ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:39

bigone schreef:
Er gaan jaarlijks zo veel gezonde paarden naar de slacht omdat er geen kopers voor zijn, zijn dit dan allemaal egoistische eigenaren? Ik vind dat deze eigenaren realistisch zijn, slacht klinkt hard maar is voor een dier de meest snelle en eerlijke weg. Als ts geen geld en geen zicht op verbetering bij haar paard heeft(na eventueel onderzoek) wie zijn wij dan om haar te veroordelen. En dan vooral opmerkingen over je geliefde dier, je maatje enz, juist als het dier zo geliefd is moet je de juiste keuze maken. En dat is niet de handel waar hij ongetwijfeld in terecht zal komen. Of op transport naar Italie of Frankrijk naar het slachthuis.

Mee eens!
Wij kunnen niet in de portemonnee van TS kijken en we kunnen ook zeker niet van haar verwachten dat zichzelf in de nesten werkt. Een paard is en blijft een luxe.

Er zijn al zo veel paarden waarvan het lichaam op is maar de eigenaar er alles aan doet om het dier bij zich te houden. Wie help je daarmee, het paard of alleen maar jezelf? Liefde is ook loslaten.

Ik denk ook dat je eerst meer zekerheid moet hebben of je paard er echt zo slecht aan toe is als dat je denkt maar dat is een beslissing die je voor jezelf moet maken.

Heb geen ervaring met ZE. Kan dat zomaar ineens opzetten?
Heb je iets aan het voer veranderd? Of van weiland gewisseld?
Oh ik zie dat Amanda er al iets over zegt.

In ieder geval sterkte TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:47

Een dierenarts kan zich altijd vergissen, zeker als er geen foto's genomen zijn. Los daarvan heb je volgens mij sowieso al een verkoopprobleem vanwege de ZE. Wel goed dat je eerlijk bent :j In de winter kan je het namelijk ook net zo goed verzwijgen...

Misschien moet je het geld krijgen voor je paard loslaten en werken via paard in nood bv. Hem gratis wegdoen komt nog steeds goedkoper uit dan een jaar stalling en medische kosten te betalen...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:02

Ik zou ook zeker eerst willen weten wat er nu precies stuk is. Door even te kijken en voelen kun je echt niet zon diagnose stellen hoor. Nooit meer werken en volledig kapot, dat kun je echt niet zomaar zeggen zonder te weten wat er nu is. Ik zou absoluut meer onderzoek doen, mocht het dan inderdaad helemaal kapot zijn, dan kan ie altijd nog dood. Geen geld voor.. Tja sorry dan heb je je paard te laat in de verkoop gezet mijn inziens. Van te voren niet zo goed over nagedacht.. Is er niemand in je omgeving die je wat voor kan schieten? Het zou mij het meer dan waard zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:09

Mara2000 schreef:
Worden meningen gevraagd en dus gegeven.
Andere mening dan. Een paard koop je en hou je en verzorg je. Tenzij het dier onbehandelbare pijn heeft laat je hem in leven. Overwegingen over Rendac, slachter of euthanasie zijn dan niet nodig (al zou voor mij alleen euthanasie acceptabel zijn maar dat mag blijkbaar niet gezegd worden....).

In het geval van TS dus allereerst uitzoeken of en wat haar paard mankeert.

Mara, ik ben het met jou eens. Het leven, ook het leven van een dier, is kostbaar. /3

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:23

Ik ben absoluut niet tegen inslapen /slacht bij een paard wat wat mankeert.
Maar wel NA een goed onderzoek.
Ik heb zelf een paard gehad waar de dierenarts zei dat het paard beter naar dr slacht kon. Gelukkig heb ik uitgebreid onderzoek laten doen en zat die dierenarts er compleet naast.
Mijn paard heeft daarna nog succesvol Z gelopen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:28

Ga ook wel mee met wat al gezegd is. Eerst toch een wat betere diagnose. Om nu al de conclusie te trekken dat hij nooit meer word zoals het was is wel erg overhaast met alleen een buigproef. Je kent jezelf het beste maar dat zou bij mij toch vroeg of laat gaan knagen of de DA nu wel gelijk had. Vind het namelijk nogal wat dat hij dat zo direct zegt. En tja de keuze slacht kun je niet meer terug draaien.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:32

Mara2000 schreef:
Andere mening dan. Een paard koop je en hou je en verzorg je. Tenzij het dier onbehandelbare pijn heeft laat je hem in leven. Overwegingen over Rendac, slachter of euthanasie zijn dan niet nodig (al zou voor mij alleen euthanasie acceptabel zijn maar dat mag blijkbaar niet gezegd worden....).

Rendac komt na euthanasie hoor Mara2000 tenzij je er voor kiest om je paard te laten cremeren. Lichaam moet ergens blijven nietwaar?

Verder ben ik het ook niet met je eens dat je een paard altijd zal houden. Omstandigheden kunnen veranderen. Dat is in het geval van ts zo maar ik heb ook mijn maatje een ander thuis gegund een paar maanden geleden. Ik mis hem verschrikkelijk maar ik kon hem niet meer rijden (hij was veel te groot en te breed en mijn lijf kon dat niet meer aan) en hij stond een beetje te verpieteren. Nu is hij gezinspaard en geniet met volle teugen. Soms is kiezen voor een paard ook loslaten.

Of dat nu naar een ander thuis is of in laten slapen of slachten. Inslapen en slachten zijn allebei diervriendelijk als je maar naar de juiste slachterij gaat. Dier weet het niet.

Anoniem

Re: ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:06

Weet je waar ik tegen ben? Een kapot paard, weggeven of verkopen voor weinig.
Dan kan je er zo ongeveer donder op zeggen, dat paardlief, zodra jij je kont hebt gekeerd de handel in komt, of dat er zaken mee gedaan worden, die toch vooral niet goed zijn voor het dier.
Dat vind ik persoonlijk laf, of je er gemakkelijk van af maken.
En niemand kan in ts haar portemonnee kijken, dus vel daar dan ook geen oordeel over. Want wat nu als die zo leeg is dat ze straks de stalling of het voer niet meer betalen kan? Dat is nog veel erger, want dan word het verwaarlozing en zelfs de hongerdood.
Ik doe alles voor mijn paarden, maar als ik het niet meer betalen kan, gaan ze hier met 4 benen in de lucht van het terrein af en nooit van mijn levensdagen naar een ander toe. Leer de mens kennen en men gaat van de dieren houden, maar dan maak ik er toch zeker ook zelf barmhartig een einde aan voor ze, zodra het om wat voor reden niet meer gaat...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:08

anjali schreef:
Mara2000 schreef:

Mara, ik ben het met jou eens. Het leven, ook het leven van een dier, is kostbaar. /3

En daar heb je gelijk in; dus wat als je geen geld meer (genoeg) hebt om een paard te onderhouden?
Wat als het paard wat mankeert?
Precies; dan is inslapen/slecht helemaal geen verkeerde keuze.

@Mara
Je kan ook kiezen om een paard alleen te laten schieten bij de slachter, dan wordt er geen worst van gemaakt.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:16

Ik ben het eens met Ohjajoh. En ook wil je niet deze blessure laten onderzoeken en gelijk naar de slager, dat is ook een prima keuze. En als jij ervoor kiest om je dier in welke gezondheid dan ook te laten slachten, is dat je goed recht. Je bent aan niemand verplicht tot het uiterste te gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:40

@brainless: Ik bedoelde met mijn uitspraak dat het leven kostbaar is, niet kostbaar in geld, maar in waarde.Want met alle geld van de wereld kun je een dode niet meer levend maken.Daarom kies ik altijd voor het leven,en als ik zelf niet meer voor mijn dier kan zorgen [dat kan helaas altijd gebeuren]dan zou ik een opvang voor hem/haar zoeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:44

Op marktplaats is nu ook weer zo'n nieuwe organisatie voor opvang van paarden die anders naar de slacht zouden gaan. 23 mensen hebben de advertentie bewaard en dan denk ik, zo'n stichting zoekt de besten er uit en lappen ze op en ze gaan weer in de verkoop. Ik vind het verschrikkelijk egoistisch dat mensen de gemakkelijke weg van dit soort stichtingen kiezen, kost ze niks en ze kunnen blijven leven in de waan dat paardlief het goed getroffen heeft, ik vind het bullshit. Slachtpaarden zijn beter af dan de ellende die onze lievelingtjes soms moeten ondergaan door twijfelkonten van bazen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:51

Ik heb op zich niks tegen slacht, maar dan moet je wel ook eerlijk zijn over de reden.
Is het een gebrek aan geld of het niet willen of kunnen investeren hierin? Prima. Is het een niet op te lossen blessure? Helemaal prima. Maar als je niet weet wat de blessure precies is, kan je op basis hiervan ook niet laten slachten, dat is imo niet correct. Erop voortborduren van "als dit dan dat", met het uitgangspunt dat het niet te genezen valt, is imo een beetje de situatie vreemd benaderen, want je weet het gewoon niet. Dus als je dan toch wilt slachten, wees dan eerlijk en zeg gewoon dat het om het geld gaat, niks schandelijks aan.

Ik vind het opmerkelijk dat de ts daar niet echt op reageert en aanneemt dat het worst case scenario waarheid is, terwijl er niets dat bevestigt. Er wordt precies een beetje omheen gedraaid.

Weggeven zou ik NOOIT doen. Dan liever slacht, inslapen of verkoop.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:50

Tieneke: Ik weet niet of ze er omheen draait, misschien zoekt ze gewoon emotionele steun die het voor haar misschien makkelijker maakt hem naar de slacht te brengen. Soort van bevestiging dat ze niet paardonwaardig handelt? Ik kan dat wel begrijpen. Het is geen koffiezetapparaat dat mankementen vertoont.
TS: wat je ook beslist, weet van jezelf dat je juist handelt/beslist.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:57

anjali schreef:
@brainless: Ik bedoelde met mijn uitspraak dat het leven kostbaar is, niet kostbaar in geld, maar in waarde.Want met alle geld van de wereld kun je een dode niet meer levend maken.Daarom kies ik altijd voor het leven,en als ik zelf niet meer voor mijn dier kan zorgen [dat kan helaas altijd gebeuren]dan zou ik een opvang voor hem/haar zoeken.

Dan verschillen wij van mening.
Ik laat een paard niet met pijn lopen (als het niet te genezen is), en daar zoek ik ook niet een plekje voor als gezelschapsmaatje.
Nee die breng ikzelf naar de slacht, en als het vervoeren dat niet dierwaardig; dan laat ik ze ter plekke inslapen.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:24

Ik vind het dus echt not done om dit paard in te slapen op basis van de woorden van een DA die niet kan aangeven wat de blessure is.
Sterker nog: hij weet niet eens te vertellen wáár de blessure zit! Maar hij kan wel vertellen dat het (wat?) nooit meer goed komt. Dat het paard niet meer aan het werk kan, maar onbelast pijnvrij is. Wat een genie 8)7
Weet je wel zeker dat hij de buigproef correct heeft uitgevoerd?

Is je geld helemaal op, TS? Of kan je ergens nog een paar meier vinden om er dmv foto's achter te komen of je paard echt iets mankeert? Het is namelijk ook zomaar mogelijk dat er helemaal niets ernstigs met je paard is en dat je hem prima voor een zacht prijsje aan een lief meisje kan verkopen.

Of zoek je steun omdat je de beslissing om hem af te maken al hebt genomen? Als je paard bewezen stuk is en pijn heeft krijg je die van mij.
Laatst bijgewerkt door Ocean_Child op 15-10-15 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:25

Ts wil toch ook helemaal niet een pony versluizen als weidemaatje? Ze wil een pijnvrij en waardig bestaan voor de pony en, als dat niet gaat, kiezen voor inslapen.

Nu is helemaal nog niet gezegd dat deze pony nog prima als recreatie pony verder kan. Daar is meer onderzoek voor nodig en volgens mij staat ze daar ook voor open.

Een niet meer rijdbaar paard weggeven, dat zou zeker nooit mijn keuze zijn tenzij ik de mensen heel goed ken, of persoonlijk of via via. Iedereen weet dat voor elke honderd paarden die zo'n plekje zoeken er met mazzel maar één plek is.

Ik zou persoonlijk ook nooit de zorg van een paard met extra medische zorg, lees kosten waarvan je van te voren weet dat ze er zijn, op me nemen als ik er alleen maar naar kan kijken en mee kan knuffelen. Dat is gewoonweg niet reëel. Denk dat een enkeling daar voor open staat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:40

nou,dan zal ik vast een uitzondering zijn,het is dat ik op dit moment niet op zoek ben naar een paard erbij,maar in de toekomst zoek ik vast nog wel 1 of 2 paarden welke hier het gras kort mogen gaan houden...

en nee die worden niet verkocht,wordt zelfs niet meer op gereden...puur als weipaardje,hoop toch dat tegen die tijd niet iedereen zijn beetje stukke beest dood laat schieten en dat ik verplicht wordt een of ander duur sportpaard als grasmaaier te moeten gaan kopen.. :=

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:58

Maar jij bent dus die uitzondering op de regel die ik al noemde. Tenminste, dat zeg je en dat zal ook wel zo zijn gezien je bokt geschiedenis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 07:40

@Kimmie
Je bent (gelukkig) geen uitzondering hoor, maar het is gewoon moeilijker een "slecht" paard te verkopen, helemaal nu er zoveel goedkope redelijke basispaardjes te koop staan (te krijgen zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 07:58

Als ik een paard met beenproblemen en ZE had, zou ik twee dingen absoluut niet willen:
- het paard verkopen en het risico lopen dat het in de handel komt of in verkeerde handen
- het paard wegzetten op een plek waar het aan intensieve dagelijkse verzorging ontbreekt. Want bij een ZE-paard moet je toch elke dag even checken hoe het onder die deken is, goed op de voeding letten etc. En bij beenproblemen dagelijks in goed het oog houden of het probleem niet erger wordt of het dier pijn heeft.

Voor mij zou dus de enige optie zijn: houden onder intensieve verzorging. En kan dat niet, dan zal ik de pijnlijke en moeilijke beslissing nemen dat het ophoudt.

Nuchter bekeken: voor elk paard houdt het leven op een dag op. En paarden zijn er helemaal niet mee bezig of dat morgen is of over 5 of 10 jaar. Het punt is vooral dat wij mensen het zo verdrietig vinden om dat moment te vervroegen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:14

safina schreef:
Als ik een paard met beenproblemen en ZE had, zou ik twee dingen absoluut niet willen:
- het paard verkopen en het risico lopen dat het in de handel komt of in verkeerde handen
- het paard wegzetten op een plek waar het aan intensieve dagelijkse verzorging ontbreekt. Want bij een ZE-paard moet je toch elke dag even checken hoe het onder die deken is, goed op de voeding letten etc. En bij beenproblemen dagelijks in goed het oog houden of het probleem niet erger wordt of het dier pijn heeft.

Voor mij zou dus de enige optie zijn: houden onder intensieve verzorging. En kan dat niet, dan zal ik de pijnlijke en moeilijke beslissing nemen dat het ophoudt.

Off topic denk ik maar.......... Dit is echt veelste kort door de bocht ! Jeetje wat zwart wit bekeken !
Intensieve verzorging ?? Je hebt je paard zeker all-incl ergens staan....

Die van mij staan 24-7 buiten met een paddock en schuilstal. Met z'n 5en !
Heel gezellig maar mijn intensieve vezorging bestaat momenteel uit meerdere keren per dag heen en weer rijden om te voeren, mesten en vegen.
Verder kijk ik of de dekens nog goed liggen Of iedereen bij het hooi kan, er geen bijzonderheden zijn (verwondingen die ik zo kan zien) en iedereen nog op zijn of haar benen staat. Punt.

Hier gaan de dekens er momenteel niet af hoor.
Als ik niks zie van een afstandje, loop ik gewoon door en doe mijn werk.
Als het een beetje droger, beter weer is, gaan we weer poetsen en de boel uitgebreider bekijken.
Mijn paarden hebben het prima naar hun zin : 2 van 22 jr, 1 van 5 en 2 van 7 maanden.

Hoezo intensieve verzorging ? Rustige maatjes, eigen tempo bepalen en ruimte....is vaak een prima medicijn.
Laatst bijgewerkt door WendyLotte op 16-10-15 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:25

Meerdere keren per wat? Per dag? Per week?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:31

Ik vind het een beetje schokkend om te lezen hoe snel een levend wezen, waarvan men claimt ervan te houden, als afgeschreven en nutteloos wordt bestempeld.

Een DA heeft geen röntgen-ogen. Wel heel kort door de bocht dus om een paard op basis van 1 buigproef als ongeneeselijk te bestempelen...

Het enige wat ik lees in dit verhaal is dat de beslissing van TS een financiële is.
Dat is natuurlijk haar goed recht.
Een paard dat wat kreupel loopt kost geld om weer in orde te krijgen en een snelle verkoop is momenteel ook uitgesloten. En de ZE is dan nog een factor die het moeilijker maakt. Das een hoop pech natuurlijk.
Maar kom daar dan ook gewoon voor uit. Ipv zo'n zielig topic vol drogredenen...
Ik krijg er dan een beetje de rillingen van om te lezen dat men durft schrijven dat het welzijn van het paard het belangrijkste is. En dat het erom zou gaan wat het beste is voor het paard.
Wat het beste is voor het paard is heel simpel: Dat hij een baasje heeft die de middelen en de wil heeft hem te onderhouden en die hem niet bij het eerste het beste mankement afdankt als oud vuil.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:33

Amaris schreef:
Meerdere keren per wat? Per dag? Per week?

5 paarden...? Per dag natuurlijk.