Urine slaat wit uit en niet te zuinig ook!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Re: Urine slaat wit uit en niet te zuinig ook!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:11

Lijkt mij eerst voldoende info zo alles bij elkaar. Ben benieuwd naar de geprikte waarden. Wanneer kun je de uitslag verwachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:18

Vrijdag, dacht hij.
Oh en heb die witte plekjes in het water laten zien, en volgens hem komt dat gewoon uit haar mond zetten, maar was het niets alarmerend.
Zei dat ik goed voermanagement had, (was ik toch wel blij om) en hij zei idd ook dat het best wel eens toch zand kon zijn ook, ondanks dat je er zo bovenop zit, maar ze staan nu eenmaal in de rijbak met dit pokkeweer. Hij vroeg nog of ik het hooi op de grond gooide, maar doe dat dus in netten ophangen en toen zei hij nog wel dat ik het dan misschien beter in een slowfeederbak kon doen, zodat ze het gemorste niet opeten. Maar laat die laag hooi juist altijd liggen op de grond, zodat de bovenste verse laag niet zo verzand. Maar zodra het hooi op is, staan ze natuurlijk gelijk al te struinen in het zand op zoek naar een plukje verdwaald gras of de blaadjes van de wilg. Dus ben toch bang dat dit lood om oud ijzer is...
Maar heb zelf ook wat te doen, met het mest onderzoeken, dus ik ben benieuwd!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:17

Ben benieuwd! Ook naar of je zand gaat vinden, wat ik niet hoop voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:23

Pfff ik ook niet hoor Rindin, sta liever flink voor banketstaaf met mijn gemuts en dat het straks toch helemaal niets blijkt zijn, maar ik houd jullie op de hoogte.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:25

Drinkt ze grondwater of leidingwater?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:29

Leidingwater.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:32

Ik heb op een manege gewerkt waar de paarden grondwater kregen te drinken....
Die hadden ook allemaal erg lichte urine,ook tegen het witte aan.
Maar dat kan het dus ook niet zijn.
Succes verder,hopelijk is het niks ernstig.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:50

Ik heb het hele topic doorgelezen, ik ben echt benieuwd wat het kan zijn! In ieder geval heb ik niet het idee dat het iets ernstigs is ofzo.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:49

Het advies van de kliniek in Wolvega was destijds aan mij bij verdenking van zand (-koliek), inderdaad een dag of drie drie mestballen oplossen in water, bij meer dan een theelepel zand liefst op stal met droog hooi ( een week), weinig tot geen krachtvoer. Daarna lijnzaadolie, van zo'n 50 ml. per dag opvoeren naar 200 ml. per dag, iedere dag 50 ml. erbij. Die 200 ml. de hele periode dat ze op zand staan blijven voeren, dit mag dan wel door het krachtvoer. Zowel droog hooi als lijnzaadolie schijnen zand behoorlijk goed af te voeren ( volgens hun). Ik was met die van mij te laat om het zo op te lossen, voordat ik het door had, had ze heftige koliek en de dag erop is ze in Wolvega geopereerd, gelukkig was dat wel goed gegaan ( maar het was wel kantjeboord).
Heeft de jouwe ook af en toe ( misschien maar 1-2-3- dagen in het jaar) last van dunne mest? Dat kan ook een teken zijn dat er veel zand in de dikke darm zit.

Je kan misschien ook nog kijken of je het gedeelte van de bak waar je ze voert kan betegelen of desnoods met rubber matten onder je hooinet, zodat er toch nog minder zand in het gemorste hooi komt.
Lou stond de laatste jaren als ze op zand stond een uurtje of vier per dag buiten en die kreeg dan een dichte kap op. Hooi kregen ze toch niet gevoerd dan en voor haar was dat de enige methode om minder zand binnen te krijgen, anders bleef ze op zoek gaan naar blaadjes en wortels, met als gevolg dat ze steeds zand binnen bleef krijgen. Als ze langer buiten staan is dat natuurlijk geen optie hoor en leuk is het natuurlijk sowieso niet.

Zie je wel eens zand in de drinkbak onderin liggen, als het hooi heel kort afgemaaid is, heb je daar ook nog zand in, daar kan je ook nog even naar kijken. Of je schudt wat uit op een wit stuk papier, dan zie je het ook wel.

Dat voor wat betreft zand, ik ben wel benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt en of je daar iets mee kan.

Trouwens, dat je paard slomer wordt van nietsdoen kan ik ook beamen, dat had Lou ook. Die was altijd heel vlot, vaak wat dribbelig, maar de laatste jaren deden we minder en toen raakte bij haar het erge fanatieke er ook echt af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:56

Pfff wat een ellende jet! Ik hoop het toch uit de grond van mijn hart dat het geen zand is. Ze heeft altijd stevige mest, laatste keer dat zij slappe mest had is al weer 2 jaar geleden en toen zat er ook geen zand in trouwens volgens die DA, maar dat was wel eenmalig mestonderzoek idd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:15

Nou, als het wel zand is bij de jouwe ben je er wel eerder bij dan ik hoor. Ik heb nooit getest voordat ze geopereerd werd, ik heb er nooit aan gedacht dat ze zandkoliek zou kunnen krijgen... Ook nooit iets er tegen gedaan voor die tijd omdat ik er echt gewoon nooit bij stilgestaan had. Dit was ook wel van zo'n 8-9 winters opgebouwd met de laatste twee zomers voor de operatie ook nog eens erg kort gras op het land. Dat zal bij jou niet aan de orde zijn lijkt me.

Als ze twee jaar geleden voor het laatst dunne mest heeft gehad zal het wel meevallen hoor, hoewel eventueel preventief lijnzaadolie geven voor zover ik weet geen kwaad kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:20

Ik heb juist altijd begrepen dat psyllium husk/vlo zaad beter werkt dan lijnzaad? Ik had het daar nog over met DA en vertelde dus dat ik idd bijna elke maand (zal het van de zomer een keer hebben overgeslagen met op de wei staan), sinds dat ik hier sta, met dus een zandpaddock/rijbak tot mijn beschikking, er in 5 dagen 2 kg aan zaadjes ingooi, was goed volgens hem....

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:35

Ik zal het nog eens navragen bij Wolvega, ik kom er toevallig maandag weer met een stalgenoot ( voor iets anders). Misschien zijn de inzichten inmiddels weer veranderd hoor, Lou is in 2008 geopereerd, dat is al weer ruim 7 jaar geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:37

Oh dat vind ik wel heel lief van je Jet!
Eerste mestballen had ik na het DA bezoek al gelijk met water op kunnen hangen, maar daar zit dus helemaal niets van zand in.
Ben benieuwd naar de volgende dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:47

Nou vind ik dus inderdaad een minimaal streepje aan zand onderin het mestwater, maar wat moet ik daar nou eigenlijk uit opmaken?
Want het lijkt mij toch eigenlijk heel normaal dat er altijd een kleine hoeveelheid zand in de mest zit, want zit er helemaal niets, is dat toch ook niet goed?

Helpen jullie deze eeuwige twijfelkont en zorgenkip eens uit de brand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:52

hoeveel is het totaal? als het een theelepel vol is dan is het al verstandig om een zandkuur te gaan geven.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:57

ohjajoh6 schreef:
Nou vind ik dus inderdaad een minimaal streepje aan zand onderin het mestwater, maar wat moet ik daar nou eigenlijk uit opmaken?
Want het lijkt mij toch eigenlijk heel normaal dat er altijd een kleine hoeveelheid zand in de mest zit, want zit er helemaal niets, is dat toch ook niet goed?

Helpen jullie deze eeuwige twijfelkont en zorgenkip eens uit de brand?

Waarom zou het niet goed zijn als er géén zand in zit? (gewoon vraag uit interesse, hoor. Ben benieuwd naar de gedachtegang erachter)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:03

Vind ik moeilijk inschatten, zal het zakje straks eens scheef houden, zodat het naar het puntje zakt, maar zo op het oog is het geen theelepel vol. + dat ze 2 weken geleden haar zandkuur al gehad heeft ook. Is het dan een normale hoeveelheid zand ? Bij minder dan een theelepel? Pfff, hoe gek kan je jezelf maken zeg...

Ik denk dan dat als er helemaal geen zand in zit, het juist in de darmen kan blijven zitten? Want ze staan tenslotte op zand met dit rotweer, dus helemaal niets binnen krijgen lijkt mij zo wie zo onmogelijk.
Ik bedoel daarmee dat als er minimaal aan zand inzit, de darmen tenminste hun werk goed doen met het afvoeren? Of is dat dan weer stom gedacht?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:05

Hooizak ophangen scheelt ernorm en leg een mat eronder

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:26

De Da heeft mij inderdaad ook eens uitgelegd dat geen zand inderdaad kan duiden op het feit dat de darmen het zand niet afvoeren. Dus ik snap je gedachtengang heel goed!
Dus als ze op zand staan zou het lochisch zijn dat er sowieso wat zand in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:33

Thanks Shirley!
Paard staat er trouwens ook weer goed bij eigenlijk. Ben toch wel blij dat ik bloed heb laten afnemen, want als daar nu ook niets uitkomt, kan ik het toch echt gaan afschrijven op "overgangsklachten". En heb ik mij de laatste keer gewoon om niets druk zitten maken... (doe ik ook helemaal nooit hoor... :x :j :)) )

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:01

Als er echt drie-vier dagen op rij minimaal zand uitkomt zal het wel meevallen met dat zand. Lijnzaadolie geven kan nooit kwaad, dus dat zou je even goed kunnen gaan doen.
Geen zand kan inderdaad aangeven dat de darmen vol zitten, maar als ze zo vol zitten met zand, heb je toch ook klachten met de mest. Of hele dunne mest ( overloopdiarree noemen ze dat, kan bij mensen ook), of geen mest, dat merk je bij paarden ook snel genoeg.

Mooi dat je paard er inmiddels weer goed bij staat, ben wel benieuwd of er nog iets afwijkends uit het bloedonderzoek komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:17

Dank je Jet! Ik ben toch altijd wel weer blij met jullie en Bokt, uiteraard houd ik jullie op de hoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:24

Bluuh! Vandaag wel even gebeld met de kliniek, maar alles was nog niet binnen, DA belt mij dus zodra alle uitslagen binnen zijn. Dus ik heb nog wat om over te tobben, het weekend... :(:)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:32

Oh balen claudia! Niet teveel tobben hoor!