rotstraal. de gouden tip

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FleurStyn

Re: rotstraal. de gouden tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:14

Hier al vanalles geprobeerd, vanalles gekocht en honderden euro's uitgegeven en toen kwam mijn nieuwe hoefsmid met de tip van bleekwater te gebruiken (uiteraard verdund met water).
Wel? Op een week tijd was de rotstraal weg.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:26

turtlelito schreef:
Vraagje aan de mensen die Keratex Hoof and Sole hardener aanbevelen: waar kopen jullie dit? Heb het in het verleden een keer bij petssupermarkt gekocht, maar het duurde maanden voor ik het binnen had (en ze reageerden niet op mailtjes etc). Dit hielp nl heel goed om mijn ruin minder gevoelig te laten lopen op stenige paden.

Helaas idd, het genoemde adres hoef je maar te googlen om er verre van te willen blijven...

Aan Keratex is lastig te komen, maar wat een fijne lijn producten! In NL heb ik nooit een adres gevonden en denk dat je er beter naar zoekt buiten de landsgrenzen.
Voor zover ik weet is Keratex in België nauwelijks vertegenwoordigd en kun je het al vinden, kom je in euries zo goed als op hetzelfde uit als wanneer je het uit de States laat komen.
Duitsland kan mss een optie zijn?
Wie toch iets weet, mag het adres meteen roepen!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:28

acanthus schreef:
turtlelito schreef:
Vraagje aan de mensen die Keratex Hoof and Sole hardener aanbevelen: waar kopen jullie dit? Heb het in het verleden een keer bij petssupermarkt gekocht, maar het duurde maanden voor ik het binnen had (en ze reageerden niet op mailtjes etc). Dit hielp nl heel goed om mijn ruin minder gevoelig te laten lopen op stenige paden.

Helaas idd, het genoemde adres hoef je maar te googlen om er verre van te willen blijven...

Aan Keratex is lastig te komen, maar wat een fijne lijn producten! In NL heb ik nooit een adres gevonden en denk dat je er beter naar zoekt buiten de landsgrenzen.
Voor zover ik weet is Keratex in België nauwelijks vertegenwoordigd en kun je het al vinden, kom je in euries zo goed als op hetzelfde uit als wanneer je het uit de States laat komen.
Duitsland kan mss een optie zijn?
Wie toch iets weet, mag het adres meteen roepen!

http://www.amazon.de/Keratex-Hufhärter-stärkt-brüchiges-sprödes/dp/B00C9XO3HM

Wellicht optie ?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 01:42

Draai het om waarom zouden die bacteriën, schimmels, etc aan de stralen van jou paard beginnen? Ik heb hier geen last van rotstraal en ze staan dit jaar echt niet ideaal. Enkel bij de oudste voor het eerst dat ze tijdens vervellen van stralen wat weggevreten stukjes had. Behandeld met equiprorecta hoefspray maar oom van binnen uit. Dus darmflora beter, extra voedingsstoffen, etc. En elke twee weken vijl ik nu de hoeven bij. Ook vanwege scheuren en witte lijn die ver te zoeken was. Denk nu twee maandjes bezig. Stralen mooi vervelt, witte lijn weer bijna rondom mooi en scheuren al stuk uitgegroeid. Deze pony is wel 40 dus alles werkt ook minder goed natuurlijk.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 14:37

Voor de mensen die Keratex gebruiken. Welke variant? Ik zie zoveel keuze, welke is dan een goede optie?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:29

Aanvullend op de middeltjes die je op de hoeven gebruikt en in het kader van bacterie houdt niet van zuurstof, kun je ook nog van die kunststof rasters leggen. Weet niet of je een paddock hebt? Paarden staan dan namelijk niet direct op zand oid. Volgens mij heten die dingen ecoraster oid.

SilviaKok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:47

Hoi,

Ik heb helemaal niks terug gelezen alleen je eerste bericht.
Ik had hetzelfde probleem zo ernstig dat het richting wild vlees ging en hoefkanker.
Om de dag met hoefteer insmeren. Wel eerst goed schoon schrobben met water en hoefen krabber of harde borstel.
Eerste week mogelijk elke dag, daarna om de dag. Dit lijkt bij mijn paarden wonderen te doen.

Dit is wel een mooi voorbeeld dat Rotstraal niet persee als oorzaak verwaarlosing heeft. Vaak wordt dit wel gedacht.
Zijn er verder meer paarden met rotstraal zoals die van jou?
Oorzaak is namelijk een bacterie, die zich in de hoef nestelt wanneer deze wat zachter is. Een baal binnen is moeilijk buiten. Maar deze kan dus ondanks al jou werk blijven terug komen omdat mogelijk meerdere paarden hier last van hebben. Vergelijkbaar met luizen bijvoorbeeld.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 23:24

SilviaKok schreef:
Hoi,

Ik heb helemaal niks terug gelezen alleen je eerste bericht.
Ik had hetzelfde probleem zo ernstig dat het richting wild vlees ging en hoefkanker.
Om de dag met hoefteer insmeren. Wel eerst goed schoon schrobben met water en hoefen krabber of harde borstel.
Eerste week mogelijk elke dag, daarna om de dag. Dit lijkt bij mijn paarden wonderen te doen.

Dit is wel een mooi voorbeeld dat Rotstraal niet persee als oorzaak verwaarlosing heeft. Vaak wordt dit wel gedacht.
Zijn er verder meer paarden met rotstraal zoals die van jou?
Oorzaak is namelijk een bacterie, die zich in de hoef nestelt wanneer deze wat zachter is. Een baal binnen is moeilijk buiten. Maar deze kan dus ondanks al jou werk blijven terug komen omdat mogelijk meerdere paarden hier last van hebben. Vergelijkbaar met luizen bijvoorbeeld.

Hoi.
We staan in een groep van 9.
Waarvan er 4 ( inclusief de mijne) nog intensief gebruikt worden. De rest staat er voor pensioen, dus die komen er nagenoeg niet uit.
Van de andere 3 intensieve rijders weet ik dat deze geen rotstraal hebben.
De paarden die op rust staan heb ik niet onder de voeten gekeken ( ik vind dat erg brutaal dat zomaar te doen bij een paard van een ander) en de eigenaars die ik daarvan hebben gesproken zeggen dat ze geen rotstraal hebben.
Het blijkt dan toch denk ik...dat ik de enige ben van de groep.
Niet van de stal, daar zijn er meerdere, maar die staan niet in de weide waar ik ook sta.
Ik weet van mijn paard dat deze niet 1 van de sterkste paarden is die er zijn, met betrekking tot zijn weerstand. Hij is nog jong, maar wel met allerlei kwaaltjes. ( hoesten, af en toe kreupel, opgetrokken buik...dat soort kleine dingetjes) Een beetje een sukkelaar dus. Ik verbaas mij niet over het feit dat hij rotstraal heeft, vanwege zijn weerstand.
Op voedingsgebied ben ik nu nog aan het aanpassen. Heb inmiddels de pulp volledig afgebouwd, en staan nu nog op een kleine hoeveelheid luzerne, en onderhoudsdosering hipolyte en onbeperkt ruwvoer.
Ik ben me ook aan het verdiepen in een detoxer, zodat ik van binnenuit kan reinigen.
Heb inmiddels gesproken met een aantal bokkers hier voor advies, en met de DA.
Zijn beweging blijft hetzelfde en dat probeer ik ook zo te houden.
Als ik er aan uit ben welk middel ik ga starten hoop ik over een week effect te zien, en dan ook een andere bekapper te laten komen, niet omdat ik niet tevreden ben over mijn huidige bekapster maar meer in het kader van 4 ogen zien meer dan 2.
Ik sta niet op een paddock. De paarden kunnen in en uit een grote loopstal, waar stro ligt ( en blijft liggen) en de helft beton is, wat dagelijks schoongemaakt wordt, zodat de paarden op die plek droog met de voeten, kunnen eten).
Daarnaast is de uitloop naar de wei, wat nu natuurlijk wel blub is inderdaad, dat zal nu in middels modder gemengd met urine en mest zijn. Ik weet echt dat dit heel kwalijk is voor rotstraal.
De huisvesting is iets wat ik niet zomaar kan veranderen ( ik ben geen eigenaar van de stal en heb geen geld in overvloed), ik sta op een pensionstal en soms moet je je schikken in wat er aangeboden wordt. Zomaar ineens opstappen is niet makkelijk, en eigenlijk ook niet mijn bedoeling. Mijn paard heeft het in de groep qua welbevinden helemaal super.
Ik hoop er dit weekend aan uit te zijn wat ik ga gebruiken en hopelijk heeft dit effect bij mijn paard.
want dat is waarvoor ik in eerste instantie dit topic gestart ben. Inventariseren wat iedereen gebruikt, wat zijn/haar effect is geweest en daaruit hopelijk een passend middel te vinden voor de mijne.
Daarom is het fijn dat er gelukkig al zoveel reacties zijn geweest van andere bokkers ;)
Wederom....sorry voor het lange antwoord.

thijs_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:34

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:39

stalgenoot moest van de hoefsmid hoef afborstelen met biotexsopje, is ook goed opgelost.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 23:44

FleurStyn schreef:
Hier al vanalles geprobeerd, vanalles gekocht en honderden euro's uitgegeven en toen kwam mijn nieuwe hoefsmid met de tip van bleekwater te gebruiken (uiteraard verdund met water).
Wel? Op een week tijd was de rotstraal weg.

Ik tik ook al goed weg maar een paar honderd euro's!
Als dit de oplossing zou zijn, zou dat geweldig zijn.
Gewoon dikke bleek? ;) 1x per dag?
Dit is wel weer natmaken van de hoeven, terwijl een andere bokker zei dat ik moest stoppen met natmaken, haha.
Maar, bedankt voor je tip. Het zou zomaar kunnen werken.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 23:45

thijs_1996 schreef:
http://silicahorse.nl/product/silicahor ... rticulier/

Silicahorse heeft bij mijn paard geholpen. Er zit selenium in en die stof is erg goed voor de hoeven

Ja!
Dat is met die bruis erin dacht ik.
Bacterie aanwezig = bruis
Geen bacterie meer aanwezig is geen bruis.
Lijkt mij erg handig product.

MHK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:53

Hoi

Ik heb een paard die behoorlijk rotstraal heeft gehad. Van alles geprobeerd, maar kreeg het niet goed weg. Enkele jaren geleden ben ik op stal van stro naar vlas overgegaan. Wat bleek dat enkele weken na deze verandering de rotstraal weg was en weg bleef. Ik wijd dit toch aan goed laten wegsnijden en het vlas. Ik heb het idee dat de hoeven droger staan in het vlas.

SilviaKok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 07:19

Geen probleem je lange antwoord. Voor het ontgiften van je paard adviseer ik zoveel mogelijk terug naar de basis. En dat is Ruwvoer. Eventueel aanvullen met een mineraal steen. Daarnaast zou ik een kuur Groene leem starten. Dit is 2weken. Bij intresse zal ik even een linkje sturen met welk product precies.
Maar Groene leem, ook wel klei is een enorm goed middel voor ontgifting. Wordt veel gebruikt uitwendig. Maar ook inwendig is het geweldig. Moet zelf nu de deur uit. Zal later vandaag kijken of ik meer kan uitleggen.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:39

Jodium tinctuur. Werkt top. Als paard op stal komt hoeven uitkrabben en jodium tinctuur op de straal doen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:18

Ik heb na jaren rotstraal onder siliconen zolen (die paard helaas echt nodig heeft) het nu bijna weg. Anders (veel soberder) gaan voeren, enkel hooi en equilin balancer supplement. Daarbij stal zo vrij van urine mogelijk houden (dagelijks natte plek eruit dus) en hoeven zelf behandeld met hypozin zalf. Ik had alles wel geprobeerd al, maar verhuizen (management qua voeren en stal bijhouden nu in eigen hand) en hypozin deed het hem hier. Succes!!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:44

Zoals eerder Al genoemd werd zinkolie. Gewoon bij de drogist te verkrijgen. Zelf goede ervaring met dr. Swaab zinkolie na 6 maanden tobben. Gewoon dagelijks opsmeren en binnen no time word het harder

PaulineJerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:19

Ik heb het het topic gelezen en normaal gezien reageer ik niet snel omdat meelezen en de tips uitproberen mij prima bevalt ;) het viel me dus dit keer op dat de gouden tip van mijn hoefsmid hier nog niet bij staat.

Deze tip was perfect voor mijn pony die zowel een verharde & zand paddock heeft als een box die dagelijks leeg gaat plus weidegang. Het goedje (wat overigens niet zo duur was) is een klein rood flesje van Kevin Bacon met de naam Hoof Solution, even opbrengen met het bijbehorende kwastje, het trekt meteen in, de ochtend erna was de hoef hard en droog.

Dit heb ik enkele keren herhaald (en soms ook preventief) en nooit meer last van rotstraal gehad.(heb het drie dagen moeten aanbrengen, toen was het helemaal over, in de avond, en ik smeerde het in alle hoeven, kwastje was ook handig)
Het ruikt niet aangenaam maar tegen rotstraal zeer effectief.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:50

Mijn paard heeft het ook weer dus ga weer aan de slag.

Zijn er mensen die ervaring hebben met citroensap of propolis?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:52

heeft iemand van jullie de hoevenspray van Equiprotecta al geprobeerd?

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:03

Mijn paard heeft het ook een tijdje gehad. Nu spray ik, elke x nadat de smid is geweest, de hoeven in met teerspray en ze heeft het nu al een behoorlijke tijd niet gehad, terwijl ze hele dagen in de nattigheid staan :)

jessie201

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:39

Ctc spray in combinatie met stockholm teer, harde hoeven en geen rotstraal meer gehad. hoefsmid is niet blij want door de stockholm teer worden de hoeven ( stralen ) bikkelhard! Was een tip van de DA en daarna nooit geen last meer gehad.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:14

Waarom zou je bikkelharde stralen willen? Daar is niet alleen je hoefsmid niet blij mee maar ook je paard niet, de straal is het kussen van de hoef.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:22

Allereerst TS, goed dat je je zo verdiept +:)+
Mijn ervaring bij rotstraal is dat Hoof Solution van Kevin Bacon echt een wondermiddel is. 1 paard dat tegen straalkanker aan zat was er binnen (ik geloof) 3 weken helemaal vanaf. Dagelijks smeren en evt kun je het, zodra de rotstraal weg is, 1 keer per week (of 2 weken) doen als "onderhoud" en ter preventie.
Bij mijn eigen paarden heb ik diverse middeltjes geprobeerd o.a. hippozin maar wat een rotzooi kreeg ik van al die hoefsmeden.
Ik zweer bij de Hoof Solution, heeft tot nu toe bij elk paard goed en snel z'n werk gedaan.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:32

Jaime_ schreef:
Waarom zou je bikkelharde stralen willen? Daar is niet alleen je hoefsmid niet blij mee maar ook je paard niet, de straal is het kussen van de hoef.

Dit ja.
Daarom zijn beslagen hoeven gevoeliger, heb ik ook gemerkt.

Als je behandeling succesvol is geweest dan ook stoppen met behandelen.

Teren is ook wel een beetje uit de tijd inmiddels. Om bovenstaande reden.