Help!? Wat heeft mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mieva

Re: Help!? Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 12:54

Wildgirl en weidebloem;

Bedankt! Ik heb ook getwijfeld of ik het topic moest openen omdat ik weet dat er ook negatieve reacties zouden uitkomen. Maar dat heb ik er wel voor over en ook al is het niet altijd leuk om te lezen, ik haal er wel advies uit en daar was dit topic ook voor bedoelt.
Heb gelukkig veel advies en hulp gehad en dat is waar het me om ging/gaat.

Ik heb alles voor m'n paard over maar heb al een keer eerder in de kliniek gestaan waarna ik kreeg te horen dat het niet altijd erg is het soms even aan te kijken en eerst via filmpjes en ander contact te kijken of er mogelijkheden zijn.
Ik ben juist iemand die te snel te DA er bij haalt en ook alles voor m'n dieren over heb.

Mensen die haar in het echt zien die gaven me ook het advies even aan te kijken en kijken hoe het zich verder ontwikkelde. Zondag stond ik huilend in paniek in de wei en is de DA dus ook met spoed gekomen. De afgelopen dagen vond ik het niet zo zorgwekkend meer dat ik het gevoel had dat ze met spoed naar de kliniek moet.

Vandaar eerst even deze stappen en aan de hand van morgen neem ik de beslissing hoe nu verder.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:09

gaat ze beter lopen of komt er geen verbetering in?
Tja...over de Boktkennis kun je zeggen en denken wat je wilt,ik maak regelmatig mee dat de da het niet goed heeft en een paar posters het wel bij het goede eind hebben :7

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:24

Ik heb niet alles gelezen, maar wel filmpje op eerste pagina gezien.
Dat wijdbeense is precies zoals mijn merrie eens liep toen ze 2 hoefzweren in de voorhoeven had.
Iets wat eigenlijk niet kon volgens hoefsmid en dierenarts.
Tot er na een hele periode van emmeren en ongemak bij de kroonranden 2 flinke zweren uitkwamen.

Ik zeg niet dat dit het is, maar sluit het ook niet uit.

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 20:03

geerke schreef:
gaat ze beter lopen of komt er geen verbetering in?
Tja...over de Boktkennis kun je zeggen en denken wat je wilt,ik maak regelmatig mee dat de da het niet goed heeft en een paar posters het wel bij het goede eind hebben :7

Daarom geef ik aan dat ik het ook waardeer. Heb niet voor niks het topic geopend en neem alle adviezen en tips ook mee.

Ze heeft vandaag gedraafd en loopt dus wel iets beter.

Isapaardje schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar wel filmpje op eerste pagina gezien.
Dat wijdbeense is precies zoals mijn merrie eens liep toen ze 2 hoefzweren in de voorhoeven had.
Iets wat eigenlijk niet kon volgens hoefsmid en dierenarts.
Tot er na een hele periode van emmeren en ongemak bij de kroonranden 2 flinke zweren uitkwamen.

Ik zeg niet dat dit het is, maar sluit het ook niet uit.

Dankjewel voor de reactie! Morgen gaan we eens kijken of de smid wat kan ontdekken!

irenekapiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:16

Ik denk niet direct aan hoefbevangenheid, maar eerder aan een val waardoor er ergens iets niet lekker zit.
Door een wat dikke buik of wat lange hoeven krijg je denk ik niet zo'n probleem van de een op de andere dag. Ik vind het een goede stap dat je een stal zoekt waar ie niet 24/7 op het land staat en je doet je best om erachter te komen wat er is succes en hopelijk knapt ie snel op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:41

Mieva schreef:
Ze is nooit bevangen geweest en dit speelt net pas.

Mieva schreef:
En Babootje; een grasbuik in deze tijd? Ja. Het is een haf die lekker op het land staat en geen beweging krijgt.
Vorig jaar heb ik haar goed op gewicht kunnen houden doordat ze getraind werd. En ze kregen trouwens geen hooi op dit land hoor!

Twee dingen zijn er dus veranderd aan haar management. Ze staat sinds kort op de nieuwe plek 24/7 buiten en krijgt geen beweging meer. Daarentegen wel veel te eten. Beide hebben bijgedragen tot een flinke gewichtstoename. Voor mij is dat 1+1 bij elkaar optellen als je je afvraagt waar haar problemen vandaan komen. Maar ook al is dit niet de directe oorzaak, dan nog is deze situatie niet goed voor je paard. Gelukkig ga je daar al verandering in aanbrengen.

Daarbij vroeg ik me af of gras en hooi nu nog het enige is dat ze te eten krijgt. Als dat het geval is krijgt ze mogelijk te weinig vitaminen/mineralen aangeboden dat ook weer kan leiden tot allerlei problemen.

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 17:13

Ze staat nu sinds het voorjaar op deze plek, dus al meer dan een half jaar.
Ze krijgt inderdaad sinds ze hier staat minder beweging.
Ik geef haar regelmatig vitaminespuiten. Maar zal inderdaad eens een vitamine supplement gaan bijvoeren. Welke raad je aan?

De smid is geweest en ze is niet hoefbevangen en heeft ook geen zweer. Hij vindt haar ook sloom en niet fit ogen en heeft het idee dat het van binnen komt en niks met haar benen/lijf te maken heeft.
Maandag meteen weer bloed laten onderzoeken en nu wat breder dan.

Ze staat nu lekker op stal en maak morgen de inloop op orde. Ben benieuwd hoe ze het gaat doen op haar nieuwe plek.

Afbeelding

Afbeelding

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:16

Ai...ik had hard gehoopt op een hoefzweer.
Merk je wel verbetering in haar lopen of helemaal niet?
Hoefkatrolontsteking geeft ook aan beide voorbenen tegelijk klachten vaak maar, alle paarden met HKO die ik heb zien lopen(stuk of 4) liepen allen totaal anders.
Wellicht is het handig even met de DA te overleggen wat nu het beste is; je kunt wel opnieuw bloed laten trekken en breed laten onderzoeken maar ik vraag me af of je daar iets gaat vinden.
Edit: op de laatste foto staat ze ook op rust, gewicht op haar voorbenen zetten is dus geen probleem.
Ben je al eens door het land gelopen om te kijken of je sporen van een glijpartij kunt vinden?
Laatst bijgewerkt door Wildgirl op 12-12-15 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:17

Zomaar een vitamine supplement gaan voeren heeft totaal geen zin! Eerst moet t bloed uitwijzen waar ze eventueel een tekort aan heeft..
Suc6!

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 17:23

Wildgirl schreef:
Ai...ik had hard gehoopt op een hoefzweer.
Merk je wel verbetering in haar lopen of helemaal niet?
Hoefkatrolontsteking geeft ook aan beide voorbenen tegelijk klachten vaak maar, alle paarden met HKO die ik heb zien lopen(stuk of 4) liepen allen totaal anders.
Wellicht is het handig even met de DA te overleggen wat nu het beste is; je kunt wel opnieuw bloed laten trekken en breed laten onderzoeken maar ik vraag me af of je daar iets gaat vinden.
Edit: op de laatste foto staat ze ook op rust, gewicht op haar voorbenen zetten is dus geen probleem.
Ben je al eens door het land gelopen om te kijken of je sporen van een glijpartij kunt vinden?

Ja ze ontlast haar benen totaal niet als ze staat. Daarom denkt de smid ook dat er niks met haar benen aan de hand is.
Lopen gaat beter, nog zeker niet goed, maar ik zie wel vooruitgang. Ze is nog wel echt sloom en zwalkt soms nog een beetje.

Heb het land door gelopen maar niks geks gezien. Kan natuurlijk altijd gebeurt zijn en ik sluit het ook zeker niet uit.

Ben wel heel benieuwd wat de dag/nacht stal haar doet.. Of ze morgen beter loopt of juist niet. Ik ga zo nog even terug om een rondje in de bak te wandelen

Het bloed hebben ze nog als het goed is. Moet alleen dan weer doorgestuurd worden en kan wel wat tijd overheen gaan voor de uitslag binnen is.

Zal zo even het filmpje van het lopen vandaag uploaden.

biscaya schreef:
Zomaar een vitamine supplement gaan voeren heeft totaal geen zin! Eerst moet t bloed uitwijzen waar ze eventueel een tekort aan heeft..
Suc6!

Dankjewel. Dat kan nog wel even duren voor die uitslag er is.

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 17:27

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:36

Nou dat ziet er al een pak beter uit!!
Wij kunnen natuurlijk vanaf hier niet beoordelen hoe haar gedrag is; dat slome is inderdaad wel bijzonder.
Geen verhoging? Goede eetlust? Hartslag en slijmvliezen goed?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:43

Sloom en niet fit kan selenium tekort zijn,dan lopen ze ook erg stijf.
En volgens mij zit er in een vitaminespuit geen selenium.

Maar wacht even bloedondersoek af en ga aan de hand daarvan aanvullen :j

Ziet er al een stuk beter uit hoor, mooie poown ook :D :D

Olympia96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:46

Ik heb alleen jouw berichten gelezen TS. In eerste instantie dacht ik ook aan ataxie, maar zou ze misschien een spier gescheurd kunnen hebben door een rare slipbeweging? Heeft mijn paard ook eens gehad en ik was er een driekwart jaar zoet mee.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:51

Heb niet alles gelezen maar ergens stond water uit de sloot dus misschien ijzerstapeling??
succes met het uitzoeken wat ze mankeert, ze ziet er goed uit; zeker niet te zwaar op de laatste foto! (of is ze nu snel aan het afvallen, want ze leek op de eerste filmpjes echt wel te zwaar. dat is ook weer niet de bedoeling natuurlijk)

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 17:53

Wildgirl schreef:
Nou dat ziet er al een pak beter uit!!
Wij kunnen natuurlijk vanaf hier niet beoordelen hoe haar gedrag is; dat slome is inderdaad wel bijzonder.
Geen verhoging? Goede eetlust? Hartslag en slijmvliezen goed?

Ja ze is normaal heel vlot en snel. Nu is ze echt wat rustig en loopt ook echt sloom voor haar doen.
Temp is goed, eetlust is zoals altijd prima en hartslag ook goed.
Slijmvliezen weet ik eigenlijk niet...

ellepel schreef:
Sloom en niet fit kan selenium tekort zijn,dan lopen ze ook erg stijf.
En volgens mij zit er in een vitaminespuit geen selenium.

Maar wacht even bloedondersoek af en ga aan de hand daarvan aanvullen :j

Ziet er al een stuk beter uit hoor, mooie poown ook :D :D

Ja precies. Ga ik doen! Ben benieuwd wat daar uit komt.

Ik heb nog wel Metazoa Superfit Broxxx staan van afgelopen winter/voorjaar. Zal ik daar wat van gaan voeren of toch maar wachten tot ik haar weer kan trainen voor ik bij ga voeren?
Of is misschien een handje per dag wel een mooie aanvulling?

Dankjewel! Ze ziet er nu echt uit als een verwaarloosde, dikke bos pony uit haha. Kan niet wachten tot ik haar weer lekker kan wassen en kan poetsen en ze straks weer in haar zomervacht zit. Dan is het echt een plaatje <3

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 17:59

PLK schreef:
Heb niet alles gelezen maar ergens stond water uit de sloot dus misschien ijzerstapeling??
succes met het uitzoeken wat ze mankeert, ze ziet er goed uit; zeker niet te zwaar op de laatste foto! (of is ze nu snel aan het afvallen, want ze leek op de eerste filmpjes echt wel te zwaar. dat is ook weer niet de bedoeling natuurlijk)

Daar hebben we ook aan gedacht. Alleen dan zouden alle paarden er last van moeten hebben en dat is niet het geval.

Ik heb ook bewust die foto geplaatst omdat ik commentaar kreeg dat ze veel en veel te dik is. Ja ze is te zwaar maar zeker niet overdreven dik.. De filmpjes van het begin en deze foto zijn van dezelfde week (filmpjes zondag/maandag en deze foto van vandaag)
Heb niet het idee dat ze aan het afvallen is maar misschien leek het erger dan het is op de filmpjes?

Olympia96 schreef:
Ik heb alleen jouw berichten gelezen TS. In eerste instantie dacht ik ook aan ataxie, maar zou ze misschien een spier gescheurd kunnen hebben door een rare slipbeweging? Heeft mijn paard ook eens gehad en ik was er een driekwart jaar zoet mee.

Hoe kwam je tot die ontdekking dat je paard een gescheurde spier had?
Ze ontlast nergens iets, heeft nergens iets dik en loopt verder ook niet kreupel.. Het is meer dat ze zwalkt en haar benen gek neer zet. Alhoewel je kan zien op de filmpjes van vandaag dat het al stukken beter gaat. Maar wij kennen haar natuurlijk en vinden het nog zeker niet normaal

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 18:00

Ze heeft ook al vriendjes gemaakt op haar nieuwe plek! Afbeelding

Olympia96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:02

Dat heb ik laten checken door een fysio. Die kon dat voelen. Zij had het rechtsvoor en op kreupelheidstest van DA gebeurde ook niks. Het was ook een afwijkende manier van lopen die niet kreupel was. En de ene scheur kan natuurlijk groter zijn dan de andere en langer of korter nodig hebben voor herstel. Rust was het advies.
Ik vind ook dat ze beter loopt maar nog niet goed. Hoop dat deze stijgende lijn doorzet!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:25

Ik zou de Metazoa die je hebt staan nu niet meer voeren, is nl maar 6 mnd houdbaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:30

beetje vreemde vraag in dit geval,wanneer is ze voor het laatst ontwormd?Ik bedoel geen mestonderzoek maar een echte wormkuur.
Haar staart lijkt vies ,heeft ze diarree?
Fijn iedergeval dat ze al iets beter loopt!

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 18:31

kiki1976 schreef:
Ik zou de Metazoa die je hebt staan nu niet meer voeren, is nl maar 6 mnd houdbaar.

Oh wat goed van je! Dankjewel! Heb ff gekeken wanneer ik het besteld had, was 11-06-2015
Dus zal net moeten kunnen nog denk ik?

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 18:35

geerke schreef:
beetje vreemde vraag in dit geval,wanneer is ze voor het laatst ontwormd?Ik bedoel geen mestonderzoek maar een echte wormkuur.
Haar staart lijkt vies ,heeft ze diarree?
Fijn iedergeval dat ze al iets beter loopt!

Ze is een paar weken terug ontwormd. Equimax hebben ze gehad.
Ze heeft inderdaad een vieze staart (altijd). Ze heeft geen diarree maar na het mesten komt er altijd wat vocht mee en ze heeft een hele dikke staart die ze niet hoog genoeg op tilt. Heeft ze echt al jaren!
En sta nu dus al maanden op een plek waar ik hem niet kan wassen.. Wordt wel weer tijd voor een wasbeurt :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:38

equimax is prima!Dat vocht komt door een verstoorde darmflora.Verkeerde bacterieen in verkeerde darmen ;)

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 18:39

geerke schreef:
equimax is prima!Dat vocht komt door een verstoorde darmflora.Verkeerde bacterieen in verkeerde darmen ;)

Dankjewel! Heb inderdaad een periode probiotica gegeven en dat hielp wel inderdaad wel.
Toen ik stopte kwam het weer terug.
Zou ik dat nu altijd moeten geven dan?

Edit; hoe het nu is weet ik overigens niet. Heb dus al maanden niet gewassen. Als het iets beter weer is zal ik hem eens wassen en kijken hoelang hij schoon blijft.