Paard bouwt geen kracht op in achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Paard bouwt geen kracht op in achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 10:16

Bedankt voor de verduidelijkingen TS, dit maakt het beeld veel completer/duidelijker.

Ik denk dat het vroegere probleem toch nog niet helemaal opgelost is...of dat er spieren verkort zijn nog door de blindedarmontsteking/ scheef si gewricht. Of dat het SI gewricht nog niet helemaal goed zit..
Lijkt me ook goed om de bloedwaarden te checken..om te kijken of er in de spierstofwisseling inderdaad alles wel goed gaat.
Verder zou ik denken..een tijdje rust..onderzoeken doen en daarna {mits ze goed is} eerst oppakken aan de longe een tijdje voordat je weer gaat rijden. Dan train je toch makkelijker de goede spieren..en dan voornlk dubbele longe oid dat je ook echt goed de lengtebuiging mee kunt pakken.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 10:35

Heb je dit paard laten nakijken op spat?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 10:49

Bij de keuring zijn dus geen buigproeven gemaakt en er zijn geen foto's. Dan heb je niks aan zo'n keuring.
Ik zou idd paard opnieuw laten bekijken door een DA en dan mss even een andere DA zoeken dan die hem heeft gekeurd voor de aankoop.
Rug en bekkengebied kunnen gewoon gerontgend worden. Spat zou idd ook nog kunnen. Het kan zoveel zijn en een fysio of osteo kan er ook niet in kijken.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 10:53

Dit is haar toch, 10 maanden geleden?

Ik zie hier een paard dat voldoende kracht in haar achterhand heeft om in laag tempo aan te springen in galop, voor een 3,5 jarige netjes in ieder geval.
(ze galoppeert niet door, maar je lichaamstaal in dit grondwerkfilmpje lijkt wat verwarrend op haar over te komen)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 11:16

Jesus christ jullie gaan wel ver om dingen te zoeken 8)7
Video is al van meer dan een jaar geleden en komt eigenlijk al niet meer overheen met hoe ze het afgelopen jaar getraind is. Het ging toen puur nog om de dominantie.
Het enige wat wel goed te zien is is hoe ze die stofwolkjes krijgt naar haar achterhoeven, dit is nogsteeds het geval.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 11:27

12Magic schreef:
Ons paard kon zijn achterhand ook niet goed gebruiken, ondanks al het grondwerk wat we deden. Ataxie werd wel genoemd. De chiropractor kwam regelmatig om zijn rug en SI gewricht los te maken. Na drie jaar kwamen we zelf tot de conclusie dat het misschien wel aan zijn voeten lag, zijn tenen bleken veel te lang, de hielen waren ondergeschoven, de steunsels veel te lang en zijn straal was onderontwikkeld. Van de hoefsmid hebben we afscheid genomen en zijn samen met een bekapper aan de gang gegaan. Het resultaat was verbluffend, hij kon ineens ondertreden! Inmiddels heeft ie dikke gespierde billen en de chiropractor heeft niets meer te doen. Hij heeft dus al die tijd hele pijnlijke voeten gehad zonder dat iemand ons daar op heeft gewezen, zelfs de hoefsmid niet!
Misschien zijn de voeten van jou paard wel goed maar ik zou er toch eens goed naar gaan kijken.
Heel veel sterkte met je paardje!

Nou de voeten hebben bij haar inderdaad ook een hele grote rol gespeeld. Ze had een achterstand met het bekappen en haar tenen waren te lang waardoor het leven ook verkeerd gegroeit was.
Ze staat nog niet helemaal perfect, maar genoeg om al veel vooruitgang te moeten kunnen zien eigenlijk..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 11:28

freeride schreef:
Heb je dit paard laten nakijken op spat?

Nee hier is ze niet op gecontroleerd.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 11:34

Ik vraag me af hoe ze loopt/gedraagd los in de bak of wei. Houdt ze zich dan ook in? Opzich vindt ik je trainigschema niet te zwaar. Mocht er voor de rest niks ernstigs aan de hand zijn. Dan zou ik juist wat meer trainen om spier opbouw te krijgen. Niet langer maar juist vaker. Ga je wel eens op buitenrit en zo ja hoevaak? Ik zou langs de da gaan en haar laten uit verdoven om zo te ondervinden vanwaar de pijn komt dan kun je pas verder kijken

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 11:40

sjanien schreef:
Ik vraag me af hoe ze loopt/gedraagd los in de bak of wei. Houdt ze zich dan ook in? Opzich vindt ik je trainigschema niet te zwaar. Mocht er voor de rest niks ernstigs aan de hand zijn. Dan zou ik juist wat meer trainen om spier opbouw te krijgen. Niet langer maar juist vaker. Ga je wel eens op buitenrit en zo ja hoevaak? Ik zou langs de da gaan en haar laten uit verdoven om zo te ondervinden vanwaar de pijn komt dan kun je pas verder kijken

In de wei/bak is ze ook niet zo extreem explosief, is nieuwsgierig, eet wat en valt vooral graag de ruimte van haar weidegenootje binnen. Ze zal iets minder sprintjes trekken dan het gemiddelde paard, maar ze zijn wel krachtig.

Ik probeer vaak op buitenrit te gaan, maar heb de pech dat ik overdag niet vaak vervoer heb of dat het weer dan niet mee zit, maar probeer toch puur voor de ervaring minstens een keer in de 2 weken te gaan.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:21

Ik denk dan weer aan zwakke knieen.
Paarden lopen dan erg op de rem . Omdat ze gewoonweg niet harder kunnen of volhouden om groter te bewegen.
Ook buigen in de achterhand doet ze pijn omdat ze dan precies moeten buigen in de knieen.
Struikeld jou paard achter veel ?

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:04

JudArthos schreef:
Video is al van meer dan een jaar geleden en komt eigenlijk al niet meer overheen met hoe ze het afgelopen jaar getraind is. Het ging toen puur nog om de dominantie.
Het enige wat wel goed te zien is is hoe ze die stofwolkjes krijgt naar haar achterhoeven, dit is nogsteeds het geval.

Mensen willen je alleen maar helpen. Beetje rare reactie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:14

Hoi TS,

Ik heb het niet helemaal gelezen, althans, niet alles exact. Globaal wel het een en ander.
Maar moest meteen denken aan een merrie die ik twee jaar terug heb gereden. Naar aanleiding daarvan heb ik twee vragen.
Hoe is de merrie in de hand? Wordt ze makkelijk zwaar?
En hoe ziet haar stal er uit? Maakt ze deze snel vies of is er ze erg zindelijk?

Toch nog een derde vraag, hoe draait je paard om? (als jij een heel krap bochtje maakt?)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 17:46

Amaranth7 schreef:
JudArthos schreef:

Ik vind het gewoon niet echt normaal dat er zomaar op dat soort dingen gezocht en wordt en in het topic wordt gegooit..
Snap dat het goed bedoeld is maar vind het raar.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 17:50

Janine1990 schreef:
Hoi TS,

Ik heb het niet helemaal gelezen, althans, niet alles exact. Globaal wel het een en ander.
Maar moest meteen denken aan een merrie die ik twee jaar terug heb gereden. Naar aanleiding daarvan heb ik twee vragen.
Hoe is de merrie in de hand? Wordt ze makkelijk zwaar?
En hoe ziet haar stal er uit? Maakt ze deze snel vies of is er ze erg zindelijk?

Toch nog een derde vraag, hoe draait je paard om? (als jij een heel krap bochtje maakt?)

Ze is heel licht in de hand, stal houdt ze keurig (merendeels op een plek) :)

Ze kan makkelijk heel goed draaien, treedt keurig onder en loopt weer weg, we oefenen dit vaker.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 17:51

kitobeer schreef:
Ik denk dan weer aan zwakke knieen.
Paarden lopen dan erg op de rem . Omdat ze gewoonweg niet harder kunnen of volhouden om groter te bewegen.
Ook buigen in de achterhand doet ze pijn omdat ze dan precies moeten buigen in de knieen.
Struikeld jou paard achter veel ?

Struikelen doet ze zelden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:32

Amaranth7 schreef:
JudArthos schreef:

JudArthos schreef:
Ik vind het gewoon niet echt normaal dat er zomaar op dat soort dingen gezocht en wordt en in het topic wordt gegooit..
Snap dat het goed bedoeld is maar vind het raar.

Waarom is dat raar. Ik kan het filmpje overigens niet zien want je hebt het verwijderd. Waarom eigenlijk?
Ik vind haar trouwens de foto die in je profiel staat (de grote foto) er een stuk beter uit zien.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:23

Babootje schreef:
Waarom is dat raar. Ik kan het filmpje overigens niet zien want je hebt het verwijderd. Waarom eigenlijk?
Ik vind haar trouwens de foto die in je profiel staat (de grote foto) er een stuk beter uit zien.

Omdat TS vindt dat het niet relevant voor de vraagstelling is hoe een paard van 4-5 jaar er 10 maanden geleden uitzag gok ik even........

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:01

Was niet echt zoekwerk om het filmpje te vinden, alleen maar de afstamming uit je onderschrift gegoogled.
Je hebt het over een bespierings/bewegingsprobleem en in het topic staan maar een paar foto's waar niet echt wat aan te zien is.

Ik snap het best als je niet het hele filmpje openbaar wilt laten zien, maar misschien kun je het stukje dat ze aangaloppeerd knippen en plakken? Omdat dat van maar 10 maanden geleden is, geeft dat toch een beetje een indruk van hoe ze haar lijf gebruikt(e)?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:29

Heb je al vaker paarden zadelmak gemaakt /ingereden?

Voor mij klinkt het alsof het paard al die tijd is terug gereden in een nette arbeidsdraf/galop Een jong paard moet je echt veel meer naar voren rijden!!!! Daar komt het plakken aan je been en het staken ook van paard kan dat nog niet aan is te zwaar! Wat zich gaat uiten in chagerijnig stakend gedrag! Aan de longe doet die hetzelfde omdat dit tempo nu eenmaal is aangeleerd

Ik zou me even niet druk maken over het hoofd en het netjes aan de teugel rijden het enige wat je nu moet willen van je paard is gas En snellere reactie op je hulpen

Mag ik vragen wat jij doet als het paard staakt naar aanleiding van een voorwaartse hulp?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 22:31

dresjoepie schreef:
Heb je al vaker paarden zadelmak gemaakt /ingereden?

Voor mij klinkt het alsof het paard al die tijd is terug gereden in een nette arbeidsdraf/galop Een jong paard moet je echt veel meer naar voren rijden!!!! Daar komt het plakken aan je been en het staken ook van paard kan dat nog niet aan is te zwaar! Wat zich gaat uiten in chagerijnig stakend gedrag! Aan de longe doet die hetzelfde omdat dit tempo nu eenmaal is aangeleerd

Ik zou me even niet druk maken over het hoofd en het netjes aan de teugel rijden het enige wat je nu moet willen van je paard is gas En snellere reactie op je hulpen

Mag ik vragen wat jij doet als het paard staakt naar aanleiding van een voorwaartse hulp?

Ik begin doodmoe te worden van deze aannames. Ik heb al zat paarden succesvol zadelmak gemaakt en dit is GEEN aangeleerd gedrag, hoe kom je erbij dat ik haar aangeleerd heb terug te rijden? Ik denk dat iedereen zich wel kan bedenken dat vooruit rijden het belangrijkst is, dat is letterlijk het eerste dt je geleerd word.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 22:35

Leuk dat ik me zo moet gaan verdedigen tegen random verzonnen aanvallende aannames, wat een niveau..

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:42

Ho ho is helemaal geen aanval Je kan niet van iedereen verwachten dat ze elke letter van elke reactie lezen ( heb het topic wel door gelezen )

Tussen iets weten en iets doen zit een heel verschil Misschien denk je wel dat je het doet maar zou het nog veel meer mogen/kunnen!

Maar nog geen antwoord op de vraag wat doe je als je paard staakt? Nog een x gelezen maar kan hier geen antworrd op vinden!

Vind het paard er niet slecht uitzien hoor zou wat gespierder mogen maar ziet er zeker niet slecht uit!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:44

Ts, ik denk dat het wel heel nuttig kan zijn als je het topic voorziet van beeld.
Want zoals je zelf al zegt worden er veel aannames gemaakt, misschien komt het ook wel door dat alleen tekst nog geen duidelijk beeld geeft.
Ik durf er ook niks nuttigs over te zeggen, omdat ik je paard niet ken. Maar ik hoop voor je dat je gauw achter de oorzaak komt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:49

JudArthos schreef:
Leuk dat ik me zo moet gaan verdedigen tegen random verzonnen aanvallende aannames, wat een niveau..

Rustig maar.
Zo'n rare vraag is dat niet. Er worden genoeg paarden tegen het been gereden.
Wees gewoon blij dat je dit kunt uitsluiten in jouw geval.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:43

JudArthos schreef:

Weet je, tot nu toe geprobeerd steeds goed mee te denken, echter, elke voorzichtige opmerking of het ook eventueel rijtechnisch zou kunnen zijn daar reageer jij zo ontzettend woest op.

Waarom, niemand twijfelt en iedereen probeert je te helpen. Gewoon een tip, zet je ego eens even aan de kant en probeer je paard op de eerste plek te zetten.
Het gaat om een paard met probleem en dan kun je niets uitsluiten. Ken ruiters genoeg die op een hoog niveau rijden of gereden hebben en het echt wel presteren om een paard de vernieling in te rijden.
Daarmee zeg ik NIET dat het aan het rijden ligt maar dat het een optie zou kunnen zijn.