Wilawander schreef:Hier worden de paarden elke 2 jaar tegen tetanus geënt. heb zelfs een hond geënt die regelmatig het presteert verwondingen te hebben.
Wij mensen merken snel genoeg dat we een wond hebben en enten moeten voor de zekerheid. Bij dieren word dit niet altijd op gemerkt. Voorkomen is beter dan genezen.
Ben ik niet helemaal met je eens...want over-vaccineren is zinloos. Het brengt alleen maar schade toe omdat in de vaccinatie niet alleen maar nuttige stoffen zitten. Er zitten ook adjuvans in, en die zijn niet per definitie onschuldig. Sterker nog, sommige dierenartsen zetten een vaccinatie in een staart of poot omdat die afgezet kan worden als op de vaccinatieplaats kanker ontstaat...
Ook allergieën en afwijkingen aan organen (zie link) kunnen door te veel vaccineren getriggerd worden.
Helaas is dit bij paarden voor zover ik weet nog amper onderzocht, maar bij honden weten we er al redelijk wat van. Steeds meer mensen laten daarom titeren op ziektes.
Aangezien we allemaal zoogdieren zijn, zal het effect van vaccinaties min of meer overeenkomen (grofweg gezegd...de tolerantie voor bepaalde stoffen kan natuurlijk enorm variëren per 'diersoort')
Ik ben absoluut vóór vaccineren, maar zolang niet is onderzocht hoe lang de werkingsduur van een vaccinatie is - en die weten we domweg (nog) niet in veel gevallen - ben ik er tegen om veiligheidshalve maar te vaak of te veel te vaccineren. Te weinig of niet is niet goed, maar te veel ook niet...
http://www.naturalanimalconsulting.nl/m ... onschu.htm