Paard al maanden kreupel zonder aanwijsbare reden..paniek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkermiep

Re: Paard al maanden kreupel zonder aanwijsbare reden..paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 19:26

Het gaat niet goed in de paddock, ze tilt haar been op en loopt moeilijk. Ze gaat nu maar heel even de paddock in, na overleg dierenarts.
Nu maak ik me helemaal veel zorgen of het ooit nog wel goed gaat komen. Echt balen, erg...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:29

Natuurlijk ben je bezorgd, rustig aan doen. Het heeft waarschijnlijk veel tijd nodig.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:38

Ik zou dan langer boxrust doen, en evt stappen ipv in de paddock. :j

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 20:00

Is veel stil staan dan ook niet weer slecht? Tijdens de operaties kwamen ze erg veel verkleving tegen.
We zaten al op 20 minuten stappen, volgende stap was paddock, maar dat gaat dus niet goed. en de draf was na boxrust dus ook nog helemaal niet goed. bah, bah

Ik hou de dierenarts trouwens op de hoogte van de vooruitgang, of in dit geval achteruitgang |(

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:06

Ik hou helemaal niet van boxrust.. Maar als het niet anders kan, kan het niet anders..
Je zou als dat mogelijk is meerdere keren per dag kunnen stappen?
En eventueel heel even in de paddock bijvoorbeeld 5min en er bij blijven dat ze geen gekke dingen doet?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:42

Jeetje wat lastig en naar! Als de paddock echt teveel voor haar is, zou ik haar toch weer terug op boxrust zetten en dan kijken of er twee keer per dag met haar gestapt kan worden. Die ene keer hoeft dan geen 20 minuten, als de andere keer dat dan maar wel is. Het is ook jammer dat ze op de kliniek in draf nog niet goed liep, was daar helemaal geen verbetering in of wel wat? Was het rechtuit zonder buigproef al niet goed? Je moet er echt veel tijd voor zetten hoor en heel naar, maar garantie dat het helemaal goed wordt heb je natuurlijk niet. Het is iets dat er al een tijd heeft gezeten waarschijnlijk, dat maakt het lastiger om het goed te laten genezen.
Ik wil je heel veel sterkte en wijsheid wensen, het is heel moeilijk als je je paard zo ziet en hem niet zo snel ziet opknappen.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 15:10

In de kliniek liep ze niet zo slecht als voor de operatie. Maar de dierenarts zei meteen, "das niet goed". Eerst rechtuit, daarna nog links en rechtsom op longeercirkel. Het stappen tijdens de boxrust ging probleemloos trouwens. Het gaat mis als ze iets meer als stap doet.
Ze moet nu van doktor heel even in de paddock. En ik moet maandag melden hoe het gaat.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:10

Er zat dus wel verbetering in ten opzichte van de eerste keer dat je naar de kliniek ging. Dat is op zich al positief vind ik. Ben wel benieuwd hoe het nu gaat met even in de paddock, succes met alles hoor!

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 18:09

Ja we wachten af! Ze liep inderdaad niet zo dramatisch slecht, maar ik vond het er nog steeds akelig uit zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:58

Wat een domper zeg TS! Misschien toch nog wat meer tijd nodig.

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:19

Hoe gaat het nu?!

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 07:21

Ze heeft een paar dagen niet in de paddock gestaan omdat het zo zompig was. Nu 2 dagen een uurtje. Ik ga vanmiddag kijken hoe ze stapt

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 10:45

Ik vond haar slecht, nu ook in stap. Ik heb de dierarts gebeld en die is gisteren langs geweest. Hij kon maar 1 ding concluderen: dit paard is niet meer geschikt als functioneel rijpaard...

Het plan is nu (met goed vinden van dierenarts) om haar minimaal een maand in de wei te laten staan. Ze krijgt een lage dosis pijnstiller/ontstekingsremmer. Kijken hoe het ontwikkelt. Het kan zo beter worden. Als het slechter wordt, laat ik haar inslapen.

Paard moet pijnvrij in de wei kunnen staan, anders vind ik het geen paardwaardig bestaan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:12

Wat een enorme teleurstelling.
Sterkte,

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:37

Wat jammer dat het niet lijkt aan te slaan. Je hoopt natuurlijk dat het goed werkt, maar altijd met pijn is inderdaad geen leven. Ik duim voor je dat het zich goed ontwikkelt als ze een maand op de wei gaat met lichte pijnstilling!

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 22:07

We wachten af, het gaat niet beter, maar ook niet slechter. Met een stukje wandelen/bewegen wordt ze wat losser. Als het zo warm is en ze staan meer stil zie ik dat het wat stijver wordt, dus ik ga dagelijks wat wandelen en zorg dat het wat strekt en beweegt, zeker op een hete dag.
Ik heb haar nog niet stokkreupel in de wei aangetroffen en als ik aan kom lopen komt ze met een goed gangetje naar me toe. Paard komt iig wel "blij" en tevreden over.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 11:07

Paardje is weer terug in haar oude wei, bij haar maatje. Ze gaat vrolijk de wei door en het bewegen lijkt iets beter te gaan. Ze loopt in stap en stuk losser. Draf is niet zuiver, maar als ik haar longeer moet ik haar alleen maar afremmen om dat ze graag een paar rondje hard gaat.

Een functioneel rijpaard zal het misschien niet meer worden, maar ze is duidelijke blij en tevreden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:09

Als ze blij en tevreden eruit ziet en jij hebt er vrede mee dat je er misschien nooit meer op kan, is het niet zo erg dat ze niet helemaal rad loopt lijkt me. Je ziet het snel genoeg als ze teveel pijn krijgen denk ik zo. Fijn hoor!

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:13

Ik raad je aan om naar Kliniek Slootdorp of Emmeloord te gaan. Deze zijn beid goed met dit soort problemen.

Heel veel sterkte!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:21

Judith, heb je wel het hele topic gelezen? Ze is naar een hele goed kliniek geweest en daarna is het paard in een andere kliniek geholpen.
Ik denk niet dat het zin heeft voor TS om nu nog weer naar Slootdorp ( dat wel heel ver bij haar vandaan ligt en zeker niet beter is dan waar TS is geweest) of Emmeloord ( dat voor TS ook niet naast de deur is).
Je zal het goed bedoelen hoor, dat snap ik wel, maar ik denk niet dat tinkermiep er in dit geval iets aan heeft om naar één van beide klinieken te gaan.

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:24

Jet schreef:
Judith, heb je wel het hele topic gelezen? Ze is naar een hele goed kliniek geweest en daarna is het paard in een andere kliniek geholpen.
Ik denk niet dat het zin heeft voor TS om nu nog weer naar Slootdorp ( dat wel heel ver bij haar vandaan ligt en zeker niet beter is dan waar TS is geweest) of Emmeloord ( dat voor TS ook niet naast de deur is).
Je zal het goed bedoelen hoor, dat snap ik wel, maar ik denk niet dat tinkermiep er in dit geval iets aan heeft om naar één van beide klinieken te gaan.

Ja ik heb het hele topic gelezen, en ja ik snap dat er niet al het geld van de wereld beschikbaar is, maar als je nu nog steeds niet weet wat er aan de hand is.. Dat is toch super rot? Ik zit nu zelf ook in zo'n situatie met mijn pony. En ik bedoelde het indd alleen maar goed.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:26

tinkermiep schreef:
Nou, Spannend. Vandaag naar de Lingehoeve. Dan krijgt ze morgen een CT- scan. Op de echo bleek dat er vocht zit in de peesschede achter het kootgewricht ( bij dat sesambotje in de buurt) Zeg ik t goed? Maar om zeker te weten hoe en waarom en of er verder niets aan de hand is, en voor een eventuele operatie, wordt er eerst een CT scan gemaakt.

Er loopt daar achterlangs een pees door een peesgewricht, en dat is dik.. Toen de sok eraf ging was dat ook goed te zien.

Kijk Judith, hier kan je lezen dat ze naar de Lingehoeve is geweest en dat er een CT scan gemaakt is. Dat kan in Slootdorp sowieso niet en ik heb ook niet het idee dat Emmeloord beter is dan de Lingehoeve.
Ze weet volgens mij wel aardig wat er aan de hand is, maar jammer genoeg is niet alles wat een paard kan mankeren te verhelpen met medische zorg. Dat zou natuurlijk wel heel fijn zijn, maar soms zijn er dingen die ze niet kunnen verhelpen en dan mag je eigenlijk al blij zijn als er iets verbetering te zien is.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 21:16

Ja, ik weet wat er aan de hand is. En ik moet helaas concluderen dat ondanks alles, het nu toch een "niet-functioneel rijpaard" meer is. Ik ben al blij dat ik haar niet hoef te laten inslapen. Ik was bang dat als ik haar in de wei zou zetten, ze helemaal stokkreupel zou worden, zoals voor de operatie. Maar dat is niet het geval.
Dus ik heb nog hoop dat het "iets"beter gaat worden. Ik doe wat licht longeerwerk met haar om het gecontroleerd voorzichtig te belasten. En ik ga met haar wandelen. Misschien dat ik ooit weer een rondje stap "buitenrit" om het huis kan doen. We zien t wel. Zolang in de indruk heb dat ze nog met plezier loopt en beweegt laat ik haar lekker in de wei paard zijn.

Moet wel stilletjes bekennen dat ik wel bedacht dat ze nog voor de fok geschikt is.... het is een mooie merrie, lekker pittig karaktertje. En ze heeft al veulens gehad :)

Maar ik mis het rijden op haar wel enorm... bah

kimmylhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:06

Jammer dat je nooit meer op haar kan rijden, maar gelukkig dat je haar niet hoeft laten inslapen en dat het beter gaat :) houd ons op de hoogte!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:57

Ja, niet kunnen rijden is wel echt jammer hoor. Heel eerlijk: hoeveel ik ook van mijn paard houd, als ik er niet meer op kan rijden gaat het hemelen. Ik betaal best een fiks bedrag per maand aan mijn paard dat ik op dat moment heb en dan vind ik persoonlijk dat ik dan ook wel graag wil rijden. Dat hoeft echt niet dagelijks en geen urenlang, maar toch wel met wat regelmaat. "Gelukkig" heb ik nog niet die keuze hoeven te maken, de paarden die ik heb gehad en er inmiddels niet meer zijn hadden allemaal iets dat niet verholpen kon worden, maar wel snel kon verslechteren of zelfs snel dodelijk zou zijn...

Even een vraag hoor: mag je longeren van de kliniek? Longeren is vaak best belastend voor een paard omdat het steeds rondjes loopt en zijn/haar benen daarbij scheef belast. Zou je niet durven te fietsen met haar? Dan kan ze onbelast stukjes draven en gaat het meer rechtuit.

En ook over dat fokken: Ik zou dat ook even overleggen met de kliniek. Het is nu al laat in het jaar om te laten dekken, kan ze een dracht aan of geeft het vermeerderde gewicht straks meer kreupelheid waarbij ze misschien wel onacceptabele pijn gaat krijgen, als je haar volgend jaar pas laat dekken zou ze dan in 2018 nog een veulen kunnen ( op)voeden? Ik snap dat je met de gedachte speelt hoor, zeker als ze al veulens heeft gehad, maar of het verstandig is durf ik niet te zeggen.

Zou het iets zijn als je een bijrijdpaard zoekt waar "gewoon" op kan rijden? Eén keer in de week ofzo, het is dan wel niet hetzelfde als met je eigen lieve dame, maar misschien verzet het toch je zinnen wat...

Sterkte hoor met alles!