Rainrot, help! Hoe behandelen en scheren een optie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:54

Amanda schreef:
Arthur's ook?

Ja definitely :j Kun je dan mooi combineren met de aanbieding 3=2

Daihyo

Re: Rainrot, help! Hoe behandelen en scheren een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:02

Kun je die ook combineren met CM? O:)
Want die heb ik ook nog nodig :+

Jildau: ik zou zeker starten met een tondeuse en dan rondom de plekken, als hij het toelaat ook het haar op de plekken. Maar dat is misschien te pijnlijk. Misschien niet te dicht op de huid scheren op die plekken.
Als ik in de buurt zou wonen zou ik je komen helpen. Maar dat gaat 'm niet worden helaas.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:10

Jildau schreef:
Ik heb sowieso zelf nog nooit geschoren dus daar moet ik een slachtoffer voor vinden. Ik heb de dierenarts gevraagd of scheren verstandig is en daar krijg ik hopelijk vandaag antwoord op. Wanneer hij het ook aanraadt ga ik op zoek naar een scheer-persoon. :D Denk alleen haast dat ie wel gesedeerd moet worden dan.. Niet omdat het een idioot paard is met zulke dingen, maar door de pijn. Misschien kan ik eerst met de tondeuse die ik heb voor baard enzovoorts proberen om voorzichtig alvast rondom de plekken wat haar weg te halen.

Gewoon met een tondeuse. Gaat prima, ik heb een kennis die er hele paarden mee scheert. Je woont jammer genoeg te ver weg, anders had ik je zo geholpen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 18:19

Echt superlief dat jullie mij anders wel wilden helpen!

Heb zonet met de Action tondeuse echt over een korstig stuk heen geschoren maar meneer gaf geen kik! Blijkbaar scheren veel prettiger dan dat gepulk en getrek.

Geschoren stukje:
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:30

Driemaal per week insoppen met een dettoloplossing. Anders even naar je veearts gaan om een paardenmiddel te halen....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:46

Jildau schreef:

Heb zonet met de Action tondeuse echt over een korstig stuk heen geschoren maar meneer gaf geen kik! Blijkbaar scheren veel prettiger dan dat gepulk en getrek.

Geschoren stukje:
[ [url=m/lu1H4b.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er goed uit :) Waarschijnlijk trek je met pulken ook steeds aan haren. Dat doe je nu niet.
Mijn veearts beweert trouwens dat het eigenlijk veel minder pijn doet dan wij denken. Maar dat het vooral heeel erg jeukt en dat ze daar getergd van raken. Weet nog niet of ik haar geloof.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:58

Amanda schreef:
Kun je die ook combineren met CM? O:)
Want die heb ik ook nog nodig :+

Jildau: ik zou zeker starten met een tondeuse en dan rondom de plekken, als hij het toelaat ook het haar op de plekken. Maar dat is misschien te pijnlijk. Misschien niet te dicht op de huid scheren op die plekken.
Als ik in de buurt zou wonen zou ik je komen helpen. Maar dat gaat 'm niet worden helaas.

Ik gok dat het paard staat te genieten van een scheerbeurt. Weg broei, weg jeuk, weg opengeschuurde wonden...lucht! En het weer is er goed voor, om te scheren dan. Niet scheren geeft nu juist alleen nog maar meer broei!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:11

Mijne staat niet eens met een heel dikke vacht, goede conditie, glanst erover, voer hoog in vitamines en mineralen, en toch blijft het altijd in heel kleine mate aanwezig. Scheren doet ik nu niet. Een achterbeen heeft er altijd het meeste last van. Op het pijpbeen voor. Hier is het ook niet pijnlijk.
Ik heb een bucas smartex en dat werkt heel fijn.
Dat shapley's spul klinkt interessant.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:12

Veulen84 schreef:
Jildau schreef:

Geschoren stukje:
[ [url=m/lu1H4b.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er goed uit :) Waarschijnlijk trek je met pulken ook steeds aan haren. Dat doe je nu niet.
Mijn veearts beweert trouwens dat het eigenlijk veel minder pijn doet dan wij denken. Maar dat het vooral heeel erg jeukt en dat ze daar getergd van raken. Weet nog niet of ik haar geloof.

Dat is vreemd, ik heb het idee dat het helemaal niet jeukt namelijk. :P

Ik ben de stalgenoot van TS en mijn pony heeft het ook, dus per dag bekijken we of de dekens op moeten of af. Toch wel lastig wat je nu moet doen, omdat zoveel mensen iets anders zeggen en de DA ook...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:40

Arabesk schreef:
Driemaal per week insoppen met een dettoloplossing. Anders even naar je veearts gaan om een paardenmiddel te halen....

Ik heb dat ooit eens gedaan bij mijn pony.
Die was eerst met betadine shampo behandeld en toen de dettol er achter aan.

Ik doe dat nooit weer. -O-

doordat de natuurlijke zuurgraad van de huid ernstig aangetast was door al die middelen kreeg hij juist daardoor een heftige huidaandoening.
Niet zomaar met van alles op de huid gaan als je niet weet of wat voor aandoeing of bacterie het gaat

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 21:43

Zaterdagochtend wordt puppy geschoren! :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:27

Vreemd, hoe toon je overtuigend aan dat een paard (of hond of olifant of whatever) geen pijn ervaart maar jeuk. Ben de eerste nog niet tegen gekomen die het zelf tegen me kon zeggen. Wel weet ik uit eigen ervaring dat het zo erg kan jeuken dat het pijn gaat doen. Statistisch een onverantwoorde uitspraak, maar ach wat ik ben ook een zoogdier.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:26

Broei = jeuk = schuren = wond = pijn = genezing van wond = jeuk = schuren = wond = pijn ......etc. etc.

Het zoogdier mens zou toch met logisch nadenken wel het verschil kunnen waarnemen wanneer een paard jeuk óf pijn heeft. Daarvoor zou het paard geen spraakvaardigheden nodig behoeven te hebben. Enkel een oplettend eigenaar.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:34

Ik vond het ook nogal een uitspraak. Weet echt niet of ik het geloof of niet. Paard kan het me ook niet vertellen, dus ik ga altijd uit van beide... :o

Dettol lijkt wel goed spul, maar op je paard zou ik niet doen. Er zijn best wel wat paarden en mensen overgevoelig voor.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:35

Ik denk sowieso dat je nattigheid en broeien moet voorkomen dus juist NIET vaak moet wassen. Ik ga mee met ariatje, juist goed ventileren/lucht erbij en zo droog mogelijk houden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:41

mijn merrie had t ook eens, heb de korstjes ingesmeerd met betadinezalf

dan hoefde ik niet te wassen

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:40

Mijn pony had vorig jaar een wat lichtere versie van regenrot. Ook korstjes over de hele rug maar geen grote kalen plekken. Vorig jaar had ik hem geschoren maar is zijn deken een paar keer doorgelekt en gaan broeien. Zie nu nog plekjes op zijn vacht waar vorig jaar korstjes hebben gezeten. Bij hem jeukte het ontzettend.

Nu staat hij zonder deken. Hele natte periode gehad maar hij heeft nog nergens last van!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:37

Korsten,wonden,schuurplekken enz enz altijd zacht proberen te houden (tenzij het om hardnekkige schimmel gaat)
Droog je de huid uit zoals met ontsmettende producten dan gaat dat ten koste van de genezing.
In geval van rainrot zou ik dus niet met ontsmettende dingen eraan komen en wassen maar de plekjes eerder vettig houden met bijv MTG zodat de dikke harde korsten vanzelf loslaten en de nieuwe huid eronder soepel gehouden word.
Paard dus ook een tijd uit de regen/vocht houden zodat de huid tot rust kan komen.

Er bestaan veel producten en mijn ervaring met MTG is goed.Mijn tinker had mok in de kootholtes,hele dikke,diepe kloven die ook wat vochtig waren. Iets hoger op de voorbenen in de knieholtes had ze dat ook. Daar vormden zich ook kloven,dikke korsten en na gebruik van MTG was het binnen een week weer rustig en vielen de korsten er tussen uit. Kootholtes ook weer helemaal toppie!

Trek wel handschoenen aan want het goedje stinkt wel maar niet extreem hoor maar vies genoeg dat je het niet op je handen wilt haha.
Ik gebruik het ook voor mijn eczemer als die weer schuurplekken heeft en de haargroei gaat dan idd iets beter.

Is het proberen waard hoor. :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:45

Het stinkt nogal naar zwavel inderdaad. Maar daarom werkt het ook zo goed. Let op! Er zijn ook paarden die allergisch reageren op MTG. Die krijgen witte schilvers en jeuk. Dus eerst even testen op een klein plekje.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:38

Dat geld toch ook voor elk middel wat je gebruikt voor je dier Rije?
Eerst testen voor je grote delen doet behandelen. :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:52

Ja zeker, maar omdat het hier zo wordt aangeprezen (ook door mij) kan iemand in al haar enthousiasme dat misschien vergeten. Vandaar toch nog even de heads up. :) En ik moet eerlijk zeggen, die van mij is niet zo moeilijk dus ik begin altijd gewoon met behandelen zonder testen... Dus ook voor mezelf weer een herinneringetje :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:24

Dat is ook zo :j

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 14:08

Nu hij geschoren is zie ik pas hoe erg het is.. Ik heb via een bokker Vetericyn toegestuurd gekregen en dit spray ik nu op de plekken. Wanneer dit niet (voldoende) werkt schaf ik MTG aan want dat klinkt ook heel goed!

Dit zat onder die dikke vacht:

Afbeelding

Afbeelding

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:30

Poeh, goed dat je toch hebt geschoren.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:49

Oei das best ernstig zeg maar zo kun je het wel goed behandelen.