:30

Ik zou ook zeker eens contact opnemen met Alex Brander.
Hij kan je een aantal praktische tips meegeven.

Hij heeft mij super geholpen toen mijn paard nare verwondingen had.

Leg je verhaal via mail en foto's uit...zou ik zeker doen.

Succes !