Hoe op zoek naar de oorzaak van extreem afwijkend gedrag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Re: Hoe op zoek naar de oorzaak van extreem afwijkend gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:11

Heel veel sterkte! En sorry voor mijn late reactie. Aan wat ik heb gezien op het filmpje komt het mij inderdaad over als een reactie op pijn. Hij reageer echt oprecht angstig na aanraking. Het lijkt mij niet te komen door abnormaal gedrag (lees: iets dat mis gaat in de hersenen) hij vertrouwt je gewoon totdat je hem op die ene plek aanraakt en dan heeft hij flink wat tijd nodig om bij te komen van de schrik.

Ikzelf denk echt dat het iets fysiek is zoals inderdaad een bijholte/luchtzak probleem (of dat de reactie op de aanraking is blijven hangen en het probleem niet zo dominant aanwezig meer is).

Mocht je er nou toch niet uit komen, laat het me even weten, dan stuur ik het filmpje even door naar iemand die er misschien meer uit kan halen.

Sterkte!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:18

Heel veel sterkte en succes vandaag TS! Ik hoop op een positieve uitslag. Fingers crossed!!

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:29

Veel succes vandaag TS! Mijn 16-jarige dravermerrie vertoont soortgelijk gedrag, ik volg je topic. Hopelijk geeft de CT-scan uitsluitsel.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:57

Hier een stille meelezer. Heb nog aan je gedacht vandaag. Hoop dat er een oorzaak is gevonden en dan wel een die verholpen kan worden

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:15

Hier ook benieuwd, het lijkt mij vreselijke spanning. Ik hoop dat het behandelbaar is en dat je evt diagnose wilt delen. Sterkte ts ook voor je prachtige paardje.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 20:53

Wat een lieve meelevers allemaal hier zeg. Ik ben net thuis, zal even de boel rustig op een rijtje typen, het bleef niet bij 1 ding namelijk.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:58

Wat fijn om in elk geval een reactie van je te hebben, ik heb vandaag regelmatig even aan jullie gedacht. Doe maar rustig aan hoor, zo te lezen is er heel veel gebeurd vandaag :(:) .

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 21:17

UPDATE

Ik wilde eerst niet heen gaan omdat hij gisteren een erg slechte dag had. Taxi vanmorgen vroeg afgebeld, zat me allemaal niet lekker met vervoeren. Wat als ie volledig over de zeik in de trailer ging, wat als we m er niet op kregen, wilde hij daarna ooit wel weer de trailer op, dat soort dingen hielden me tegen. Wou ze afbellen, maar paard leek later vanmorgen toch best goed te zijn, in tegenstelling tot gisteren. Ik had me ingelezen over meerdere artsen met mobiele apparatuur, maarja, bleef knagen. Dus toch overgehaald om te komen. Qua vervoer lukte dat gelukkig nog door bokker maxie welke zich aanbood om te rijden. Zij heeft haar vrije dag even opgeofferd voor ons. Waarvoor heel erg veel dank nogmaals! :*

Daar aangekomen was bokker rina al in de startblokken om te gaan vertalen. Waarvoor ook heel erg veel dank nogmaals! :*

We zijn daar bijna 2,5 uur geweest. Begonnen met algeheel onderzoek en mijn filmfragment werd bekeken. Pony moest lopen met de assistente, werd bevoeld en vervolgens werden er buigproeven gedaan. Achter en in de rug leek het heel slecht, buigproef linksachter kwam hij niet volledig rad uit.

Ongelooflijk opmerkelijk punt dat ie de buigproeven voor wel doorstond met een in het verleden gebroken sesambeen en tussenpeesblessure rechts voor en peesblessure aan het checkligament linksvoor :')

Vervolgens thermografisch onderzoek. Rug deed kissing spines vermoeden, met enorme hotspots en weinig bloedtoevoer naar beneden. De nek had achter de oren ook een kleinere hotspot. De spronggewrichten idem. Dat deed spat vermoeden.
Helemaal in de zenuwen en met knallende koppijn wachten op het maken van de rontgenfoto's en de uitslag.

Uitslag:
Nek:Knobbel in de nek, achter de oren, waar huid als het ware over het botvlies heen gegroeid was en wat nu een (aan zijn reactie te pijlen) enorm pijnlijke plek liet ontstaan. Dit is ter plekke behandeld met drukken en bewerken door Dr. Berger. Rina weet er het fijne van, ik sloeg niet zoveel info meer op tegen die tijd.
Vermoedelijk ontstaan door een trauma van buitenaf, een klap, gestoten oid.

Benen: Spat in de sprongewrichten, vermoedelijk aangeboren. Was al passief en linksachter over gegaan in artrose. Geen acute behandeling nodig, wel aangepast bekappen, bakwerk uitgesloten. Stappaard voor buiten is mogelijk. Verder wat wandelen.

Rug: Wervels liggen niet goed en de zenuwuiteinden zijn ontstoken. Dit is een samenloop van omstandigheden welke in verband staat met compenseren door de HB begin dit jaar en de spat in de spronggewrichten. Door de HB is hij de teen gaan ontzien door naar achteren te leunen in typische HB stand. Dit werkte weer op de spat, waardoor hij de achterkant weer probeerde te ontlasten waar de rug het heel zwaar mee heeft. Dit heeft geleid tot de blokkade in de wervels en de ontstekingen.

Behandeling: Op de spierverslappers en Metacam en twee chiropractie behandelingen. Daarna, als het niet genoeg resultaat biedt inspuiten in de rug. Spat moeten we rekening mee houden in het gebruik, puur stappend en zijn bekappen aanpassen naar binnendoor. De knobbel in de nek is behandeld en houdt zich hopelijk vanaf heden rustig.

In de toekomst om de 3 maanden een goede osteo/fysio/chiropractor erbij om het bij te houden.

Paard had dus wel degelijk pijn en vertelde dat dus ook heel duidelijk.
En dan te bedenken dat ik 2 weken geleden nog doodleuk grondwerk sta te doen met een touwhalster waarbij er nog meer druk achter de oren kwam en hij rondjes liep in de bak wat met zijn spat not done is. Wat voel ik me schuldig, gatverdamme. Maar denk je dat ik t ooit gemerkt heb, die spat? Echt niet.
Schijnbaar was het nu genoeg en kwam dat er allemaal uit de afgelopen 2 weken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:25

Dat is nogal wat he, kan me voorstellen dat je nogal overdonderd bent door alles.
Verwijt jezelf nou niks, je hebt hem nu na laten kijken en weet nu wat er is en wat de volgende stappen zullen zijn.
:(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:26

Wat goed dat jij je niet hebt laten afschepen, op je eigen gevoel bent afgegaan en juist gehandeld hebt... En wat een waslijst aan klachten heeft je paardje. Goed dat je nu weet waar je aan toe bent. Duidelijkheid geeft rust. Heel veel sterkte!!! :(:)

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:27

He bah, sterkte!
Gelukkig heb je naar je paard geluisterd en weet je nu wat er is...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:27

Eens met ellepel. Je bent het gaan uitzoeken. Je hebt actie ondernomen. Je hebt geluisterd.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:36

God en dat voor een pony van 6.5!
Je zal wel echt intens verdrietig zijn!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 21:47

Op zich is er niet heel veel anders voor t toekomstbeeld. Door de erge HB van februari afgelopen jaar en de kanteling in beide hoefbenen deden we al niet bijzonder veel en wisten we dat t bij stappen en draven buiten bleef. Maar in het kader van de pijn die je m hebt moeten laten doorstaan en dat het ene probleem weer een andere heeft gecreëerd, dat is onwijs frustrerend. Zo veel oliebol in zo'n korte tijd en altijd maar pech.
Hij is nu net 10. Ik heb m 6,5 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:58

sylva schreef:
Op zich is er niet heel veel anders voor t toekomstbeeld. Door de erge HB van februari afgelopen jaar en de kanteling in beide hoefbenen deden we al niet bijzonder veel en wisten we dat t bij stappen en draven buiten bleef. Maar in het kader van de pijn die je m hebt moeten laten doorstaan en dat het ene probleem weer een andere heeft gecreëerd, dat is onwijs frustrerend. Zo veel oliebol in zo'n korte tijd en altijd maar pech.
Hij is nu net 10. Ik heb m 6,5 jaar.

Neem jezelf niks kwalijk, als je alles van te voren weet.... Heel veel sterkte! Konden ze maar praten die dieren van ons, zou alles een stuk makkelijker maken!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:07

Jeetje, wat een verhaal. Super dat je het hebt laten onderzoeken hoor en wie weet knapt hij toch weer zover op nu je dit weet dat er weer meer in zit dan alleen stapritjes. Zo te lezen weet je al wel langer dat jouw paard niet alles meer kon doen, nu duim ik voor je dat je toch weer wat kan opbouwen met hem! Verwijt je niets, wat je niet weet, kan je niet weten hoor. Ik heb dat ook meerdere keren met mijn paarden gehad en ik zal er gerust nog wel eens tegenaan lopen, er zijn zoveel mogelijkheden waarop een paard "langzamerhand" ziek wordt, dat kan niemand vooruit weten.

Heel veel sterkte de komende tijd!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:11

Tsjee, wat veel. Ik hoop dat het allemaal snel geneest.

Heel goed dat je toch het hele onderzoek hebt laten doen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:16

Je hoeft jezelf helemaal niks te verwijten TS! Jij hebt laten onderzoeken wat er met hem was en had daar alles voor over. Dat is juist iets om trots op te zijn! Nu kun je hem gericht helpen. Fijn dat je nu duidelijkheid hebt!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:32

Nee, je hoeft jezelf totaal niks te verwijten :-(... je hebt zoveel gedaan voor je paardje... paardje krijgt alle verzorging en liefde van jou die hij nodig heeft. Wat een pech allemaal.... Ik kan alleen maar sterkte wensen, ik weet nooit de juiste woorden te vinden in zo'n situatie. Je hoopt altijd dat het meevalt... dat ze met een pilletje genezen... dat hoop ik voor mijn eigen dieren maar ook voor anderen die zoveel van hun dieren houden en alles in het werk stellen om tot een diagnose te komen <3
teleurstellend dat je nu alsnog weer alleen kan stappen etc.. maar hij is er nog en hopelijk hebben jullie nog veel gelukkige jaren met deze behandelingen <3

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:33

Heel veel respect voor jouw, je doorzettings vermogen om de oorzaak boven water te krijgen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:23

Ik was dan al even weer thuis :+ maar het was niet aan mij om de uitslag hier te vertellen.

Geen dank hoor Sylva, je hebt gezien dat deze DA voor mij maar een klein stukje rijden is en ik doe het graag voor de mede Nederlanders :D

En mijn god Im in love. Wat is hij leuheuk <3 <3 <3 :D Het shetje was ook uberlief hoor, maar ik ben echt gevallen voor dat gave Welsh cobje. Wat een heerlijk ding, en zo duidelijk in zijn gedrag (Sylva snapt wel wat ik bedoel). Ze mag echt blij zijn dat ze met trailer en paard nog bij mij thuis van het erf kwam }> :+

De bult in zijn nek is idd een trauma van buitenaf. Of ergens tegenaan gestoten met zijn hoofd/overgang hoofd nek, of een klap oid. Er zat daar onder het botvlies een verdikking die aan het verbenen was en die hem idd rond het hoofd pijn gaf. En dat was ook de reden dat hij met halsteren problemen gaf. Dat heeft Berger idd losgemaakt, en je zag daarna ook duidelijk verbetering. De foto's van de hals en rug zagen er echt super uit, daar zitten dus verder geen problemen.
Ik ben blij dat alles heel overzichtelijk is en de klachten met behandeling een goede prognose hebben.
En nee verwijt jezelf niks. Ik vind zelfs dat je gezien de vaagheid van de klachten je goed naar je gevoel geluisterd hebt. Dat het probleem toch net uit een ander gebied kwamen dan verwacht, zelfs ik zat in de verkeerde richting ;) Ik had zelf nl echt kissing spines verwacht zoals hij reageerde op aanraking van zijn rug en na de thermografie. Gelukkig is dat niet het geval, en die ontsteking die komt eruit (heb ik je niet eens verteld maar Clips heeft die ontsteking ook al 2x gehad).

Bambixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 00:20

Ik heb alleen de begin post gelezen, maar ik vraag me af, doet hij dit alleen in reactie op contact met een mens,
of ook in reactie op contact met de paarden waarmee hij samen staat?

En als het alleen een mens is, is het dan tegen specifieke mensen, of iedereen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 05:34

Lees dan tenminste ook de post boven je. ;)

Ts verwijt jezelf niets inderdaad, ook jij hebt geen röntgenogen immers. Wat wordt nu het verdere plan van aanpak? Volledig rust en af en toe wat recht toe recht aan stapritjes? Medicatie?
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 20-10-15 05:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 05:36

Ehh lees dan niet alleen de beginpost.

Fijn dat je nu weet wat er aan de hand is! Nu maar even rustig laten bezinken.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 07:19

Je kunt jezelf inderdaad niks verwijten, je doet al die jaren met liefde en zorg al alles wat binnen je macht ligt, je pony zal je er zeker dankbaar voor zijn. Je kunt niet alles weten, je doet je best om er het beste uit te halen voor jullie samen, op welke manier dan ook. Dat het later weer anders in elkaar blijkt te zitten kun jij niet weten, paarden zijn lief en leuk maar ook kwetsbaar en vaak kom je er uberhaupt niet achter wat er nou precies aan scheelt. Ik spreek uit ervaring. Sommige van de klachten van jouw paardje lijken wat op die van mij, ik geef de laatste maanden een combinatie van Synovium NAP en Synovium JMT, en dat werkt verbazingwekkend goed (afkloppen...). Is natuurlijk voor jou nu nog niet aan de orde met de metacam enzo maar mocht het er ooit van komen, is het misschien wat ter ondersteuning. Wel heel duur maar ja, dat ben je al gewend denk ik gezien wat je al achter de rug hebt. In ieder geval, heel veel succes en sterkte!