Waarom zou je niet enten tegen Tetanus??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:12

Wilawander schreef:
Hier worden de paarden elke 2 jaar tegen tetanus geënt. heb zelfs een hond geënt die regelmatig het presteert verwondingen te hebben.
Wij mensen merken snel genoeg dat we een wond hebben en enten moeten voor de zekerheid. Bij dieren word dit niet altijd op gemerkt. Voorkomen is beter dan genezen.

Ben ik niet helemaal met je eens...want over-vaccineren is zinloos. Het brengt alleen maar schade toe omdat in de vaccinatie niet alleen maar nuttige stoffen zitten. Er zitten ook adjuvans in, en die zijn niet per definitie onschuldig. Sterker nog, sommige dierenartsen zetten een vaccinatie in een staart of poot omdat die afgezet kan worden als op de vaccinatieplaats kanker ontstaat...
Ook allergieën en afwijkingen aan organen (zie link) kunnen door te veel vaccineren getriggerd worden.

Helaas is dit bij paarden voor zover ik weet nog amper onderzocht, maar bij honden weten we er al redelijk wat van. Steeds meer mensen laten daarom titeren op ziektes.

Aangezien we allemaal zoogdieren zijn, zal het effect van vaccinaties min of meer overeenkomen (grofweg gezegd...de tolerantie voor bepaalde stoffen kan natuurlijk enorm variëren per 'diersoort')

Ik ben absoluut vóór vaccineren, maar zolang niet is onderzocht hoe lang de werkingsduur van een vaccinatie is - en die weten we domweg (nog) niet in veel gevallen - ben ik er tegen om veiligheidshalve maar te vaak of te veel te vaccineren. Te weinig of niet is niet goed, maar te veel ook niet...

http://www.naturalanimalconsulting.nl/m ... onschu.htm

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:28

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:39

Bij mensen zal die dan 10 jaar geldig zijn, maar als je 3 jaar na injectie wordt gebeten moet tie toch echt opnieuw. En nogmaals, koliek is erg als je erbij staat en je kan niks, maar "klem" is verschrikkelijk. De ogen bewegen en je ziet de pijn maar niemand kan iets doen.
Verhongeren, dorst, bewegen...paard kan niks ! Ik wil dat nooit meer zien of mee maken.

De oude eigenaren waren er van overtuigd dat de pony het bij ons had opgelopen. (zij hadden wel niet geënt maar de ziekte was bij ons geactiveerd.) Maar 2 weken naderhand kochten die mensen een jonge, 3 jarige haflinger, niet geënt, dat kon later wel..... 2 weken later was hij dood. Zelfde verhaal.

Bacterie bleek in hun wei (omgeving) te zitten. Toen waren ze wel overtuigd.
2 pony's in een maand tijd.....

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 16:45

Maar hoe bepaal je wat een drievoudige dodelijke dosis tetanus is?
En oningeënt dier zal altijd ziek worden, ook bij maar een heel klein beetje.
Edit: huh ineens is die post weg :/

WendyLotte schreef:
Bij mensen zal die dan 10 jaar geldig zijn, maar als je 3 jaar na injectie wordt gebeten moet tie toch echt opnieuw. En nogmaals, koliek is erg als je erbij staat en je kan niks, maar "klem" is verschrikkelijk. De ogen bewegen en je ziet de pijn maar niemand kan iets doen.
Verhongeren, dorst, bewegen...paard kan niks ! Ik wil dat nooit meer zien of mee maken.

De oude eigenaren waren er van overtuigd dat de pony het bij ons had opgelopen. (zij hadden wel niet geënt maar de ziekte was bij ons geactiveerd.) Maar 2 weken naderhand kochten die mensen een jonge, 3 jarige haflinger, niet geënt, dat kon later wel..... 2 weken later was hij dood. Zelfde verhaal.

Bacterie bleek in hun wei (omgeving) te zitten. Toen waren ze wel overtuigd.
2 pony's in een maand tijd.....

De bacterie zit overal in de grond. Dat is het risico ervan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:08

Ik heb 1x een paard met tetanus gezien. En het is inderdaad een verschrikkelijke ziekte om te zien. Het betrof hier een hele leuke veelbelovende 2,5 jarige hengst bij een boer die ook te zuinig was om te enten. Besparing (uitgaande van Geerke’s 100 euro): 500 euro. Verlies: zeker 4000 euro. Over verkeerde zuinigheid gesproken.

Ik heb ooit begrepen dat het risico wat er bij paarden speelt is dat er in paardenmest een andere stam van de tetanus-bacterie zit/groeit. Sprak paar jaar geleden eens met een man die vertelde dat zijn hond heel ziek was geweest. Na onderzoek bleek het dier paardentetanus te hebben. Zijn eigen dierenarts kon daar niets mee, en dier is in Utrecht behandeld met speciaal aangepaste dosering van paardenmedicatie. Iemand die daar het fijne van weet (van die andere bacterie-stam)?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:12

Floortz schreef:
Wilawander schreef:
Hier worden de paarden elke 2 jaar tegen tetanus geënt. heb zelfs een hond geënt die regelmatig het presteert verwondingen te hebben.
Wij mensen merken snel genoeg dat we een wond hebben en enten moeten voor de zekerheid. Bij dieren word dit niet altijd op gemerkt. Voorkomen is beter dan genezen.

Ben ik niet helemaal met je eens...want over-vaccineren is zinloos. Het brengt alleen maar schade toe omdat in de vaccinatie niet alleen maar nuttige stoffen zitten. Er zitten ook adjuvans in, en die zijn niet per definitie onschuldig. Sterker nog, sommige dierenartsen zetten een vaccinatie in een staart of poot omdat die afgezet kan worden als op de vaccinatieplaats kanker ontstaat...
Ook allergieën en afwijkingen aan organen (zie link) kunnen door te veel vaccineren getriggerd worden.

Helaas is dit bij paarden voor zover ik weet nog amper onderzocht, maar bij honden weten we er al redelijk wat van. Steeds meer mensen laten daarom titeren op ziektes.

Aangezien we allemaal zoogdieren zijn, zal het effect van vaccinaties min of meer overeenkomen (grofweg gezegd...de tolerantie voor bepaalde stoffen kan natuurlijk enorm variëren per 'diersoort')

Ik ben absoluut vóór vaccineren, maar zolang niet is onderzocht hoe lang de werkingsduur van een vaccinatie is - en die weten we domweg (nog) niet in veel gevallen - ben ik er tegen om veiligheidshalve maar te vaak of te veel te vaccineren. Te weinig of niet is niet goed, maar te veel ook niet...

http://www.naturalanimalconsulting.nl/m ... onschu.htm

Ik schrijf ook nergens dat je teveel moet enten. Maar dat je correct moet enten. Zodat je het risico zo klein mogelijk kunt maken.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:28

Hulpstoffen in vaccinaties zijn o.a. thiomersal (een kwikverbinding, antischimmelmiddel) en formaldehyde (conserveermiddel waar o.a. lijken mee geconserveerd worden) Beide zijn zeer ongezond.

Al speurende kwam ik dit boek tegen: de schrijfster stelt exact de vraag die hier ook leeft:
Citaat:
Hoe zit het met de geadviseerde herhalingsfrequenties? Waarom ben je bijvoorbeeld als mens na vaccinatie 15 jaar beschermd tegen tetanus en zou je je paard elke twee jaar voor deze ziekte moeten laten vaccineren?

http://www.annemarierodenburg.nl/e-book-vaccinatie.html het boek is onderin te downloaden. Ga ik eens rustig doorlezen :)

Susanne

Re: Waarom zou je niet enten tegen Tetanus??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:46

Ik ent elke 2 jaar. Is meer dan genoeg en ook aangeraden door de DA, want mijn cushie wordt er doodziek van.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:34

Wilawander schreef:
Ik schrijf ook nergens dat je teveel moet enten. Maar dat je correct moet enten. Zodat je het risico zo klein mogelijk kunt maken.

Maar dat is nou juist het grote punt...wat is correct in geval van de tetanus vaccinatie... Het komt er domweg op neer dat we (zowel de DA als de eigenaren) niet weten hoe duurzaam de bescherming is. Het is simpelweg nog nooit onderzocht omdat het enorm dure en langdurige onderzoeken zijn. En niemand, helemaal de producenten niet, willen zo'n kostbare zaak financieren. Ze hebben er uiteindelijk niets bij te winnen...

Dus waar ligt het omslagpunt: na hoeveel jaren is de bescherming zover afgenomen dat het risico onaanvaardbaar toeneemt, en is hervaccinatie nodig. Wie o wie...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:44

Floortz schreef:
Wilawander schreef:

Maar dat is nou juist het grote punt...wat is correct in geval van de tetanus vaccinatie... Het komt er domweg op neer dat we (zowel de DA als de eigenaren) niet weten hoe duurzaam de bescherming is. Het is simpelweg nog nooit onderzocht omdat het enorm dure en langdurige onderzoeken zijn. En niemand, helemaal de producenten niet, willen zo'n kostbare zaak financieren. Ze hebben er uiteindelijk niets bij te winnen...

Dus waar ligt het omslagpunt: na hoeveel jaren is de bescherming zover afgenomen dat het risico onaanvaardbaar toeneemt, en is hervaccinatie nodig. Wie o wie...

Daar we dat niet weten houden we ons aan de aangegeven bescherming. Zit niks anders op?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:57

wat is dan die aangegeven bescherming? 2 jaar? 4 jaar zoals de KNHS aanbeveelt? Of toch maar ons geweten sussen door elk jaar samen met de influenza 'want dat doet de DA altijd al'?
Dat alles vind ik onvoldoende...
Wij hebben het dus al eens meegemaakt...kanker door vaccinatie, en wel door de hulpstoffen. Een tumor die bewezen voortkomt uit vaccinaties. We waren er op tijd bij, gelukkig.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:22

Onze dierenarts ent 1 x in de 2 jaar. En dat doen we al jaren zo en met tevredenheid.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:33

Mijn paard krijgt al een aantal jaar geen influenza enting meer ivm met zeer heftige reactie op de entstof.
Dit jaar voor het eerst weer tetanus geënt, en volgens mijn DA is 1 keer per 3-4 jaar voldoende bij een paard dat al een aantal jaren is geënt met tetanus.