Dikke, warme, harde en pijnlijke kaak *Update p4: Droes*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eloya

Re: Paard dikke, warme, harde en pijnlijke kaak (na val?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:09

Ik zou het even doorspoelen met uitgekookt water en er daarna honingzalf indoen.
Dit doe ik meestal bij abcessen van mijn ratjes. paard is natuurlijk wat groter.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 00:32

Weet alleen echt niet hoe ik dat moet doen.. Paard kan de wei niet af natuurlijk. Dus kan niet naar een kraan ofzo.
En ze vind het echt niet fijn als ik eraan zit. Logisch ook natuurlijk.
Heb wel betadineoplossing nu dus kan dat er eventueel na het schoonmaken/ spoelen omheen smeren.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:46

Niet aan lopen prutsen met zalf en spuitjes enz. Je kunt er het beste afblijven, hoogstens met en babydoekje de hard geworden pus uit haar baard halen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 05:50

Dit vind ik wel een mooi en duidelijk artikel: http://www.paardendokters.nl/ziekten/droes/ . Ik weet niet wanneer "van de zomer" was, maar als ik het zo lees, kan de bacterie nog best lang buiten een paard overleven, dus buiten het dragerverhaal kan dat misschien ook nog een optie zijn. Ook is het wel verstandig om daar nu rekening mee te houden en je paard niet te snel in de kudde te zetten nadat de droes weg is.

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:46

De bacterie kan 6-8 weken overleven. Ligt ook weer aan het klimaat.
Wij vulden een spuit met water en wat betadineoplossing. Maar hebben er maar weinig aan gedaan/kunnen doen. Paard vond het heel vervelend als we eraan kwamen. Gezien je inderdaad behoorlijk onthand bent omdat je natuurlijk afgezonderd bent van de andere. Let wel ook echt op je schoeisel, kleding en stalmateriaal: kruiwagen en mestvork enz.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:55

Ja, dat klopt wel, maar een besmet paard dat weer genezen is kan de bacterie ook nog 1 tot 2 maanden uitscheiden. Stel 2 maanden, dan nog 8 weken buiten het paard, zit je toch op bijna 4 maanden bij elkaar... Op zijn ruimst genomen dan. Op zijn krapst: 1 maand uitscheiding na genezing en 6 weken overleven, zit je toch op bijna tweeënhalve maand.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 16:01

Ik ontsmet alles inderdaad goed. Heb ook zo'n bakje halamid(?) waar ik doorheen ga als ik bij haar ben geweest.
Zou inderdaad kunnen dat de bacterie nog aanwezig was geweest toen ik naar die stal verhuisde. Baal wel dat ik niet te horen heb gekregen bij voorbaat dat er droes was geweest. Maar goed, dat draai je toch niet meer terug...
Nu maar hopen dat ze gauw opknapt en we weer lekker bos ritten kunnen gaan maken :)

Celine_Famke

Re: Dikke, warme, harde en pijnlijke kaak *Update p4: Droes*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 17:55

De wond zag er netjes uit net. Wel vies er omheen. Maar de bult zelf waar ik gister in kon kijken was nu echt helemaal open en ziet eruit alsof het los gaat laten. Daar onder zit wel alweer netjes huid :)
Haar temperatuur was 37,0 graden, het wordt steeds lager haha!

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:19

Je weet toch niet wat het is geweest en waar ze het heeft opgepikt. Bij ons werd vorig jaar heel de stal zowat ziek. Zeg maar waar en bij welk paard het vandaan kwam. Mijn merrie als een van de laatste en zij en nog een paard hebben als enige bulten gekregen. De rest hoge koorts, snotneuzen enz. Hopelijk.blijft het voor jouw merrie hierbij, dat er niet nog een bult komt. Maar het klinkt alsof ze er wel.weer aardig is. Toch nog even Beterschap voor haar. Wat een zorg he een ziek paard.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 18:25

Ja, fijn is het niet... Vooral omdat ze al zo'n 2 weken al alleen staat en nog weken moet (als alles mee zit). En we kunnen niets.. Maar goed, daar moeten we maar even doorheen.

Het is inderdaad vrij apart dat Famke geen snot en hoge koorts heeft gehad. Moet het wel even afkloppen natuurlijk! Hoop dat het hierbij blijft. Op deze stal had de rest van de zomer (14 paarden!) wel heel veel snot en hele hoge koorts etc..

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 20:47

Vandaag was haar temperatuur 37,4 graden. Dus netjes. Ze eet en drinkt nog altijd goed.
De bult is weg. Zit nog wel wat pus. Niet veel. Heb alleen even al het opgedroogde pus en zo weg gehaald wat er omheen zat.
Dus nu wachten op het laatste beetje pus wat weggaat en dan wachten tot de huid weer mooi terug komt.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 19:22

Voor de mensen die nog meelezen/ interesse hebben....

Vandaag was haar temperatuur weer 37,4 graden. De bult is helemaal weg nu, pus ook. Zit alleen nog een korstje op, maar daaronder mooi nieuwe huid! :D

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:34

Super!!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:23

Tuurlijk lees ik nog steeds mee :D . Fijn dat het zo goed gaat en dat het zo snel geneest toch. Mooi ook dat de temp zo netjes is gebleven, nog even en je bent er weer helemaal vanaf ( en je paard natuurlijk ook ;) )!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 21:51

Ik hoop het inderdaad! Tot nu toe ziet het er niet uit alsof er nog een bult bij komt. De kaak is niet dik meer, ook de onderkant niet. De bult is echt volledig weg, behalve de korst.
Natuurlijk balen dat Famke nog wel een tijdje in quarantaine moet blijven staan, maar goed, daar moeten we maar even doorheen haha. Ben al lang blij dat ze het tot nu toe met 'twee hoeven in haar neus' doorstaat haha. Ze heeft er geen moment ziek uit gezien.. Alleen maar blij, druk en hongerig haha.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 19:18

Nog even een update...

Alles is weg, er is alleen nog een héél klein stukje korst, ongeveer 5 mm of zo iets. En het is nog kaal haha.. Zo lelijk :P
Famke is hartstikke druk haha. Zal blij zijn als we weer lekker aan de slag mogen en ze weer in de groep mag!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:15

Zo, mooi dat ze weer lekker fris is, dat geeft wel aan dat ze er goed doorheen is gekomen. Ik hoop ook voor jullie dat jullie nu snel weer aan de slag mogen en dan daarna de kudde in!