[VOLG] Verwaarloosde shetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Re: [VOLG] Verwaarloosde shetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:24

Hoelang heb je de pony's nou? Omdat je schrijft dat hij het nu eindelijk pas toeliet?
Niet heel gek toch als je ze pas net hebt? Het klinkt mij alsof ze best braaf zijn maar nog jong en moeten wennen aan een nieuwe eigenaar.

Vanaf hier kan je niet zien wat de oorzaak is kan schimmel of schuren zijn of een tekort aan vitamine of gewoon eenmalig en dan is er verder helemaal niks aan de hand

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:26

ze zijn nog niet ontwormd?Ruim je wel dagelijks de poep op,anders heb je de rest van je leven last van een herbesmetting ;)

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 16:34

Nee ik heb ze nog niet ontwormd, maar dat heb ik vanochtend nog gezegd. Ik heb geen verstand van ontwormen, en vind het te riskant om zomaar wat in ze te spuiten. Ik zou ook niet weten waar ik dat vandaan moet halen.

We ruimen iedere dag de mest gewoon op.

Sielka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:49

Je kan het normaal gewoon krijgen van je dierenarts, die kan beslissen welke het meest geschikt is voor jou pony's :)

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 18:04

De dierenartsten hier in de buurt zeggen dat ze of langs moeten komen, of een mestonderzoek moeten laten doen. Ik krijg het echt niet zomaar mee. Ik weet niet waarom jullie dat wel zo meekrijgen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:12

Harpoon schreef:
Nee ik heb ze nog niet ontwormd, maar dat heb ik vanochtend nog gezegd. Ik heb geen verstand van ontwormen, en vind het te riskant om zomaar wat in ze te spuiten. Ik zou ook niet weten waar ik dat vandaan moet halen.

We ruimen iedere dag de mest gewoon op.

maar je hebt toch al eerder shetjes opgeknapt?Hoe heb je die ontwormd dan?
Laat dan de dierenarts maar op plek komen...ontwormen is er belangrijk,ik heb het idee dat ze bloedwormen hebben.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:12

Geen problemen mee om wormmiddelen te verkrijgen hier.
We kunnen ze bij de apotheek bestellen en dezelfde dag ophalen.
Bij de dierenarts gaan ophalen na een belletje.
Of zelfs bij de ruitersportzaak gaan ophalen.
Nieuw dier krijgt onmiddellijk ontworm middel hier, dan heeft hij net kennisgemaakt met zijn stalletje en hopsa spul naar binnen.
Is toch maar minuutje werk, dus waarom zou je risico lopen om ze mét wormen op de weide te laten lopen bij een eigen pony.

DA laten komen is misschien geen slecht idee vermits je nog steeds met zoveel vragen zit.
Laat de DA even langskomen, uitrekenen hoeveel ze ongeveer wegen en ze ontwormen.
Gelijk de entingen laten zetten en controleren of ze geen luizen of schimmels hebben.
Scheelt je straks een hoop gedoe met je eigen pony en je bent meteen van al je vragen af.

Sielka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:15

Soms kan je ze ook via het internet bestellen ;)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:17

Ik zag net ook dat je zoveel haren uit de staart van Chester haalde bij het borstelen.
Als je de manen en de staart even behandeld met Cowboy Magic, dan heb je daar geen last van.
Knopen en klitten komen er zo supermakkelijk uit en spaart dus een hoop staart en manen haren.
Wij gebruiken het 1 keer per week bij de shetjes en de tinkers en ze blijven dan een week lang redelijk knoop-vrij.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:36

Leuke pony's en goed dat je je er zo mee bezig houd :j
Ik heb ze ook op de markt gezien.

Maar ik vind niet dat ze er echt verwaarloosd uit zien. Ja de hoefjes zijn wat aan de lange kant en ze missen heel wat bespiering maar dat vind ik ook vrij normaal bij jonge pony's. Er mogen ook wel wat vetjes bij maar pas daar heel erg mee op, ze komen binnen een mum van tijd aan! Ik vind ook wel dat je erg voorzichtig bent met de pony's. Mijn motto wat betreft met de paarden is "gewoon doen of het de normaalste zaak van de wereld is" Tot nu toe heeft me dat nooit tegen gewerkt. Alle moeite die je doet om een halster om te doen... hup halster om belonen en klaar. :)

Ik vind ook wel dat ze een wormen buikje hebben. Er zijn een hoop meningen over die wormenkuur en mest onderzoeken en dierenartsen wat dat betreft maar ik denk en vind dat als je 'verwaarloosde' paarden opvangt je er toch echt een dierenarts bij hoort te halen zo dat hij je kan vertellen welke zorg ze verder nodig hebben. Dan zal die je ook wel vertellen over het ontwormen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:47

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 18:51

Ik heb het idee dat jullie denken dat ik naast die pony zou staan en direct zou stoppen met het proberen van het halster om doen zodra hij zijn hoofd wegdraaid. Maar dit is niet het geval. Als de pony direct angstige ogen krijgt, zijn hoofd omhoog tilt en bij iedere beweging al weg schiet en een eind verderop staat te beven, dan kán ik geen halster om doen.
Met mijn aanpak heb ik het voor elkaar gekregen om een halster te kunnen omdoen.

Ik vind het heel apart dat ik het niet voor elkaar krijg om zo een wormenkuur mee te krijgen. En ik ben ook van mening dat dit ook niet zou moeten kunnen. Want wat weet de gemiddelde paardenliefhebber nou er van?

Bij die andere shetjes heb ik ook mestonderzoek gedaan.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:57

Omdat ontwormen gewoon om de zo veel tijd moet, er is niks moeilijks aan en ook niet schadelijk. Ik kan niet elke twee maanden de dieren arts laten komen want dat kost gewoon een fortuin. En ja dat halster heb je nu toch om? Ik snap het probleem niet helemaal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:59

dan moet je de dierenarts laten komen,voor enten en een totale controle.Kan hij wat mest mee nemen en kun jij fijn ontwormen....als je het niet in Engeland wil/kunt bestellen.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 19:09

mie123gie schreef:
Ik kan niet elke twee maanden de dieren arts laten komen want dat kost gewoon een fortuin. En ja dat halster heb je nu toch om? Ik snap het probleem niet helemaal.

"Ik vind ook wel dat je erg voorzichtig bent met de pony's. Mijn motto wat betreft met de paarden is "gewoon doen of het de normaalste zaak van de wereld is" Tot nu toe heeft me dat nooit tegen gewerkt. Alle moeite die je doet om een halster om te doen... hup halster om belonen en klaar. "

Ik reageerde hier op. En het valt mij op dat er veel mensen negatief deden over het feit dat ik het over vertrouwen winnen had en over het feit dat ik mij af vroeg of het mij zou kunnen om een halster om te krijgen. Maar ik heb het op mijn manier gedaan, en het is mij gelukt. Ik wou het even zeggen, aangezien hier veel mensen dus op reageerden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:22

lieve TS...hou op met vlechtjes en halstertjes op en af doen,ontworm die beestjes!

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 19:40

Ik gá ze ontwormen Geerke. Ik heb dit meerdere keren gezegd.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:11

Ook even checken op huid probleem maar inderdaad eerst ontwormen dat had de dag nadat je ze kreeg eigenlijk al gemoeten

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 08:59

Afbeelding

Goedemorgen! Ze kwamen direct naar mij toe.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:29

Harpoon schreef:
[ [url=m/2QAf23.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk! En ik snap niet dat hier nog steeds word 'gezeurd' over dat halster omdoen het is toch gelukt? Wat maakt het dan uit hoe?

En wat betreft het ontwormen dat gaat ts toch ook doen? Ze gaan echt niet dood van die paar dagen langer en iemand schreef dat het niet schadelijk is maar met zulke schrale shetjes kun je snel over doseren en ik weet dat bij bijvoorbeeld promox dat echt ernstige gevolgen kan hebben...

Naar mijn idee doet ts niks verkeerd om het via de DA te doen, beter dan zelf rommelen zonder er verstand van te hebben (wat ts ook aangaf).

Leuk ts dat ze in zo'n korte tijd jou al herkennen als je het land in komt! En moet zeggen dat ze er nu al een stuk verzorgder uit ziet!

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:32

Het gaat er ook niet om dat het schadelijk zou zijn voor de pony's om enkele dagen te wachten met ontwormen.
Probleem is gewoon dat als ze wormen zullen hebben (en dat zal zeker zo zijn), ze inmiddels de worminfectie al dagen vrolijk door de hele weide verspreiden.
Kan je nog mest uithalen, in zulke weide zoals op laatste foto ben je een hele tijd bezig om de bolletjes eruit te vissen.
Er zullen altijd bolletjes blijven liggen en de besmetting zit dan inmiddels op je grassprieten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:52

lissie_zigor schreef:
Harpoon schreef:

Wat leuk! En ik snap niet dat hier nog steeds word 'gezeurd' over dat halster omdoen het is toch gelukt? Wat maakt het dan uit hoe?

En wat betreft het ontwormen dat gaat ts toch ook doen? Ze gaan echt niet dood van die paar dagen langer en iemand schreef dat het niet schadelijk is maar met zulke schrale shetjes kun je snel over doseren en ik weet dat bij bijvoorbeeld promox dat echt ernstige gevolgen kan hebben...

Naar mijn idee doet ts niks verkeerd om het via de DA te doen, beter dan zelf rommelen zonder er verstand van te hebben (wat ts ook aangaf).

Leuk ts dat ze in zo'n korte tijd jou al herkennen als je het land in komt! En moet zeggen dat ze er nu al een stuk verzorgder uit ziet!

er werd niet gezeurd over het halster maar meer aangemoedigd voordat ze om waren. nu ze aan zijn zegt niemand er iets over? dus beetje mosterd naar de maaltijd!

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 13:54

lissie_zigor schreef:

Ik ben blij dat het mij gelukt is om zo snel al een halster om te krijgen. Ik had eigenlijk verwacht dat het zeker nog een week of twee zou duren, aangezien Chester zo ontzettend bang was.
Inmiddels komt hij al zelf naar mij toe en duwt hij voorzichtig zn snuitje tegen mijn been aan, zovan: 'Hey hoi hallo, ik ben hier!'.
Amaretto daarentegen is veel opdringeriger. Die heb ik al een tik moeten verkopen omdat hij te opdringerig werd. Maar hij is een snelle leerling, hij wist daarna al direct dat hij dat niet meer moest doen.

Ontwormen zal ik ook zeker doen. Ik heb totaal geen verstand van ontwormen en wil het sowieso door een dierenarts laten beoordelen wat ik moet geven.

Ewona schreef:
Het gaat er ook niet om dat het schadelijk zou zijn voor de pony's om enkele dagen te wachten met ontwormen.
Probleem is gewoon dat als ze wormen zullen hebben (en dat zal zeker zo zijn), ze inmiddels de worminfectie al dagen vrolijk door de hele weide verspreiden.
Kan je nog mest uithalen, in zulke weide zoals op laatste foto ben je een hele tijd bezig om de bolletjes eruit te vissen.
Er zullen altijd bolletjes blijven liggen en de besmetting zit dan inmiddels op je grassprieten.

Ik heb het weiland afgebakend en mijn andere pony staat er niet bij in. Volgens de dierenarts zou Winnethou, mijn andere pony, ook geen wormen hebben, maar ik kon altijd zijn mest ook meebrengen, just to be sure.
Zodra ze ontwormd zijn, komen ze in het andere stuk te staan.
En wat betreft die eitjes, ik neem aan dat die dood zullen gaan in de winter straks?
Misschien is het niet de meest handige aanpak geweest, maar van fouten leer je.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:35

Harpoon schreef:

Ja snapbaar, ik zie wel groen spul maar geen gras, dus misschien hongerig? Vroeg in je andere topic ook al hoe het nu was met de uitslagen van de dierenarts ;)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:06

Sientje schreef:
Harpoon schreef:

Ja snapbaar, ik zie wel groen spul maar geen gras, dus misschien hongerig? Vroeg in je andere topic ook al hoe het nu was met de uitslagen van de dierenarts ;)

Wat is dat nou weer voor een opmerking? :=
Ik zie daar achter iets van een bak staan, misschien iets van een slowfeeder. Of staat er buiten de foto een slowfeeder of worden ze ergens anders bijgevoerd?