Paard met terugkerende problemen met jeuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ingrid_93

Re: Paard met terugkerende problemen met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 18:35

Yep dat weet ik, maar die plekken die hij kreeg hadden niks met zomereczeem te maken, we kunnen er volgend jaar pas achter komen dat het ook zomer eczeem is geweest.
Ik heb Metazoa opgeschreven, mocht het paard er volgend jaar last van krijgen zal ik zeker met de eigenaar gaan overleggen of we dit ook gaan kunnen voeren.
Bedankt voor de tip, zal er ook nog even wat meer info over gaan zoeken.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:07

Even een specifiekere vraag, weet je met welk product je paard in eerste instantie 2x behandeld geweest is? Zo ver ik heb geleerd wordt de mijt topicaal behandeld, dus door middel van toedienen van producten op de huid in plaats van via een injectie.

Echte tips heb ik helaas niet voor je, maar hopelijk vind je de achterliggende oorzaak van zijn jeuk snel!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:17

Hoi

Een paard van mijn vriendin had hetzelfde.

Ik heb het paard gewassen met zwavelshampoo en de benen ingesmeerd met calendulan en de open plekken met dermil zalf. Dit consequent herhaald. Voor de jeuk hebben we borstels opgehangen. Het ging toen beter!

Ze is helemaal van de krachtvoer afgehaald, toen ging het beter. Daarvoor in de plaats vitamine korrel met lijnzaad.
Niet elk paard is het zelfde maar ik weet dat het paard veel gekwakkelt heeft met anitbiotica en biopten: dit hielp niet veel!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:21

@loveSaros; waarschijnlijk heeft het paard Dectomax gehad via injectie. Is een ontwormingspreparaat voor schapen/geiten/koeien, maar mijten kunnen er ook niet goed tegen. Resultaat is alleen wat wisselend.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 10:44

De exacte naam van het middel weet ik niet, wel weet ik dat het ook tegen wormen was en dus niet alleen tegen mijt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:50

Kan ook een combi zijn van mijt een licht ZE.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 10:52

Dat kan het heel goed zijn, maar dat is afwachten wat het volgend jaar doet.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 09:52

Nog even wat vraagjes..

Ik heb Jimmie (het paard waar het om gaat) eind september nog een eczeem deken op gedaan. Deze heeft hij nog geen 2 weken op gehad en staat al een dikke maand zonder eczeem deken. Hij heeft verder niet meer geschuurd, enkel de plekken die hij in zijn manen had jeuk(t)en nog. Ik lees nu toch nog wel veel dat de eczemers de dekens nog op hebben, hoe zit dat bij het gemiddelde eczeempaard?

En nu ga ik hem donderdag weer wassen met sebacil, maar spoelen jullie het paard ook eerst af zodat de sebacil goed verdeeld kan worden of sponzen jullie het paard gewoon droog in?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:54

Kan me voorstellen dat de meeste eczemers de dekens nog op hebben. Zolang de temperatuur nog zo hoog blijft verdwijnen de vliegjes niet. De knutten verdwijnen met nachtvorst, maar die is er nog niet veel geweest.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 11:35

Deze staat al een dikke maand zonder en schuurt niet tot weinig, hij mag nog wel graag rollen maar dat heeft hij eigenlijk altijd wel gehad. Vraag me nu toch meer af of de jeuk wel in combinatie is (geweest) met zomereczeem, misschien een lichte vorm?
Is sowieso afwachten tot volgend jaar, maar ik ben veel te nieuwsgierig :)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:39

Mijn merrie is een lichte eczemer en staat al een mooie poos zonder vliegen/eczeemdeken. Zij schuurt ook niet, maar heeft wel jeuk als ik bv mijn mijn vingers door haar manenkam kroel.

Op je andere vraag terugkomend; ik spoelde haar eerst niet af nee. Gewoon zo hoppa op het droge paard. Ik denk ook dat je, met een nat paard, de verhouding om zeep helpt wat betreft de hoeveelheid sebacil op zoveel water. :-)

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 13:52

Bedankt voor je bericht! :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:33

Ik deed sebacil verdund in plantenspuit met hogedruk. F pompen en je sprayt heel makkelijk je paard in. Dam met rubberhandschoen goed inwrijven. Werkt perfect. Maar idd wel op het droge paard anders klopt de verhouding water sebacil niet.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:42

Ik heb gisteren onze jaarling ook helemaal ingesopt met Sebacil. Ben begonnen met een spons omdat ze natuurlijk nog niet veel kent als jaarling zijnde. Maar dat ging zo goed dat ik de emmer met water/sebacil over haar heen kon gieten en het vervolgens flink ingemasseerd.
Haar hoofd heb ik met spons gedaan.
Ze heeft vandaag nog niet gejeukt.....

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 20:07

Even in het hok gesnuffeld en kan helaas geen geschikte spuit vinden, misschien van de week maar even langs de action en anderd maar gewoon insoppen met de spons.

vandaag ontdekte ik trouwens weer dunne korsten/schilfers. Veel kleine maar er zaten ook schilfers bij met 1 cm doorsnee, zaten langs de manenkam ongeveer in het midden, precies aan de andere kant had hij het ook maar iets minder.
Ik heb de huid bekeken maar kon niks anders vinden dan schilfers die los kwamen, heeft dit dan wel te maken met zomer eczeem?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:10

Kan, mijn pony met eczeem heeft ook erg veel schilfers gehad de laatste paar weken.
dat trekt nu weer weg :j
Wacht even af hoe de huid is nadat je met sebacil gaat behandelen

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 20:14

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:18

Vergeet niet dat als het mijten zijn de stallen er ook vol van zitten.
Alleen paarden behandelen heeft dus geen zin.
Stallen en vooral alle kieren etc moeten gedesinfecteerd worden anders begint het weer van voren af aan.

Als het zomer exceem is kan je in het voorjaar beginnen met brandnetels, en dan niet die gedroogde rommel die je in de winkels koopt maar de jonge topjes van de verse brandnetels die overal in de wei etc staan.
Elke dag een handje knippen en een uur in koud water leggen, dan gaat de brand er namelijk vanaf.
Dan een handje over het voer en je paardje heeft geen last meer van jeuk door zomer exceem (hopelijk).
Het is veel werk misschien maar wij hebben het ook altijd bij onze friezen gedaan en sinds dien nooit geen last van schuren etc meer gehad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:21

Heb ik ook wel gegeven,maar deed niks tegen eczeem.
Denk dat ze eerst dit eens door moet zetten en dan later kijken hoe het gaat :j

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 20:26

Hele boks en borstels etc zijn wel al eind augustus ontsmet, maar het paard heeft er natuurlijk wel weer in gestaan.

Vreemd want dit was ook het eerste wat ik dacht en heb daarom de veearts gevraagd en nee hoor dat hoeft niet... alleen als er uit de kweek komt dat het inderdaad schimmel is zij die...

Bedankt voor de tip over brandnetels, dit hebben we in de zomer inderdaad gevoerd maar was het uiteindijk helaas op, we zullen er aan denken om dit volgend jaar in het voorjaar al te gaan voeren!

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:27

Als je maar op tijd begint en niet na een week stopt zal het zeker verlichten, het is natuurlijk niet zo dat als je het 2 weken voert je paard plots geen jeuk meer heeft

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 20:32

ellepel schreef:
Heb ik ook wel gegeven,maar deed niks tegen eczeem.
Denk dat ze eerst dit eens door moet zetten en dan later kijken hoe het gaat :j

Yep heb je gelijk in, maar mocht het wel eczeem zijn is het een goed ding om te proberen.

Ik wil alleen niet dat hele gedoe hoeven doen zoals met een deken en smeerseltjes en elke keer die brandnetels knippen en om het voer denken en het paard uit het lekkere sappige gras houden terwijl het niet eens zomer eczeem blijkt te zijn :')
Zit er ook over na te denken om er volgend voorjaar niks aan te doen, en pas als hij tekenen geeft van eczeem al de dingen toepassen, als ik het 100% zeker weet.

Maar first things first, eerst maar van die rot mijt of wat het dan ook maar mag zijn afkomen.
Hij oogt na de 1e keer wassen met sebacil wel vrolijker! Ookal kan dit wel toeval zijn.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 20:34

monnikenburg schreef:
Als je maar op tijd begint en niet na een week stopt zal het zeker verlichten, het is natuurlijk niet zo dat als je het 2 weken voert je paard plots geen jeuk meer heeft

Klopt hoor, ik heb gelezen dat het ontgift maar dit gebeurt natuurlijk in kleine mate, zal hier eens wat meer over opzoeken. :)

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:19

Als je er geen moeite in wil stoppen om het eventueel voor te zijn dan loop je wel lekker achter de feiten aan.

Als zoiets simpels al te veel werk is zal ik maar niet zeggen wat ik dan denk.

Hoop dat je paardje snel van deze jeuk ellende af is.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 21:25

Tuurlijk wil ik er moeite in stoppen, als het zomereczeem is wil ik er alles aan doen om te zorgen dat het paard er zo weinig mogelijk last van heeft. We hebben al een eczeem deken aangeschaft, rantsoen aangepast en gingen al elke dag het land in om brandnetel. En je wil niet weten hoeveel ellende we hier al om hebben gehad, we zaten en zitten nog steeds met de handen in ons haren.
Maar wat je wel had geweten als je het hele topic even door had gelezen, is het nog helemaal niet zeker of het wel zomereczeem is, en dat is volgend jaar afwachten.