Rugprobleem? Slecht zadel? Iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:42

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:11

Jet schreef:
Biscaya, er zijn meer wegen die naar Rome leiden, en de chambon is daarin één van de juiste hulpmiddelen. Die dwingt niets af als hij goed is ingesteld, die zorgt dat het neusje eruit kan blijven en de rug goed aan het werk kan. Als dat allemaal op beide handen goed gaat heb je het fenomeen van het rechtrichten op de manier van Marijke de Jong en Monique de Rijk en andere rechtrichtmensen niet nodig, het is een heel proces en ook Babootje zegt niet dat het in een maandje gepiept is hoor.

Ik ben het in dit geval helemaal met Babootje eens, sterker nog, ik heb zelf ervaren dat het zonder "rechtrichtmethode" helemaal goed kan komen. Voorwaarts-neerwaarts is prima om mee te beginnen, maar als je een paard hebt dat dat echt niet uit zichzelf doet, kan je hem daarbij een handje helpen door de chambon te gebruiken. Dit kan met longeren, maar ook met rijden als het zonder echt niet gaat. Na verloop van tijd merkt het paard dat die houding veel fijner is en dan kan je wel weer zonder, maar in eerste instantie is dit een positief hulpmiddel!

Je doet nogal een uitspraak!!Het zijn niet de eerste de beste mensen.. ( Marijke de Jong, Monique de Rijk) blij en dankbaar dat ik heb mogen ervaren hoe het anders kan en moet in mijn ogen!! Zolang mensen nog echt denken dat rechtrichten niet nodig is zoals jij stelt Jet is er nog een hele lange weg te gaan! Iedereen moet zijn eigen pad bewandelen nogmaals heel blij en zeer dankbaar dat ik deze methodes kan toepassen en me nooit meer druk hoef te maken welke hulpteugel ik nu weer moet gebruiken! En met mij alle paarden die ik op deze manier mag trainen!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:21

Wanneer je je paard op een correcte manier traint, heh je geen rechtrichtgoeroes nodig. Correcte training begint met het paard uit te nodigen los door het lijf met de neus eruit lang en laag de balans te vinden. Een mooi begin daarvoor is aan de longe mbv de chambon.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 21:50

Ik ben geen fan van Marijke de Jong enz. Er zijn meerdere manieren om je paard recht te richten en geloof me, daar ben ik ook gewoon mee bezig. ;)
Ik heb in het verleden (een periode van een klein halfjaar) mijn pony gedwongen zeg maar, omdat ik niet beter wist. Maar hij liet dan al duidelijk merken dat hij hier niet mee gediend was, dus daar ben ik snel mee gestopt en dan heb ik verder gezocht naar andere lesgevers die ik ook gevonden heb uiteindelijk.
Nu ben ik met ponylief niet meer zoveel bezig met al dat rechtrichten om de simpele reden dat ik hem gewoon meeneem naar het bos en ja, daar zit ik hem niet te vragen om zn binnenachterbeen te plaatsen enz, ik wil gewoon een ontspannen ritje maken maar dat lukte al niet meer de laatste tijd.
Ik heb nu een instructrice die naar het totaalplaatje kijkt. Achterhand moet actief zijn, hij moet zn achterbeen plaatsen, hij moet over de rug en die voorkant laat ze voor wat het is, dat komt vanzelf wel. Ze is volgens mij niet bekend als rechtrichtgoeroe, maar uiteindelijk ben je daar wel mee bezig.

Ik ga hem nu gewoon 2 weken zo longeren aan een halstertje, en we kijken wel wat hij doet. Daarna ga ik mss die chambon kijken, ik ga nog wat afwachten. Maar ik ga mijn best uiteraard doen om het hem zo aangenaam mogelijk te maken. :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:56

@biscaya: wie zegt dat wij niet rechtrichten? Wat ik zeg is dat het onzin is om te beweren dat een longeerhulp KS zou veroorzaken. Dan weet je echt niet waar je het over hebt hoor. Een chambon is een heel vriendelijke longeerhulp. De pony van TS zal eerst weer moeten leren zijn rug goed te gebruiken en omdat ie pijn heeft ervaren gaat dat ook niet vanzelf. Heeft niks te maken met vastzetten. de chambon geeft genoeg ruimte om de pony zijn eigen balans te laten zoeken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 04:30

Biscaya, ik zeg niet dat rechtrichten niet nodig is, maar ik zeg wel dat het naar mijn idee niet via de methode van de door jouw genoemde dames zou hoeven. Er zijn andere manieren om daarmee bezig te zijn en die zijn niet minder goed. Maar daar gaat het hier niet helemaal om, ieder zijn eigen ervaring en TS kiest er wel uit wat ze zelf denkt dat haar het beste voegt.

TS, kijk gewoon hoe het gaat zonder hulpmiddelen en als je ziet dat het niet de goede kant op gaat, ga dan toch kijken voor die chambon. Het gaat er daarbij niet om dat je hem heel strak ze zodat hij geen kant meer op kan met zijn hoofd, maar dat je hem eigenlijk begrenst in het te ver zijn hoofd omhoog doen. Als je een instructrice hebt die goed is in longeren en het belang inziet van correct longeren om je paard te verbeteren, is het wel een idee om een longeerles bij haar te nemen. Ik werk ook veel met mijn paard aan de hand, daarmee kan je een paard ook beter in zijn bespiering krijgen voordat je er weer op stapt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 05:27

@babootje: ik weet gelukkig prima waar ik het over heb.. snap de aanvallende houding van jou niet. Onbekend maakt vaak onbemind en ik geef toe ik heb ook altijd zo gedacht..totdat het rechtrichten op mijn pad kwam en ik vele zoniet alle paarden die volgens deze methode getraind worden met enorme sprongen vooruit zag gaan!!
Door het verkeerd toepassen van longeerhulpen, bijzetten, ect is helaas wel degelijk aangetoond dat dit ks kan veroorzaken.. Dat heb ik niet zelf uitgevonden maar wel diverse dierenartspraktijken die hier onderzoek naar doen..naast verkeerd zittend zadel,een stukje erfelijkheid, naast de kop letterlijk in de krul trekken en vaak dus het hoofd achter de loodlijn geplaatst. Er zijn maar heel weinig mensen die kunnen zien of een paard echt correct loopt hoor..laat staan dat ze de diverse hulpmiddelen die in de winkel te verkrijgen zijn goed kunnen toepassen!! Het goeie nieuws is dat er nog wel iets aan te doen is.. Als je kijkt op http://www.atletischerijkunst.nl kun je zien dat er een paard wordt aangeboden met behoorlijke ks inclusief foto's.. Na een jaar trainen volgens de rechtrichtmethode maken ze achteraf weer foto's het resultaat is verbluffend!!! Een foto liegt toch echt niet! Dus Babootje om dit allemaal maar af te doen als 1 grote onzin gaat toch echt te kort Door de bocht!

@jet: ik heb deze 2 dames genoemd omdat ik vind dat deze 2 zeer uitgebreide site's hebben met heel veel info maar natuurlijk zijn er nog vele andere..Ik had net zo goed Karmie Stroeve of Yacinta Feringa kunnen noemen.. Het is maar net waar je fan van bent..
Ik probeer van al deze mensen het beste eruit te pakken en van daaruit mijn eigen trainingsmethode te ontwikkelen gebruik daarbij ook heel veel uit de horsemanship wereld en start volgende wk met de curcus TRT ( Tristan Tucker).. Zo zie je dat ik mij zeer breed ontwikkel en niet aan 1 bepaalde goeroe vasthou..

@de ts: fijn dat je het alsnog eerst zonder hulpmiddelen gaat proberen!! Ik hoop echt dat je je paard weer op de rit krijgt!

Foreverkliek

Re: Rugprobleem? Slecht zadel? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:53

Bij mij werd het heel sterk afgeraden om hulpmiddelen te gebruiken met longeren toen Ks werd vastgesteld. Maar mijn da bleef ook veel meer betrokken dan wat ik uit het verhaal van ts opmaak. Ik heb zeker 9 maanden alleen met grondwerk het paard op een nieuwe manier leren lopen met elke 6 weken live contact met de da. Nog steeds gebruik ik geen hulpteugels meer bij dit paard hij moet het echt zelf doen. Een valse krul afleren is een van de moeilijkste dingen die er is.
Wat ik in deze discussie een beetje mis zijn de oefeningen in stilstand om de spieren te versterken. Dus ts zet een paar keer per dag een hoevenkrabber op de plek van de singel midden onder de buik en haal die in een vloeiende beweging naar achteren tot de navel, paard spant dan zijn buikspieren aan en tilt de rug op. Een tweede oefening is zet dezelfde hoevenkrabber een kleine 10 cm naast de ruggengraat op het hoogste punt van de kont en haal hem met de spier mee naar achteren en beneden. Paard kantelt nu het bekken en oom daarmee word de rug opgetild. Doe dit een paar keer per dag en de spieren wennen aan de beweging en worden sterker. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:30

Biscaya, behalve dat ik jouw manier van communiceren hier nogal vervelend vind met je uitroepteken, zie ik nergens dat anderen hier aanvallend reageren.
En iederr zijn Eigen manier, maar laten Baboo en Jet nou net allemaal paarden met KS hebben die blijkbaar goed getraind worden door beide dames, want de paarden hebben minder last. Dus wat is dan het probleem? Adem in, adem uit. Rechtrichten is een hype van de laatste jaar, terwijl rechtrichten gewoon een basiselement is imo. Daar heb je geen 'rechtrichtinstructeurs' voor nodig, maar mensen die op de jusite manier de basis hanteren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:51

Joolien schreef:
Biscaya, behalve dat ik jouw manier van communiceren hier nogal vervelend vind met je uitroepteken, zie ik nergens dat anderen hier aanvallend reageren.
En ieder zijn Eigen manier, maar laten Baboo en Jet nou net allemaal paarden met KS hebben die blijkbaar goed getraind worden door beide dames.

Hebben gehad helaas Joolien. :( Artrose is een voortschrijdend proces en helaas heb ik in december onze pony moeten laten inslapen. Zijn KS was eigenlijk maar een onderdeel van zijn probleem Hij had ook artrose in de lendenen en SI gewricht. Dat laatste veroorzaakt in zijn jonge jaren mogelijk door trauma hetgeen uiteindelijk in de hele rug heeft doorgewerkt. DA was verbaast dat hij er uberhaupt nog zo goed mee liep. Dat alles bij de gratie dat hij goed in de spieren zat.
Met zo'n paard leer je wel dat rust het slechtste is en rugspieren het belangrijkste.

Het is echt onzin dat bijzetten KS zou veroorzaken. Daarbij ga ik er natuurlijk wel vanuit dat je weet wat je doet. Weet je dat niet, dan beter niet doen of eerst leren. Een chambon kan echt geen kwaad doen, paard kan gewoon voorwaarts/neerwaarts met de neus eruit. Een paard dat pijn heeft gehad en mogelijk nog stijf is gaat echt niet vanzelf met de neus naar beneden. Die moet je een beetje helpen (met beleid).

Valt me op dat alle rechtrichtgoeroe aanhangers altijd zo meteen in de verdediging schieten. Net als alle LOOS aanhangers (bitloos, boomloos, ijzerloos, stal loos etc), die ook over zulke lange tenen beschikken.
Fijn dat hen de schellen van de ogen zijn gevallen en dat je een paard moet rechtrichten, maar het is gewoon "oude wijn in nieuwe zakken". Mogelijk hebben ze in het verleden nooit een goede instructeur gehad die ze heeft laten voelen hoe een paard recht spoort. Kan zijn, want qua instructeurs is er een hoop kaf onder het koren. Wat mij betreft is er niets nieuws onder de zon,

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:01

@Biscaya. Klassieke, athletische en academische rijkunst, Het is allemaal niet de "heilige graal". Het is niets nieuws. Ook in de moderne dressuur wordt een paard gewoon recht gericht.
Er bestaan alleen heel veel slechte instructeurs. :D
Btw: Tristal Tucker is leuk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:02

@babootje: het is zeker niet iets nieuws alleen komt de 1 er eerder mee in aanraking dan de ander.. mede omdat ik zie wat het voor paarden kan betekenen bij echt allemaal die ik tot nu toe train verklaard mijn enthousiasme en overtuiging! Heb ook veel zin in de curcus met Tristan tucker..Al enkele lessen bij em gevolgd en ook Tristan blijkt dan toch wel heel veel te gebruiken van de " rechtrichtgoeroe's! Leuk erg veel zin in!! Laat ik het zo zeggen van de instructeurs die ik om me heen aan het werk zie is er geen 1 die zich bezig houdt met rechtrichtarbeid..helaas!

@Joolien: geen idee waar je op doelt en vraag me ook af wat jou opmerking toevoegd aan deze discussie..Wat mij betreft niks..

@Natalie 36: helemaal mee eens!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:46

@Biscaya: onder alle rijkunstige "stromingen" zitten goede en slechte instructeurs. Zo was Antoine de Bodt bij ons op stal ook een tijdje in zwang. Nu is Antoine de Bodt een prima klassiek geschoolde instructeur, maar dat kon je niet altijd ook zeggen van de instructeurs/trices die in zijn naam lesgaven. Zo hebben we er eentje gehad die maar bleef beweren dat het paard van een stalgenootje onder haar begeleiding niet meer kreupel was terwijl hij dat wel was. Dat geeft dan "De methode" geen goede naam. Ook bleven de AdB volgelingen altijd met de handen hoog en wijd rijden, terwijl dat stadium (van voelen) ook een keertje over moet zijn.
Dus ja slechte instructeurs en slechte ruiters/amazones zijn er genoeg. Dat ligt niet aan de rijmethode an sich.
Dat geldt ook voor het bijzetten. Dat kun je goed doen (met beleid en oog voor het paard) maar je kunt het paard ook met zn kop tussen zn benen binden. En dat is idd niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:12

Haha laat dan maar, blijkbaar is goed lezen moeilijk zonder uitroeptekens. :P

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:55

Babootje: wij denken verschillend en dat mag.. uiteraard sta ik waar ik voor sta en sta jij voor het jouwe.
De term volgelingen spreekt mij persoonlijk sowieso niet aan..Ik probeer het beste uit bepaalde methodes te pakken waar ik iets aan heb en pas daar mijn training op aan..Ik zal nooit een volgeling worden van 1 bepaalde stroming. Je gezonde verstand gebruiken lijkt mij in welke stroming dan ook zeer zinnig.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:24

Natalie, waarom gebruik je daar een hoevenkrabber voor? In principe met het gewoon met je vingers kunnen hoor. TS heeft van mij een heel aantal goede fysio-oefeningen gekregen over de mail die ik van mijn DA heb gekregen toen bij mijn paard KS was geconstateerd. Dus die heeft ze en kan ze gebruiken.

Joolien, dank je voor je bijval.

Ik denk dat er meer mogelijk is dan alleen het "rechtrichten", dat is gewoon een nuttig hulpmiddel, maar voor mij geen einddoel. Het hoort erbij, maar het kan op vele manieren verkregen worden, niet alleen op de Marijke de Jong etc. manieren...

TS, hoe gaat het nu eigenlijk? Er wordt zoveel gepraat door ons, niet jouw topic daardoor links laten liggen hoor!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 03:55

Jet: wat maakt het in de godsnaam uit hoe en waarmee je de oefening voor het bekkenkantelen uitvoerd? ? Als Natalie 36 daarmee bereikt wat nodig is..Hoe je iets voor elkaar krijgt is toch helemaal niet belangrijk als je je einddoel uiteindelijk maar bereikt.

Snap inmiddels de TS wel.
Die houdt het voor gezien..Net als ik op dit topic..Heel vervelend dat je continu wordt aangevallen op alles wat je plaatst.. Heb allang gezien dat de meeste bokkers zeeën van tijd hebben aangezien ik sommige mensen werkelijk overal op zie reageren. Ik krijg inmiddels sterk de indruk dat sommige van ons dit forum nodig hebben zij lijken verslaafd op het continu willen reageren op andermans posten, want om nou vast te stellen dat ze echt iets zinnig te melden hebben..nou nee!

@de ts: ik hoop dat je uiteindelijk toch de juiste beslissing kunt nemen hoe nu verder met je paard te gaan en wens jullie samen veel geluk.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 04:46

Biscaya, als TS het met een hoevenkrabber gaat doen bij haar paard ( zeker onder de buik), heb je kans dat dat paard een gat in de lucht springt. Hij is heel gevoelig voor aansingelen en dan is de kans groot dat een hoevenkrabber teveel doet. Beginnen met een zachte druk met je vingers en als dat niet werkt kan je de druk opvoeren. Pas als dat helemaal niet werkt kan je altijd nog iets scherpers gebruiken. Als je je paard wil laten stappen als je erop zit begin je toch ook niet met een mep met de zweep voordat je een been- en/of zithulp geeft?

Ik denk dat TS er wel uitfiltert waar ze wat mee kan en dat ze de rest even weglegt voor als dat wat ze nu denkt dat helpt niet helpt. TS komt er vast wel uit hoor, ze luistert in elk geval naar haar paard en weet nu waarom hij zo doet.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 06:25

Ik ga ervan uit dat Natalie 36 zich goed heeft laten informeren Door haar DA Hoe dat t best te kunnen doen..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:19

biscaya schreef:
Snap inmiddels de TS wel.
Die houdt het voor gezien..Net als ik op dit topic..Heel vervelend dat je continu wordt aangevallen op alles wat je plaatst.. Heb allang gezien dat de meeste bokkers zeeën van tijd hebben aangezien ik sommige mensen werkelijk overal op zie reageren. Ik krijg inmiddels sterk de indruk dat sommige van ons dit forum nodig hebben zij lijken verslaafd op het continu willen reageren op andermans posten, want om nou vast te stellen dat ze echt iets zinnig te melden hebben..nou nee!

OMG biscaya. Jij hebt echt een blok beton voor je hoofd. Je wilt je gewoon aangevallen voelen ook als dat niet het geval is. Je wil gelijk krijgen en dat krijg je hier niet. Zoals Jet zegt er zijn meer wegen naar Rome zonder dat je de Marijke de Jongs en andere rechtricht goeroes nodig hebt. Met een gewoon goede instructeur. Je hebt net de heilige graal voor jezelf gevonden, maar misschien moet je eens accepteren dat anderen die allang hadden.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 15:22

Lieve mensen relax een beetje! Ik gebruik een hoevenkrabber met recht einde geen punt omdat mijn paard er al jaren van overtuigt is dat iedere minuut minder daglicht onmiddellijk een nieuwe ijstijd betekend. Hij heeft in de winter 5 cm vacht onder zijn buik en dan reageerd hij echt niet op mijn vingers. En ts kan natuurlijk zelf bepalen hoeveel en of ze überhaupt kracht zet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 15:44

Moderatoropmerking:
Denken jullie er aan dat dit topic over een medisch probleem gaat en niet over wie de beste instructeur is. Daar zijn andere topics voor.
Verder kunnen eigen meningen ook op een nette en neutrale manier neergeschreven worden. En je moet zeker niet boos worden als een ander die mening dan niet deelt.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 17:15

Bedankt voor de moderator opmerking. :) Reden waarom ik even niet reageerde, was omdat ik verder niks te melden had en ik het gevoel een beetje had dat er wat over mn berichten werd gelezen ivm deze discussie :+

Ik heb van Jet via mail een paar oefeningen gekregen die ik vanaf de grond kan doen, die ga ik dus zeker doen.
Dat van die hoevenkrabber, doet de osteopaat dat ook niet maar dan met van die stokjes? :)

Verder longeer ik hem gewoon. Het 'nadeel' bij mij is dat ik enkel een wei tot mijn beschikking heb (tenzij ik op verplaatsing ga) dus ik heb geen longeercirkel. Dan merk ik wel hoe scheef hij momenteel is want hij vindt het moeilijk om zijn balans te vinden op de cirkel. Momenteel corrigeer ik hem daar nog niet want hij wordt dan wat gespannen wat weer slecht is voor die rug.
Als hij zo lang en laag loopt, is hij wel al wat rechter dan dat hij heel gespannen loopt, want dan valt hij echt naar binnen en is zijn stelling naar buiten. Dus ik ga hem nu eventjes zo longeren dat hij zelf wat balans gaat vinden en dan kan ik weer beginnen met rechtrichten vanaf de grond, maar daar wordt hij nu nog te gespannen van.

Dus vandaag liep ie gewoon zo lekker ontspannen aan de longe:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:18

Joh dit is super! Hij biedt het zelf al aan. Maak je over die balans geen zorgen want als hij iedere keer zo lekker relaxed in de stretch loopt dan komt die balans met de tijd vanzelf :j

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 17:19

Ja ik ben ook wel blij met dit beeld. Hij verliest wel wat activiteit als hij zo laag gaat lopen, maar dat zal ook gewoon die balans zijn. Ik ben gewoon al blij dat hij zo gaat ontspannen en de rest komt vanzelf wel!